Gevoel dat ik klem zit

10-03-2019 20:12 67 berichten
Een topic waarvan ik misschien de reacties al wel kan bedenken, maar toch doe ik een poging het op te schrijven.

Ik ben ruim 8 jaar samen met mijn partner, we hebben 3 kinderen (waarvan een tweeling). Onze oudste was een verrassing, maar we zijn er zonder twijfelen voor gegaan. Ik had op dat moment nog wat twijfels over onze relatie, maar omdat ik altijd heb geweten dat ik een gezin wilde heb ik het maar als een 'teken van boven' gezien en ben er voor gegaan. Toen de oudste er eenmaal was vond ik weggaan geen optie meer, en zijn we voor nummer twee gegaan. Dat werden er dus twee. Ik ben dol op mijn kinderen en heb nooit aan ze getwijfeld, maar achteraf gezien is het is allemaal wel heel snel gegaan.

Ik vind mijn partner een prachtig mens maar onze relatie kent best een aantal pijnpunten. Die waren voor mij voor de kinderen al reden voor twijfel, maar toen de oudste zich aankondigde heb ik die twijfels maar overboord gegooid. In de eerste tropenjaren, zeker toen de tweeling kwam had ik ook geen tijd om er over na te denken. Nu de kinderen wat zelfstandiger worden merk ik dat er weer ruimte komt maar daarmee worden ook de patronen tussen ons weer extra duidelijk.

Ruim een jaar geleden ben ik dan ook vreselijk verliefd geworden en vreemdgegaan. Alle clichés, een collega met wie ik het ontzettend goed kon vinden en 'ineens' gebeurde het. Uiteindelijk was het vreemdgaan voor mij een wake-up call dat ik echt aan de slag moest met de relatie met mijn partner. Mijn collega heeft daar ontzettend begripvol op gereageerd en trok zich terug. Ik heb mezelf laten overplaatsen naar een andere afdeling. Met mijn partner ben ik in relatietherapie gegaan nadat ik heb opgebiecht wat er was voorgevallen.

De relatietherapie is een heel intensief traject geweest waarbij we zowel individuele gesprekken hebben gehad als gesprekken samen. Het vreemdgaan is er uitgebreid aan de orde gekomen, maar ook de dynamiek in onze relatie. Na een jaar vind ik dat er weinig vooruitgang in zit. Communicatie is nog steeds vreselijk moeizaam, intimiteit bestaat er in geen enkele vorm meer. Mijn partner heeft voortdurend boze uitbarstingen die we dan proberen te onderdrukken zodat de kinderen het niet meekrijgen. Maar dat geeft een sfeer waarin iedereen op eieren loopt. Ik merk dat het me volledig leegzuigt en presteer op mijn werk voortdurend onder de maat.

De afgelopen weken heb ik meerdere keren geprobeerd met mijn partner te praten. Ik vraag me af of we er nu goed aan doen om onze kinderen in deze sfeer op te laten groeien. Wat kunnen we nog doen om het te verbeteren en als dat niet lukt, wanneer moeten we daar dan conclusies aan verbinden? Dat soort gesprekken is garantie voor een heleboel drama, een echt gesprek komt er niet van. Mijn partner wil beslist niet uit elkaar, is blij dat 'we het gered hebben door de therapie' en verwijt mij een slechte ouder te zijn die het belang van de kinderen niet op de eerste plaats zet. Ik kan me niet voorstellen dat de situatie voor mijn partner wel prettig kan zijn, maar dat is onbespreekbaar. Het wordt me duidelijk dat als ik wil vertrekken, dat ik dan eenzijdig dat besluit moet gaan nemen.

Ik voel me daar vreselijk onder. Ik wil mijn kinderen het niet aandoen om in een gebroken gezin op te groeien, maar de gedachte dat ik nog jaren zo doormoet vliegt me letterlijk naar de keel. Ik vind het ook vreselijk dat zoiets dan niet een besluit van ons samen kan zijn. Ik heb mijn partner voorgesteld om nog weer terug te gaan naar de therapeut maar dat wordt subiet geweigerd. Mijn hoofd gaat alle kanten op. De ene dag zeg ik tegen mezelf dat ik zelf bij de conceptie van onze kinderen was, dus dat ik nu dan ook maar de schouders eronder moet zetten, de andere dag voel ik me zo leeggezogen en moegestreden en wil ik alleen nog maar een jaar onder de dekens liggen. Ik voel me klemgezet en weet niet meer waar ik het moet zoeken.
blauwevis schreef:
10-03-2019 22:43
Ik voel me ook vreselijk over mijn collega. Heb er echt liefdesverdriet van, en dat houdt maar niet op. Ik wilde niet in een situatie terechtkomen waar ik beide zou gaan vergelijken en daarom heb ik het beëindigd. Maar het voelt alsnog vreselijk.

Het stomme is dat ik mijn partner echt een mooi mens vind, ik snap ook nog steeds waar ik op gevallen ben. Maar al die mooie eigenschappen dragen niet bij aan de sfeer in huis.
Weet je, jullie gaan elkaar nooit vinden zo lang jij liefdesverdriet hebt van je collega. Alles wat jij niet leuk vindt aan jouw partner maar waarmee tot voor kort best te leven viel wordt nu een struikelblok.

De "onze relatie zat vanaf het begin al niet goed" kaart vind ik zo'n enorm zwaktebod. Nog even en je hebt nooit echt van je partner gehouden. Hij of zij was goed genoeg om er drie kinderen mee te krijgen, blijkbaar was er dus best liefde ooit. Of je bent echt een enorme sukkel.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik ben zo iemand die regelmatig van die heftige uitbarstingen heeft. En hoe slechter mijn partner dat trekt of hoe 'onhandiger' hij daarop reageert, hoe feller ze worden.
Nu kun jij je wat aanpassen (leren zien en voelen dat het geen aanval is,, er meer ruimte aan geven), je partner kan zich wat aanpassen (minder fel proberen te zijn, uitzoeken waar het vandaan komt in zijn/haar jeugd, uitzoeken of er mede een stoornis aan ten grondslag ligt (ADHD), anders leren reageren etc.). En ik of iemand anders kan je nog wat andere tips geven vanuit eigen ervaring bijvoorbeeld (ik reageer bijv goed op een partner die het 'gewoon' niet pikt en me goed begrenst. Maar daar is pas ruimte voor als die ander me wél accepteert en ook 'snapt').

Maar bottem line is dat jullie dynamiek niet lekker loopt. Jullie halen niet het beste in elkaar naar boven. En mijn ervaring is dat je daar allebei geen aardigere mensen van wordt. En alleen maar meer vast gaat zitten in je eigen mechanismen. En ik werd er op den duur zo'n 'boos' mens van, dat ik mezelf niet eens meer aardig vond en mijn (nu ex-) partner al veel langer ongelukkig bleek te zijn dan ik wist.

Nou ja, trek je conclusie.
Herkenbaar Swaentje71. Heb je ook ADHD? Mijn ex trok het ook niet. Mijn huidige man is hetzelde. Dat knalt af en toe flink. Maar de lucht is wel in een kwartier geklaard. We hebben duidelijke grenzen. Geen scheld worden of onnodig kwetsende dingen erbij zeggen. Dat ging in het begin nog wel eens mis. Doordat we zo boos waren haalde we lelijk uit. Daar word het niet beter van...
YagaBaba schreef:
11-03-2019 07:55
Ik denk dat to een man is en dat hij in gezamenlijkheid uit elkaar wil omdat hij degene zal zijn die vertrekt.
Ja. Mannen durven niet te vertrekken. Is ook logisch omdat zij daar op harder worden afgerekend dan vrouwen. Maar deze relatie is over.
sugarmiss schreef:
10-03-2019 20:23
Dus vreemd gaan is je best doen?
Hm, nee. Maar partner heeft dat toentertijd blijkbaar geaccepteerd, ze zijn in therapie geweest enzovoorts. Tja, dan lijkt de koek me nu gewoon op. Ik zou meteen de hele relatie hebben opgedoekt in geval van vreemdgaan, trouwens. Maar ik denk dus wel dat dit stel alles geprobeerd heeft maar dat het niet meer gaat werken.
JonathanStrange schreef:
11-03-2019 10:03
Hm, nee. Maar partner heeft dat toentertijd blijkbaar geaccepteerd, ze zijn in therapie geweest enzovoorts. Tja, dan lijkt de koek me nu gewoon op. Ik zou meteen de hele relatie hebben opgedoekt in geval van vreemdgaan, trouwens. Maar ik denk dus wel dat dit stel alles geprobeerd heeft maar dat het niet meer gaat werken.
Hij heeft nog liefdesverdriet
S-Meds schreef:
11-03-2019 10:11
Hij heeft nog liefdesverdriet
Dat is waar, maar dat kan toch ook nog steeds als je na een lange relatie uit elkaar gaat? Bij mijn ex wist ik ook dat het beter was, maar ik had er nog steeds verdriet van.
JonathanStrange schreef:
11-03-2019 10:19
Dat is waar, maar dat kan toch ook nog steeds als je na een lange relatie uit elkaar gaat? Bij mijn ex wist ik ook dat het beter was, maar ik had er nog steeds verdriet van.
hij heeft geen liefdesverdriet van zijn vrouw, dat is het probleem
S-Meds schreef:
11-03-2019 11:05
hij heeft geen liefdesverdriet van zijn vrouw, dat is het probleem
Oooh, zo bedoel je. Ja, dat is inderdaad een groot probleem.
Alle reacties Link kopieren
boze buien, dat kan toch geen reden zijn om uit elkaar te gaan? het zijn uitbarstingen zo begrijp ik: daar kunnen jullue als stel toch wel een weg in vinden?
Dat liefdesverdriet moet eerst over. Anders zie je zaken niet in perspectief. Dat kan rustig 1,5/2 jaar duren. Voor die tijd zou ik geen beslissingen maken. En die boze buien, dat zou ik ook alleen accepteren als anderen er geen last van hebben. Leuk dat het voor hem zo werkt, maar schreeuwen en tieren in een gezin omdat je boos bent vind ik niet kunnen. Dan zoek je maar een andere manier om een emotie te ventileren.
S-Meds schreef:
11-03-2019 10:00
Ja. Mannen durven niet te vertrekken. Is ook logisch omdat zij daar op harder worden afgerekend dan vrouwen. Maar deze relatie is over.
Denk je dat dat de reden is? Ik dacht meer dan hebben ze niemand die het huishouden/ kinderen/ etc. doet. Mannen gaan toch vaak pas weg als ze alvast een nieuw nestje hebben?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-03-2019 10:00
Ja. Mannen durven niet te vertrekken. Is ook logisch omdat zij daar op harder worden afgerekend dan vrouwen. Maar deze relatie is over.
Ik (vrouw) durfde ook niet weg. Ik herken veel van wat TO zegt, vooral de wens liever "samen" te besluiten dat de koek op is. Dat was een overblijfsel van een huwelijk waarin ik ALTIJD de goedkeuring van mijn man zocht. Het duurt echt een poos voordat je die knop kan omzetten, zeker na een lange relatie.

Ik zou je aanraden om alleen in therapie te gaan, TO, en alles wat je hier schrijft te bespreken. Je weet al wat de juiste beslissing is, maar je hebt nog wat hulp nodig om die beslissing ook te aanvaarden voor jezelf.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Bulbul schreef:
11-03-2019 12:47
Ik (vrouw) durfde ook niet weg. Ik herken veel van wat TO zegt, vooral de wens liever "samen" te besluiten dat de koek op is. Dat was een overblijfsel van een huwelijk waarin ik ALTIJD de goedkeuring van mijn man zocht. Het duurt echt een poos voordat je die knop kan omzetten, zeker na een lange relatie.

Ik zou je aanraden om alleen in therapie te gaan, TO, en alles wat je hier schrijft te bespreken. Je weet al wat de juiste beslissing is, maar je hebt nog wat hulp nodig om die beslissing ook te aanvaarden voor jezelf.
Dat is natuurlijk onzin, dat ze al weet wat de juiste beslissing is. Het kan net zo goed een staartje liefdesverdriet en narigheid zijn en dat het hierna weer helemaal goed komt.

In therapie gaan is sowieso prima.
Bulbul schreef:
11-03-2019 12:47
Ik (vrouw) durfde ook niet weg. Ik herken veel van wat TO zegt, vooral de wens liever "samen" te besluiten dat de koek op is. Dat was een overblijfsel van een huwelijk waarin ik ALTIJD de goedkeuring van mijn man zocht. Het duurt echt een poos voordat je die knop kan omzetten, zeker na een lange relatie.

Dat kwam niet door jouw man. Natuurlijk wil je liever dat je partner het ermee eens is als je weg gaat. Dat maakt het een stuk minder moeilijk.


Ik zou je aanraden om alleen in therapie te gaan, TO, en alles wat je hier schrijft te bespreken. Je weet al wat de juiste beslissing is, maar je hebt nog wat hulp nodig om die beslissing ook te aanvaarden voor jezelf.
Als je weet wat je wil, praat daar dan over en kies ook. Laat je partner niet bungelen.
SjakS schreef:
11-03-2019 12:34
Denk je dat dat de reden is? Ik dacht meer dan hebben ze niemand die het huishouden/ kinderen/ etc. doet. Mannen gaan toch vaak pas weg als ze alvast een nieuw nestje hebben?
mannen worden aangekeken op het feit dat ze hun vrouw en kinderen achterlaten. Vrouwen die weggaan zullen wel een goede reden hebben, dat is zon beetje de beeldvorming. de vrouw is meestal het slachtoffer en de man de dader. zo spelen vrouwen dat
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-03-2019 21:38
mannen worden aangekeken op het feit dat ze hun vrouw en kinderen achterlaten. Vrouwen die weggaan zullen wel een goede reden hebben, dat is zon beetje de beeldvorming. de vrouw is meestal het slachtoffer en de man de dader. zo spelen vrouwen dat
Eens. Dat is wat ik nu ook merk. Mensen denken dat ik "zielig" ben terwijl ik degene ben die is weggegaan. In de dader/slachtoffer-tweedeling ben ik de dader. Maar als we die tweedeling nou eens loslaten. Als een van de twee niet meer wil, is dat zijn/haar goed recht. Veel vechtscheidingen komen toch voort uit het idee dat de een de ander iets geflikt heeft en daarvoor bestraft moet worden en/of dat degene die weg wil, dit niet durft of niet denkt te kunnen maken en daarom voortmoddert tot er echt ellende van komt.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven