Heel ongemakkelijk gevoel bij mannelijke collega

27-02-2021 22:46 117 berichten
Hoi allemaal,

ik ben heel tevreden met mijn werk. Maar laatst kreeg ik ineens te maken met een situatie waarvan ik niet goed weet wat ik ermee moet en ik voel me sindsdien ongemakkelijk.

Het zit zo dat we een online meeting hadden met ons team van 15 mensen. De vergadering begon en ik notulen vaak. 1 collega met een best hoge functie waar iedereen tegenop kijkt, had een vraag en de leidinggevende zei dat ik daar wel antwoord op kon geven, 'omdat je mij altijd alles kan vragen'. Dus die collega vroeg ineens: 'wat heb je aan?'. echt heel genant, waar iedereen bij was. Ik stond perplex en stamelde iets, terwijl ik de helft van de collega's op beeldscherm zag lachen, en de andere helft raar zag kijken.

Ik voelde me vooral heel stom, ook al was het misschien een grap.
Maar sindsdien weet ik niet goed meer hoe ik tegen die collega moet doen. Het is natuurlijk geen seksuele intimidatie maar wel heel vervelend. En ik vroeg me ook af waarom hij zo'n grap maakt. Doet hij het om me voor schut te zetten? of probeert hij te laten zien dat hij me wel knap vind? ik weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
28-02-2021 09:27
Djiezus, er kan ook echt helemaal niets meer, het was een grap, niets meer of minder.

Dit, dra-ma.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Bij dezen zou ik graag een lans willen breken voor 'de foute grap', desnoods mijn eigen.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Luci_Mster2 schreef:
28-02-2021 07:54
Ja joh, blijft dat soort dingen bagatelliseren. Want jij bent zo'n vrouw die dat helemaal niet erg vind, toch grappig en ik kan zo'n grap ook maken. Haha.

Of van die rare vragen stellen als elders in een ander topic... En ach dat gluren naar borsten tijdens gesprekken is ook helemaal niet zo erg hoor. Ik kijk ook naar hun kruis in gesprekken op het werk.


Ofzo.


Je hebt geen vijanden nodig met zulke domme vrouwen om je heen.
Tja jij kan het dom vinden, ik ken genoeg leuke mannen om te weten dat echt niet elke man, sterker nog, het gros is gewoon leuk en normaal, zo'n opmerking slecht bedoelt.
retrostar schreef:
28-02-2021 07:55
Onhandigheid zou ik in eerste instantie denken. Er was kort geleden een nieuwsitempje over wat mensen thuis dragen en dat ze hun kantoorkleding niet aanhebben tijden een online meeting.

En verder maakt het niet uit. Ik zou zeggen "iets comfortabels"
Precies mijn gedachte, maar dat is kennelijk heel slecht.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me vrij duidelijk dat de collega geen antwoord verwachtte. Er werd gesteld dat aan TO alles gevraagd kon worden. Collega toonde met een out of character opmerking aan dat dat niet het geval was. Op het gevaar af met deze exegese alle humor eruit te hebben gesloopt, maar dat was dus de grap.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
permafrost schreef:
28-02-2021 18:35
Het lijkt me vrij duidelijk dat de collega geen antwoord verwachtte. Er werd gesteld dat aan TO alles gevraagd kon worden. Collega toonde met een out of character opmerking aan dat dat niet het geval was. Op het gevaar af met deze exegese alle humor eruit te hebben gesloopt, maar dat was dus de grap.
Frost, kun je er aub rekening mee houden dat er ook simpel Vlaamsche meiskes op dit forum meelezen?
Dussszzzz....
:blond:
Alle reacties Link kopieren
Steenbokje79 schreef:
28-02-2021 16:11
Dit. Daarbij opgeteld dat er sprake is van een ongelijke machtsverhouding. Juist bij jongere, minder ervaren medewerkers kun en mag je niet verwachten dat zij ‘iemand in een hoge functie’ gelijk van de juiste repliek voorzien. Dat komt vaak met de jaren en zou ook gewoon niet moeten hoeven.

Van iemand in een hoge functie mag je wel verwachten te weten welke grapjes wanneer, in welke context tegen wie kunt maken. En daarnaast had hij aan haar reactie kunnen merken dat ze overdonderd was en had hij het kunnen corrigeren. Dat heeft hij allemaal niet gedaan en dat is niet ok.

En dat staat echt los van het feit dat grapjes op de werkvloer en in zoom meetings gewoon moeten kunnen.

[overigens is het voor mij in dergelijke gevallen ook totaal inwisselbaar of baas een man/vrouw is en of TO een man/vrouw is]
Eens over het verschil in positie. Die manager moet beter weten.
Surebaby schreef:
28-02-2021 21:16
Eens over het verschil in positie. Die manager moet beter weten.
Oh nu is het ineens een manager. Ja zo kan je er van alles bij verzinnen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
28-02-2021 21:25
Oh nu is het ineens een manager. Ja zo kan je er van alles bij verzinnen natuurlijk.
Dat zei to toch.
Surebaby schreef:
28-02-2021 21:26
Dat zei to toch.
'Een best hoge positie'.
Eerlijk gezegd vind de opmerking ook over het randje. Het voelt wat dubbelzinnig en dus ongepast.
Vervelend ook dat hij hiermee punten scoorde bij anderen collega’s.
Ik vind dit ook niet te vergelijken met een casual gesprek met collega’s over lockdown outfits of zoiets.
Niet grappig onprofessioneel en ongepast ook vanwege de machtsverhouding. Niet vergelijkbaar met mannenhumor of tussen collega's onderling
Roodkapjeendewolf schreef:
04-03-2021 20:07
Eerlijk gezegd vind de opmerking ook over het randje. Het voelt wat dubbelzinnig en dus ongepast.
Vervelend ook dat hij hiermee punten scoorde bij anderen collega’s.
Ik vind dit ook niet te vergelijken met een casual gesprek met collega’s over lockdown outfits of zoiets.
Misschien is het eigenlijk wel een min of meer gewone collega (in de hiërarchie bedoel ik). Kan zijn dat TO erg naar hem opkijkt, om welke reden dan ook.

Trouwens, stel dat hij iets hoger op de ladder van het bedrijf staat, daar kan ik ook nog fratsen over vertellen. Ik ben directiesecretaresse geweest. Niks om fier op te zijn, is een job als een andere en ik was niet echt de rechter-, rechterhand van de baas. Laat mij het omschrijven als 'een gewoon secretaresje dat toevallig ook voor de directeur werkte'. Waarom ik dit vermeld is: hoe (vooral vrouwelijke) collega's als een gek rond de baas draaiden! Jongens!
Nog niet vanwege seksuele motieven maar eerder om hun eigen blazoen op te poetsen, want ze hadden ook iets tegen de directeur gezegd en die had nog geantwoord ook. :hihi:
Echt, sommige mensen doen of een directeur een half wereldwonder is, terwijl dat ook maar gewone mensen zijn. Tenminste toch diegenen voor wie ik werkte. En soms werd ik dan ook nog meegesleurd in de vlaag van 'bewondering', want: wow, ik werkte toch voor X. :wtf: :wtf: :facepalm:
En dat viel mij ook op in de OP: hoe zij de nadruk legde op het feit dat het geen gewone collega was, maar beste een 'hoge'.
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 04-03-2021 20:38
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Roodkapjeendewolf schreef:
04-03-2021 20:07
Eerlijk gezegd vind de opmerking ook over het randje. Het voelt wat dubbelzinnig en dus ongepast.
Vervelend ook dat hij hiermee punten scoorde bij anderen collega’s.
Ik vind dit ook niet te vergelijken met een casual gesprek met collega’s over lockdown outfits of zoiets.
Wat is het verschil? Als ik in een teammeeting dat soort gesprekken heb zitten er ook gewoon leidinggevenden tussen die dit soort opmerkingen kunnen maken.

Ook vind ik het lachen van die collega’s ook wel op meerdere manieren uit te leggen. Je kunt een grap niet grappig vinden, maar uit reflex of ongemak toch best even lachen. Sowieso heel knap om 15 gezichtsuitdrukkingen in een online meeting te kunnen zien en interpreteren.

Soms moet je dingen niet grtoter maken dan ze zijn: het is een flauwe grap, niet meer dan dat. TO is degene die er vanalles bijhaalt om zich ongemakkelijk te voelen, dat is toch echt haar probleem. ‘Zou hij me knap vinden?’ is dan ook weer een gekke gedachtekronkel.
Wanna grow up to be
Be a debaser
mammezel schreef:
04-03-2021 20:37

Echt, sommige mensen doen of een directeur een half wereldwonder is, terwijl dat ook maar gewone mensen zijn. Tenminste toch diegenen voor wie ik werkte. En soms werd ik dan ook nog meegesleurd in de vlaag van 'bewondering', want: wow, ik werkte toch voor X. :wtf: :wtf: :facepalm:
En dat viel mij ook op in de OP: hoe zij de nadruk legde op het feit dat het geen gewone collega was, maar beste een 'hoge'.
Ja dat komt natuurlijk door de nadruk op machtsverschillen in de discussie rondom metoo en zo, maar je kunt ook te ver doorschieten. Ik vind het zelf altijd wel leuk om gewoon een wat lossere omgang te hebben met die bestuursachtige types en merk dat zij dan ook een beetje loskomen. Je moet altijd zo correct en voorzichtig zijn, en soms is een 'kan nog net wel- (of volgens sommigen misschien niet)'-grapje nou net een ijsbreker waarna alles wat gezelliger wordt. Het is iets wat mensen verbindt, behalve dan degenen die het als een belediging opvat.
Blauw_bloempje schreef:
04-03-2021 20:29
Niet grappig onprofessioneel en ongepast ook vanwege de machtsverhouding. Niet vergelijkbaar met mannenhumor of tussen collega's onderling
Welke machtsverhouding?
*Sally* schreef:
05-03-2021 09:27
Welke machtsverhouding?
Een collega met een hoge functie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven