Grrrr zo boos op collega! Terecht?

07-06-2020 02:16 364 berichten
Ik werk in een café met meerdere zalen. In elke zaal mag 30 man zitten.
Mijn zaal was vol. Omdat er mensen in en uit liepen, en ik intussen ook nog gasten moest helpen, deed ik de deuren dicht. Zo kon ik beter overzicht houden.
De ingang dicht, de uitgang open. Als er dan 2 mensen uit gingen, kon ik weer 2 mensen binnenlaten dacht ik.

Komt mijn leidinggevende naar me toe; "de deur moet open blijven".
Ik zeg; "maar zo kan ik beter overzicht houden".
Zegt ie op exact dezelfde manier nog een keer; "de deur moet open blijven".
En toen liep hij weg!

Ik kan daar dus echt HEEL slecht tegen.
Dat commanderende, dat ontzettend ongelijkwaardige.
Heb ik gelijk dat ik daar zó boos van word?

Dit is niet eerste keer dat ik dit met hem meemaak, trouwens.
anoniem_397653 wijzigde dit bericht op 07-06-2020 03:09
6.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gezien dit niet de eerste keer is dat dit gebeurt, wat zei hij toen je met hem besprak dat je zijn toon niet prettig vindt? Of heb je niks besproken en kom je hier alleen gal spuwen zonder aan een oplossing te werken?
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 03:03
Nee, vanwege zijn toon natuurlijk..!
Ik vind dat je zo gewoon niet met elkaar omgaat, ongeacht of je wel of niet leidinggevend bent. Ik wil prima naar hem luisteren, geen probleem! Maar niet als ie zo tegen me praat. Hij is bovendien 20 jaar jonger dan ik ben.
En wat was zijn reactie toen je dat tegen hem zei? Of ben je zo onvolwassen dat je alleen op een forum je gelijk wilt halen?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan de reactie van je leidinggevende begrijpen: de zaak moet er inviterend uitzien. Het gaat om de totaalindruk.

Ik denk dat hij geen tijd had voor discussie maar je kan het hem later vragen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
07-06-2020 07:03
Ik kan de reactie van je leidinggevende begrijpen: de zaak moet er inviterend uitzien. Het gaat om de totaalindruk.

Ik denk dat hij geen tijd had voor discussie maar je kan het hem later vragen.
Daarbij is het nu juist niet de bedoeling om groepen mensen in afgesloten ruimtes te stoppen, ook al zit je onder de limiet.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
07-06-2020 07:09
Daarbij is het nu juist niet de bedoeling om groepen mensen in afgesloten ruimtes te stoppen, ook al zit je onder de limiet.
Ook dat ja. Corona-instructies vanuit de vakbeweging.
Maar ik denk dat hij het druk had en gewoon snel zijn orders wou geven. Want het stond al vast dat hij het zo wou en niet anders.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Leidinggevende....De deur moet open blijven

Medewerker....Ja maar...… en dat is het punt, dat ja maar.....betekent NEE

En daar word je als leidinggevende zo schijt ziek van dat een medewerker denkt dat jij als leidinggevende maar moet onderbouwen dat die deur open moet.
truusperenat schreef:
07-06-2020 07:15
Leidinggevende....De deur moet open blijven

Medewerker....Ja maar...… en dat is het punt, dat ja maar.....betekent NEE

En daar word je als leidinggevende zo schijt ziek van dat een medewerker denkt dat jij als leidinggevende maar moet onderbouwen dat die deur open moet.
Lijkt mij ook, zeker als je de hele avond al dingen ziet gebeuren in het café die niet Corona-prof zijn en waarvoor je een boete kunt krijgen of gesloten kan worden. Dan is het echt mega irritant als een van je medewerkers ook nog eens bijdehand gaat lopen doen.

Maar goed, ik weet natuurlijk niet of zoiets er achter kan zitten want ik was er niet bij. Ga daarom nog eens rustig in gesprek met hem.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat heel slecht met de bedrijfstak; ik zou niet meedenken maar gewoon goedgemutst doen wat ze zeggen TO. De grootste kans dan dat ze je willen houden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
07-06-2020 07:29
Het gaat heel slecht met de bedrijfstak; ik zou niet meedenken maar gewoon goedgemutst doen wat ze zeggen TO. De grootste kans dan dat ze je willen houden.
Juist. Of ga even constructief om de tafel als jij 30 gasten niet kan overzien als de deur open staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf ook heel slecht tegen zijn toon kunnen, als ik het zo lees, maar het is waarschijnlijk inderdaad niet de bedoeling om de deur dicht te doen, dus ik ga ook voor de oplossing met het even wachten bij de deur tot je naar je tafel gebracht wordt, die ik eerder in dit topic las.
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat hier mis gaat in de communicatie is jouw “maar...” en daar krijg je dan geheel terecht een korte en besliste reactie op. Tijdens het werk, met nota bene gasten in de zaal, ga je namelijk niet met je leidinggevende in discussie over de instructies, maar volg je die gewoon op zolang ze geen gevaar voor jou of jouw gasten vormen. Als je het er niet mee eens bent, dan kun je dat aan het eind van de dag aankaarten, nadat de gasten weer naar huis zijn, en nadat je gevraagd hebt naar de achterliggende reden (want een leidinggevende kan maar zo een reden hebben om iets te willen).

En het is al eerder gezegd, maar het feit dat jij uren later nog zo ontzettend boos over bent over een simpele werkinstructie, is echt niet normaal.
Alle reacties Link kopieren
Je zou hoogstens in een evaluatie kunnen zeggen dat de toon van zijn bericht vervelend was (dat jij dat als vervelend hebt ervaren), maar misschien moest de deur ook open om te kunnen ventileren?
Ozo.
Het zal vast wel even wennen zijn voor alle partijen dat de horeca weer open is.
Er kan ook een soort spanning heersen omdat er ook geteld en opgelet moet worden.
De horeca is net weer open laat ieder weer aan elkaar wennen en aan het nieuwe werkritme in deze tijd.
#doeslief.
Waarom staat dit onder relaties?
Alle reacties Link kopieren
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 03:03
Nee, vanwege zijn toon natuurlijk..!
Ik vind dat je zo gewoon niet met elkaar omgaat, ongeacht of je wel of niet leidinggevend bent. Ik wil prima naar hem luisteren, geen probleem! Maar niet als ie zo tegen me praat. Hij is bovendien 20 jaar jonger dan ik ben.


Wat een drama om niets.
Misschien was hij druk en geen tijd voor uitleg.

Meestal is een stukje uitleg wel verstandig maar vermoedelijk heeft hij al 100 keer uitgelegd hoe of wat en vond hij het nu voldoende om de opdracht zo te geven.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met nummer zoveel.

Verder door te benoemen dat hij 20 jaar jonger is en voorheen een gelijkwaardige collega in plaats van je leidinggevende wekt de indruk dat je jaloers bent.

Deal with it. Hoe ouder je wordt hoe vaker het voor zal komen dat leidinggevenden, artsen, politie agenten en andere gezaghebbende figuren jonger zullen zijn dan je zelf.

Ouder Ijn is geen reden om niets van een ander aan te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ben je er nadat jullie dicht waren niet op terug gekomen bij je leidinggevende waarom het op die manier moest?

Ik werk ook in de horeca en wij zijn het ook niet altijd met elkaar eens, maar na een feestavond gaan we nog even met elkaar zitten en als er iets is wat iemand niet leuk vond, dan hebben we het erover en praten we dat gelijk uit, niemand die boos naar huis gaat.
Alle reacties Link kopieren
OldWood schreef:
07-06-2020 08:38
Ben je er nadat jullie dicht waren niet op terug gekomen bij je leidinggevende waarom het op die manier moest?

Ik werk ook in de horeca en wij zijn het ook niet altijd met elkaar eens, maar na een feestavond gaan we nog even met elkaar zitten en als er iets is wat iemand niet leuk vond, dan hebben we het erover en praten we dat gelijk uit, niemand die boos naar huis gaat.
Zo doen we het bij ons ook, regel is wel dat personeel niet met elkaar in discussie gaat om wat dan ook voor het oog van de gasten.
Alle reacties Link kopieren
Het lastige is dat leidinggevende ook vaak gewoon gelijk hebben.


Ik heb ook wel eens een aanvaring gehad en dan riep hij me de dag erna bij zich om uit te leggen waarom een procedure / beslissing / maatregel is zoals hij is.


De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik regelmatig tot de conclusie ben gekomen dat ik er behoorlijk naast zat.
Een leidinggevende heeft natuurlijk een beter overzicht en ziet beter wat het voor problemen veroorzaakt op andere afdelingen als ik de dingen op eigen houtje doe zonder rekening te houden met de interne afspraken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien niet zo handig gecommuniceerd, alleen om je daar zo lang zo boos over bent lijkt me niet gezond. En dat is overdreven.

Hij is je collega, maar ook je leidinggevende. De nieuwe maatregel van maximaal 30 personen is niet altijd even makkelijk. Daarnaast zijn er ook andere voorwaarden, goede circulatie (deuren open houden), mensen mogen geen deurklinken aanraken etc of misschien nog een 10 tal andere redenen dat de deur open te houden. Zeer waarschijnlijk krijgt hij de opdrachten van bovenaf hoe zaken geregeld moeten worden, en is het zijn taak om dit door te geven aan zijn collega's.

Tijdens het werk is er niet altijd tijd om te overleggen of zaken uit te leggen waarom. Vraag dit dan wanneer het rustiger is.

Ik vraag me alleen af wat je echte probleem is. Heb je moeite met gezag, en dan zeker van een 20 jaar jongere collega zonder extra opleiding die nu opeens LG is?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Sheepy78 schreef:
07-06-2020 03:38
Ik heb dat ook wel eens dat ik bijvoorbeeld erg boos ben op een gast maar ik heb na al die jaren geleerd om me er gewoon over heen te zetten. Uiteraard scheld ik de gast in gedachten dan wel de huid vol. Maar boos blijven vind ik zonde van mn tijd
yette schreef:
07-06-2020 07:34
Juist. Of ga even constructief om de tafel als jij 30 gasten niet kan overzien als de deur open staat.
Dit.
Bovendien, deur open betekend ventileren. Dat is corona-belangrijk met 30 gasten.
Stond in de krant, was op het nieuws.

Mocht er toch iets fout zijn gegaan, dan wordt als eerste de leidinggevende verantwoordelijk gehouden. Jij wordt er niet direct op aangekeken want je volgde gewoon de instructies op.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Jaja007 schreef:
07-06-2020 08:55
Dit.
Bovendien, deur open betekend ventileren. Dat is corona-belangrijk met 30 gasten.
Stond in de krant, was op het nieuws.

Mocht er toch iets fout zijn gegaan, dan wordt als eerste de leidinggevende verantwoordelijk gehouden. Jij wordt er niet direct op aangekeken want je volgde gewoon de instructies op.
Dit, de deur zal inderdaad open moeten blijven voor ventilatie.

TO leidinggevende had jou opgedragen de deur open te houden, jij vond dat het overzichtelijker was de deur dicht te houden (wat ik ook wel begrijp met in en uit lopen) Maar jij had dat even met je leidinggevende moeten bespreken voordat je besloot de deur dicht te houden. Je leidinggevende reageerde kortaf, niet leuk en professioneel maar wel begrijpelijk als jij niet de regels volgt kunnen ze een boete verwachten.
Gewoon deuren weer dichtdoen en als hij weer komt zeg je; "overzicht".
Chinue schreef:
07-06-2020 09:07
Gewoon deuren weer dichtdoen en als hij weer komt zeg je; "overzicht".
Goed advies :-? Die deur moet niet voor niks openblijven hé..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal eens met Nummer*Zoveel

Groot gelijk dat hij een discussie meteen heeft afgekapt in het bijzijn van de gasten.
Het is aan jou om de werkinstructies gewoon op te volgen en je emoties te parkeren tot een moment dat daar tijd voor is om over te spreken.
Het is niet professioneel om tijdens een piekmoment je eigen zin proberen door te drammen.

En een leidinggevende is gewoon je leidinggevende, Leeftijd heeft daar verder niks maar dan ook niks mee te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven