Hoe bevalt het alleen wonen?

15-07-2024 23:39 614 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In Nederland zijn steeds meer singles. Volgens het CBS heeft 19 procent van de inwoners een eenpersoons huishouden, dat zijn 3,3 miljoen mensen.

Sinds een jaar woon ook ik weer op mezelf, na een verbroken relatie. Ik heb eerder alleen gewoond, en ook eerder samengewoond. Ik moest er weer erg aan wennen maar inmiddels geniet ik van de rust. Alles op zijn eigen vaste plek, alles zoals ik het wil, zo ingericht als ik het wil, zo schoon als ik het wil, alles opgeruimd, niemand die klaagt zeurt zanikt zich irriteert of rommel maakt. Ik vind het heerlijk!

Hoe is dat voor jullie?

En wat als je een relatie hebt of krijgt?
deadpoetssociety wijzigde dit bericht op 15-07-2024 23:58
9.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk juist dat er heel veel aspecten van de “traditionele” samenleving zijn, waar mensen in het verleden gebukt onder gingen en waar er nu juist meer ruimte is voor een andere invulling. Daarom wordt alleen wonen steeds normaler. Vroeger zou je dan als vrouw misschien als heks op de brandstapel belanden. Je werd ofwel non, of je startte een gezin, meer smaken waren er niet. Zal vast niet iedereen zich in hebben kunnen vinden, maar je had geen keus.
Alle reacties Link kopieren Quote
canis-felis schreef:
29-07-2024 10:02
Tja, slotje dan maar? Wat een metkwaardige reactie, we zijn hier toch standpunten aan het uitwisselen? Mijn indruk is eerder dat jíj het wat persoonlijk opvat.
Je hebt standpunten en je hebt feiten. Dat samenwonen de norm is en nog steeds de voorkeur heeft van de meeste mensen is een feit. Dat is dus niet mijn persoonlijke mening, en ik vind er verder ook niet zoveel van.

Maar als er wordt beweerd dat de meeste mensen liever alleen wonen (omdat ze zijn geïndoctrineerd en alleen maar denken dat ze willen samenwonen) dan is dat een standpunt en geen sterk standpunt, omdat nog steeds uit alle onderzoeken blijkt dat mensen die samenwonen gelukkiger en gezonder zijn dan alleenwonenden. Dit zijn gemiddelden en ja, ook alleenwonenden zijn vaak gelukkig en gezond, maar samenwonen is dus een leefvorm die goed bij (de meeste) mensen past.
Alle reacties Link kopieren Quote
Claire45 schreef:
29-07-2024 11:34
Je hebt standpunten en je hebt feiten. Dat samenwonen de norm is en nog steeds de voorkeur heeft van de meeste mensen is een feit. Dat is dus niet mijn persoonlijke mening, en ik vind er verder ook niet zoveel van.

Maar als er wordt beweerd dat de meeste mensen liever alleen wonen (omdat ze zijn geïndoctrineerd en alleen maar denken dat ze willen samenwonen) dan is dat een standpunt en geen sterk standpunt, omdat nog steeds uit alle onderzoeken blijkt dat mensen die samenwonen gelukkiger en gezonder zijn dan alleenwonenden. Dit zijn gemiddelden en ja, ook alleenwonenden zijn vaak gelukkig en gezond, maar samenwonen is dus een leefvorm die goed bij (de meeste) mensen past.
Mannen die samen leven zijn gezonder en leven langer, meerdere onderzoeken geven aan dat dat voor vrouwen helemaal niet het geval is.Ze leven korten en ongezonder en ongelukkiger dan vrouwen zonder relatie/samenwoonvorm/huwelijk.

Vandaag ook weer iets gelezen over dat vrouwen 2x meer stress hebben van hun partner/man dan van hun kinderen binnen het leven van een gezin.
Dat zijn ook feiten. En jouw feit geldt dus maar voor een helft van die groep.
Alle reacties Link kopieren Quote
canis-felis schreef:
29-07-2024 10:04
Maar hoe werkt dat dan? Want ik meende jou te zien schrijven dat je de behoefte hebt aan een-op-een of een klein gezin. Is die behoefte dan op je tachtigste weg? Of minder belangrijk?
Ik denk dat de kans aanzienlijk is dat ik op mijn tachtigste geen partner meer heb (of dat ik zelf dood ben, maar dan heeft het probleem zich vanzelf opgelost). Ik zou op die leeftijd geen samenwoon-experiment meer aangaan met een nieuwe partner. Alleen wonen lijkt me ook fijn, ik zou het nu ook niet erg vinden (en ben al regelmatig alleen als mijn dochter bij haar vader is), maar mocht ik weer verliefd worden en een nieuwe partner krijgen dan heeft samenwonen nu wel mijn voorkeur.
Dat de mens sinds de oertijd heeft samengewoond zal misschien meer redenen gehad hebben dan alleen de intrinsieke wil om samen te wonen. Veel van die redenen zijn nu misschien niet meer relevant. Sterker nog, in de huidige maatschappij waarin je de godganse dag informatie aan het verwerken bent groeit misschien de behoefte aan alleen zijn. Een herder die de hele dag met zijn geiten in de bergen zat had er misschien niet zo’n moeite mee thuis weer wat gezelligheid te treffen. Dat is wat anders dan thuiskomen na een dag volcontinu communiceren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen idee wat mensen intrinsiek willen. Voor elke theorie is wel iets te zeggen.

Weten mensen zelf wel ze intrinsiek willen?

Als ik naar mezelf kijk, ik vind alleen wonen leuk. Maar samenwonen vond ik ook leuk. Toen ik jong was vond ik relaties erg leuk en noodzakelijk, nu niet meer zo.

Het is ook maar een beetje hoe het leven loopt. Ik zou niet met iedereen willen/kunnen samenwonen maar die wens zou zomaar kunnen ontstaan met een bepaald persoon, of in een nieuwe levensfase.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
29-07-2024 12:25
Ik heb geen idee wat mensen intrinsiek willen. Voor elke theorie is wel iets te zeggen.

Weten mensen zelf wel ze intrinsiek willen?
Nee, dus dan doe je wat iedereen zegt dat je moet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Claire45 schreef:
27-07-2024 21:34
Omdat mensen bekend staan als groepsdieren? Die niet zonder contact en fysieke nabijheid kunnen? Dat is natuurlijk een puur biologische verklaring maar er zit een kern van waarheid in. Voor de meesten.
Tja groepsdieren... waarom leven sommige dieren in groepen? Omdat samenleven bepaalde voordelen heeft. Waarom leven sommige dieren solitair? Omdat er geen voordelen voor ze zijn om in een groep te leven. En als je wel in een groep (moet) leven, dan is het wel handig dat je het met elkaar kunt vinden en dat je met elkaar kunt communiceren, dus je sociaal kunt gedragen.

Voor mensen moet je groep denk ik nog vrij losjes definiëren, dan kan zijn een kerngezin, het grotere gezin, de buurt, de wijk, de stad, het land... Maar we zijn minder afhankelijk van onze directe medemens dan vroeger, waardoor de noodzaak tot het vormen van groepjes minder belangrijk wordt. En we steeds minder verplicht zijn om sociaal te doen/zijn om de harmonie en werkbaarheid van deze groepjes te garanderen.

Samenwonen kan gevoelsmatige redenen hebben en/of praktische, maar voor een steeds grotere groep valt de noodzaak weg en dat zie je in de praktijk. En al helemaal voor vrouwen is dit een enorm verschil met 60 jaar geleden (en zo).
Als je er vroeger als vrouw alleen voor kwam te staan omdat je man overleed, dan was het heel normaal om redelijk snel te hertrouwen, want je had die man nodig voor je inkomen. Tegenwoordig is dat minder, omdat veel vrouwen werken. Alhoewel de praktische reden mogelijk nog steeds vaak speelt bij vrouwen, omdat veel vrouwen niet fulltime werken. Of kijk maar naar starters, het gebruik aan woningen kan een reden zijn om toch maar te gaan samenwonen, want dan kun je in ieder geval het huis uit. Niet dat dit betekent dat er geen liefdevolle relatie is, maar dat het vaak ook gewoon praktisch is om samen te gaan wonen.

Meer mensen blijven alleen wonen omdat het niet nodig is om samen te wonen. Want als het wel nodig zou zijn, dan zou de groep alleen wonenden al een stuk kleiner zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Claire45 schreef:
29-07-2024 11:34
Je hebt standpunten en je hebt feiten. Dat samenwonen de norm is en nog steeds de voorkeur heeft van de meeste mensen is een feit. Dat is dus niet mijn persoonlijke mening, en ik vind er verder ook niet zoveel van.

Maar als er wordt beweerd dat de meeste mensen liever alleen wonen (omdat ze zijn geïndoctrineerd en alleen maar denken dat ze willen samenwonen) dan is dat een standpunt en geen sterk standpunt, omdat nog steeds uit alle onderzoeken blijkt dat mensen die samenwonen gelukkiger en gezonder zijn dan alleenwonenden. Dit zijn gemiddelden en ja, ook alleenwonenden zijn vaak gelukkig en gezond, maar samenwonen is dus een leefvorm die goed bij (de meeste) mensen past.
Ja, dat had ik gezien dat jij het als feit presenteert, maar dat vind ik te boud gesteld. Wat is je bron? Oh nee, meervoud zelfs blijkbaar? En hoe actueel en representatief zijn die onderzoeken?
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Claire45 schreef:
29-07-2024 11:44
Ik denk dat de kans aanzienlijk is dat ik op mijn tachtigste geen partner meer heb (of dat ik zelf dood ben, maar dan heeft het probleem zich vanzelf opgelost). Ik zou op die leeftijd geen samenwoon-experiment meer aangaan met een nieuwe partner. Alleen wonen lijkt me ook fijn, ik zou het nu ook niet erg vinden (en ben al regelmatig alleen als mijn dochter bij haar vader is), maar mocht ik weer verliefd worden en een nieuwe partner krijgen dan heeft samenwonen nu wel mijn voorkeur.
Ah. Ik kan me niet goed voorstellen hoe dat dan werkt in - in dit geval - jouw hoofd en beleving, maar dat hoeft ook niet.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
29-07-2024 11:39
Mannen die samen leven zijn gezonder en leven langer, meerdere onderzoeken geven aan dat dat voor vrouwen helemaal niet het geval is.Ze leven korten en ongezonder en ongelukkiger dan vrouwen zonder relatie/samenwoonvorm/huwelijk.

Vandaag ook weer iets gelezen over dat vrouwen 2x meer stress hebben van hun partner/man dan van hun kinderen binnen het leven van een gezin.
Dat zijn ook feiten. En jouw feit geldt dus maar voor een helft van die groep.
Dat is inderdaad zo volgens de wetenschap. Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat vrouwen voor die man zorgen en andersom niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
29-07-2024 11:39
Mannen die samen leven zijn gezonder en leven langer, meerdere onderzoeken geven aan dat dat voor vrouwen helemaal niet het geval is.Ze leven korten en ongezonder en ongelukkiger dan vrouwen zonder relatie/samenwoonvorm/huwelijk.

Vandaag ook weer iets gelezen over dat vrouwen 2x meer stress hebben van hun partner/man dan van hun kinderen binnen het leven van een gezin.
Dat zijn ook feiten. En jouw feit geldt dus maar voor een helft van die groep.
Inderdaad. Ik hoop dat mensen (vooral vrouwen) steeds meer de gelegenheid nemen om na te gaan wat ze zelf willen, zonder die zogenaamde 'norm'. En makkelijker kunnen kiezen voor alleen wonen. Of, een andere insteek, zorgen dat ze in relaties/tijdens samenwonen minder stress en meer de voordelen kunnen ervaren die mannen blijkbaar hebben.
Er is nog veel werk te doen, en met de simpele verwijzingen naar een 'norm' doe je heel veel mensen tekort. Ben benieuwd trouwens hoeveel mannen nog zouden willen samenwonen als de voordelen die zij blijkbaar wel ervaren wegvallen.
Ik herken mezelf niet eens
Alle reacties Link kopieren Quote
Voornu schreef:
29-07-2024 19:31
Inderdaad. Ik hoop dat mensen (vooral vrouwen) steeds meer de gelegenheid nemen om na te gaan wat ze zelf willen, zonder die zogenaamde 'norm'. En makkelijker kunnen kiezen voor alleen wonen. Of, een andere insteek, zorgen dat ze in relaties/tijdens samenwonen minder stress en meer de voordelen kunnen ervaren die mannen blijkbaar hebben.
Er is nog veel werk te doen, en met de simpele verwijzingen naar een 'norm' doe je heel veel mensen tekort. Ben benieuwd trouwens hoeveel mannen nog zouden willen samenwonen als de voordelen die zij blijkbaar wel ervaren wegvallen.
Dat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een paar jaar weduwe; heerlijk alles alleen doen; alles zelf beslissen; behaloos op de bank hangen zonder dat daar iemand denkt, dat ik sex zou willen, het huis inrichten hoe ik het wil; eten wat en wanneer ik wil; geen vieze haren van een ander opruimen; geen vieze wc-bril, niet verplicht "koffie" te moeten drinken, naar bed gaan wanneer ik wil: de ene dag om 20.30 uur; de andere dag om 01.00 uur, altijd een koude kant/koud kussen in bed kunnen vinden, geen gesnurk.

Oh nee, ik sluit niet uit, dat ik ooit nog een relatie aan zou willen gaan, maar nu even niet...en ik geef deze vrijheid echt niet meer op.

ps: met mijn huwelijk was niets mis hoor!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven