geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract??

30-06-2008 16:21 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
K woon al een tijd samen met mijn vriend en hebben eigenlijk nog niets geregeld. Het liefst zou ik gaan trouwen maar dat wil mijn vriend nog niet.

Nou zitten we wel al na te denken over kindjes....maar wat is het verstandigste....geregistreerd partnerschap of een samenlevingscontract...

en kan iemand mij het verschil misschien uitleggen?
Bij geregistreerd partnerschap krijg je vriend van rechtswege gezag over de kinderen mits hij de kinderen heeft erkend. Ook is het bij een GP zo dat er een staat van gemeenschap van goederen ontstaat en dat je vriend kan worden verplicht tot partneralimentatie. (het is op die gebieden te vergelijken met een huwelijk)

Bij een samenlevingscontract moet je vriend het kind erkennen maar moet er ook gezag worden aangevraagd bij de rechtbank om samen ouderlijk gezag te hebben. Verder heb je dan geen vermogensrechtelijke band of je moet het zelf beschrijven.
Een samenlevingscontract heeft alleen gevolgen voor jullie goederen en de verdeling als jullie uitelkaar gaan.

Een geregistreerd partnerschap lijkt zoveel mogelijk op een huwelijk wat betreft de gemeenschap en het erfrecht. In tegenstelling tot het huwelijk moet je vriend het kind wel erkennen om juridisch vader te zijn. Hij krijgt wel automatisch gezag.

Als je met het og op kinderen moet kiezen is die van het geregistreerd partnerschap dus handiger.
Oh, veel te lang open laten staan zonder te verversen. Inderdaad wat Alyssaa zegt dus.
begrijp ik goed dat met een geregisteerd partnerschap je ook je vriends achternaam kan aannemen?

dit is dus het makkelijkste met kinderen....maar eens goed gaan praten met vriendlief ;)
Kijk ook even naar welke rechtspositie het in het buitenland heeft, dat maakt ook uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven