Gelukkig getrouwd blijven

08-07-2009 14:37 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zes jaar getrouwd, heb twee kinderen. Mijn man en ik zijn ervan overtuigd dat scheiden voor ons geen optie is, omdat we bij elkaar willen blijven, omdat dat de insteek van ons huwelijk was, omdat we onze kinderen een scheiding niet aan willen doen.

Het uitgangspunt bij elkaar te blijven geeft mij rust. Maar af en toe beklemt het me, bijv. als ik boos ben op mijn man, dan kan het juist benauwend voelen (zit ik de rest van mijn leven aan jou vast?).

Gisteren las ik ergens een opmerking van Nijntje die mij erg inspireerde. Ze schreef iets in de trant van: Ik ga ervan uit dat mijn man en ik fouten maken, maar we blijven bij elkaar en maken iets moois van onze tijd in dit aardse tranendal.

Het lukte me hierdoor meteen over een paar ergernissen heen te stappen die zich hadden opgebouwd. Ik wil meer leren van de gelukkig getrouwde mensen hier!

Deel hier je tips en ervaringen om je huwelijk goed en duurzaam te maken. Hoe blijf jij gelukkig getrouwd?

Ervaringen van in zonde levende hokkers ook welkom.
quote:MissMara schreef op 08 juli 2009 @ 14:57:

Een tip uit dat boek die me is bijgebleven: omhels je partner 6x per dag 1 minuut lang (ja, met timer! ). Dan voel je je verbonden en intiem met elkaar, zonder praten.Haha, dat doen wij sowieso al, elke dag!
MissMara, ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben. Ik ben soms ook geneigd om steeds weer te gaan praten, en terwijl ik dan ga praten, denk ik al bij mezelf "praat eens niet zoveel, zeikerd".

Dus ik ga meer knuffelen en seksen en minder praten
de beste tips zijn al gegeven.

Zoals communicatie, vertrouwen, acceptatie.

Maar vooral: lol blijven houden samen!

Echt, we wonen al 23 jaar samen (waarvan 17 getrouwd en vier kids), maar we hebben nog de grootste lol samen. Jaja er zijn natuurlijk mindere dagen geweest. Maar als ik sommige stellen samen zie, denk ik: wat doen jullie nog bij elkaar? Jullie hebben nou nooit eens samen lol.
quote:Sarah Scott schreef op 08 juli 2009 @ 14:47:

[...]

Maar wat nou als 1 van de 2 er anders over denkt?Laat maar zitten, ik zal mijn mond verder wel houden.
Constructief ruzie maken!

Geen ruzie opzoeken, niet zo nodig even "moeten" bekvechten met elkaar, maar het af en toe even ongezouten grondig met elkaar oneens durven zijn. En dat dan zonder schelden, we stoppen zelfs met ruzie maken om voor elkaar koffie in te schenken en gaan pas weer verder als we er allebei weer goed voor zitten. Laat de ander uitpraten, en begin jouw problemen aan te kaarten vanuit "ik vind", "ik voel", "ik denk", "ik merk", "ik heb er moeite mee dat".

En als je het dan echt niet eens kunt worden met elkaar, accepteer dat dan ook. Je hebt een relatie met elkaar, je bent niet een en dezelfde persoon. Sometimes it's best to agree to disagree.

Ouwe koeien moet je ook lekker in de sloot laten liggen trouwens. Weet je hoe hard dat gaat stinken als je die uit die sloot haalt?

"Ja maar" = nee. Killer in een fatsoenlijk gesprek, het klinkt in eerste instantie of je het ergens wel met iemand eens bent, maar dat ben je dus niet.

Veranderingen gaan langzaam, als er al iets verandert. Moet er iets veranderen in je relatie, juich je partner toe bij iedere kleine stap die er gezet wordt, en probeer zelf grote stappen te zetten. Jouw grote stappen zullen bij je partner als kleine stapjes overkomen, en wat jij ziet als kleine stapjes van je partner zijn in de ogen van je partner waarschijnlijk heel grote stappen.

Begin iedere dag opnieuw. Gisteren is geweest, kan niemand meer iets aan veranderen.

Probeer zelf kleine ritueeltjes te maken die JOU een fijn gevoel geven. Al 10 jaar lang breng ik mijn man koffie op bed. Heeft hij nooit om gevraagd en als ik het een keer niet doe moppert hij ook niet. Maar ik weet dat hij dat fijn vind en voor mij is het een kleine moeite, ik vind het leuk hem op die manier een plezier te doen.

Voor mij neemt hij iedere keer dat hij gaat tanken een grote reep van m'n favoriete chocola mee.

Benoem zo af en toe spontaan wat je leuk vindt aan je partner. Hoeft geen waslijst in een keer te zijn, geen hele ceremonie, gewoon een losse opmerking in het voorbijgaan.

Zomaar wat dingetjes die me te binnen schieten Komende september zijn we 10 jaar getrouwd, komende december 11 jaar bij elkaar, en er zijn heeeeeeel veel momenten geweest dat ik 'm wel achter het behang kon plakken, en dat zal best wederzijds zijn geweest. Maar we hebben het heerlijk samen!!!
Iets anders
quote:Sarah Scott schreef op 08 juli 2009 @ 14:46:

[...]

De goede tijden helpen je als je eens een tegenslag te verwerken hebt? Je kunt er op "teren" in geval van twijfel? Maar bedenk wel dat je niet kan leven van herinneringen, je leeft in het NU en niet in het verleden

Ik ben het daar ook mee eens ; wat zou ik zeuren over een eh.......rotopmerking van vandaag ( ik verzin zomaar even iets ) als in het verleden is bewezen dat ik door dik en dun steun kan verwachten ?

Met mooie herinneringen bedoel ik in ieder geval niet per definitie die leuke vakantie in 2004 , maar die roos die je kreeg omdat je je eerste grijze haar had ontdekt . ( verzin ik ook ter plekke )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:GeorgieBrown schreef op 08 juli 2009 @ 14:43:

Woon niet eens samen... Maar heb wel een relatie van 11 jaar.

Als ik een keer twijfel denk ik altijd: Ga ik nog een x iemand vinden waar het zo mee klikt? En zo nee, zou ik weer net zo gelukkig kunnen worden in mijn eentje?

Ik heb altijd nog met NEE moeten antwoorden.

Je kunt nu eenmaal niet altijd dolgelukkig zijn.

Helemaal eens met Georgie Brown. Ik heb nog nooit iemand ontmoet met wie het zo klikt als met mijn man. En sinds wij een relatie hebben ben ik nog nooit zo gelukkig geweest (wat niet wil zeggen dat ik me af en toe best ongelukkig kan voelen). Onze karakters vullen elkaar bizar goed aan (behalve als het om opruimen en klussen gaat in huis, dat is dan weer jammer )

Natuurlijk ergeren we ons soms aan elkaar, leven we door drukke banen en dito kleine kinderen soms langs elkaar heen, maar we begrijpen elkaar daarin. We begrijpen dat de een soms gespannen en daarom ongezellig is, dat we wel eens tegen elkaar uitvallen vanwege stress of zorgen.

Op moeilijke momenten proberen we elkaar te steunen en begrip te hebben, te accepteren. Op mooie momenten genieten we samen dubbelop.

Overigens: bijna negen jaar bij elkaar en bijna vijf jaar getrouwd.

Leuk topic!
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Haha recept voor goed huwelijk is dat hij chocolade meeneemt als hij weet dat je ongesteld moet worden. En hij de bak Ben & Jerry's mag leegeten.
Nicky, hoe hebben jullie lol?

Mijn man en ik hebben onlangs bedacht dat we elkaar gaan verrassen door dingen te organiseren die we nog nooit gedaan hebben. Bleek namelijk laatst uit onderzoek dat mensen die samen nieuwe dingen doen (maakt niet uit wat) een gelukkiger relatie hebben.

Een voorbeeld: we zijn onlangs een jaar met ons gezin naar het buitenland gegaan (voor mijn werk). Superspannend en leuk om als 'team' samen mee te maken!

Maar nu zoeken we wat minder intensieve dingen. TIps zijn welkom! Ik ga hem iig verrassen met dansles (salsa denk ik). Wilde hij nooit, ik altijd graag, en ik ben benieuwd of hij het nog stom vindt als hij het eenmaal gedaan heeft. Onze afspraak bij dit project is nl. dat je zonder morren de verrassing moet ondergaan. `Ben heel benieuwd!
It just gets better each time.

Het wordt eigenlijk alleen maar leuker. De onzekerheden zijn weg, je weet wat je aan elkaar hebt, je bent meer op elkaar aangewezen, je accepteert de wederzijdse familie steeds meer (en hoe ouder je wordt , hoe beter je ze begrijpt).

Hij is allang niet meer zo macho als toen, ik zeik niet meer over ieder wissewasje. En misschien heeft het feit dat wij geen kinderen hebben ook wel meegeholpen aan een lang leven samen. Ook kunnen wij samen heel goed vakantie vieren en voelen we ons het meest op ons gemak bij elkaar.

Toch staan we zelf ook soms verbaasd dat er alweer 17 jaar voorbij zijn. En dat terwijl iedereen ons voor gek verklaarden, omdat we al na 3 maanden gingen samen wonen.
quote:rider schreef op 08 juli 2009 @ 15:00:

[...]

Laat maar zitten, ik zal mijn mond verder wel houden.Nee, Rider, ik ben juist benieuwd hoe jullie het in de praktijk goed houden. Of is het (ook) voor jullie de onmogelijkheid van een scheiding die dat vanzelf goed laat gaan? Hoe ga je om met irritaties, dat is misschien wel mijn grootste vraag.
quote:MissMara schreef op 08 juli 2009 @ 14:57:

Wat vinden jullie: kan het waar zijn dat er teveel geouwehoerd wordt over relaties? Moeten we het niet gewoon DOEN?

Ja . Ook ja . Zeker als je geen twee praters hebt .

je kan het plat vinden ; maar ouderwets geregeld een potje je huwelijk bezegelen in het echtelijk bed hélpt .

Ik heb ook weleens gezegd tegen iemand die zei " maar jij klaagt nooit over je partner , die zal toch ook weleens zijn sokken naast de wasmand gooien ? " dat ik niet zou dúrven klagen over zoiets onnozels als ik die nacht geweldig had genoten en ik hem zo leuk en lief met de kinderen vond .

Dan doe ik met een grijns die sokken in de wasmand .

En andersom werkt het ook zo ; een man zal fluitend dingen doen die niet leuk zijn als zijn leven verder wél leuk is .

6 keer 1 minuut ?

Zegt het voort !!!
quote:rider schreef op 08 juli 2009 @ 15:00:

[...]

Laat maar zitten, ik zal mijn mond verder wel houden.Rider, die smiley was omdat ik in de lach schoot omdat je mijn uitspraak aanhaalde, niet om je uit te lachen
Gedeelde toekomstdromen. En zo'n druk leven dat we geen tijd hebben om ruzie te maken, laat staan zoiets banaals als vreemdgaan
quote:Maroetje schreef op 08 juli 2009 @ 15:04:

Haha recept voor goed huwelijk is dat hij chocolade meeneemt als hij weet dat je ongesteld moet worden. En hij de bak Ben & Jerry's mag leegeten.

Mag ik hem aanpassen ?

Recept voor een goed huwelijk is aanvoelen , of horen en onthouden dat er bij dit...dát dient te moeten gebeuren . Of .... vragen waar hij je mee kan helpen als je een type bent die niet gebaat is met standaard dingen .
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 juli 2009 @ 15:10:

[...]

Mag ik hem aanpassen ?

Recept voor een goed huwelijk is aanvoelen , of horen en onthouden dat er bij dit...dát dient te moeten gebeuren . Of .... vragen waar hij je mee kan helpen als je een type bent die niet gebaat is met standaard dingen .

Mooi!

Maar wat nu als dat er niet in zit? In die man dus.
Je partner iets laten doen wat hij misschien helemaal niet leuk vindt? Ik ben benieuwd of het werkt, Miss Mara.

Ik wil best nieuwe dingen met mijn man ondernemen, maar zonder zijn instemming zou ik dat denk ik niet snel doen. Daar is hij veel te kritisch en eigenwijs voor.
Haha Dejavu, klinkt bekend! Al denk ik toch dat er wel iets inzit. Zonder morren ondergaan -> is ook op speelse manier natuurlijk geven en nemen Denk dat het best wel zou werken.
Ik merk dat ik vaak in de valkuil stap van 'voor mezelf opkomen', waardoor het een soort strijd wordt ipv elkaar helpen en dingen gunnen. Mijn man is nl. erg goed in het aangeven van grenzen. Als hij moe is gaat hij slapen. Als hij een zere rug heeft stopt hij met schoonmaken. Weinig tegenin te brengen en ik zou best eens een voorbeeld aan hem kunnen nemen. Maaarrrrr.... het moet allemaal wel gebeuren. En dus ga ik vaak over mijn grenzen heen. Tot ik me eigenlijk zo erger aan de situatie dat ik boos word en 'voor mezelf opkom' - eisen dat ik meer slaap/rust/etc. krijg. Ergens prima natuurlijk, maar de sfeer van gunnen en helpen is dan weg.

Nou ja, wat ik dus bedoel: hoe kun je je grenzen op een constructieve, niet-boze, niet-zeikerige manier aangeven?

PS: mijn man is vreselijk lief en verwent me vaak met vanalles, maar is geen kei in inleven en aanvoelen.
quote:MissMara schreef op 08 juli 2009 @ 15:04:

Nicky, hoe hebben jullie lol?

Mijn man en ik hebben onlangs bedacht dat we elkaar gaan verrassen door dingen te organiseren die we nog nooit gedaan hebben. Bleek namelijk laatst uit onderzoek dat mensen die samen nieuwe dingen doen (maakt niet uit wat) een gelukkiger relatie hebben.

Een voorbeeld: we zijn onlangs een jaar met ons gezin naar het buitenland gegaan (voor mijn werk). Superspannend en leuk om als 'team' samen mee te maken!

Maar nu zoeken we wat minder intensieve dingen. TIps zijn welkom! Ik ga hem iig verrassen met dansles (salsa denk ik). Wilde hij nooit, ik altijd graag, en ik ben benieuwd of hij het nog stom vindt als hij het eenmaal gedaan heeft. Onze afspraak bij dit project is nl. dat je zonder morren de verrassing moet ondergaan. `Ben heel benieuwd!nieuwe dingen doen klinkt heel leuk . Maar ik zou mijn partner nooit verassen met iets waarvan ik niet zeker weet of hij het leuk vindt , of zeker weet dat hij er niets aan vindt .... ik weet dat mijn man mij graag bij dingen heeft , maar ik zou me toch bezwaard voelen als het héél duidelijk een " ik doe het voor jou maar wát een ellende " zou zijn Hoe vrolijk hij ook zou kijken , ik wéét wanneer hij er niks aan vindt . Dan voegt het voor mij niets toe .
quote:Dejavu schreef op 08 juli 2009 @ 15:12:

Je partner iets laten doen wat hij misschien helemaal niet leuk vindt? Ik ben benieuwd of het werkt, Miss Mara.

Ik wil best nieuwe dingen met mijn man ondernemen, maar zonder zijn instemming zou ik dat denk ik niet snel doen. Daar is hij veel te kritisch en eigenwijs voor.Hihi, ik ben ook benieuwd of het werkt! Maar volgens mij is hij stiekem aan het regelen dat we klapvee zijn in een foute tv-show, ook iets wat ik nooit zou doen, maar wat ik zonder morren zal ondergaan. Kan hij mooi een avondje mee dansen, dacht ik zo!
Nee dan niet idd BGB, maar wel als het voor beiden een nieuw ding is? Waarvan je écht niet weet wat hij er van vindt? Lijkt me wel moeilijk om dan nog wat te verzinnen, maar goed, dat is weer een andere discussie
quote:Sarah Scott schreef op 08 juli 2009 @ 15:11:

[...]

Mooi!

Maar wat nu als dat er niet in zit? In die man dus.

Meid , ik heb geen idee ......ik ben aan mijn eerste partner bezig .

Ik denk dat die vrouw dan moet zeggen " ik zou graag NU .... willen hebben " . Dat is dat aanpassen dan weer . Iemand die een niet-aanvoelende of een niet galante man heeft dient duidelijk te zijn , lijkt mij . ( neem je vanavond een bosje bloemen voor me mee ? ) En ..... dient niet uit rancune zélf te stoppen met galant en in/aanvoelend te zijn .
Goed idee miss mara om die verrassingen in te voeren. Wij proberen hier ook iedere week een avond iets leuks te gaan doen. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat het al wel weer even geleden is... Kan van alles zijn: film, boswandeling, massage etc.. Waren bij ons dus niet per se nieuwe dingen, maar tijd echt samen zijn is sowieso al fijn.

Oh dansles hebben wij ook! Bevalt erg goed, al moet ik zeggen dat bij mij niet de beste kant altijd naar boven komt... Kan een beetje ongeduldig worden als ik de pasjes al ken en hij eh.. niet!

Doen lijkt mij in veel gevallen ook beter dan eindeloos praten...
De kunst afkijken van je man, Miss Mara. Zo doe ik het tenminste. Mijn manj kan ook ontzettend goed voor zijn eigen belangen opkomen, waardoor ik gedwongen/geinspireerd wordt om dat zelf ook te doen. Heel handig, ook voor mijn houding naar andere mensen toe. Ben een stuk assertiever geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven