Goede vriendin is boos op mij

13-03-2019 09:21 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,
Ik zit met het volgende.
Een goede vriendin van mij neemt de laatste tijd erg weinig contact met me op.
Er is iets voorgevallen waardoor zij het gevoel heeft gekregen dat ze niks voor mij waard is.
Ze had me gevraagd of ik haar mee wilde helpen met de verhuizing, maar ik had daar niet zo´n zin in.
Ik had dit dus eerlijk tegen haar gezegd. Toen zei ze dat zij mij al wel drie keer had meegeholpen met verhuizen en dat ze het niet bepaald netjes van mij vond. De psycholoog zegt dat ik meer aan mezelf moest denken, dus had ik eerlijk tegen haar gezegd dat ik er geen zin in had.
Ze is nu heel erg boos op mij en heeft tijd nodig. Deze tijd geef ik haar ook. Even later zag ik op haar facebook een bericht in de trant van dat echte vrienden die iets kapot hebben gemaakt er alles aan doen om het weer beter te maken. Van een andere vriendinnen van ons hoor ik dat ze alleen nog contact wil met mij als ik echt mijn best voor haar doe. Maar hoe kan ik mijn best doen als ze eerst aangeeft geen contact meer met mij te willen?
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
13-03-2019 11:38
Zeker na al je aanvullende informatie had je bij mij niet meer hoeven aankloppen als ik je vriendin was. Ik zou er klaar mee zijn. Maar ja wie weet is zij wel in staat om je nog een kans te geven.
Een half jaar niets van je laten horen en dan ineens als je weer terug bent aankloppen? Ja dag.
Dit! Ik snap dan ook niet heel goed waarom haar therapeut haar adviseert om meer aan zichzelf te denken. Dat doet ze méér dan genoeg! Ik vind TO eerder egoïstisch dan onassertief.
Alle reacties Link kopieren
reeses schreef:
13-03-2019 17:34
Je berichtje stelt me gerust, ik voel me namelijk echt rot eronder. Het lijkt wel door alle reacties dat ik echt een hele slechte vriendin voor haar ben (geweest). Ik vind zelf dat dit niet helemaal waar is, want ik heb met andere dingen wel heel veel voor haar over gehad. Alleen dus niet met die verhuizing (en het buitenland verhaal) en ikbegrijp volkomen dat ze daardoor boos op me is. Als ik nu laat zien dat ze wel veel voor me betekent, dan hoop ik toch dat ze me kan vergeven.
:frusty: need to say more?
Alle reacties Link kopieren
Oo nee ik zou helemaal klaar zijn met zo’ drama queen. Vragen om verhuizen is gewoon egoïstisch want niemand vind het leuk en je kunt ook makkelijk iemand voor inhuren. Ik help niemand meer mee, na halve rug hernia en ik vraag ook niemand om hulp.
Als je naar fouten zoekt, gebruik dan een spiegel en geen verrekijker
Ik had ook een vriendin die geen zin had. Vriendschap was wel over daarna.
Ik had haar vaak met dingen geholpen zoals sollicitatiebrief schrijven, verhuizen en deze reactie vond ik asociaal. Ze wilde alleen wat drinken met me en ik dacht zoek het maar uit.
Alle reacties Link kopieren
Tattooaddict87 schreef:
15-03-2019 00:54
:frusty: need to say more?
Hoe vaak het woordje 'ik' in een stukje voorkomt, zegt heel weinig over iemands intenties. Je kunt zeggen: 'Ze bekijkt het maar met die verhuizing, nee echt, ze stikt maar lekker in die dozen, het is niet mijn probleem' (0 x ik en heel erg op jezelf gericht) of 'Ik hou niet van dozen tillen, want ik lig na zo'n dag altijd het hele weekend met rugpijn in bed, maar ik doe het toch want ik wil niet dat ze het alleen hoeft te doen' (4 x ik, maar juist op het belang van de vriendin gericht). Gewoon steeds het woordje ik' markeren en dan zo'n flauwe onliner eronder plaatsen is gewoon makkelijk proberen te scoren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
15-03-2019 08:22
Hoe vaak het woordje 'ik' in een stukje voorkomt, zegt heel weinig over iemands intenties. Je kunt zeggen: 'Ze bekijkt het maar met die verhuizing, nee echt, ze stikt maar lekker in die dozen, het is niet mijn probleem' (0 x ik en heel erg op jezelf gericht) of 'Ik hou niet van dozen tillen, want ik lig na zo'n dag altijd het hele weekend met rugpijn in bed, maar ik doe het toch want ik wil niet dat ze het alleen hoeft te doen' (4 x ik, maar juist op het belang van de vriendin gericht). Gewoon steeds het woordje ik' markeren en dan zo'n flauwe onliner eronder plaatsen is gewoon makkelijk proberen te scoren.
en toch, vind IK juist, dat jij op deze manier aangeeft, dat alles vanuit IK beschrijven anders is, dan vanuit de ander
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het netjes opgelost TO. Etentje en het uitspreken is prima. Daarna er gewoon op letten dat zoiets niet nog eens gebeurd, meer kan je niet doen.

Na dat etentje moet het wel klaar zijn hoor. Het is niet alsof je haar echt iets heel ergs aan gedaan hebt, je was gewoon niet netjes. Je hoeft ook weer niet eindeloos door het stof.
Fijn dat jullie inmiddels normaal contact hebben gehad!

Ik lees de uitspraak van vriendin ook zo dat het voor haar het belangrijkste is dat er over de lange termijn iets veranderd. En dat haar boosheid waarschijnlijk niet voortkomt uit dit ene incident, maar uit een optelsom. Hopelijk komen jullie daar tijdens het etentje samen uit. TO, probeer ook eerlijk naar jezelf te blijven he, en niet vanuit schuldgevoel dingen te beloven die je niet waar kan maken of waar je jezelf mee in de rats werkt. Je mag best een extra stap zetten omdat ze je zoveel waard is, maar als jullie de vriendschap voortzetten moet dat wel op een manier kunnen die voor jullie allebéi prettig is.
anoniem_125581 wijzigde dit bericht op 15-03-2019 14:01
7.63% gewijzigd
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
15-03-2019 08:22
Hoe vaak het woordje 'ik' in een stukje voorkomt, zegt heel weinig over iemands intenties. Je kunt zeggen: 'Ze bekijkt het maar met die verhuizing, nee echt, ze stikt maar lekker in die dozen, het is niet mijn probleem' (0 x ik en heel erg op jezelf gericht) of 'Ik hou niet van dozen tillen, want ik lig na zo'n dag altijd het hele weekend met rugpijn in bed, maar ik doe het toch want ik wil niet dat ze het alleen hoeft te doen' (4 x ik, maar juist op het belang van de vriendin gericht). Gewoon steeds het woordje ik' markeren en dan zo'n flauwe onliner eronder plaatsen is gewoon makkelijk proberen te scoren.
:cheer2:

Zo is dat. Wat een zeldzaam geneuzel, dat ik-gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Tattooaddict87 schreef:
15-03-2019 00:54
:frusty: need to say more?
Je probeert TO een hak te zetten met zo'n reactie, niet tof van je.
Ze heeft haar excuses aangeboden en lijkt oprecht energie te willen stoppen in die vriendin.
Ik hoop TO dat jullie de vriendschap op een bepaald moment weer kunnen voortzetten zoals het was.
Veel plezier en succes bij het etentje!
Fijn dat jullie weer afgesproken hebben.
Ik geef je een tip: als jullie samen praten, luister dan oprecht naar haar. Dus niet in de verdediging, van ja maar, maar alleen maar luisteren. Zorg dat zij zich gehoord voelt. Dat alleen al is al helend.

En voor de rest zal het tijd nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Super goed dat je haar hebt gesproken. Jij hebt je best gedaan. Je hebt het gedaan met de beste intenties.

Als zij dat straks niet wil accepteren dan is het ook klaar hoor. Ik vind het trouwens behoorlijk kinderachtig om op fb met allemaal quotes te gaan strooien, en dan in de hoop dat je maar snapt dat het over jou gaat. Beetje passief aggressief.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
16-03-2019 07:58
Fijn dat jullie weer afgesproken hebben.
Ik geef je een tip: als jullie samen praten, luister dan oprecht naar haar. Dus niet in de verdediging, van ja maar, maar alleen maar luisteren. Zorg dat zij zich gehoord voelt. Dat alleen al is al helend.

En voor de rest zal het tijd nodig hebben.
Goede tip.

Na het etentje hoef je inderdaad niet nog maanden door het stof. Laat zien dat je graag voor haar klaarstaat, maar je hoeft ook niet sorry te blijven zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Goed begin van een oplossing, Reeses!

En neem deze even mee: in vriendschappen gaat het om wederkerigheid. Als jij je vriendin om hulp vraagt, ben je min of meer verplicht haar ook te helpen. Dat hoeft in dit geval niet per se te betekenen dat je helpt dozen tillen. Je had ook iets aan kunnen bieden dat je wèl voor elkaar krijgt: de catering tijdens de verhuizing, je auto beschikbaar stellen, de gordijnen op maat maken, haar hond een weekje in huis nemen, whatever. Da's nu te laat, maar het zou helpen als je in het vervolg van tevoren verzint hoe je zelf iets kan betekenen voor vrienden die jou helpen. Iets waar ze echt iets aan hebben. Uit eten is leuk, maar niet de wederkerigheid waar het in vriendschappen om gaat.

Een andere oplossing is dat je zelf geen hulp meer aanneemt als je niet van plan bent om zelf vergelijkbare moeite voor die ander te doen.
Alle reacties Link kopieren
Het etentje is een heel goed plan. Alles uitpraten en daarna als vanouds gezellig kletsen. En dan is het goed en is het klaar.

Je hoeft niet door het stof, je hoeft niet te kruipen en je hoeft ook niet alles op alles te zetten om te bewijzen wat jouw vriendin jou waard is. Dat is echt onzin en ik vind het onzinnig dat zij dat van jou vraagt. Het is onvolwassen. Wat een dramaqueen zeg.
I told you walking was idiotic.
damas schreef:
14-03-2019 20:59
Goed gedaan TO.
Ik denk dat ze even wil afwachten of het loze woorden zijn of datje echteen wederkerige vriendschap wilt voortzetten.
Volgens mij komt dit wel goed.
Precies. Ik krijg nergens de indruk dat TO haar nu iedere week mee uit eten zou moeten nemen of zo. Vriendin houdt even haar reserves, dat lijkt me heel begrijpelijk.
Het kan zijn dat ik op een andere planeet woon, MAAR mijn beste vrienden geven mij een fijn gevoel en ik krijg energie van contact met hen. Vriendschap waarin je jezelf mag zijn. Waar je het samen eens kan zijn, dat je het niet eens bent met elkaar.

Ik kan mij dus oprecht niet voorstellen dat ik mijn BESTE vrienden uit mijn leven ban en ‘tijd voor mijzelf’ nodig heb in het buitenland. Dat ik een hoop dramakennissen laat vallen wel, maar mijn beste vrienden? Nee.

Wees eens eerlijk over jullie vriendschap. Zijn jullie wel echt beste vriendinnen geweest? Of is het eerder een verstandshuwelijk met stuiverwisselen. Ik doe dit dus moet jij dat... Tot achter de komma nauwkeurig.

Nu intrigeert jouw verhaal mij, omdat ik laatst ook een impasse had met iemand waarvan ik dacht dat ze een vriendin was van mij. Door een onverwachte vriendelijkheid van een relatief onbekende, werden mij ogen geopend. Het contact met mijn ‘vriendin’ gaf mij geen blij en fijn gevoel. Ik kon niet mijn ideeën en ervaringen uitspreken in volle openheid van vertrouwen. Het contact gaf mij frustratie. Opboksen tegen elke keer kleine steken onder water en in de rug. Ik moest op mijn hoede zijn, want anders... Die relatief onbekende was zo vriendelijk, open en oprecht geïnteresseerd, zoals ik herken van beste vriendschappen. (Zie boven)
Ik zal ‘vriendin’ nog vaak zien ivm vriendengroep, en helemaal laten vallen zal ik niet. Maar ze hoeft mij niet meer te bellen in de nacht.
Alle reacties Link kopieren
Ananas schreef:
16-03-2019 14:18
Het kan zijn dat ik op een andere planeet woon, MAAR mijn beste vrienden geven mij een fijn gevoel en ik krijg energie van contact met hen. Vriendschap waarin je jezelf mag zijn. Waar je het samen eens kan zijn, dat je het niet eens bent met elkaar.

Ik kan mij dus oprecht niet voorstellen dat ik mijn BESTE vrienden uit mijn leven ban en ‘tijd voor mijzelf’ nodig heb in het buitenland. Dat ik een hoop dramakennissen laat vallen wel, maar mijn beste vrienden? Nee.

Ik woon blijkbaar weer op een andere planeet, maar de behoefte om af en toe voor langere tijd van de radar te verdwijnen, al dan niet in het buitenland, is onder mijn beste vrienden juist iets dat we van elkaar begrijpen en elkaar van harte gunnen! Een beetje zoals in het nummer "Laat me" van Ramses Shaffy.
Even los van de rest van het verhaal: Is dit misschien iets waar JIJ naar verlangt in vriendschappen, TO?
petronella72 schreef:
16-03-2019 17:05
Ik woon blijkbaar weer op een andere planeet, maar de behoefte om af en toe voor langere tijd van de radar te verdwijnen, al dan niet in het buitenland, is onder mijn beste vrienden juist iets dat we van elkaar begrijpen en elkaar van harte gunnen! Een beetje zoals in het nummer "Laat me" van Ramses Shaffy.
Even los van de rest van het verhaal: Is dit misschien iets waar JIJ naar verlangt in vriendschappen, TO?
Van die vrienden die je maanden niet gezien hebt maar als je ze dan weer ziet voelt het als gisteren en pak je zo de draad weer op. <3
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
16-03-2019 22:01
Van die vrienden die je maanden niet gezien hebt maar als je ze dan weer ziet voelt het als gisteren en pak je zo de draad weer op. <3
Exact, dat!!! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Weer een update:
Gisteravond zijn we uiteten geweest. Het was leuk, maar ook zwaar.
Ik heb vooral naar haar geluisterd, ze heeft aangegeven wat haar allemaal dwars zat. Naast de verhuizing en het buitenland gebeuren waren er meer dingen voor haar die pijnlijk waren. Ze gaf aan dat ze het gevoel had dat ik soms jaloers kon zijn en dat ik dingen niet naar haar uitspreek. Bijvoorbeeld als zij iets voor mij heeft gedaan, dan laat ik volgens haar geen blijk van waardering zien. Ik gaf aan dat ik het ook moeilijk vond om mijn gevoelens te uiten en dat ik het echt wel waardeerde dat ze er altijd voor me was. Toen ik een keer geopereerd moest worden was ze er voor mij. Ik moest een aantal weken rusten en heeft toen ook veel voor mij klaar gestaan. Ze zei dat ik haar daar helemaal nog nooit voor heb bedankt en dat ze dat moeilijk vond en vroeg of dat misschien te wijten was aan mijn ADD. Verder zei ze ook dat ze wel zag dat ik wel om haar gaf en haalde ook dingen aan die ik voor haar had gedaan en dat ze dat enorm waardeerde. Ze hoopt voor in de toekomst dat ik mijn gevoelens meer uit naar haar (ook als deze negatief zijn). Ze is helemaal niet meer boos (gelukkig) maar heeft wel de tijd nodig om het een plekje te geven.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed hoor Reeses. Denk je dat ze gelijk heeft, dat je haar nooit hardop bedankt voor wat ze doet? Want sommige mensen vergeten dat idd gewoon. Ik ben er ook ooit weleens door een vriendin op gewezen, toen ze iets voor me gedaan had. Voelde me echt zo stom toen. Was blij met haar opmerking, want denk er nu altijd extra aan, bij iedereen. Sommigen zijn nou eenmaal meer attent dan anderen.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Echte vrienden leer je kennen in tijden van nood, verhuizen is nogal wat en op zo'n moment nee zeggen kun je doen maar zegt wel iets over wat je voor iemand over hebt.
En dat tegenover 3 keer jou helpen met verhuizen.
Wat fijn dat jullie het daar samen over kunnen hebben, heel waardevol vind ik dat in een vriendschap :) ik hoop dat jij er iets mee kan en dat het goed blijf gaan tussen jullie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven