Hoe doen jullie dat?

18-04-2008 19:02 400 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft het financiele? Want ik heb nl een meningsverschil met mijn vriend (geen ruzie). Al zijn geld gaat op aan het huis, de auto, sigaretten/shag en zijn wiet. Hij houd per maand niks over. Komt eigenlijk telkens een stukje verder in de min.

Ik hou meer over van mijn salaris. Ik kan beter sparen (altijd al gekund). Mijn geld gaat voornamelijk op aan boodschappen.

Nou wil ik in oktober verlengen van abbo. En dan is als het goed is de N96 uit. Die wil ik heel graag. Ik wil geen 2 jarig abonnement meer, want ik kan niet zolang wachten totdat ik een nieuw mobieltje mag. Dit betekent ook dat mobieltjes iets duurder worden. Ik kan dit best betalen. BIjv 150 euro bijleggen bij een verlenging van 1 jaar. En ik wil niet met een mobieltje lopen waar ik niet blij mee ben.

Maar mijn vriend vind dit niet goed. Hij gaat dan zeiken over dat het ons geld is, en dat hij niet wil dat ik daar zoiets duurs mee koop. Ik denk dat het gewoon jaloezie is, dat hij niet kan kopen wat hij wil.

Ik vind het mijn geld, waar ik mee mag doen wat ik wil. Hierbij rekening houdend met wat ik aan vaste lasten heb! Ik heb m ook al gezegd: Wat als ik nu ervoor spaar, en dat ik dan -ook al is het 150 euro- bijleg? Vond ie ook niet goed.

Hallo het is nog altijd MIJN geld, waar IK voor werk! Ik mag helemaal niks van mijn geld kopen. (Ja alleen eten, of wiet als meneer zijn geld op is. Wat ik niet doe. Ik heb hem uitdrukkelijk gezegd dat van mijn geld geen wiet meer word gekocht.)

Terwijl ik in feite zo een mobieltje gewoon kan kopen, zonder verlenging van abbo.

Wat vinden jullie? In hoeverre is het "jullie" geld? Wat mag bij jullie wel en wat mag (liever) niet.
quote:Brummetje schreef op 19 april 2008 @ 17:02:

6 jaar doe je niet zomaar weg...

Ik ga het iig voorstellen om nog een rekening te openen, en daar dan ieder wat op te storten elke maand.

We hebben een koophuis en idd bijna zijn hele salaris gaat daaraan op. Dat we in een iets te duur huis zitten (ook al is het een flatje van 82.500), dat wisten we niet. Het staat alleen op zijn naam. We zouden graag goedkoper willen wonen, maar dan moeten we wel eerst kopers zien te vinden. Bijna niemand wil hier wonen, want er staan er meerdere te koop voor bijna hetzelfde geld, maar dan met compleet nieuwe keuken, laminaat, gewoon veel mooier/luxer dus.Koophuis op 1 naam lijkt me geen handige constructie als je samenwoont en van plan bent dat te doen. Als het huis op beider naam staat kun je ook de woonlasten en alles wat daarbij hoort delen.
Heb ook zon wietpartner, kost idd bakken vol met geld, en hij staat ook nog eens rood...........ik denk dan bij mijn eigen, spaar je geld lekker op, en doe er wat nuttigs mee ( hij heeft ook zijn rijbewijs nog niet) Ben je het wel eens met zijn wietgebruik?

groetjess
Nee...

En we hebben net idd ruzie erom gehad. Hij denkt echt dat hij het me kan verbieden! Maar wacht maar. Ik koop m tóch straks gewoon!

Ik zeg m net (niet gemeend): Oke, mij goed. Ik koop dat mobieltje niet, maar dan eis ik dat JIJ stopt met wiet.

Hij (boos): Oke, koop je hele rekening maar leeg!

Ik vroeg hem net ook: Is het mss jaloezie? Hij: Nee natuurlijk niet. Hij 10 minuten later: Is het mss jaloezie van jouw kant? (Hij heeft een N95.)
Ik zou jullie aanraden de financiën veel duidelijker te regelen. Idd, twee aparte rekeningen en één gezamelijke: met dat geld betaal je samen de gemeenschappelijke lasten (huis, boodschappen enz..)

Let wel op, als het huis alleen op zijn naam staat kan je best niet meebetalen. Als jullie uit elkaar gaan blijft het huis immers van hem. Misschien moet je dat maar aanpassen?

Als het duidelijker is welk geld gemeenschappelijk is, en welk geld van jezelf, dan kan er minder gezeurd worden over uitgaven.

Bij ons is het wel zo dat wij wel een beetje overleggen i.v.m. dure uitgaven. Als vriendje een heel dure GSM wil kopen praat hij daar wel even over. Niet dat dat persé nodig is, maar ja...
Ik zou me kunnen voorstellen dat iemand het zonde vindt als er een duur mobieltje gekocht wordt terwijl dat misschien niet echt nodig is. Ik zou mijn vriend misschien ook wel vragen om er nog eens over na te denken als hij een grote uitgave zou willen doen, zelfs al is het van zijn eigen geld.

Ik snap alleen niet dat iemand zoiets durft te zeggen als hij zelf zijn geld op laat gaan aan tabak en wiet. Daar gaat waarschijnlijk meer geld aan op dan die paar honderd euro die jij nu wilt uitgeven voor die telefoon. Ik snap dan ook niet waar hij het lef vandaan haalt om jou dit te verbieden.

Over dat wel of niet meebetalen aan zijn huis: als jullie niet samen zouden wonen zou je ook geld kwijt zijn aan huur. Ik denk dat je het niet zo moet zien dan je meebetaalt aan zijn hypotheek, maar dat je hem gewoon een bepaald bedrag geeft als 'huur'. Dit hoeft dan niet de helft van zijn hypotheekkosten te zijn, maar dan moet jij ook niet moeilijk over dat geld doen als jullie misschien ooit uit elkaar zouden gaan.
Ik lees dit topic, vervolgens las ik in een ander topic nog een hoop postings van jou Brummetje inzake het elkaar al dan niet gunnen van uitjes zonder elkaar...

Ben jij werkelijk gelukkig met hem? Is hij het nu voor jou. Is dit het leven waar je vroeger over droomde? Of houd je hieraan vast omdat je bang bent hoe je toekomst er zonder hem uitziet?

Omdat je geen vriendinnen hebt en omdat je misschien denkt dat dit het best haalbare is?

Iemand die zichzelf wel dingen gunt zoals sigaretten en wiet en zijn vriendin verbiedt om van haar eigen geld iets leuks voor haar zelf te kopen is een ongelofelijke sukkel.

Daarentegen als ik de manier van discussieren lees van jullie.

'Ben jij jaloers?'

'Nee, jij bent jaloers omdat ik al die bladiebla telefoon heb.'

Etc.

Waar gaat dit over vraag ik me dan af....

Aan de andere kant, als jij het allemaal prima vindt en eigenlijk ook zo wenst te leven, dan wens ik je al het geluk van de wereld... maar neem me niet kwalijk dat ik heel even dacht 'mijn hemel wat ben ik blij dat ik niet zo'n relatie heb'.

Maar ja, alsof jij daar iets mee opschiet.
DTEEZ!
Weet je Brummetje, ik heb zo'n moeite met jouw postings.

Elke keer komt dat elkaar iets verbieden in jouw postings naar voren.

Je kan mij toch niet wijsmaken dat je met droge ogen kan zeggen dat je oprecht gelukkig bent in deze relatie.

Zoals dat gekissebis over die telefoon, of je jaloers bent omdat hij een mooiere,nieuwere whatever heeft.

Verbieden dat jij iets leuks gaat doen, omdat hij verhinderd is (of het nu werkgerelateerd is of niet)

Kijk dat je iets met elkaar bespreekt als je iets duurders wil aanschaffen oké, alhoewel ik een telefoon van ¤ 150,= niet het bespreken waard zou vinden.

Als je het geld hebt en je kan het missen waar gaat het dan over.

Voorbeeldje, mijn man wil zijn ogen laten laseren.

Kosten rond de ¤ 2500,= ja dat zijn bedragen dan overleggen we even.

Maak goede afspraken, zoals anderen ook al voorstelden, open een gezamelijke rekening voor de vaste lasten en boodschappen stort daar jouw deel op en de rest van je salaris is dan 'jouw' geld, te besteden zoals jij wilt.

Al zet je alles op een spaarrekening.

Of bekijk je relatie eens heel kritisch en bedenk, wil ik zo wel verder?
Jullie hebben gelijk.

Hoe het bij ons is, zo hoort een relatie niet te zijn. We hebben beiden weinig vergelijkingsmateriaal. Hij helemaal niet. Ik ben zijn eerste. Ik had dolgraag willen weten of hij in een vorige relatie ook zo zou zijn geweest.

Na een serieus gesprek (voor zover dat kan), is ie weer poeslief. Zegt dat ie me niet kwijt wilt en van me houd. Maar waarom doet ie dan zo onredelijk in ruzies?

Ik ben er (weer eens) over aan het nadenken of ik dit écht wil, mijn hele leven. Ben bang dat ik het antwoord heel diep van binnen al weet...
Mijn ouders hebben bijna de perfecte relatie. Echt nooit ruzie en kunnen goed discussieren. Ze gunnen elkaar alles. Doen veel samen maar ook afzonderlijk van elkaar met vrienden.
Dapper van je dat je er zo eerlijk voor jezelf naar durft te kijken. En de relatie van je ouders klinkt idd liefdevol en respectvol. Het is fijn om zo met elkaar om te (kunnen) gaan in een relatie. Wat zegt je vriend trouwens tijdens ruzies wat onredelijk is?
Het is niet perse wat hij zegt, maar wat ie doet, wat onredelijk is. Dus als ik zeg iets graag te willen en hij is het er niet mee eens zegt ie (gelijk boos): Daar komt niks van in! En klaar is het dan voor hem.
Als je het je kan veroorloven van jouw eigen geld nadat de vaste lasten en boodschappen betaald zijn....waarom niet? Ik zou het gewoon al gedaan hebben, zonder overleg.
quote:Brummetje schreef op 04 mei 2008 @ 11:18:

Het is niet perse wat hij zegt, maar wat ie doet, wat onredelijk is. Dus als ik zeg iets graag te willen en hij is het er niet mee eens zegt ie (gelijk boos): Daar komt niks van in! En klaar is het dan voor hem.

Dat het klaar is voor hem hoeft niet te betekenen dat het dan ook klaar is voor jou. Als jij dingen belangrijk vindt mag je dat aangeven, als hij er dan onredelijk op reageert kun je alsnog besluiten dat jij het wel redelijk, belangrijk, de moeite waard enz enz vindt.

Waar ben je bang voor? Waarom laat je je zo makkelijk de mond snoeren?
quote:Brummetje schreef op 20 april 2008 @ 22:37:

Nee...

En we hebben net idd ruzie erom gehad. Hij denkt echt dat hij het me kan verbieden! Maar wacht maar. Ik koop m tóch straks gewoon!

Ik zeg m net (niet gemeend): Oke, mij goed. Ik koop dat mobieltje niet, maar dan eis ik dat JIJ stopt met wiet.

Hij (boos): Oke, koop je hele rekening maar leeg!

Ik vroeg hem net ook: Is het mss jaloezie? Hij: Nee natuurlijk niet. Hij 10 minuten later: Is het mss jaloezie van jouw kant? (Hij heeft een N95.)

Wat ontzettend kinderachtig gaan jullie met elkaar om zeg.

Een zeer ongelijkwaardige relatie in mijn ogen.

Oplossing?

Open een gezamelijke rekening
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hij is idd gewoon een groot kind. Hij is totaal niet volwassen, en weet totaal niet wat een (goede) relatie inhoud.

Oplossing: uit elkaar gaan en iemand "zoeken" die niet zó kinderachtig is.

Of hij beloofd wat aan zijn gedrag te gaan doen, serieus.
quote:Feliciaatje schreef op 04 mei 2008 @ 11:52:

[...]

Waar ben je bang voor? Waarom laat je je zo makkelijk de mond snoeren?Zijn emotionele chantage, of hij het echt door heeft dat dat mijn zwakke plek is en hij het bewust toepast weet ik niet. Maar ik kan er niet tegen.
Mijn vriend en ik vechten elkaar ook wel eens om de meest kinderachtige dingen, maar we zijn wel aan elkaar gewaagd (elkaars gelijken)

Uit jouw verhaal komt dat niet naar voren.

Is de aanschaf van een telefoon het enige waar hij zo raar overdoet of zijn er nog andere zaken?
quote:Brummetje schreef op 04 mei 2008 @ 13:53:

[...]

Zijn emotionele chantage, of hij het echt door heeft dat dat mijn zwakke plek is en hij het bewust toepast weet ik niet. Maar ik kan er niet tegen.

Ik snap het denk ik. Op wat voor manieren doet hij dat? Heb je het gevoel dat er ruimte is in de relatie voor wie jij echt bent als persoon? En kun je groeien als mens door/in deze relatie? Of voelt het juist benauwd? Wat is voor jou de "winst" door in deze relatie te blijven terwijl je er niet gelukkiger van lijkt te worden maar juist ongelukkiger?

quote:calvijn1 schreef op 04 mei 2008 @ 13:56:

Mijn vriend en ik vechten elkaar ook wel eens om de meest kinderachtige dingen, maar we zijn wel aan elkaar gewaagd (elkaars gelijken)

Uit jouw verhaal komt dat niet naar voren.

Is de aanschaf van een telefoon het enige waar hij zo raar overdoet of zijn er nog andere zaken?

Nog veel meer zaken. Weet niet of ik dat al gezegd had (geloof het wel, maar wel op ander topic) maar dat van dat uitje met die vriendin. Alleen maar omdat wij nooit op vakantie zijn geweest.

Het is ook totaal geen discussie geweest dat ik heel graag eens een keertje iets met een vrouw wil doen. Ik zei het tegen hem en het was weer: Nee absoluut niet!

Of huisdieren was het eigenlijk ook gelijk (boos): Nee daar komt niks van in, er komen hier geen hamsters in huis! (Heb er nu 2. )

quote:Feliciaatje schreef op 04 mei 2008 @ 14:07:

[...]

Ik snap het denk ik. Op wat voor manieren doet hij dat? Heb je het gevoel dat er ruimte is in de relatie voor wie jij echt bent als persoon? En kun je groeien als mens door/in deze relatie? Of voelt het juist benauwd? Wat is voor jou de "winst" door in deze relatie te blijven terwijl je er niet gelukkiger van lijkt te worden maar juist ongelukkiger?

Ik ben de laatste tijd wel iets veranderd. Voorheen wilde ik dit absoluut niet (vriendinnen), maar nu het begint te komen vind ik het wel leuk.

Maar heb momenteel ff geen idee wat de winst zou zijn, als ik hiermee doorga.
Hm, als ik jouw verhaal zo lees is er veel ongelijkwaardigheid tussen jullie.

Lijkt me geen goede basis voor een relatie.

Bedenk of je echt zo (en met hem) oud wil worden.

Je bent nog hartstikke jong en hebt nog een heel lang leven voor je. Zonde om dan op zo'n manier door te gaan.

(geloof me, ben ruim 5 jaar aan zo iemand blijven hangen)
quote:Brummetje schreef op 04 mei 2008 @ 13:50:

Hij is idd gewoon een groot kind. Hij is totaal niet volwassen, en weet totaal niet wat een (goede) relatie inhoud.

Maar Brummetje, je geeft ook aan dat je zelf ook niet goed weet wat een goede relatie inhoudt, alhoewel je wel de essentie van de kracht van de relatie van je ouders weet aan te geven.

Maar uit andere berichten van jou lees ik dan weer dat je jaloers bent op je vriend, dat je denkt in termen van 'elkaar iets verbieden' of 'elkaar iets toestaan'.

En ik vraag me dan af... hoe volwassen ben jij zelf in deze relatie? Is het niet veel belangrijker om niet nu de 'schuld' (en dus de verantwoordelijkheid) bij hem neer te leggen, maar vooral te kijken naar je eigen aandeel hierin en wat je daaraan veranderen kunt?

Een relatie is een wisselwerking. Wanneer jij hem de ruimte geeft om je bijvoorbeeld emotioneel te laten chanteren, kan hij dat blijven doen. Geef je hem die ruimte niet, dan pas ontstaat er een mogelijkheid tot verandering.
Maar ook al zou ik niet volwassen zijn, dan geeft dat hem toch niet het recht om zo tegen mij te mogen doen??

Die jaloezie voor andere meiden en dat ik bang ben om hem kwijt te raken, snap ik zelf soms ook niet.
Met het risico om enorm mosterd te zijn (want de rest niet gelezen), mijn mening: als jij jouw aandeel in de vaste lasten braaf blijft betalen moet je helemaal zelf weten waar je de rest van je geld aan uitgeeft. Het is jouw geld. Ook al koop je er twintig konijnen voor, of schenk je het aan een of andere sekte, dan nog moet je dat helemaal zelf weten.

Net zoals hij het helemaal zelf moet weten. Of hij z'n geld nou wil oproken aan wiet of het daar wil steken waar de zon niet schijnt. Zolang hij braaf zijn aandeel in de vaste lasten blijft betalen, is dat helemaal zijn keus.

Samenwonen betekent toch niet dat je opeens zeggenschap krijgt over andersmans geld? Wat een onzin.
Grrrr, maar wéér eens een voorval (over de 2 minuten stilte):

Ik doe het ook, uit respect voor die mensen. Ik vind dat je dat hoort te doen. Zo ben ik ook opgevoed.

Vriendlief blijkt (maar wéér eens) totaal niet opgevoed. Ik heb me zó geërgerd aan hem. Hij zat me gewoon te "treiteren"(*) door vlak voor 20.00 uur heel kinderachtig te doen. Vragen stellen zoals: zijn die 2 minuten al voorbij?

En dan ook nog lachen als ik in tranen zeg dat ik het niet normaal vind hoe kinderachtig hij zich gedraagt (na de 2 minuten).

Hij is gelukkig wel stil geweest, de volle 2 minuten, anders had ie echt ruzie met me gehad!

(*) Niet al te letterlijk nemen svp.
anoniem_59324 wijzigde dit bericht op 05-05-2008 00:05
Reden: Treiteren niet al te letterlijk nemen.
% gewijzigd
quote:Onderdezon schreef op 04 mei 2008 @ 23:09:

Met het risico om enorm mosterd te zijn (want de rest niet gelezen), mijn mening: als jij jouw aandeel in de vaste lasten braaf blijft betalen moet je helemaal zelf weten waar je de rest van je geld aan uitgeeft. Het is jouw geld. Ook al koop je er twintig konijnen voor, of schenk je het aan een of andere sekte, dan nog moet je dat helemaal zelf weten.

Net zoals hij het helemaal zelf moet weten. Of hij z'n geld nou wil oproken aan wiet of het daar wil steken waar de zon niet schijnt. Zolang hij braaf zijn aandeel in de vaste lasten blijft betalen, is dat helemaal zijn keus.

Samenwonen betekent toch niet dat je opeens zeggenschap krijgt over andersmans geld? Wat een onzin.

Over dat laatste: Dat denkt hij dus wel. Hij vind dat hij ook mag bepalen wat ik met mijn geld doe.

Maar hij ziet het wel in oktober.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven