Goede vriendin gaat vreemd

13-06-2019 16:46 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik zit met iets en wil graag meningen horen. Een hele goede vriendin van mij gaat vreemd. Ze had 2 jaar terug een aantal maanden een scharrel, geen relatie dus, met een man. Op dit moment heeft ze bijna een jaar een relatie met een andere man. Als vriendinnen onder elkaar praten we uiteraard wel eens over seks. Ze heeft mij verteld dat de seks met haar vriend slecht is en het niet lijkt te veranderen, hoeveel ze ook stuurt. Maar omdat ze verder heel gelukkig is in de relatie, ze heeft het zelfs over samenwonen, blijft ze toch bij hem. Nu is het dus zo dat ze sinds een poosje geleden weer contact heeft met haar scharrel, waarvan ze altijd vertelde dat hij geen relatie materiaal is maar dat de seks super was. Nu heeft ze mij dus opgebiecht dat ze vreemdgaat met deze scharrel en dat ze dit nodig heeft om de relatie met haar huidige vriend vol te houden. Ik schrok hier best wel van, omdat ik dat nooit achter haar gezocht had. Haar scharrel ken ik niet, maar haar vriend wel, en ik zit er dus voor mijn gevoel tussenin. Ik weet niet wat ik hiermee aan moet en ik vind het moeilijk om dit te verzwijgen voor hem, het is zo’n lieve man, ook al is het eigenlijk mijn zaak niet. Had ze me maar nooit in vertrouwen genomen!

Zouden jullie hier iets mee doen? En zo ja, wat?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat ze het mij vertelde om me met een probleem op te zadelen of er iets mee te moeten. Voor haar was het gewoon iets dat ze in vertrouwen vertelde, maar blijkbaar zag ze zelf ook wel in dat dit eigenlijk niet hoorde, want ze verdedigde dit direct door te zeggen dat ze dit nodig had om haar relatie te laten werken. Want ze houd van haar vriend zegt ze en met deze scharrel zou het toch nooit een relatie worden, enkel seks.

Ookal is het mijn vriendin, dan kan ik het nog wel verwerpelijk vinden dat ze dit doet natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
13-06-2019 20:53
Nou ja zeg! Natuurlijk is het wel TO's probleem, want ze wordt nu gedwongen om mooi weer te spelen als ze die vriend onder ogen komt, oftewel te liegen wat duidelijk tegen haar eigen natuur is, en om een superpijnlijk geheim voor hem verborgen te houden, waar ze zelf zo erg mee zit dat ze er dit topic over begint (en wat ik helemaal begrijp). Van de drie mensen zijn er dus al twee verliezers door deze kutsituatie die die vriendin gemaakt heeft.
Zo voel ik het idd, goed omschreven.
Anoniem262821034 schreef:
13-06-2019 20:53
Laten we het eens in het extreme trekken, je vriendin vermoordt iemand. Hoe loyaal ben je dan nog?
Was het zelfverdediging met behoud van eigen leven? Was het iemand die haar de eerste 12 jaar van haar leven in een kelder had opgesloten en haar familie had doodvermoord? Gaat ze zich aangeven? Er zijn meer details nodig.
Ik zou die vriend ook liever niet meer onder ogen willen komen.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
13-06-2019 20:49
Ik begrijp niet dat ze al naast de pot pist, terwijl ze nog niet met die man samenwoont. Waar zit voor haar het leuke dan in de relatie? Ze heeft al een stukgelopen huwelijk (waar ik mij niet uitspreek over de oorzaak daarvan, maar ze heeft al een breuk meegemaakt). Dan moet ze relatiemateriaal zoeken wat ook nog goed in bed is. Maar van elke man een stukje nemen is niet correct.

Wel als ze er gewoon eerlijk over is naar alle partijen, dus vooral naar haar eigen vriend. En als die ermee akkoord is.

Het liegen en bedriegen is wat zo niet-correct is.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
13-06-2019 20:56
Ik denk niet dat ze het mij vertelde om me met een probleem op te zadelen of er iets mee te moeten. Voor haar was het gewoon iets dat ze in vertrouwen vertelde, maar blijkbaar zag ze zelf ook wel in dat dit eigenlijk niet hoorde, want ze verdedigde dit direct door te zeggen dat ze dit nodig had om haar relatie te laten werken. Want ze houd van haar vriend zegt ze en met deze scharrel zou het toch nooit een relatie worden, enkel seks.

Ookal is het mijn vriendin, dan kan ik het nog wel verwerpelijk vinden dat ze dit doet natuurlijk.

Ja ik denk ook niet dat ze er over nagedacht heeft wat dit voor jou betekent. Goed om het er in elk geval over te hebben.
Hopelijk lost ze dit zelf zsm op door eerlijk te zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
13-06-2019 20:58
Was het zelfverdediging met behoud van eigen leven? Was het iemand die haar de eerste 12 jaar van haar leven in een kelder had opgesloten en haar familie had doodvermoord? Gaat ze zich aangeven? Er zijn meer details nodig.

Nee er zijn niet meer details nodig, want mijn punt is dat alle loyaliteit grenzen kent. En dat die grenzen voor een ieder anders liggen.
.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
13-06-2019 20:49
“I have a very simple morality: not to do good or evil to anyone. Not to do evil, because it seems only fair that others enjoy the same right I demand for myself – not to be disturbed – and also because I think that the world doesn’t need more than the natural evils it already has. All of us in this world are living on board a ship that is sailing from one unknown port to another, and we should treat each other with a traveller’s cordiality. Not to do good, because I don’t know what good is, nor even if I do it when I think I do. How do I know what evils I generate if I give a beggar money? How do I know what evils I produce if I teach or instruct? Not knowing, I refrain. And besides, I think that to help or clarify is, in a certain way, to commit the evil of interfering in the lives of others. Kindness depends on a whim of our mood, and we have no right to make others the victims of our whims, however humane or kind-hearted they may be. Good deeds are impositions; that’s why I categorically abhor them.”

Fernando Pessoa, The Book of Disquiet
Een pleidooi voor geen enkele menselijke interactie? Blind langs elkaar heen leven? Want zelfs de deur even voor iemand open houden die achter jou aan loopt, is "to do good".
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
13-06-2019 21:02
Een pleidooi voor geen enkele menselijke interactie? Blind langs elkaar heen leven? Want zelfs de deur even voor iemand open houden die achter jou aan loopt, is "to do good".
Ik neem het zelf ook met een korreltje zout. Maar ik vind er wel iets in zitten. De weg naar de hel etc.
Hij neukt klote. Maar is verder heel ok. Vriendin heeft het aangekaart en hij blijft stom neuken. Tja. Niks willen veranderen aan saaie en slechte sex maar wel verwachten dat iemand trouw blijft.. dat is niet reeel. Misschien wil hij wel de andere Kant op kijken. Zat vrouwen die niet willen pijpen, sex maar gedoe vinden, leven ook zo. Als ze het maar niet in hun gezicht gewreven krijgen. en jij gaat dit wel in die man zijn gezicht wrijven omdat jij last hebt van je geweten ?? Echt, bemoei je er niet mee.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
13-06-2019 20:49
Ik begrijp niet dat ze al naast de pot pist, terwijl ze nog niet met die man samenwoont. Waar zit voor haar het leuke dan in de relatie? Ze heeft al een stukgelopen huwelijk (waar ik mij niet uitspreek over de oorzaak daarvan, maar ze heeft al een breuk meegemaakt). Dan moet ze relatiemateriaal zoeken wat ook nog goed in bed is. Maar van elke man een stukje nemen is niet correct.

En ja, ik zou daar mij mond over kunnen houden, maar ze moest mij er niks over vertellen, over haar niet betrekken in plannetjes om haar minnaar te zien. In jouw situatie zou ik zwijgen en jouw vriendin moet praten met haar vriend of het uitmaken met haar minnaar. En het argument dat ze aanhaalt, is slap.
Haar eerdere huwelijk is ironisch genoeg stukgelopen omdat haar ex man degene was in die relatie die vreemdging. En daarom had ik dit juist ook nooit van haar verwacht, mensen veranderen soms blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
13-06-2019 21:05
Ik neem het zelf ook met een korreltje zout. Maar ik vind er wel iets in zitten. De weg naar de hel etc.
Nou ja, het is wel toepasselijk als je kijkt naar mensen die op vakantie gaan naar Kenia en dan uit het raam van hun jeep snoepjes en geld gaan gooien naar willekeurige kinderen en volwassenen die toevallig langs de weg staan (heb ik helaas met eigen ogen zien gebeuren). Zij denken dat ze 'goed doen', ondertussen zetten ze zichzelf neer als Sinterklaas en redder en bestempelen ze indirect de Kenianen als sneue figuren die zichzelf niet kunnen redden. Terwijl die specifieke Kenianen misschien helemaal niet arm zijn.
En met het risico dat de Kenianen door die actie denken: hee, toeristen hebben zo bizar veel geld dat ze het gewoon rondstrooien, laten we de volgende weer om geld vragen. En zo in bedelaars veranderen en vanaf dan elke toerist aanklampen voor geld of snoepjes.

En met mensen die dan nog steeds blijven zeggen dat ze er geen kwaad in zien probeer ik dan voor te leggen hoe ze zich zouden voelen als rijke oliesjeiks uit Saoedi-Arabië ongevraagd geld en snoepjes aan hun kinderen zouden uitdelen zonder dat je weet waarom, of wat er in die snoepjes zit. Maar er zijn zat mensen die blijven denken dat het oké is.

Maar dit is een andere discussie.

Ik hoop voor TO dat ze aan haar vriendin kan overbrengen hoe klote ze het vindt om met dit geheim opgezadeld te zijn, en dat die vriendin zelf eerlijk gaat zijn naar haar vriend.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
13-06-2019 21:14
Ik hoop voor TO dat ze aan haar vriendin kan overbrengen hoe klote ze het vindt om met dit geheim opgezadeld te zijn, en dat die vriendin zelf eerlijk gaat zijn naar haar vriend.
Dat hoop ik idd ook
Alle reacties Link kopieren
Magicsunshine schreef:
13-06-2019 20:44
Ik ben geen voorstander van vreemd gaan, maar jeetje wat een moraalridders hier.
Als je vriendin je niet in vertrouwen mag/kan nemen, wat is jullie vriendschap dan waard?
Vriendschap in goede en kwade dagen? Of alleen maar als ze doet wat jij wil?

Ik heb het bij een vriendin meegemaakt, heb duidelijk gezegd hoe ik erover dacht, maar ook gezegd dat ik haar nooit zou laten vallen en haar ging steunen, ongeacht de uitkomst.
Ik kende haar man ook, aardige gozer... maar mijn loyaliteit ligt bij mijn vriendin.

Dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens was, maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om dit aan haar man te vertellen!
Ik heb mijn vriendschap hoog in het vaandel staan: door dik en dun, wat je ook uitvreet, I've got your back.

Als ik de reacties hier zie ben ik blij met de paar vriendinnen die ik heb waarvan ik weet dat ze net zo loyaal aan mij zijn als ik aan hen :kneel:
Nou ik heb toch ook wel mijn grenzen.
Ik vind mijzelf ook erg loyaal naar mijn vriendinnen toe en men kan heel wat potjes breken.
Maar soms is het toch net een potje teveel.
Een vriendschap van 28 jaar is er op dit moment op aan het sneuvelen. “I’ve got your back “ blijk ik toch niet keer op keer te kunnen volbrengen.
En dan blijkt dat wanneer je een stap terug doet, je helemaal niet dezelfde loyaliteit en toewijding aan de vriendschap van de andere kant ontvangt.
Best pijnlijk.

Anyway, het zou bij mij er van af hangen hoe goed ik bevriend ben met haar partner.
Maar ik zal het niet snel zelf gaan vertellen, wel zou ik met vriendin in gesprek blijven gaan en hopen dat ze ermee stopt / dan wel eerlijk erover gaat zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook niets van zeggen. Ik oordeel over hoe ze met mij omgaat, niet haar vriend. Ik voel me ook niet geroepen om me even te laten wat ik ervan vindt. Dat is totaal niet relevant en draagt niets bij.

Ik zou wel aangeven dat ik niet ga liegen als het me expliciet gevraagd wordt, want ik ben ten eerste loyaal aan mezelf en niet aan haar. Het is aan haar om te bepalen wat ze daar mee doet.
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
13-06-2019 21:14
Haar eerdere huwelijk is ironisch genoeg stukgelopen omdat haar ex man degene was in die relatie die vreemdging. En daarom had ik dit juist ook nooit van haar verwacht, mensen veranderen soms blijkbaar.
Dat is wel bizar inderdaad! Misschien kan je dat zaterdag in je gesprek ook aanhalen. Hoe zij zich toen voelde toen ze erachter kwam? En wat ze erger vond, dat hij seks had met een ander, of dat hij er over gelogen had?
En of er kennissen waren die het al eerder wisten en die het toch niet tegen haar hadden gezegd? En of ze zich dan niet extra belazerd voelde, ook nog door die mensen?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
13-06-2019 21:41
Dat is wel bizar inderdaad! Misschien kan je dat zaterdag in je gesprek ook aanhalen. Hoe zij zich toen voelde toen ze erachter kwam? En wat ze erger vond, dat hij seks had met een ander, of dat hij er over gelogen had?
En of er kennissen waren die het al eerder wisten en die het toch niet tegen haar hadden gezegd? En of ze zich dan niet extra belazerd voelde, ook nog door die mensen?
Dat ga ik ook zeker doen, eerste wat in mij opkwam. Ben benieuwd hoe het gesprek zal gaan
Loyaal zijn tot op het bot aan een vriendin ? Terwijl haar normen en waarden niet meer overeen komen met die van jou ? Waarom ? Er is geen enkele reden om aan te nemen dat ze dezelfde loyaliteit naar TO zou hebben. Dit blijkt ook maar weer uit enkele verhalen in dit topic waar de klokkenluider de zwarte piet kreeg toebedeeld. Alleen loyaal zijn aan jezelf, je eigen principes en normen en waarden. En dat is al moeilijk genoeg !
anoniem_386639 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 21:59
2.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vriendinnen van mij weten dat ze dat niet tegen me moeten zeggen. Ga lekker vreemd (oliedom en stom) maar laat mij erbuiten. Draag de lasten maar zelf.
Het zou mijn type vriendin niet zijn: zo achterbaks, praten over "volhouden" met vriend, jou ermee opzadelen.
Als het wel je type vriendin is, moet je hiermee dealen en dus niets tegen vriend zeggen. En genoegen met iemand nemen waarvan je weet dat ze zo achterbaks kan zijn, dus ook tegen jou.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
13-06-2019 21:43
Dat ga ik ook zeker doen, eerste wat in mij opkwam. Ben benieuwd hoe het gesprek zal gaan
Je kunt erop rekenen dat ze je gaat verwijten dat je geen goede vriendin bent, want ze moet toch alles bij je kwijt kunnen bla bla.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
13-06-2019 20:56
Ik denk niet dat ze het mij vertelde om me met een probleem op te zadelen of er iets mee te moeten. Voor haar was het gewoon iets dat ze in vertrouwen vertelde, maar blijkbaar zag ze zelf ook wel in dat dit eigenlijk niet hoorde, want ze verdedigde dit direct door te zeggen dat ze dit nodig had om haar relatie te laten werken. Want ze houd van haar vriend zegt ze en met deze scharrel zou het toch nooit een relatie worden, enkel seks.

Ookal is het mijn vriendin, dan kan ik het nog wel verwerpelijk vinden dat ze dit doet natuurlijk.
Ah, als ze dit puur doet om aan haar relatie te werken, kan ze het ook gewoon aan haar man vertellen . Die kan dan kijken of hij dat ook een constructieve manier vindt.
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
13-06-2019 21:53
Ah, als ze dit puur doet om aan haar relatie te werken, kan ze het ook gewoon aan haar man vertellen . Die kan dan kijken of hij dat ook een constructieve manier vindt.
Dat is zeker een goed punt zoals je dat zegt, als het te rechtvaardigen is kan ze het makkelijk tegen haar vriend zeggen. Maar ze weet uiteraard zelf heel goed dat wat ze doet echt niet rechtvaardig is, anders was het allang opgelost
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat mijn mening in dit soort zaken niet algemeen is. Leg hem gerust naast je neer.

Ik leg mij vrienden niet langs een meetlat. Ook als ze dingen doen, die ik onjuist vind (vrienden met adoptiekind met levende biologische ouders bijvoorbeeld. Ik ben principieel tegen, maar steun hen).
Ik heb geen waardeoordeel. Ik houd van ze. Dus als er 1 vreemdgaat (1 op de 3 mensen, dus we hebben allemaal vreemdgaande vrienden), dan is dat haar probleem. Ze mag het me vertellen. Ik geef raad. Maar verder is het aan haar .
Alle reacties Link kopieren
Jane-Ice schreef:
13-06-2019 16:48
Nee, niet mee bemoeien en tegen je vriendin zeggen dat je niks over wil horen.
Dit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven