Genderverwarring
woensdag 27 juli 2022 om 14:28
Ik heb in mijn omgeving wat mensen die zich identificeren als non-binair. Voorheen gingen zij door het leven als lesbische vrouwen. Ik probeer er nu zoveel mogelijk op te letten dat ik hen goed benoem, de juist voornaamwoorden gebruik, maar ze zijn niet echt genegen om een uitleg te geven over waarom deze omslag (dat is hun goed recht natuurlijk, maar we zijn wel dermate verwant dat ik dacht daar iets over te mogen vragen). Ik doe dus mijn best, maar het is wel lastig. Voor een feestje kleden ze zich in een mooie jurk en zijn opgemaakt, maar een van de mensen wil benoemd worden als ‘hij’ (de ander hen/hun). Gender bepaalt niet je kleding en vice versa, maar ik vraag me dan toch af wat het ‘nut’ is.
Zijn hier mensen die er meer verstand van hebben? Waarom is er de wens om een non-binaire gender te hebben, terwijl je ongeacht je geslacht kunt leven zoals je wenst, houden van wie je wilt en al dan niet een jurk of een tuinbroek te dragen?
Zijn hier mensen die er meer verstand van hebben? Waarom is er de wens om een non-binaire gender te hebben, terwijl je ongeacht je geslacht kunt leven zoals je wenst, houden van wie je wilt en al dan niet een jurk of een tuinbroek te dragen?
maandag 1 augustus 2022 om 18:04
Ik word er wel een beetje moe van dat er nu (iig in amerika?) ineens niet gezegd mag worden dat vrouwen menstrueren, want dat moet dan worden "people who menstruate" en er was nog zoiets dergelijks met een zwangerschap, dat moest ook ineens genderneutraal "pregnant people" heten. Alsof het woord "vrouw" maar ineens overal weggepoetst moet worden?
maandag 1 augustus 2022 om 18:13
Een rondje Google leert mij dat dat om een Harvard professor ging die daarop ook al van "transfobie" werd beschuldigd. Hier een goede column erover die wel overeenkomt met mijn eigen mening:Maris_90 schreef: ↑01-08-2022 18:04Ik word er wel een beetje moe van dat er nu (iig in amerika?) ineens niet gezegd mag worden dat vrouwen menstrueren, want dat moet dan worden "people who menstruate" en er was nog zoiets dergelijks met een zwangerschap, dat moest ook ineens genderneutraal "pregnant people" heten. Alsof het woord "vrouw" maar ineens overal weggepoetst moet worden?
https://www.trouw.nl/opinie/niks-mis-me ... gle.com%2F
Am Yisrael Chai!
maandag 1 augustus 2022 om 18:13
of je leest gewoon even de laatste pagina's...Maris_90 schreef: ↑01-08-2022 18:04Ik word er wel een beetje moe van dat er nu (iig in amerika?) ineens niet gezegd mag worden dat vrouwen menstrueren, want dat moet dan worden "people who menstruate" en er was nog zoiets dergelijks met een zwangerschap, dat moest ook ineens genderneutraal "pregnant people" heten. Alsof het woord "vrouw" maar ineens overal weggepoetst moet worden?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 1 augustus 2022 om 18:22
Ik zit trouwens wat artikelen van die Marte Hoogenboom die in die column uit mijn link genoemd wordt te lezen en wat mij daarin opvalt - niet voor het eerst, ook in andere artikelen over transgenders of geschreven door transgenders valt me dat vaak op - is dat ze in al haar artikelen uitgaat van de premisse dat de hele wereld geïnteresseerd is in of iets vindt van individuele gevallen van genderdysforie.
In alle eerlijkheid denk ik dat de meeste mensen eigenlijk helemaal niet zoveel vinden van welk gender iemand is en het ze ook niet echt boeit waarom dat wel of niet zo is. Ik denk dat verreweg de meeste mensen geslacht en gender gewoon als een gegeven zien, zowel van zichzelf, als van anderen. En dat het dus zo is dat als jij als individu tegen iemand zegt "hoi, ik ben Maaike" terwijl je geboren bent als Martijn, de meeste mensen daar helemaal geen enkele gedachte of gevoel bij hebben, of hooguit iets denken als "jeetje, die is lang voor een vrouw" of "stomme jurk zeg" of "jaja, geef me nu maar mijn wisselgeld".
In alle eerlijkheid denk ik dat de meeste mensen eigenlijk helemaal niet zoveel vinden van welk gender iemand is en het ze ook niet echt boeit waarom dat wel of niet zo is. Ik denk dat verreweg de meeste mensen geslacht en gender gewoon als een gegeven zien, zowel van zichzelf, als van anderen. En dat het dus zo is dat als jij als individu tegen iemand zegt "hoi, ik ben Maaike" terwijl je geboren bent als Martijn, de meeste mensen daar helemaal geen enkele gedachte of gevoel bij hebben, of hooguit iets denken als "jeetje, die is lang voor een vrouw" of "stomme jurk zeg" of "jaja, geef me nu maar mijn wisselgeld".
fashionvictim wijzigde dit bericht op 01-08-2022 18:25
18.71% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
maandag 1 augustus 2022 om 18:23
maandag 1 augustus 2022 om 18:30
en toen dacht je, ik begin gewoon weer opnieuw
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 1 augustus 2022 om 18:44
maandag 1 augustus 2022 om 19:06
Dat viel me ook al op bij sommige reacties, het idee dat de meeste mensen de hele tijd bezig zijn met gender.fashionvictim schreef: ↑01-08-2022 18:22Ik zit trouwens wat artikelen van die Marte Hoogenboom die in die column uit mijn link genoemd wordt te lezen en wat mij daarin opvalt - niet voor het eerst, ook in andere artikelen over transgenders of geschreven door transgenders valt me dat vaak op - is dat ze in al haar artikelen uitgaat van de premisse dat de hele wereld geïnteresseerd is in of iets vindt van individuele gevallen van genderdysforie.
Als ik op straat iemand aanspreek met 'mevrouw' dan doe ik dat zeer onverschillig. Het kan het best zijn dat ik op dat moment een verkeerde inschatting maak van zijn/haar gender. Maar als ik haar alleen maar de weg wil vragen, dan is dat toch ook verder niet van belang? Er is zoveel wat ik niet weet en niet wil of hoef te weten van die persoon..
Als ik sommige bijdragen hier echter goed begrijp dan zien ze dit als een gebrek aan respect en acceptatie. En hoewel ik best snap dat ze zich gezien willen voelen in hun juiste genderhokje, is de conclusie dat ik zo'n persoon op dat moment niet respecteer of accepteer nodeloos negatief.
maandag 1 augustus 2022 om 19:21
Ja en enigszins in het verlengde daarvan valt mij steeds op dat aan redelijk feitelijke observaties enorme interpretaties gehangen wordt.
Die Marte Hoogenboom spreekt over een Nigeriaanse schrijfster die iets zegt in de trant van dat mannen die als volwassenen in transitie zijn gegaan een andere ervaring hebben gehad dan haar eigen ervaring met het opgroeien als meisje en jonge vrouw en alle lastige zaken daaromheen. En dat legt Marte H vervolgens uit als een uitspraak dat transvrouwen zich geen vrouw mogen noemen.
Terwijl dat helemaal niet gezegd wordt.
Dat is ongeveer hetzelfde als wat iemand eerder in het topic aangaf met dat het slikken van hormonen niet betekent dat je weet hoe het is om ongesteld te zijn. Daar zit op zichzelf helemaal geen oordeel bij. Andersom weet ik dan wel hoe ongesteld zijn voelt (voor mij) maar net zo goed niet hoe het is om zulke hormoon therapie te slikken.
En ik snap echt heel goed dat ‘transmannen zijn geen man’ etc tot in den treure op een nare manier gebruikt wordt om transgendermensen uit te sluiten en daarom alles wat daar maar in de buurt komt gevoelig ligt. Maar sommige dingen zijn op zichzelf feitelijk gezien best neutraal.
Die Marte Hoogenboom spreekt over een Nigeriaanse schrijfster die iets zegt in de trant van dat mannen die als volwassenen in transitie zijn gegaan een andere ervaring hebben gehad dan haar eigen ervaring met het opgroeien als meisje en jonge vrouw en alle lastige zaken daaromheen. En dat legt Marte H vervolgens uit als een uitspraak dat transvrouwen zich geen vrouw mogen noemen.
Terwijl dat helemaal niet gezegd wordt.
Dat is ongeveer hetzelfde als wat iemand eerder in het topic aangaf met dat het slikken van hormonen niet betekent dat je weet hoe het is om ongesteld te zijn. Daar zit op zichzelf helemaal geen oordeel bij. Andersom weet ik dan wel hoe ongesteld zijn voelt (voor mij) maar net zo goed niet hoe het is om zulke hormoon therapie te slikken.
En ik snap echt heel goed dat ‘transmannen zijn geen man’ etc tot in den treure op een nare manier gebruikt wordt om transgendermensen uit te sluiten en daarom alles wat daar maar in de buurt komt gevoelig ligt. Maar sommige dingen zijn op zichzelf feitelijk gezien best neutraal.
maandag 1 augustus 2022 om 19:24
Happy prideweek voor iedereen. Wees een beetje lief voor elkaar, dat ga ik ook proberen.
https://www.thebestsocial.media/nl/prid ... ie-extase/
https://www.thebestsocial.media/nl/hema ... er-reveal/
https://www.thebestsocial.media/nl/prid ... ie-extase/
https://www.thebestsocial.media/nl/hema ... er-reveal/
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
maandag 1 augustus 2022 om 19:52
Prideweek?
Ik stop ermee, een aanhanger/uitdrager zijn van deze community.
Ik was all in voor de homorechten etc, en nog steeds. Maar niet meer waar deze community nu blijkbaar voor staat
Sinds de LGBTQQICAPF2k (geen geintje) fetishen aan het rijtje toevoegt, is voor mij de bodem bereikt.
https://www.thegayuk.com/there-is-now-a ... qqicapf2k/
Ik was all in voor de homorechten etc, en nog steeds. Maar niet meer waar deze community nu blijkbaar voor staat
Sinds de LGBTQQICAPF2k (geen geintje) fetishen aan het rijtje toevoegt, is voor mij de bodem bereikt.
hetjuistebesluit wijzigde dit bericht op 01-08-2022 19:59
2.92% gewijzigd
maandag 1 augustus 2022 om 19:55
Ik ben echt heel benieuwd en ik zou heel graag van de activisten in dit topic horen hoe zij denken dat dit bijdraagt aan de normalisering en de acceptatie en emancipatie van homoseksuelen, transgenders of non-binairen?Hetjuistebesluit schreef: ↑01-08-2022 19:52Prideweek?
Ik was all in voor de homorechten etc, en nog steeds. Maar niet meer waar deze community nu blijkhaar voor staat
Am Yisrael Chai!
maandag 1 augustus 2022 om 20:00
Pride Amsterdam heeft het in hun uitingen dan ook over LHBT. En ook over het samen vieren met hetero mensen.Hetjuistebesluit schreef: ↑01-08-2022 19:52Prideweek?
Ik was all in voor de homorechten etc, en nog steeds. Maar niet meer waar deze community nu blijkhaar voor staat
https://pride.amsterdam/organisatie/
chienandalou wijzigde dit bericht op 01-08-2022 20:00
Reden: Toevoegen website organisatie
Reden: Toevoegen website organisatie
3.37% gewijzigd
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
maandag 1 augustus 2022 om 20:02
Ik ook, ook van de niet-activisten trouwens, of ga ik dan teveel offtopic misschien. Zou anders niet zo goed weten of ik een nieuwe wil maken (wel meeschrijvenfashionvictim schreef: ↑01-08-2022 19:55Ik ben echt heel benieuwd en ik zou heel graag van de activisten in dit topic horen hoe zij denken dat dit bijdraagt aan de normalisering en de acceptatie en emancipatie van homoseksuelen, transgenders of non-binairen?
maandag 1 augustus 2022 om 20:03
Het is geen breedgedragen toevoeging. In iedere groep/(sub-)cultuur of uiting heb je mensen die wat malle excessen hebben.fashionvictim schreef: ↑01-08-2022 19:55Ik ben echt heel benieuwd en ik zou heel graag van de activisten in dit topic horen hoe zij denken dat dit bijdraagt aan de normalisering en de acceptatie en emancipatie van homoseksuelen, transgenders of non-binairen?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
maandag 1 augustus 2022 om 20:04
Nee, ik hoor het ook graag van iedereen hoe zij daarover denken maar een aantal mensen die hier meedoen zijn duidelijk pro-genderactivisme en ik ben vooral naar hun visie benieuwd.Hetjuistebesluit schreef: ↑01-08-2022 20:02Ik ook, ook van de niet-activisten trouwens, of ga ik dan teveel offtopic misschien. Zou anders niet zo goed weten of ik een nieuwe wil maken (wel meeschrijven)
Am Yisrael Chai!
maandag 1 augustus 2022 om 20:05
Hetjuistebesluit schreef: ↑01-08-2022 19:52Prideweek?
Er zijn ook al Omnisexuals (niks anders dan biseksueel maar een nieuw label...) en Xenoseksuelen en Xenogenders. Ja echt waar, met de laatste kun je je aan laten spreken als "kikker" en "vlieg" want je identificeert je bovenmenselijk, met planten en dieren en planeten e.d.. Ik kan er met de pet niet meer bij hoor. Ik snap dat er "hokjes" zijn, maar nu moeten er nog tig andere hokjes zijn om je vooral zo uniek en onderscheidend mogelijk te maken, blijkbaar. Er was niks mis met homo/bi/aseksueel...
maandag 1 augustus 2022 om 20:05
Andere vraag dan: non-binair staat ook niet in het rijtje. Waarom schaar jij hen er dan wel onder?Chienandalou schreef: ↑01-08-2022 20:03Het is geen breedgedragen toevoeging. In iedere groep/(sub-)cultuur of uiting heb je mensen die wat malle excessen hebben.
Am Yisrael Chai!
maandag 1 augustus 2022 om 20:08
Non-binair valt onder de T van transgender volgens velen.fashionvictim schreef: ↑01-08-2022 20:05Andere vraag dan: non-binair staat ook niet in het rijtje. Waarom schaar jij hen er dan wel onder?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Transgender
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
maandag 1 augustus 2022 om 20:13
Ze mogen dan wel geen fetishen in hun lettergebruik uitdragen. Maar wat dacht je van de nieuwe vlag..in plaats van letters zijn er weer kleuren en symbolen bijgekomen. Het is voor niet-hetero's(ik gebruik dat maar voor ik iemand niet inclusief laat voelen) niet meer oké om de oude vlag te gebruiken. Dus ook hier zijn ze gezwicht voor de druk vanuit het activisme om gaymensen van kleur te erkennen..(alsof het eerst alleen voor witte mensen was)Chienandalou schreef: ↑01-08-2022 20:00Pride Amsterdam heeft het in hun uitingen dan ook over LHBT. En ook over het samen vieren met hetero mensen.
https://pride.amsterdam/organisatie/
Dus nu hebben we geaardheid, gender, kink..ok niet in letters..maar ook huidskleur(vlag)
Waar strijden we nou precies voor,of wat willen we nu uitdragen?
Of is dit nu juist het probleem dat niemand meer iets duidelijks en concreets vermeld. Wat zijn de agendapunten, voor wie en waarom.
Ik zie een angscultuur om activisten niet te durven kwetsen waarbij het strijden voor rechten plaats heeft moeten maken voor het strijden van een letter of kleurvermelding. En als ik de nieuwste gaypride vlag thuis niet uithang, maar wel de oudere, dan ben ik geen supporter maar benadruk ik het excluderen van die en die.
Kan iemand begrijpen dat ik er geen zin meer in heb?
maandag 1 augustus 2022 om 20:20
Zijn die twee te vergelijken? Het zijn toch redelijke tegenpolen van elkaar? De één voelt zich niet binair, de ander doet er alles aan om juist zo binair mogelijk te zijn.Chienandalou schreef: ↑01-08-2022 20:08Non-binair valt onder de T van transgender volgens velen.
maandag 1 augustus 2022 om 20:21
Goed, dan opnieuw de vraag: in hoeverre denk jij dat de toevoeging van zoveel verschillende uitingen bijdraagt aan de acceptatie en emancipatie van LHBT-ers?Chienandalou schreef: ↑01-08-2022 20:08Non-binair valt onder de T van transgender volgens velen.
Am Yisrael Chai!
maandag 1 augustus 2022 om 20:27
Ik heb nav dit topic mij nogmaals proberen te verdiepen in genderfluide. Ik weet niet wat ik lees..
Bij definitie staat: je genderidentiteit kan per dag of tijd verschillen.
En dit is iemand die zich identificeert als nonbinaire genderfluide vrouw:
Tja, gevoelens zijn moeilijk te beschrijven. Soms is het duidelijk waar het vandaan komt: als andere mensen mij als vrouw zien, dan voel ik me sneller vrouw dan als mensen dat niet doen. Soms is het mooi weer, dan voel ik me sneller vrouw dan in de regen. Maar ook omgekeerd komt het voor dat mensen mij als vrouw zien en ik me toch mannelijk(er) voel, of dat ik me in de regen ook vrouwelijk voel. Ik heb meerdere jaren geprobeerd hier de vinger achter te krijgen, maar uiteindelijk is het wat het is: soms verklaarbaar, soms ook niet.
Is dit nu helpend voor jongeren dat ze een zoektocht naar hun genderfluïditeit gaan starten (ben ik het of niet)omdat je je de ene seconde minder je vrouwelijkheid (in de regen...) voelt dan de andere ?
Bij definitie staat: je genderidentiteit kan per dag of tijd verschillen.
En dit is iemand die zich identificeert als nonbinaire genderfluide vrouw:
Tja, gevoelens zijn moeilijk te beschrijven. Soms is het duidelijk waar het vandaan komt: als andere mensen mij als vrouw zien, dan voel ik me sneller vrouw dan als mensen dat niet doen. Soms is het mooi weer, dan voel ik me sneller vrouw dan in de regen. Maar ook omgekeerd komt het voor dat mensen mij als vrouw zien en ik me toch mannelijk(er) voel, of dat ik me in de regen ook vrouwelijk voel. Ik heb meerdere jaren geprobeerd hier de vinger achter te krijgen, maar uiteindelijk is het wat het is: soms verklaarbaar, soms ook niet.
Is dit nu helpend voor jongeren dat ze een zoektocht naar hun genderfluïditeit gaan starten (ben ik het of niet)omdat je je de ene seconde minder je vrouwelijkheid (in de regen...) voelt dan de andere ?
maandag 1 augustus 2022 om 20:30
Trans staat voor iedereen die zich niet thuis voelt in hun geboortegeslacht. Dus non-binair ook. Dat vind ik wel logisch. Volgens mij heeft mcsteamy dat mooi uitgelegd eerder.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in