Gelijkgestemden vinden

20-01-2026 12:29 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi! Ik heb een heel fijn en leuk leven met lieve kinderen en een vriend waar ik gek op ben. Ik heb hem een paar jaar geleden leren kennen en hij is op elk vlak de perfecte match.

Nu was ik al sinds mijn jongste kind wat zelfstandiger was weer wat meer aan het genieten van festivals en feestjes maar door mijn nieuwe partner is dat nog wat meer aangewakkerd. Het liefst heb ik elk weekend een feestje of concert maar omdat we allebei met heel veel liefde de zorg dragen voor onze kinderen is dat beperkt tot twee keer per maand. Wat op zich ook helemaal prima is.

Maar ik merk dat ik met vriendinnen die match niet meer zo heb. Ze houden zich voornamelijk bezig met werken, sporten en Netflixen en dat lijkt het te zijn. En dat is natuurlijk helemaal prima maar ik vind het zo jammer dat er nog maar weinig mensen van mijn leeftijd (46) zijn die lijken te houden van een feestje of avonden borrelen en ouwehoeren. En ik heb ook geen idee waar ik die zou kunnen vinden. Op de festivals waar ik kom (metal) zijn het voornamelijk mannen van mijn leeftijd die daar komen en hun partners zijn meestal thuis omdat ze er geen zin meer in hebben. Dat geldt niet alleen voor de partners met nog wat jongere kinderen maar ook die met kinderen die al zelfstandig zijn. Facebookgroepen lijken verkapte dating plekken en apps om vriendschappen te vinden sluiten niet echt aan.

Ik ben verder heel blij met de vriendinnen die ik heb want ik weet dat ze er altijd voor mij zijn. Maar ik mis echt het lang leve de lol wat ze vroeger wel hadden. En nee, het is geen midlifecrisis haha want ik voel dit al jaren en mijn moeder was ook zo, alleen had zij wel altijd gelijkgestemden om haar heen. En ik snap dat veel mensen geen zin meer hebben in het gedoe van uitgaan en in de kater, maar ik dus wel. En dan twijfel ik weleens aan mezelf of ik nou zo'n uitzondering ben of dat ik gewoon in de verkeerde bubbel zit. Maar het is iets waar ik steeds tegenaan blijf lopen...
zwembad84 schreef:
20-01-2026 18:25
Ik zie dit verschijnsel vooral bij vrouwen die jong moeder zijn geworden en dan met 40+ aan een soort 2e jeugd beginnen als de kinderen zo langzaam aan de pubertijd in gaan of na een scheiding en dan een nieuwe partner. Alsof de levensenergie terugkomt. Dus miss toch een andere categorie mensen zoeken.
Ik heb zelf tot zeker halverwege de 30 veel gefeest, maar nu met 40+ en een jong kind, echt totaal geen behoefte meer aan om te nachtbraken. Wel ga ik regelmatig weekendjes weg met mn vriendinnen, pak ik in de zomer een aantal festivals en ga ik op vakantie zonder kind. Dan lig ik natuurlijk niet om 0.00u in mn bed. Maar verder in het dagelijks leven werk ik, sport ik en slaap ik heel graag vroeg. Ik zie dit ook bij mn vriendinnen die niet of pas op oudere leeftijd moeder zijn geworden. Maar wij gaan wel vaak even uiteten, lunchen, koffie etc.
Ik was op mijn 31ste voor het eerst moeder en op mijn 37ste voor het laatst. Niet heel jong en niet heel oud. Maar in die jaren had ik er ook echt geen behoefte aan. Had mijn slaap hard nodig. En ik heb een zorgintensief kind die veel naar het ziekenhuis moest destijds.
Weekendjes weg met vriendinnen doe ik ook of een pubquiz of lunchen/uit eten. Maar ik vind dat slap ouwehoeren met een biertje op zo leuk 😁. En dan vind ik twaalf uur stoppen veel te vroeg. Dat mis ik echt
Zou het kunnen dat je altijd maar door wilt gaan omdat je graag wilt drinken?
Zou je dit ook willen als er geen alcohol meer mee gemoeid zou zijn. Probeer eens een tijdje zonder alcohol op stap te gaan, kijken of je het nog zo leuk vindt.
Ik drink niet en gebruik geen drugs, het gaat mij meestal puur om de muziek eigenlijk.

Ik ga wel eens vroeg naar bed, om om 0:00 uur op te staan, naar een feestje te rijden, daarna weer terug naar bed. Op festivals doe ik middagslaapjes of slaap lang uit.

Als student deed ik dat voorslapen ook al, maar dan gingen we wel door tot 8-10 uur, daar moet ik nu niet meer aan denken.
Ik vind het wel logisch in deze fase van jouw leven. Je kinderen zijn wat ouder en je hebt elke maand 2 kindvrije weekenden, geen wonder dat je daar het meeste uit wil halen. Ik kan me voorstellen dat het wel lastiger is gelijkgestemden te vinden in je muziekgenre maar je verzamelt t.z.t. vast wel een clubje gezellige mensen om je heen, of begint gewoon eerder op de dag in de kroeg, of i.c.m. met een dagactiviteit/hobby club?

Goede tip van vrijwilligerswerk.
Bamoja schreef:
20-01-2026 19:37
Zou je dit ook willen als er geen alcohol meer mee gemoeid zou zijn. Probeer eens een tijdje zonder alcohol op stap te gaan, kijken of je het nog zo leuk vindt.
Wat een onzin. Als het om de alcohol gaat, dan kan TO ook thuis een krat opentrekken.

OT: TO, waarom ga je niet gewoon met de vrienden van je man mee? Kunnen ze je ook een beetje "beschermen" in de pit :mrgreen: (sorry, ervaringsdeskundige hier).
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
Moosert79 schreef:
20-01-2026 15:10
Haha ik snap je helemaal! Als ik lekker cozy op de bank zit dan kan ik na het avondeten soms al in slaap vallen. Maar tijdens een feestje sta ik meestal de hele tijd aan. Zonder drugs maar wel met een lekker speciaal biertje! En ik heb het geluk dat de kinderen van mijn vriend en die van mij om het weekend bij onze exen zijn. Dus dan hebben we het hele weekend om bij te komen. En in de andere weekenden kan ik meestal ook wel uitslapen want de kinderen zitten niet op sporten waar ze in het weekend wedstrijden hebben. En ik heb verder een rustig privéleven dus kan doordeweeks ook effe een uurtje bijslapen tussendoor als ik zou willen en ben in het weekend ook niet moe van een drukke werkweek
Dat is precies de reden waarom ik af en tijd jaloers ben op mijn gescheiden vriendinnen :$
bijtie schreef:
20-01-2026 20:22
Ik drink niet en gebruik geen drugs, het gaat mij meestal puur om de muziek eigenlijk.

Ik ga wel eens vroeg naar bed, om om 0:00 uur op te staan, naar een feestje te rijden, daarna weer terug naar bed. Op festivals doe ik middagslaapjes of slaap lang uit.

Als student deed ik dat voorslapen ook al, maar dan gingen we wel door tot 8-10 uur, daar moet ik nu niet meer aan denken.
Jaaaa! En dan eindigen met ontbijt in de stad. Of ik ging met m’n dronken hoofd fruit kopen op de markt :yes:
Fantasy schreef:
20-01-2026 22:32
Wat een onzin. Als het om de alcohol gaat, dan kan TO ook thuis een krat opentrekken.

Jij kunt stellig beweren dat dat onzin is, maar dat hoeft het niet te zijn voor sommige mensen. Laat TO maar antwoord geven op deze vraag, die was tenslotte aan haar gesteld en niet aan jou.
Moosert79 schreef:
20-01-2026 16:42
Ik heb mij aangemeld. Ben benieuwd! Bedankt voor de tip!
Graag gedaan!
Heb nu wel niet de ervaring dat de mensen zich daar collectief lazarus drinken. De meesten moeten nog met de auto naar huis. Weinig met een kater achteraf dus maar wel veel plezier.
Geen tips, alleen de opmerking dat ik me je gevoel heeeel erg kan voorstellen. Ik zit zelf midden in de tropenjaren met slaapgebrek en alles erop en eraan en zelfs nu verlang ik naar die avonden escaleren in de kroeg, dat je denkt: ik ga even een biertje doen en dat je de avond afsluit samen met de barman en een paar andere mensen die geen afscheid kunnen nemen van de nacht. Voor mij is dat echt een toppunt van leven en daar krijg ik soms zelfs meer energie van dan van slaap.

Dus, als je over een paar jaar nog verlegen zit dan stuur ik je wel een pb ;) (ik hou toevallig ook van metal)
Ik herken zeker wat je schrijft TO. Ik mis dat ook zelf om me heen. Ben zelf 49.

Ik ben zelf al een aantal jaar lid van NMLK (Nieuwe Mensen Leren Kennen) en doe daar heel regelmatig activiteiten mee. Toevallig binnenkort een punk avond in Amersfoort, een Golden earring coverband en Joy Division coverband. Maar ook zat dans en housefeesten en ook hele ander soort activiteiten als borrels, uit eten en wandelen. Voor alles wel wat.

Beetje zelfde concept als Meet5. Een activiteiten site waar je kan aanhaken of zelf iets op zetten, heb ik ook al een aantal keer gedaan voor bv concerten waar mijn eigen vrienden niet mee naar toe gaan. Kost ook niet zoveel geld.

Aanrader.
Te Grappig, 40+'ers die nog van feesten houden hebben "hun jeugd gemist"of zoeken een excuus om te drinken :-D .

TO, lekker los blijven gaan, ik ben bijna 60 en in mijn bubbel heeft iedereen nog energie genoeg om 2 keer per maand te concerten, dansen of gewoon lekker in de kroeg te hangen. Op VF vinden ze je verdacht als je je weekend niet vult met Netflix en familiebezoek en moet je je verantwoorden.
Bamoja schreef:
20-01-2026 19:37
Ooh ik kan absoluut lol hebben zonder alcohol! Als ik 1x per maand drink is het veel. Vaak ook gewoon feesten met een cola zero, no problem!
bijtie schreef:
20-01-2026 20:22

Heel slim! Wij hebben ook regelmatig dat we aan het begin van een festival één biertje drinken en voor de rest geen alcohol meer en dan in de nacht naar huis rijden ipv een hotel pakken
Joepie40 schreef:
20-01-2026 22:28
Ik vind het wel logisch in deze fase van jouw leven. Je kinderen zijn wat ouder en je hebt elke maand 2 kindvrije weekenden, geen wonder dat je daar het meeste uit wil halen. Ik kan me voorstellen dat het wel lastiger is gelijkgestemden te vinden in je muziekgenre maar je verzamelt t.z.t. vast wel een clubje gezellige mensen om je heen, of begint gewoon eerder op de dag in de kroeg, of i.c.m. met een dagactiviteit/hobby club?

Goede tip van vrijwilligerswerk.
Ja ik heb nuttige tips gehad! En fijn dat er mensen zijn die het begrijpen 😊
Fantasy schreef:
20-01-2026 22:32

OT: TO, waarom ga je niet gewoon met de vrienden van je man mee? Kunnen ze je ook een beetje "beschermen" in de pit :mrgreen: (sorry, ervaringsdeskundige hier).
Inderdaad onzin want zonder alcohol is het ook heel leuk! Ik ga sowieso mee met de vrienden van mijn vriend maar soms zou ik het leuk vinden als er ook wat vrouwen bij zijn! En de pit is voor mij meestal aan de rand kijken en mensen terug de pit in duwen haha! Ik trek dat niet meer 😅. Al ging mijn zoon van 15 laatst voor het eerst mee en die dook zo de pit in. Gelukkig is ie 1.90 dus die staat zijn mannetje wel. Maar ik wilde hem de eerste paar nummers beschermen tegen alles en iedereen haha!
Attraverso schreef:
21-01-2026 06:55
Graag gedaan!
Heb nu wel niet de ervaring dat de mensen zich daar collectief lazarus drinken. De meesten moeten nog met de auto naar huis. Weinig met een kater achteraf dus maar wel veel plezier.
Haha, ik hoop niet dat ik overkom als zwaar alcoholistisch want ik denk dat ik minder drink dan de gemiddelde moeder op het schoolplein als ik dat af en toe zo hoor. Ik drink sowieso thuis nooit en tijdens concerten ook niet. Hooguit tijdens een festival of wanneer we in een biercafé zijn. En dat is niet elke week 😉
smorre schreef:
20-01-2026 22:42
Dat is precies de reden waarom ik af en tijd jaloers ben op mijn gescheiden vriendinnen :$
Haha snap ik. Het is best luxe
smorre schreef:
20-01-2026 22:43
Jaaaa! En dan eindigen met ontbijt in de stad. Of ik ging met m’n dronken hoofd fruit kopen op de markt :yes:
Oh men, dat waren nog eens tijden! Nee, lang geleden dat ik het weer licht heb zien worden haha
Olympiacolbert schreef:
21-01-2026 08:53
Geen tips, alleen de opmerking dat ik me je gevoel heeeel erg kan voorstellen. Ik zit zelf midden in de tropenjaren met slaapgebrek en alles erop en eraan en zelfs nu verlang ik naar die avonden escaleren in de kroeg, dat je denkt: ik ga even een biertje doen en dat je de avond afsluit samen met de barman en een paar andere mensen die geen afscheid kunnen nemen van de nacht. Voor mij is dat echt een toppunt van leven en daar krijg ik soms zelfs meer energie van dan van slaap.

Dus, als je over een paar jaar nog verlegen zit dan stuur ik je wel een pb ;) (ik hou toevallig ook van metal)
Aaah, dat is een deal! Al ben ik dan inmiddels wel vijftig plus en misschien zit ik dan liever achter de geraniums 😄. Nee maar ik snap het. Mijn "metalmaat" is laat moeder geworden en heeft op haar 43ste twee jonge kinderen en gaat wel mee naar festivals maar heeft echt geen puf voor de afterparty op het moment. Logisch!
FawleyFlame schreef:
21-01-2026 09:59
Ik herken zeker wat je schrijft TO. Ik mis dat ook zelf om me heen. Ben zelf 49.

Ik ben zelf al een aantal jaar lid van NMLK (Nieuwe Mensen Leren Kennen) en doe daar heel regelmatig activiteiten mee. Toevallig binnenkort een punk avond in Amersfoort, een Golden earring coverband en Joy Division coverband. Maar ook zat dans en housefeesten en ook hele ander soort activiteiten als borrels, uit eten en wandelen. Voor alles wel wat.

Beetje zelfde concept als Meet5. Een activiteiten site waar je kan aanhaken of zelf iets op zetten, heb ik ook al een aantal keer gedaan voor bv concerten waar mijn eigen vrienden niet mee naar toe gaan. Kost ook niet zoveel geld.

Aanrader.
Oh ja, daar heb ik weleens van gehoord! Daar ga ik ook eens kijken. En gaaf, een punkavond. Bedankt voor je reactie!
DingDong schreef:
21-01-2026 10:03
Te Grappig, 40+'ers die nog van feesten houden hebben "hun jeugd gemist"of zoeken een excuus om te drinken :-D .

TO, lekker los blijven gaan, ik ben bijna 60 en in mijn bubbel heeft iedereen nog energie genoeg om 2 keer per maand te concerten, dansen of gewoon lekker in de kroeg te hangen. Op VF vinden ze je verdacht als je je weekend niet vult met Netflix en familiebezoek en moet je je verantwoorden.
Ik heb in mijn jeugd ook heel hard gefeest van mijn 15de t/m mijn 25ste maar blijkbaar nog niet genoeg haha! En wat heerlijk dat jij in zo'n bubbel zit!
Ik moet zeggen dat ik alle reacties hier leuk vind, had mij wel ingesteld op wat zure reacties want ik lees en schrijf hier al vanaf het begin mee en weet hoe het soms kan gaan. Maar het valt mij echt mee. De mensen die dat vinden lezen het waarschijnlijk alleen en reageren niet en denken bij zichzelf: Wat een trieste vrouw 😄. Of ze zijn gewoon hartstikke jaloers en willen het ook 😜
Ik herken me hier helemaal niet in en heb geen tips (die staan er al genoeg, las ik), maar wow, wat een levenslust, TO! Heerlijk om te lezen.
Ga zo door! Je vindt vast wat je zoekt, succes en veel plezier!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Moosert79 schreef:
20-01-2026 15:18
Haha, Brabant de gekste hier 😄!

Nou, ik zou dat best kunnen maar te jong vind ik ook niks. En confronterend inderdaad haha! Maar zó fijn om een keer niet alleen maar gesprekken te hoeven hebben over kinderen o.i.d.
Wat vind je confronterend aan het omgaan met (te?) jonge mensen? Ik heb zelf sinds een paar jaar een nieuwe hobby/sport waar ik mensen tref van alle leeftijden, dus veel jonger dan ik en veel ouder dan ik, en ik vind het juist echt een leuke energie geven (zowel de jongeren als de ouderen).
Elmervrouw schreef:
21-01-2026 13:20
Ik herken me hier helemaal niet in en heb geen tips (die staan er al genoeg, las ik), maar wow, wat een levenslust, TO! Heerlijk om te lezen.
Ga zo door! Je vindt vast wat je zoekt, succes en veel plezier!
Lief, dank je wel!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven