Hoe geëmancipeerd is de Nederlandse vrouw daadwerkelijk?
dinsdag 20 juni 2017 om 19:24
Ik wist niet goed op welke pijler dit te plaatsen, dus dan maar onder relaties, omdat het daar (onder meer) mee te maken heeft.
Vandaag: een vrouwelijke collega komt om 9 uur binnen op het werk, krijgt blijkbaar 10 minuten later een "help"-telefoontje van haar man, en verdwijnt naar huis.
De situatie: kind van 3/4 jaar oud heeft waterpokken. Maar: vader was gewoon thuis (mijn collega en haar man hebben het zo geregeld dat er altijd één ouder thuis is), dus waarom dat noodtelefoontje? Maar nee, mijn collega was nog geen tien minuten binnen of ze meldde dat ze écht naar huis moest want noodgeval en ziek kind en ze moest het gaan verzorgen enz.
Terwijl de vader nota bene gewoon thuis was.
Ben ik nou raar, of had ze dan gewoon kunnen vinden dat die vader óók voor het kind had kunnen zorgen, en gewoon kunnen zeggen "sterkte schat, geef de kleine een knuffel van me en mamma is er om half 5 weer, want mamma moet nou eenmaal werken"...
Waarom moest ze als een speer naar huis rijden om pas 4 uur later weer op te duiken (en gewoon haar werk te laten vallen)?
Hoe geëmancipeerd zijn veel vrouwen dan werkelijk, als ze niet vinden dat hun man op dat moment prima voor de kleine kan zorgen, maar dat ze zich gewoon toch geroepen voelen naar huis te snellen?
Vandaag: een vrouwelijke collega komt om 9 uur binnen op het werk, krijgt blijkbaar 10 minuten later een "help"-telefoontje van haar man, en verdwijnt naar huis.
De situatie: kind van 3/4 jaar oud heeft waterpokken. Maar: vader was gewoon thuis (mijn collega en haar man hebben het zo geregeld dat er altijd één ouder thuis is), dus waarom dat noodtelefoontje? Maar nee, mijn collega was nog geen tien minuten binnen of ze meldde dat ze écht naar huis moest want noodgeval en ziek kind en ze moest het gaan verzorgen enz.
Terwijl de vader nota bene gewoon thuis was.
Ben ik nou raar, of had ze dan gewoon kunnen vinden dat die vader óók voor het kind had kunnen zorgen, en gewoon kunnen zeggen "sterkte schat, geef de kleine een knuffel van me en mamma is er om half 5 weer, want mamma moet nou eenmaal werken"...
Waarom moest ze als een speer naar huis rijden om pas 4 uur later weer op te duiken (en gewoon haar werk te laten vallen)?
Hoe geëmancipeerd zijn veel vrouwen dan werkelijk, als ze niet vinden dat hun man op dat moment prima voor de kleine kan zorgen, maar dat ze zich gewoon toch geroepen voelen naar huis te snellen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

dinsdag 20 juni 2017 om 21:18

dinsdag 20 juni 2017 om 21:22
Maar soms is dat gewoon zo. En als je daar echt niet mee kunt leven, dan kun je er beter helemaal niet aan beginnen.

dinsdag 20 juni 2017 om 21:22
Je kiest er zelf voor om met zo iemand kinderen te krijgen. Dat ligt aan jezelf, niet aan de rest van de wereld.
anoniem_332783 wijzigde dit bericht op 20-06-2017 21:25
0.12% gewijzigd
dinsdag 20 juni 2017 om 21:23
Ik kende zelfs twee stellen met geadopteerde kinderen en een huwelijk waarbij de man homo was en ze een open relatie hadden (echt liefdesrelaties met anderen, dus verkering naast het huwelijk). Dit wisten de kinderen dus ook, iedereen vond het normaal. Vind het rot voor je dat je zelf niet zulke 'voorbeelden' hebt.
www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
dinsdag 20 juni 2017 om 21:23
nee, volgens mij niet, hoor. Bepaalde beroepen / werkgevers wilden niet verder met getrouwde vrouwen.Lady_Voldemort schreef: ↑20-06-2017 21:06Heel eerlijk: het zal toch ook wel hebben afgehangen van de mate waarin een vrouw wilde werken.
.
Daarom waren er vroeger ook zoveel hoofdzusters lesbisch. Of ongewild single en verzuurd .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

dinsdag 20 juni 2017 om 21:24
Je schrijft letterlijk dat je er scherp op toeziet dat hij ander werk gaat zoeken als het op zijn werk niet volgens jouw voorwaarden kan.
blijfgewoonbianca schreef: ↑20-06-2017 21:23nee, volgens mij niet, hoor. Bepaalde beroepen / werkgevers wilden niet verder met getrouwde vrouwen.
Daarom waren er vroeger ook zoveel hoofdzusters lesbisch. Of ongewild single en verzuurd .
Vergeet de nonnetjes niet, uit onze tijd.
Geen bijzonderheden

Ik ben inderdaad lesbisch, en daar heb ik het verdraaid moeilijk mee.
En ik denk dat dit deels komt omdat ik in mijn jeugd nooit een homo heb gekend, en zelfs nooit heb gehoord dat het bestond. Ik wist natuurlijk wel dat het bestond, maar niemand had het er ooit over. Overigens zonder te willen wijzen van 'het is hunnie schuld' want daar heb ik een hekel aan. Veel mensen in mijn omgeving denken daar helaas niet 'boeien' over, dus ik ben nooit fatsoenlijk uit de kast gekomen.
dinsdag 20 juni 2017 om 21:26

dinsdag 20 juni 2017 om 21:27
Mijn oma heeft gewoon net zo lang doorgezocht tot ze een werkgever vond die haar als getrouwde vrouw met kinderen wel wilde hebben. Na jaren werkhuisjes te hebben gedaan werd ze dus ambtenaar, bij het Arbeidsbureau. Dat ze als een van de weinige vrouwen van haar geboortejaar een heus HBS-diploma had zal trouwens ook wel hebben meegespeeld.blijfgewoonbianca schreef: ↑20-06-2017 21:23nee, volgens mij niet, hoor. Bepaalde beroepen / werkgevers wilden niet verder met getrouwde vrouwen.
dinsdag 20 juni 2017 om 21:28
Dina80 schreef: ↑20-06-2017 21:24Ik ben inderdaad lesbisch, en daar heb ik het verdraaid moeilijk mee.
En ik denk dat dit deels komt omdat ik in mijn jeugd nooit een homo heb gekend, en zelfs nooit heb gehoord dat het bestond. Ik wist natuurlijk wel dat het bestond, maar niemand had het er ooit over. Overigens zonder te willen wijzen van 'het is hunnie schuld' want daar heb ik een hekel aan. Veel mensen in mijn omgeving denken daar helaas niet 'boeien' over, dus ik ben nooit fatsoenlijk uit de kast gekomen.
Och jee, dat is vervelend. Heb je het idee dat je nu wel uit de kast kunt komen? Hoe zou je omgeving er over denken?
Geen bijzonderheden
dinsdag 20 juni 2017 om 21:29
Dat kon gebeuren, maar hoefde niet. Heb ook schatten van oudere ongetrouwde zusters meegemaakt destijds. Maar daar ging dit topic niet om.blijfgewoonbianca schreef: ↑20-06-2017 21:23nee, volgens mij niet, hoor. Bepaalde beroepen / werkgevers wilden niet verder met getrouwde vrouwen.
Ik verbaasde me er gewoon over dat een vrouw alles gewoon uit haar handen laat vallen, nauwelijks een kwartier nadat ze op haar werk is aangekomen, omdat haar kind waterpokken heeft en gewoon goed verzorgd bij de vader thuis is. Die vader heeft ook helemaal geen alarmtelefoontje gepleegd ofzo, zij belde gewoon op zodra ze op haar werk was van "hoe gaat het", en vader heeft gewoon gemeld dat de kleuter lichte verhoging had, hangerig was, dreinerig vanwege de jeukende bultjes, enz. En dan vind ik het gewoon raar dat die moeder niet reageert van: Vader is bij haar, dus ze is goed verzorgd. En in plaats daarvan alles uit haar handen laat vallen en gewoon een halve dag naar huis gaat.
Maar goed, dat zal wel weer een raar idee van Pejeka zijn of zo...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

dinsdag 20 juni 2017 om 21:31
Dit voorbeeld staat los van de vraag hoe geemancipeerd de vrouw is. Het lijkt me duidelijk dat het, met de gegevens die pijeka melt, nergens op slaat dat de vrouw naar huis gaat.
Over emancipatie en (zieke) kinderen... ik vind het lastig. Wij hebben een dochter van 4,5mnd en zij kon door oa krentenbaard al een paar keer niet naar het kdv. Als je dan geen opvang in de buurt hebt heb je direct een issue. Man en ik werken beide 4 dagen maar omdat hij dichterbij werkt is hij steeds de pineut geweest.
Ik hoop maar dat ze niet te vaak ziek wordt want ik laat niet graag mn collega's zitten en de vrije dagen van mn man gaan zo ook wel snel...
Wij zijn dus wel geemancipeerd al was het handiger (en misschien ook leuker voor dochter) geweest als één van ons meer thuis zou zijn.
Over emancipatie en (zieke) kinderen... ik vind het lastig. Wij hebben een dochter van 4,5mnd en zij kon door oa krentenbaard al een paar keer niet naar het kdv. Als je dan geen opvang in de buurt hebt heb je direct een issue. Man en ik werken beide 4 dagen maar omdat hij dichterbij werkt is hij steeds de pineut geweest.
Ik hoop maar dat ze niet te vaak ziek wordt want ik laat niet graag mn collega's zitten en de vrije dagen van mn man gaan zo ook wel snel...
Wij zijn dus wel geemancipeerd al was het handiger (en misschien ook leuker voor dochter) geweest als één van ons meer thuis zou zijn.

dinsdag 20 juni 2017 om 21:33
Het is makkelijk oordelen op basis van deze OP. En dat ga ik dus niet doen 
Wilde nog wel even meegeven dat mijn zoon goed ziek was vd waterpokken; dat was wel meer dan een beetje lamlendig. 41 graden koorts meerdere dagen (tijdens hittegolf), en overal pokken, tot in zijn neus- en oorgaten, plasbuis, keel etc.
Het kan dus zeker meer inhouden dan een beetje ellendig voelen...

Wilde nog wel even meegeven dat mijn zoon goed ziek was vd waterpokken; dat was wel meer dan een beetje lamlendig. 41 graden koorts meerdere dagen (tijdens hittegolf), en overal pokken, tot in zijn neus- en oorgaten, plasbuis, keel etc.
Het kan dus zeker meer inhouden dan een beetje ellendig voelen...

dinsdag 20 juni 2017 om 21:33
Nee, ónze voorwaarden, dus hij en ik.MoirenPhae schreef: ↑20-06-2017 21:24Je schrijft letterlijk dat je er scherp op toeziet dat hij ander werk gaat zoeken als het op zijn werk niet volgens jouw voorwaarden kan.

dinsdag 20 juni 2017 om 21:34
Ergens in de jaren 50 mochten vrouwen toch na hun huwelijk hun baan behouden? Misschien heeft ze toen die wet werd ingesteld gewoon gesolliciteerd omdat het toen pas mocht. Na 1955 was dat.Lady_Voldemort schreef: ↑20-06-2017 21:27Mijn oma heeft gewoon net zo lang doorgezocht tot ze een werkgever vond die haar als getrouwde vrouw met kinderen wel wilde hebben. Na jaren werkhuisjes te hebben gedaan werd ze dus ambtenaar, bij het Arbeidsbureau. Dat ze als een van de weinige vrouwen van haar geboortejaar een heus HBS-diploma had zal trouwens ook wel hebben meegespeeld.
dinsdag 20 juni 2017 om 21:35
Wegenbouwers werken vooral 's nachts bij wegafsluitingen, verder werken ze ook gewoon overdag, net als jij en ik.
Opinions are like assholes. Everybody has one.