Hier iets van zeggen?

01-12-2018 15:10 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel een beetje of ik het volgende zal aankaarten bij mijn man:

We hebben samen 2 kinderen (tieners), hij heeft nog 2 oudere kinderen. Tussen zijn jongste en onze oudste zit niet veel leeftijdsverschil. Zijn kinderen wonen het grootste deel van de tijd bij hun moeder.

Met verjaardagen is het zo gegroeid dat we onze kids niet samen een cadeau geven, maar hij geeft al zijn kinderen iets en ik dus zelf ook. Zij krijgen van hun moeder ook gewoon iets. Wij hebben zelf meer dan genoeg te besteden en hun moeder ook, heel goede baan en rijke familie (weer eens wat anders dan je hier vaak ziet ;) )

Nou merkte ik de laatste jaren al dat hij zijn andere kinderen vaak al wat duurde cadeaus gaf, maar oké. Maar nu vind ik het verschil wel erg groot geworden. Onze oudste dochter kreeg laatst een cadeautje van ik denk iets meer dan een tientje en dan iets wat hij toevallig tegenkwam, niet eens iets wat ze graag wilde hebben. Nu is zijn dochter net jarig geweest en ik zag toevallig dat hij haar 100 euro had gegeven voor haar verjaardag. Zijn andere kind had ook al iets van zo’n bedrag. Van hun moeder hebben ze ook dure dingen gekregen, dus het is niet zo dat ze verder tekort gedaan worden. Anders had ik het een ander verhaal gevonden.

Ik twijfel dus om het aan te kaarten. Aan de ene kant: we hebben allemaal niks te klagen, dus waarom moeilijk doen? Maar het voelt gewoon niet eerlijk, niet voor mezelf, maar voor kinderen van die leeftijd is het natuurlijk veel geld. Mijn dochter zelf weet ook van dat geld en voor haar is het natuurlijk niet leuk. Zeker niet omdat hij de desbetreffende dochter wel vaker voortrekt (maar daar zal ik sowieso niet over beginnen).

Meestal is het natuurlijk andersom, dat de tweede leg alles krijgt en de eerste niets. Maar dit vind ik dan weer het andere uiterste en ik zit er toch een beetje mee.

Wat zouden jullie doen?
hem heel duidelijk maken dat ie geen onderscheid moet maken tussen al zijn kinderen. Merk je het ook in andere dingen zoals tijd en aandacht?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Het gaat op zich in mijn ogen niet om het verschil in geld, maar wel dat ie zich blijkbaar niet genoeg in zijn kind verdiept heeft om iets te kopen wat zij graag wil hebben
Daar zou ik zeker wat van zeggen. Onderscheid maken tussen je kinderen vind ik niet kunnen.
Natuurlijk ga je daar wat van zeggen.

Kinderen voelen dat echt wel goed aan hoor en zeker als die twee jongsten ook zijn kinderen zijn hoort hij ze gewoon hetzelfde te behandelen.

De oudste twee honderd euro, dan de jongste twee ook en geen tientje.

Kom op zeg!

Wat ze dan wel of niet van hun moeder krijgen zou ik buiten beschouwing laten, dat staat er helemaal los van.
Ik zou hem in ieder geval zeggen dat jou dat opvalt en vragen waarom dat zo is. Dan weet je hoe de vork in de steel zit en kan jij je dan bedenken of je dat wel of niet goed keurt.
Niet qua tijd en aandacht, die geeft hij iedereen wel. Het is meer al van kleins af aan dat bij ruzies of als er iets stuk gegaan was bijna altijd onze dochter het gedaan had, terwijl ik 100% zeker wist dat het zijn dochter was. Dat soort dingen. Ik denk dat hij zich ergens schuldig voelt dat hij niet bij hen woont of zo. Maar ik vind niet dat dat zich op deze manier moet uiten.
Het gaat in beide gevallen om verjaardagscadeautjes?
Of was het cadeautje voor jouw dochter van 10 euro, een cadeautje 'tussendoor'?
Just checking omdat je het niet specifiek benoemt.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
OliebolmetKrenten schreef:
01-12-2018 15:19
Ik zou hem in ieder geval zeggen dat jou dat opvalt en vragen waarom dat zo is. Dan weet je hoe de vork in de steel zit en kan jij je dan bedenken of je dat wel of niet goed keurt.
Dat is ook wel een goede. Of gewoon de volgende verjaardag afwachten en kijken wat hij dan wil geven?
Flip1234567890 schreef:
01-12-2018 15:20
Niet qua tijd en aandacht, die geeft hij iedereen wel. Het is meer al van kleins af aan dat bij ruzies of als er iets stuk gegaan was bijna altijd onze dochter het gedaan had, terwijl ik 100% zeker wist dat het zijn dochter was. Dat soort dingen. Ik denk dat hij zich ergens schuldig voelt dat hij niet bij hen woont of zo. Maar ik vind niet dat dat zich op deze manier moet uiten.
dus jullie dochter wordt al zo'n beetje haar hele leven achter gesteld bij haar oudere halfzus???? En jij pikt dat????
|Courage| schreef:
Het gaat in beide gevallen om verjaardagscadeautjes?
Of was het cadeautje voor jouw dochter van 10 euro, een cadeautje 'tussendoor'?
Just checking omdat je het niet specifiek benoemt.
Verjaardagscadeaus inderdaad.
rosanna08 schreef:
01-12-2018 15:22
dus jullie dochter wordt al zo'n beetje haar hele leven achter gesteld bij haar oudere halfzus???? En jij pikt dat????
Niet altijd natuurlijk, maar ik merk wel een verschil op in hoe hij reageert.
Misschien compenseert hij daarmee dat hij die kinderen minder ziet. Ik zou er geen punt van maken.
Alle kinderen gelijk behandelen is in deze situatie geen optie, want naast geld zijn tijd en aandacht ook anders verdeeld.
Dan zou je dat ook gelijk moeten trekken en dat lijkt me niet haalbaar.
Ik zou het trouwens niet leuk vinden van mijn kind als ze moeilijk deed over een cadeau aan een ander. Het geluk van een ander doet niets af aan dat van jou. Handig om te leren.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Flip1234567890 schreef:
01-12-2018 15:23
Niet altijd natuurlijk, maar ik merk wel een verschil op in hoe hij reageert.
En je hebt daar nooit iets mee gedaan?
Triest. Zeker aankaarten hoor. Zoiets kan echt veel teweeg brengen bij dochter, en hij heeft het zelf misschien niet eens door.
lolapaloeza schreef:
01-12-2018 15:23
Misschien compenseert hij daarmee dat hij die kinderen minder ziet. Ik zou er geen punt van maken.
Alle kinderen gelijk behandelen is in deze situatie geen optie, want naast geld zijn tijd en aandacht ook anders verdeeld.
Dan zou je dat ook gelijk moeten trekken en dat lijkt me niet haalbaar.
Ik zou het trouwens niet leuk vinden van mijn kind als ze moeilijk deed over een cadeau aan een ander. Het geluk van een ander doet niets af aan dat van jou. Handig om te leren.
Mijn kind doet er helemaal niet moeilijk over, maar het is ook logisch dat het voor een 13-jarige niet leuk is.
rosanna08 schreef:
01-12-2018 15:24
En je hebt daar nooit iets mee gedaan?
Jawel, maar hij zegt zelf dat het niet zo is.
Flip1234567890 schreef:
Ik weet uit ervaring dat de dingen die jij ziet nog maar het topje van de ijsberg zijn. Als kind voel je echt feilloos aan dat er dingen oneerlijk behandeld worden. Het voorbeeld van het geld op een verjaardag is als een van de weinige dingen of misschien wel het enige wat echt tastbaar is. Het beste wat je nu kunt doen is om als moeder voor ze in de bres te springen om te laten zien dat jij ze wel alle vier even belangrijk vindt.
saartje- wijzigde dit bericht op 01-12-2018 15:33
0.17% gewijzigd
Flip1234567890 schreef:
01-12-2018 15:25
Jawel, maar hij zegt zelf dat het niet zo is.
Maar jij ziet dat het wel zo is; Laat je het dan verder of ga je echt met hem in gesprek?
Thanks mensen, ik ga het er met hem over hebben.
Hij ziet zijn kinderen uit zijn eerste huwelijk veel minder?

Misschien probeert hij dat te compenseren. Ik ben zelf ook wel geneigd om een groter kind een groter cadeau te geven al is het misschien niet terecht. Ik ben dol op mijn nichtje van 3 en momenteel is zij in de fase dat zij alles leuk vindt. Of het nu een nieuw tshirt is, een brandweerauto of een ijsje.

Terwijl ik mij voor kan stellen dat ik haar rond haar 14de een tablet geef of een mobiel (in overleg met ouders.

Ik zou het wel bespreken maar eerst een aangeven dat het je opviel en kijken hoe hij reageert.
viva-amber wijzigde dit bericht op 01-12-2018 15:32
9.07% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Flip1234567890 schreef:
01-12-2018 15:25
Mijn kind doet er helemaal niet moeilijk over, maar het is ook logisch dat het voor een 13-jarige niet leuk is.
Er zijn wel meer dingen niet leuk. Jouw dochter woont smane met papa en mama in een huis, dat is ook heel fijn. Ik snap dat jij meer gevoel hebt bij je eigen kinderen en het vanuit dat perspectief bekijkt.
Als jij het zo sneu vind voor je kind koop je zelf iets moois voor haar. Ik zou voortaan van tevoren af stemmen wat jullie de gezamenlijke kinderen geven. Wat hij zijn eigen kinderen geeft mag hij dan zelf weten.
Flip1234567890 schreef:
01-12-2018 15:22
Verjaardagscadeaus inderdaad.

Hoe kan hij jullie kind dat iets van een tientje geven? Overleggen jullie niet?
saartje- schreef:
01-12-2018 15:26
Het beste wat je nu kunt doen is om als moeder voor ze in de bres te springen om te laten zien dat jij ze wel alle vier even belangrijk vindt.
Ik vermoed dat TO de kinderen die alleen van hem zijn en die nu zo worden voorgetrokken niet net zo belangrijk vindt als haar eigen. En dat is ook prima, maar schijnheilig doen is m.i. erger dan terecht onderscheid maken.
lolapaloeza schreef:
01-12-2018 15:32
Ik vermoed dat TO de kinderen die alleen van hem zijn en die nu zo worden voorgetrokken niet net zo belangrijk vindt als haar eigen. En dat is ook prima, maar schijnheilig doen is m.i. erger dan terecht onderscheid maken.
Wat bedoel je hiermee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven