Gevoel of verstand...?

18-06-2019 17:26 69 berichten
Hallo daar lezers,

Mijn ex-vriend heeft tijdens onze relatie veel stress gehad in zijn leven, allemaal vrij dicht op elkaar. Naast faalangst en piekeren is dit voor hem moeilijk om mee om te gaan. Vooralsnog heb ik, naar mijn idee, mijn best gedaan om hem te steunen en te begrijpen. Een aantal weken geleden waren wij echter zo begraven in ruzies, stress en persoonlijke issues (niks heftigs, vooral niet zo lekker in ons vel) hebben wij de keus gemaakt om even uit elkaar te gaan en het op een later moment weer te proberen, als we allebei dit schooljaar hadden afgerond.

Die periode uit elkaar is nu bijna voorbij en kan hij ieder moment weer contact met me op nemen. Hij is namelijk vandaag klaar met zijn scriptie dus valt een groot deel van de stress die hij mee droeg weg. We hadden afgesproken in deze week weer contact te zoeken en te kijken of we weer een ''eerste date" konden plannen (zo noemde hij het, toen we elkaar voor het laatst zagen).

Sinds gister ben ik ineens heel erg aan het twijfelen tussen mijn gevoel en mijn verstand. Er zijn namelijk in die weken wel wat gekke dingen voorgevallen, waar ik probeer niet te veel van te maken. Alles bij elkaar vind ik het toch wel gek, maar dan komt mijn gevoel weer om de hoek en zegt: "Kijk het gewoon aan! Jullie zijn gek op elkaar dus maak het niet te groot!" Maar dan enkele momenten later roept mijn verstand weer heel hard.

Ik begrijp dat er veel mensen zullen zeggen dat ik het moet laten en verder moet gaan met mijn leven. Maar probeer je even in te beelden dat het jouw relatie was. Wij geven namelijk nog steeds heel veel om elkaar en hebben samen onwijs zitten huilen toen we deze keus hadden gemaakt, we zijn vanaf dag 1 echt beste vrienden geweest en konden het ons bijna niet voorstellen om ineens weer zonder elkaar door het leven te gaan. Het heeft dus, naar mijn idee, dus niet veel te maken met ons gevoel voor elkaar. We hebben altijd een top relatie gehad, tot het ene stress-moment na het andere langs kwam in zijn leven.

Maar nu vraag ik mij dus af of er mensen zijn die dit herkennen, eventueel tips hebben of een goede onderbouwing hebben waarom ik voor mijn gevoel of juist verstand zou moeten kiezen?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor stress?
Alleen die scriptie of ook echt belangrijke dingen

En wat voor gekke dingen?

Dat maakt nl wel heel veel verschil voor het advies.
Wat voor gekke dingen?
Alle reacties Link kopieren
Verstand. Jullie relatie klinkt niet leuk en zeker niet makkelijk.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er niet zo veel van. Waar wil je nou advies over? Uit elkaar of niet? Wat dacht je in dat geval van eerst eens bij elkaar checken hoe het is.
drominique schreef:
18-06-2019 17:32
Wat voor stress?
Alleen die scriptie of ook echt belangrijke dingen

En wat voor gekke dingen?

Dat maakt nl wel heel veel verschil voor het advies.
Hij is in een korte tijd twee keer verhuisd, kort na elkaar twee grootouders verloren, baan kwijt, toch ineens een nieuwe baan in een andere stad, scriptie ingeleverd, scriptie niet goed, scriptie opnieuw, scriptie niet gehaald, nieuw onderwerp, nieuwe begeleiders. Dit is allemaal binnen een paar maanden gebeurt en op een gegeven moment heeft dat meer en meer stress gekost voor hem en ook veel tijd gekost die hij dus niet aan de relatie of aan zichzelf kon besteden.

Gekke dingen bijvoorbeeld zijn gedrag op social media. Sommige dingen waaruit op te maken is dat wij ooit een relatie hadden is ineens weg, maar ook niet alles. Sommige foto's staan er bijvoorbeeld nog maar andere reacties heeft ie verwijdert. Er zit geen lijn in, dus dat maakt het een beetje onduidelijk.
doornroosje9 schreef:
18-06-2019 17:37
Verstand. Jullie relatie klinkt niet leuk en zeker niet makkelijk.
Dat valt dus heel erg mee. We hebben eigenlijk een hele lange tijd geen enkel probleem gehad in de relatie, en de problemen die er nu spelen, liggen ook niet aan problemen tussen ons maar problemen van buitenaf. Tussen ons is er verder niet zo veel aan de hand. Het gaat nu vooral om de stress die hij ervaart en niet zo goed een plekje kan geven.
Jufjoke schreef:
18-06-2019 17:41
Ik snap er niet zo veel van. Waar wil je nou advies over? Uit elkaar of niet? Wat dacht je in dat geval van eerst eens bij elkaar checken hoe het is.
Excuus, het is voor mij ook allemaal een chaos in mijn hoofd. Mijn vraag was inderdaad vooral advies over hoe andere mensen dit zouden aanpakken. Afwachten doe ik sowieso, maar dat doe ik al een aantal weken :rolling: Vandaar dat ik het even van mij af wilde schrijven en wilde kijken wat buitenstaanders erover zouden zeggen.
Alle reacties Link kopieren
maanrethca schreef:
18-06-2019 17:42
Hij is in een korte tijd twee keer verhuisd, kort na elkaar twee grootouders verloren, baan kwijt, toch ineens een nieuwe baan in een andere stad, scriptie ingeleverd, scriptie niet goed, scriptie opnieuw, scriptie niet gehaald, nieuw onderwerp, nieuwe begeleiders. Dit is allemaal binnen een paar maanden gebeurt en op een gegeven moment heeft dat meer en meer stress gekost voor hem en ook veel tijd gekost die hij dus niet aan de relatie of aan zichzelf kon besteden.

Gekke dingen bijvoorbeeld zijn gedrag op social media. Sommige dingen waaruit op te maken is dat wij ooit een relatie hadden is ineens weg, maar ook niet alles. Sommige foto's staan er bijvoorbeeld nog maar andere reacties heeft ie verwijdert. Er zit geen lijn in, dus dat maakt het een beetje onduidelijk.
Oh, dan verstand.
Alle reacties Link kopieren
Iemand die veel stress heeft kan dat nog weleens op een gekke manier af laten vloeien. Denk je dat hij iemand anders ontmoet heeft en daarom zijn social media opgeschoond heeft? Heb je het hem gevraagd?
Vriendgedumpt schreef:
18-06-2019 17:46
Iemand die veel stress heeft kan dat nog weleens op een gekke manier af laten vloeien. Denk je dat hij iemand anders ontmoet heeft en daarom zijn social media opgeschoond heeft? Heb je het hem gevraagd?
Nog niet gevraagd, wil er namelijk geen probleem van maken in een periode dat we allebei juist even de rust wilde gebruiken. Als we elkaar weer zien dan wil ik er sowieso naar vragen.

Ik denk niet dat hij op die manier iemand heeft ontmoet, maar hij is altijd al een sociaal type geweest. Niet vies van een gezellig praatje of mensen leren kennen. Soms had ik daar wel moeite mee maar heb tijdens onze relatie nooit een reden gehad om hem niet te kunnen vertrouwen.
Iedereen heeft zulke periodes. Oke... bijna iedereen. Er zijn ook mensen die nooit tegenslagen hebben.

Maar alleen jij kan weten of je er nog zin in hebt. Zo klinkt het namelijk niet echt.
Sjah het is altijd persoonlijk natuurlijk. Maar ik vind de dingen die gebeurd zijn niet echt een reden om je relatie in de koelkast te zetten. Ik snap dat hij het druk had met zijn zaakjes maar wat gaat er dan gebeuren (in de toekomst) als er echt stressvolle dingen gaan gebeuren? Als hij nu al voor relatief normale gebeurtenissen instort, wat zegt dat? Je grootouders verliezen is verdrietig maar zo gaat het leven. Verhuizen is een gedoe, maar waar hebben we het over? Van de ene kamer naar de andere? In je eentje? Halve dag sjouwen en je zit toch weer? Scriptie overdoen is ruk, maar kom op, het is een scriptie!
Als hij echt gek op je was zou hij je daarom niet op het reservebankje laten plaatsnemen.

Spreek gewoon af en kijk het aan. Misschien zie je hem ineens met hele andere ogen. Gevoel en verstand zitten er beide met reden. Je gevoel moet goed zitten en je verstand zegt je dan of het een goed idee is/ toekomst heeft. Dat moet beide hetzelfde willen in een gezonde relatie.
drominique schreef:
18-06-2019 17:44
Oh, dan verstand.
Waarom dan, als ik vragen mag? Ben heel benieuwd naar de meningen van buitenstaanders :)
Lucifer2018 schreef:
18-06-2019 17:54
Iedereen heeft zulke periodes. Oke... bijna iedereen. Er zijn ook mensen die nooit tegenslagen hebben.

Maar alleen jij kan weten of je er nog zin in hebt. Zo klinkt het namelijk niet echt.
Op dit moment weet ik echt niet zo goed wat ik zelf wil. We hebben echt een top connectie en tussen ons zit er verder niet veel fout. Het is echt zijn stress en zijn omgang daarmee waar het fout liep. Maar wat je zegt inderdaad, iedereen heeft het wel eens en ben heel benieuwd hoe het dan hierna zal gaan, als er weer een tegenslag aankomt...
maanrethca schreef:
18-06-2019 17:42
Gekke dingen bijvoorbeeld zijn gedrag op social media. Sommige dingen waaruit op te maken is dat wij ooit een relatie hadden is ineens weg, maar ook niet alles. Sommige foto's staan er bijvoorbeeld nog maar andere reacties heeft ie verwijdert. Er zit geen lijn in, dus dat maakt het een beetje onduidelijk.
Weet je zeker dat hij contact met je gaat opnemen? Of zit de kans er ook in dat hij er klaar mee is? Want zo lijkt het een beetje namelijk.

Ik zou zelf eens goed bedenken of je hiermee door wil gaan, onafhankelijk van wat hij wil.
Er zullen wel meer stressmomenten in het leven komen, misschien zelfs moeilijkere dingen dan scriptie-stress. Wil je dan steeds op het wachtbankje gaan zitten?
SjakS schreef:
18-06-2019 17:56
Sjah het is altijd persoonlijk natuurlijk. Maar ik vind de dingen die gebeurd zijn niet echt een reden om je relatie in de koelkast te zetten. Ik snap dat hij het druk had met zijn zaakjes maar wat gaat er dan gebeuren (in de toekomst) als er echt stressvolle dingen gaan gebeuren? Als hij nu al voor relatief normale gebeurtenissen instort, wat zegt dat? Je grootouders verliezen is verdrietig maar zo gaat het leven. Verhuizen is een gedoe, maar waar hebben we het over? Van de ene kamer naar de andere? In je eentje? Halve dag sjouwen en je zit toch weer? Scriptie overdoen is ruk, maar kom op, het is een scriptie!
Als hij echt gek op je was zou hij je daarom niet op het reservebankje laten plaatsnemen.

Spreek gewoon af en kijk het aan. Misschien zie je hem ineens met hele andere ogen. Gevoel en verstand zitten er beide met reden. Je gevoel moet goed zitten en je verstand zegt je dan of het een goed idee is/ toekomst heeft. Dat moet beide hetzelfde willen in een gezonde relatie.
Je hebt helemaal gelijk! Dat is dus ook waar ik zelf mee zit. Mijn verstand heeft het steeds wel op een rijtje, maar (zoals er al vaker beschreven staat) verder hebben we het echt helemaal top gehad! Veel leuke uitjes, weekendjes weg, vrijwel nooit ruzie op een misverstand oid na. Dat is dan weer mijn gevoel. Het klopte helemaal tussen ons en het was eigenlijk altijd wel leuk. Daarom vind ik het zo lastig om mezelf dit te laten beseffen, dat hij me niet echt ziet zitten.

En wat je zegt over gevoel en verstand samen is ook helemaal waar. Dat moest ik even horen denk ik :) Afwachten zal ik sowieso doen en gewoon een afspraak maken. Ik ben namelijk wel benieuwd hoe ik straks naar hem kijk als ik hem weer zie.
Rosalind schreef:
18-06-2019 18:01
Weet je zeker dat hij contact met je gaat opnemen? Of zit de kans er ook in dat hij er klaar mee is? Want zo lijkt het een beetje namelijk.

Ik zou zelf eens goed bedenken of je hiermee door wil gaan, onafhankelijk van wat hij wil.
Er zullen wel meer stressmomenten in het leven komen, misschien zelfs moeilijkere dingen dan scriptie-stress. Wil je dan steeds op het wachtbankje gaan zitten?
Zeker weten doe ik nooit, maar in dit verhaal durf ik wel te zeggen dat we weer contact met elkaar opnemen. Het zou zomaar kunnen dat hij zich heeft bedacht in de afgelopen tijd en daar hou ik ook zeker rekening mee. Maar hij is niet het type dat ineens niks meer laat horen.

Ik wil zeker niet meer op het wachtbankje zitten! Vandaar ook mijn twijfel.
Hebben jullie in die weken wel enig contact gehad per tel bv?
Donna1971 schreef:
18-06-2019 18:06
Hebben jullie in die weken wel enig contact gehad per tel bv?
Vrijwel niet. Af en toe een appje heen en weer maar verder eigenlijk niet. Ik merkte dat dat het voor mezelf alleen maar lastiger maakte dus zijn we daar al snel mee gestopt.
Wat is een relatie waard als je alleen goede tijden met elkaar kunt delen?
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft even uit elkaar onze relatie gered. Maar goed wij hadden wel duidelijk afspraken, niet daten met anderen was er daar een van.
Omdat bij ons de de stress bij vriend zat kon hij me gewoon appen of bellen wanneer hij wilde maar ik zou hem even met rust laten, vooral een keus van mijn kant. En dat ging prima.

In dit geval had ik even afstand best begrepen, maar je relatie moet je toch juist energie geven.
Lillybit schreef:
18-06-2019 18:08
Wat is een relatie waard als je alleen goede tijden met elkaar kunt delen?
Daar heb je helemaal gelijk in..
mijn verstand zegt dat hij een ander heeft en jij plan B bent voor het geval die ander tegenvalt
Trien30 schreef:
18-06-2019 18:09
Hier heeft even uit elkaar onze relatie gered. Maar goed wij hadden wel duidelijk afspraken, niet daten met anderen was er daar een van.
Omdat bij ons de de stress bij vriend zat kon hij me gewoon appen of bellen wanneer hij wilde maar ik zou hem even met rust laten, vooral een keus van mijn kant. En dat ging prima.

In dit geval had ik even afstand best begrepen, maar je relatie moet je toch juist energie geven.
Precies! Wij hebben ook afspraken gemaakt over anderen en wat wel en wat niet etc. Vandaar ook dat ik me niet te veel zorgen wil maken om dat hele social media gedoe.

Voor ons kwam de keus vooral omdat onze relatie, waar niks mis mee was, begraven lag onder al zijn stress en gedoe waarvan hij niet weet waar hij het moet laten. Hij heeft meerdere keren aangegeven niet zo met mij om te willen gaan en echt graag verder te willen met mij.

Maar door de tijd uit elkaar ga je toch dingen invullen door de ander. Hoe zijn jullie uiteindelijk verder gegaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven