Grrr. Ik weet niet echt een titel hiervoor.

27-10-2019 14:09 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een jaar of tien geleden was ik vaak met een groepje mensen op feestjes bij een ex van me thuis. Op een dag was er een vrouw bij die ik niet kende, ik noem haar even Miep.
Miep deed vanaf het begin een beetje raar tegen me.
Ik had geen idee waarom en negeerde haar maar. Het rare gedrag bleef: heel sneaky opmerkingen maken die op het randje van onbeleefd waren, maar net niet zeg maar. Je staat even te roken, ik vroeg of ze ook een bepaalde serie keek, waarop zij begon over mensen die niks anders doen dan bankhangen. Hiermee duidelijk suggererend dat ik dat wel deed en gewoon op blijven doorgaan, met een beetje neerbuigende toon maar ook lachend, alsof het grappig was bedoeld. Ik weet niet zo goed hoe ik dat helder uit kan leggen.
De groep groeide uit elkaar helaas, dus van die vrouw had ik geen last meer.
Dacht ik..
We zijn nu jaren verder, ik heb een vriend uit diezelfde oude vriendenkring. In de tussentijd is hij hecht met haar bevriend geraakt. Zo kennen zijn kinderen haar heel goed en schijnt zij hem geholpen te hebben toen hij depressief was na zijn scheiding. Top natuurlijk en hoewel ik het een achterbakse trien vind die ik nooit meer zou willen zien, ben ik toch blij dat ze goed voor hem is.
Het gedrag is echter gebleven.. En mijn vriend ziet en hoort helemaal niets. Het gaat dan ook echt heel sneaky: terwijl je in een beleefdheidsgesprek bent ineens weglopen om zogenaamd iemand te begroeten die er de hele tijd al is, dwars door me heen praten, een houding aannemen of ze veel wijzer is dan ik.. Het is irritant maar ik gun mijn vriend de fijne vriendschap en ik ga haar liever uit de weg. Ze heeft niets met mij van doen toch.

Maar mijn vriend.. Aan hem begin ik me steeds meer te irriteren. Want Miep is heilig aldus hem. Alles wat zij zegt is de waarheid. Nu heeft ze ook nog eens een baan als maatschappelijk werk dus begrijpen jullie dat ze helemaal een orakel is in zijn ogen (ik schrik terwijl ik dit type zelf van mijn eigen afkeer).
Ik mag geen enkele kritiek op haar geven, hij neemt het altijd voor haar op. Volgens hem verbeeld ik me haar gedrag omdat ik haar nooit heb gemogen. En ben ik gewoon jaloers. Ik moet zeggen: die mogelijkheid bestaat. Ik weet het gewoon niet. Of hij is stekeblind of mijn beeld van haar klopt allang niet meer. Ik weet dat ik er niks mee te maken wil hebben. Hij dringt aan op een gesprek met haar. Dat wil ik pertinent niet: ik heb dit al eens met haar proberen te praten en weet dat ze haar gedrag compleet gaat ontkennen en mij weg gaat zetten als onzeker persoon. Nogmaals: het gedrag gaat zo subtiel dat het makkelijk gebagatelliseerd kan worden en dan is het mijn woord tegen het hare. Of ik beeld me alles in? Kan ook..
Ik word hier dus ondertussen niet goed van en schaam me voor mijn jaloersheid naar deze persoon. Ook omdat ik heel eerlijk gezegd deze persoon onbelangrijk en inhoudsloos vind: als het aan mij lag zag ik haar nooit meer. En juist daarom steekt het zo dat mijn vriend alles wat ze zegt als hogere wijsheid ziet. En hij mij daarmee wegzet als ietsje minder of zo dan zij? Ik weet dat het probleem eerder bij mijn vriend en mij ligt dan bij Miep.
Ik weet zelf ook niet wat ik hiermee moet en wat mijn vraag is.. Mja, hoe zorg ik dat ik mij niet meer stoor aan mijn vriends verering van Miep..
Alle reacties Link kopieren
Pejeka, als ik je lees ben ik het vaak niet met je eens, maar nu wel. Ik vind het zelf ook echt belachelijk, ook an mezelf. Maar hoe verander ik dat?
Alle reacties Link kopieren
Het ligt sowieso niet alleen aan Miep, maar ook aan de houding van je vriend, de manier waarop hij haar met hand en tand verdedigt en verafgoodt en zo afdwingt dat je haar ook vooral geweldig moet vinden, dat op zich wekt al irritatie op, zelfs al zou ze nog zo aardig zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mariagalatea schreef:
27-10-2019 16:12
Ik heb het gevoel dat zolang ik iets met mijn vriend heb (en ik wil bij hem blijven) haar erbij moet nemen. Ze is ondertussen een onvervreemdbaar deel van zijn leven. Daar zit ik niet mee, ik heb ook vrienden waar hij niks om geeft. Ik zou alleen willen dat hij er niet zo raar mee omging. Nog een voorbeeld: de opleiding die zij heeft gedaan voor haar werk heb ik niet zoveel mee. Niet vanwege haar, maar omdat ik zelf mensen heb gekend die op die manier een baan kregen. Ik had geen hoge pet op van het niveau, daar ben ik eerlijk in. Toen mijn vriend zei dat Miep wilde weten wat ik voor therapie volgde, ben ik uitgevallen en heb gezegd dat ik geen hoge dunk had van die vorm van expertise. Er zullen heel goeien bijzitten, maar dat is niet mijn ervaring: mij te zweverig zeg maar. Echt, wat ik toen later over de app kreeg: ik was dom en gemeen (vind ik juist van haar en past helemaal niet bij mij, maar goed) en dat ik haar deskundigheid niet onderkende.
Zo heeft hij nog nooit tegen me gepraat. Later heeft ie wel excuus aangeboden, hij had dat niet zo mogen zeggen. Dat doet ie ook bijna nooit.
En dan zeg ik, waarom reageer je hier zo heftig op joh. Maar daar krijg ik ook geen antwoord op.
Ondertussen zit ik hier alweer een uur van mijn leven te verspillen met piekeren hierover. Ik wil dat niet!
Moet ik het maar weer negeren dan, klinkt nu alsof we het er vaak over hebben, maar eigenlijk doe ik dat nooit?

Hoewel hij laatst zei, je bent altijd negatief over Miep. En dan ga ik weer denken huh?! Ik hou me juist de hele tijd in en heb tot twee dagen geleden eigenlijk nooit wat negatiefs gezegd, alleen gedacht? Ik raak hier dus helemaal door in de war.
Ik heb hier helemaal geen zin in!
Ik wil niks te maken hebben met die griet, maar ze blijft een soort van macht over hem houden. Daardoor voel ik mij alsof ik geen keuze heb hierin.

En maar piekeren.. En ondertussen appt hij mij over eten en film.. Die twee zijn hier echt niet mee bezig, dat besef ik ook wel.
Maar zit jij nu haar scholing en leernveau af te kraken?
Ik krijg meer het idee van een soort tienerstrijd.
Alle reacties Link kopieren
Mariagalatea schreef:
27-10-2019 16:15
Pejeka, als ik je lees ben ik het vaak niet met je eens, maar nu wel. Ik vind het zelf ook echt belachelijk, ook an mezelf. Maar hoe verander ik dat?
het ligt aan jou, maar ook aan de houding van jouw vriend.
Hij praat met een buitenstaander over jouw therapie, dat is niet oke hoor. Echt niet.

Toen mijn man een coach had, om het eea te verwerken, vroeg ik hem er niet eens naar. Dat is heel erg prive. Dat is alleen aan degene die het ondergaat om te delen. Verder Niemand.
Susan schreef:
27-10-2019 16:19
Het ligt sowieso niet alleen aan Miep, maar ook aan de houding van je vriend, de manier waarop hij haar met hand en tand verdedigt en verafgoodt en zo afdwingt dat je haar ook vooral geweldig moet vinden, dat op zich wekt al irritatie op, zelfs al zou ze nog zo aardig zijn.
To kraakt alles af van die vriendin zelfs de opleiding.
Alle reacties Link kopieren
HTH, meerdere mensen hebben problemen met haar gehad.. De ex van mijn vriend begon er zelf een keer over en zei, Maria, ik zit me al jaren te ergeren aan die bemoeial. Maar ja, zij is bij hem weggegaan voor een ander, dus naar die ex luistert hij alleen nog als het om zijn kinderen gaat.
Ik vind jouw reactie en die van Susan erg goed. De anderen ook hoor!!

Eigenlijk denk ik zelf, ik zou bij 'm weg moeten.. Maar andere dingen gaan weer wel heel goed. En m'n relatie verbreken voor dat maffe kind?? Dat voelt voor mij ook als zwak.

Ik denk zomaar dat ze het helemaal geweldig zou vinden als ze hoorde dat ik zoveel moeite met haar heb ondertussen. Niet openlijk natuurlijk.

Bah, ik vind haar al dat piekeren echt zo totaal niet waard.. Sorry hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, ik zie absoluut niks positiefs in Miep. Behalve dat ze mijn vriend ook echt wel geholpen heeft. Maar is dat verkeerd van me?
Zij heeft echt nog nooit normaal tegen mij gedaan. Ik vind eigenlijk dat ik het al lang uithou zo, met dat negeren.
Mariagalatea schreef:
27-10-2019 16:28
Ja klopt, ik zie absoluut niks positiefs in Miep. Behalve dat ze mijn vriend ook echt wel geholpen heeft. Maar is dat verkeerd van me?
Zij heeft echt nog nooit normaal tegen mij gedaan. Ik vind eigenlijk dat ik het al lang uithou zo, met dat negeren.
Je doet helemaal niet aan negeren.
Alle reacties Link kopieren
Nu eindelijk niet meer nee. Het jaar daarvoor wel.
Alle reacties Link kopieren
Mariagalatea schreef:
27-10-2019 16:25
oor!!

Eigenlijk denk ik zelf, ik zou bij 'm weg moeten.. Maar andere dingen gaan weer wel heel goed. En m'n relatie verbreken voor dat maffe kind?? Dat voelt voor mij ook als zwak.
niet om haar hoor, maar om hoe hij met jou omgaat
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-10-2019 16:35
niet om haar hoor, maar om hoe hij met jou omgaat
Precies.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
De volwassen oplossing voor dit probleem is natuurlijk er boven staan en het blijven negeren...

..maar eventueel kun je met je telefoon het gesprek opnemen als jullie met z'n tweeën zijn en dan aan vriend laten horen? :A:

(Al gaat dat waarschijnlijk toch niet helpen met de oogkleppen als vriend helemaal bezeten is van haar.)
Alle reacties Link kopieren
Ach, ik ben al blij dat ik even heb kunnen ventileren. Het zit me al echt een tijd dwars.
Ik ga de tips hier opvolgen.
Dat betekent negeren en op een feestje precies zoals zij proberen te reageren. Dat vind ik wel moeilijk want zo ben ik eigenlijk helemaal niet. Of vragen wat de bedoeling is van haar opmerkingen als het weer zover is. Ben bang dat de kans dan groot is dat zij de slachtofferkaart weer trekt en mijn vriend gaat het voor haar opnemen.
Wat mijn vriend betreft: dat hij haar zo geweldig vind is een ding, maar hij moet verdorie maar eens ophouden met zich betuttelend en denigrerend naar mij opstellen, ook al is het uit "goede bedoelingen".
Ik klink onzeker, maar ik kom bepaald niet uit een ei en ik pik dat dominante gewoon niet meer.
Mijn mening is mijn mening en volgens mij meestal doordacht zat!!

Schrok wel van die opmerkingen over dat ik haar helemaal afkraak tot op haar school toe.
Dat klopt en heeft me aan het denken gezet. Ik zal proberen haar te zien als iemand die mijn vriend heel erg geholpen heeft en belangrijk is voor hem.
Daarvoor hoef ik nog geen onzin te pikken. Maar ik wil zo echt niet zijn.

Dit zijn stoere woorden maar ik hoop dat ik me eraan kan houden. Bedankt voor de inzichten, stel ik echt op prijs.
Alle reacties Link kopieren
Wojak, dat zou echt helemaal geen hol uitmaken ben ik bang. Zij kan bij wijze van water in mijn gezicht gooien en dan heb ik het waarschijnlijk nog uitgelokt volgens hem. Dat denk ik echt overigens, zo stelt hij zich wel op in mijn ogen.
Maar goed, ik hoef niet met r om te gaan verder en misschien gaan met die tips de schellen inderdaad van z'n ogen, en anders maar niet. Andere mannen zijn voetbalgooligan, hij heeft dit, zo zal ik het maar proberen te zien dan..
Alle reacties Link kopieren
Mariagalatea schreef:
27-10-2019 15:02
Ik ben inderdaad onzeker en werk daar ook aan. Gaat alleen niet van de ene dag op de andere.

Dat mijn vriend ondertussen iemand die ik niet respecteer boven mij plaatst en haar mening belangrijker vind, en dat hij het voor deze twee opneemt en mijn mening wegwuift helpt mij ook niet echt, want ik ga dan twijfelen.
Mijn vriend heeft zelfs al boos gezegd dat hij de vriendschappen wel verbreekt. Ik was stomverbaasd: ik mag Miep niet maar dat zou ik echt nooit willen, ik gun hem zijn vrienden absoluut, heb zelf ook een eigen leven.

Het is niet erg om een beetje onzeker te zijn, we hebben allemaal onze minpunten. Maar als je kijkt hoe jouw vriend met jouw 'minpunt' omgaat, dan vind ik dit niet klinken als een goede match tussen jullie 2. Dan wordt het voor jou ook wel moeilijk om aan je onzekerheid te werken, want deze wordt continue gevoed.

Sowieso is een buitenstaander boven je partner plaatsen respectloos. Waarom pik je dat van hem?

Voor mij gevoel is er een probleem waarvoor jij heel erg de 'schuld' op je neemt. Jij hebt een probleem, dus het zal wel aan jou liggen. Maar dat hoeft niet zo te zijn he? Het kan ook gewoon omdat iemand anders over jouw grenzen heen walst.

aanvulling: Ik lees net je laatste post... Wat voor therapie volg je nu? Iets gerelateerd aan waar je met dit probleem ook tegen aan loopt?
Alle reacties Link kopieren
Denk dat je er met jouw post heel dichtbij zit Chocolol.. Therapie noem ik liever niet hier. Maar het heeft er mee te maken ja.

Waarom ik dit pik.. Goeie vraag.
Omdat ik vaak denk/hoop dat hij echt helemaal niet door heeft dat dit raar is. Volgens hem heb ik juist een probleem.
En omdat hij niet doorheeft dat hij Miep echt op een voetstuk plaatst. Hij vind dat terecht en volgens mij denkt hij echt dat zij het beter weet dan ik bijvoorbeeld. Hij denkt ook vaak dat hij het beter weet dan ik.. En dat vind ik dubbel want ik vind hem juist vaak niet handig bezig. Ik hoop dat hij met me meegroeit hierin.
Ik denk dan, kan ik verwachten dat ik een relatie heb waarin mijn partner in alles hetzelfde denkt als ik? Nee toch?
Natuurlijk kan het inderdad zo zijn dat deze persoon onwijs achterbaks is, zulke mensen heb je. Maar zou het ook deels aan jezelf kunnen liggen?

Reden dat ik dit vraag: ik heb zelf zo'n 6 jaar lang gedacht dat mijn schoonzus mij absoluut niet mocht en raar tegen mij deed. Ook dacht ik dat ze mijn man bij mij weg wilde houden en was bang dat ze slecht over mij sprak tegen hem. Hoe ik ook mijn best deed, zij mocht mij niet (dacht ik).

Op een gegeven moment ben ik in therapie gegaan en ben hierdoor een stuk minder onzeker geworden en ook beter in staat om met directheid om te gaan. Want dat was eigenlijk waar ik het meest tegenaan liep: de directheid van mijn schoonzus. Er was niks mis met haar, en ook niet met mij, maar we moesten gewoon enorm aan elkaars manier van communiceren wennen. Het was van beide kanten goed bedoelt, maar onze "vertaalmachines" maakten het lastig om elkaars goede bedoelingen te zien. Dankzij therapie kan ik dat nu zelf een stuk beter handelen en heb eigenlijk nooit meer het idee dat zij mij niet mag.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze gevoelens voor je vriend? Het klinkt namelijk alsof ze juist jaloers is op jou. Beste houding: gelukkig zijn/overkomen en doen alsof je haar steken onder water niet door hebt.
Alle reacties Link kopieren
-
alma14 wijzigde dit bericht op 23-01-2020 10:19
0.00% gewijzigd
Mariagalatea schreef:
27-10-2019 16:58
maar hij moet verdorie maar eens ophouden met zich betuttelend en denigrerend naar mij opstellen, ook al is het uit "goede bedoelingen".
Zulk gedrag is onacceptabel en heeft niets met goede bedoelingen te maken.

Van Miep ga je het niet winnen, jij bent niet het soort vrouw dat haar onderuit kan schoffelen en dat bedoel ik niet negatief ook al klinkt het misschien lullig.Ze is o.a. super geraffineerd en veel mensen zullen er instinken en het niet zien en in jouw geval ziet jouw vriend het ook niet of wil het niet zien en dat is een kwalijke zaak.

Ik lees trouwens veel over je vriend waardoor ik denk dat je beter zonder hem verder zou kunnen gaan.

Heel veel sterkte met alles!
Mijn man heeft heel lang gedacht dat een vriendin en ik elkaar mogen terwijl we elkaars bloed wel kunnen drinken. Doordat we altijd, via onze partners, elkaar de groeten deden merkten zij absoluut niet op dat we een hekel aan elkaar hebben. Mannen merken niets op van venijnigheid als dat te subtiel gaat.

Ik heb er nooit wat van gezegd verder tot hij voor de zoveelste keer zei dat zij me geweldig vond. Ik vond dat wel geestig en heb hem uitgelegd hoe vrouwen iets beleefd uitvechten.

Volgens mij zit je dus helemaal goed met je gevoel. Ze heeft een enorme hekel aan je en de reden daarvan hoeft niet eens logisch te zijn maar ze heeft er wel een machtsspelletje van gemaakt. Je kan er aan mee doen maar van dat soort rare mensen verlies je toch want die hebben daar lol in dus ook geen grenzen.

Dat je vriend haar wel aardig vindt mag, dat hij haar de hemel in prijst terwijl jij haar een trut vindt voelt als een naar spelletje wat je vriend met je speelt. Misschien mogen ze elkaar daarom graag.

Ik zou geen vriend willen die zo nadrukkelijk mijn mening belachelijk vindt en daarnaast ook nog eens laat merken dat haar hulp meer voor hem betekent dat die van jou. Volgens mij ben je terecht onzeker want dat hij maakt jou op deze manier.

Het nadeel is, dat elke keer dat haar ophemelt, jouw afvalt en dat gaat wringen. persoonlijk zou ik het uitmaken, je houdt van hem maar na 1,5 jaar zou ik mijn verlies pakken en voor een man gaat die jou de leukste en de liefst de vindt.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag; zijn mannen echt zo naïef? Zien zij die onderhuidse venijnigheid niet, doorzien zij die nep-aardigheid niet? Of zijn ze op zo'n moment meer betrokken bij/loyaal aan die andere vrouw omdat ze die vrouw interessant/spannend/een lekker wijf vinden?

Of allebei?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat vraag ik me dus ook af!!
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
27-10-2019 18:00
Wat ik me afvraag; zijn mannen echt zo naïef? Zien zij die onderhuidse venijnigheid niet, doorzien zij die nep-aardigheid niet? Of zijn ze op zo'n moment meer betrokken bij/loyaal aan die andere vrouw omdat ze die vrouw interessant/spannend/een lekker wijf vinden?

Of allebei?
leuke mannen, die waar je een goeie relatie mee hebt, die snappen of iets rottig ver kan komen
en als ze het niet uit zich zelf snappen, dan willen ze dat je het ze uitlegt. Omdat ze je willen snappen, omdat ze je vooral niet willen kwetsen.
Leuke mannen gaan echt niet met derden je therapie bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
27-10-2019 17:47
Mijn man heeft heel lang gedacht dat een vriendin en ik elkaar mogen terwijl we elkaars bloed wel kunnen drinken. Doordat we altijd, via onze partners, elkaar de groeten deden merkten zij absoluut niet op dat we een hekel aan elkaar hebben. Mannen merken niets op van venijnigheid als dat te subtiel gaat.
dat is dus echt link, als er een man voor een klas staat, die niet door heeft, hoe 1 van de meisjes uit de groep getreiterd wordt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven