Hoe kan ik dit goedmaken?

12-09-2008 11:19 45 berichten
Ik heb een vriendin met wie het contact door omstandigheden de laatste twee jaar een beetje verwaterd is (er is geen echte reden voor, behalve drukte aan mijn kant). Een tijdje terug hadden we weer gezellig bijgekletst en besloten we dat het leuk zou zijn om snel weer af te spreken. We kwamen op het idee om dan lekker uit eten te gaan. Nou kwam ik er tot mijn schrik achter dat ik die afspraak glad ben vergeten! Ik kan het niet geloven maar heb haar gewoon een half uur in haar eentje midden in een restaurant laten zitten! Mijn mobiel stond in de stille stand en heb ik daarom niet gehoord. Ik schaam me echt diep. Hoe kan ik dit goedmaken??

Ik heb op het moment best veel aan mijn hoofd. Ik ben net aan een nieuwe baan begonnen, en ben ook nog een feest voor mijn ouders aan het organiseren. In het verleden heb ik er vaker last van gehad, dat ik dingen ga vergeten als ik het druk heb. Ik vind dat een erg vervelende eigenschap, vooral omdat ik er zelf ook van baal dat ik dit soort dingen vergeet. Hoe zou ik dit nou kunnen veranderen?
Alle reacties Link kopieren
Met een flesje rosé op der stoep staan en die nuttigen?
Haar mee uit eten nemen.

Voor haar koken.

Een groot goedmaakpakket samenstellen met leuke dingen.
Peas on earth!
Jeeeeeetje zeg!

Dan mag je het wel heeeeeeeeel erg goed gaan maken!

Geen idee of ze je erin zou laten als je op de stoep stond, ik zou iig not amused zijn, zeker omdat het contact toch al niet zozo was..
Om te beginnen zou ik een kalender op het toilet hangen (lekker hollands, maar het werkt wel) en een agenda aanschaffen werkt ook soms (voor mij niet).

Ik zet al m'n herinneringen in m'n mobiel - op de dag van de afspraak en de avond ervoor. Al zet ik m'n mobiel op 'stil' of is 'ie helemaal uitgeschakeld, dan nog gaat dat alarm af.

Hoe je het goed moet maken? Geen idee - ben ik ook geen ster in. Als ik de situatie zou omdraaien zou ik er sowieso al snel klaar mee zijn, aangezien de vriendschap al verwaterd is.
Haar mee uit eten nemen op jouw kosten in haar favoriete restaurant is wel 't minste. Ook haal jij haar op zodat ze niet bang hoeft te zijn nog 'n keer voor jan lul in 'n restaurant te zitten wachten. Als ik die vriendin was kreeg je nu nog één kans, als die gebruikt wordt zou ik je vergeven, maar als je nu nog een steek laat vallen dan zou 't voor mij niet meer hoeven.
Misschien handig om tegen dingen 'nee' te zeggen of uit te stellen totdat je het wat minder druk hebt met de zaken die je prioriteit hebben? Dan kun je misschien ook zulke afspraken vergeten. Als ik die "vriendin" was en ik had in een restaurant gezeten waar je niet kwam opdagen én dan ook nog eens mobiel niet bereikbaar zijn...tja, dan moet je wel iets heel bijzonders bedenken om me te laten blijken dat ik er wel toe doe.

Heb je iets van haar gehoord of enkel gemiste oproepen?
Wat snel al reacties zeg. Wat fijn. Goede ideeën. Met rosé op de stoep is een leuk idee, maar ik weet natuurlijk niet of ze thuis is (ze heeft een best druk sociaal leven).

Ik kan me ook wel voorstellen dat ze er klaar mee is, maar het erge is dat er geen opzet bij mij in het spel is. Het is niet dat ik selectief bepaalde mensen vergeet, het is meer een soort algemene overload. Ben bijvoorbeeld ook een keer de verjaardag van mijn moeder vergeten...
Ik zou om te beginnen eerst je excuses maar eens aanbieden, kun je later altijd nog bekijken of je iets opnieuw kunt afspreken.

Om nu gelijk met 'cadeautjes' aan te komen vind ik een beetje too much, iedereen vergeet wel eens iets, is menselijk ;)
Hoi Dollie, het is gisteren gebeurd en ik kwam er pas net achter. Heb haar al gebeld maar ze is niet bereikbaar (heb wel iets van excuses ingesproken). Ik vermoed dat ze aan het werk is.
quote:sheherazade schreef op 12 september 2008 @ 11:28:

[fgcolor=#F15A22]Wat snel al reacties zeg. Wat fijn. Goede ideeën. Met rosé op de stoep is een leuk idee, maar ik weet natuurlijk niet of ze thuis is (ze heeft een best druk sociaal leven).

Laat dan in elk geval eerst 'n bosje bloemen bij haar bezorgen met 'n kaartje en duizend excuses en nodig haar dan uit voor 'n herkansings etentje.

Heb je haar inmiddels wel weer gesproken om je excuus aan te bieden?
Oei, oei, oei, ik zou echt laaiend op je zijn. Ik ben heel erg van afspraak is afspraak. Er kan altijd wat tussenkomen of je kunt altijd te laat komen, maar laat dan wel wat van je horen. Altijd en ook nog eens op tijd.

Mensen die bij mij een afspraak 3x op het laatste moment verzetten met een of andere kutsmoes, kunnen dan ook echt even voor langere tijd de pot op. Te laat komen is ook zon heet hangijzer bij mij. Ik vind als je structureel te laat komt een zwaar disrespect voor iemand anders zijn tijd. Zeker als je niks laat weten.

Maar gewoon niet op komen dagen en dan ook niet bereikbaar zijn, oei, ik zou echt niet weten hoe je dat goed moet maken. Ik zou beginnen met bellen en 1000 maal excuses, dan nog een mail erover heen en dan meteen bij haar op de stoep staan en je volledige avond aan haar besteden om helemaal voor haar te koken. Neem dan ook een kadoortje mee waar ze echt blij mee kan zijn (en geen saaie makkelijke fles wijn uit je eigen wijnvoorraad) En verzin geen smoesjes. Gewoon keihard met je billen bloot over hoe het gelopen is. Het feit dat je het druk hebt in je leven vind ik dus geen excuus. Dat heeft zij waarschijnlijk ook en ze heeft toch tijd voor je gemaakt.

Maar nogmaals ik zou echt heel boos zijn, misschien moet je eerst even checken hóe boos ze is en hoeveel tijd je er zelf in wilt steken om deze vriendschap nog goed te laten komen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
stuur haar een lief kaartje (met evt een bosje bloemen), waarin je haar uitlegt hoe het zit. Verder staan er al leuke ideeen bij de vorige posts.
Oeps, ik geloof ook dat ik not amused zou zijn, maar zou je nog wel een kans geven, maar wel de laatste!

Maar je zou echt wel heel erg duidelijk moeten laten zien dat het je echt spijt en dat je graag mijn vriendin wil zijn/blijven, anders steek ik mijn tijd liever in mensen die me niet laten zitten.

Ik vind het idee van haar meenemen naar een restaurant en dat jij haar dan ophaalt wel een goed idee!
The trick is forgiving the unforgivable (Nip/Tuck).
In elk geval vertellen dat je een overload hebt. Als ze het ooit zelf gehad heeft begrijpt ze dat -al zal ze het evengoed niet leuk vinden-

Verder: als een kalender op het toilet niet werkt en je dagelijks je outlook bekijkt kun je bij 'taken' alle dingen die je nog moet doen/hebt afgesproken invullen. Met herinnering er bij zo je wilt.
verras haar weet niet of ze samen woont dan kan je een ander persoon in het complot betrekken door haar op tehallen en dan naar plek gaan waar jullie vroeger veel kwamen.

En geen smoezen verzinnen zeg gewoon wat er gebeurt is
In geval van al verwaterd zou je bij mij geen goedmaakkans meer krijgen. Ik zou me zo beledigd voelen als ik voor Piet Snot in een restaurant zat te wachten (tijd voor vrijgemaakt, ook druk). In het geval van een heel goede vriendin is er uiteraard alle mogelijkheid om het goed te maken, maar dit zou ik een teken vinden van "niet belangrijk". Eerlijk gezegd vind ik het ook een bijzonder slechte eigenschap om zo veel te vergeten en daar dan geen waterdicht systeem voor te ontwikkelen met een electronische agenda bijvoorbeeld.
Wees blij!
Hoi Chica, het is wel lastig om uit te leggen hoe het gelopen is omdat ik het dus echt vergeten ben. Geen haar op mijn hoofd die iemand ooit bewust in een restaurant zou laten zitten. Als ik te laat zou zijn of verhinderd was zou ik uiteraard bellen. De reden dat ik niet gebeld heb is omdat ik het vandaag opeens in mijn agenda zag staan. Hoe kan je nou uitleggen hoe je iets vergeet? Als je wist hoe je het vergeet zou je het niet vergeten nietwaar?

Ik heb laatst iets soortgelijks bij een andere vriendin gehad, toen hoorde ik de mobiel gelukkig wel en kon ik alsnog haast-je-repje naar die afspraak reizen (weliswaar een uur te laat). Als het goed is is het over niet al te lange tijd een stuk rustiger in mijn leven maar of ik dan nog vrienden over heb...
Ja, het klinkt hard, maar of je dan nog vriendinnen hebt ligt echt aan jezelf hoor!

Als je weet dat je zoveel vergeet koop dan een agenda, of vraag de desbetreffende vriendin of ze je helpt om je eraan te herinnneren.

Ik zou echt klaar zijn met zo'n vriendin hoor, hoe druk je het ook hebt. Je geeft aan dat zij het ook druk heeft/had, dus ze heeft er ook speciaal vrij voor moeten maken, en zit dan gewoon een poos op jou te wachten, zal je ongetwijfeld tig keer geprobeerd hebben om te bellen, en jij bent gewoon niet bereikbaar. Ik geef haar groot gelijk dat zij vandaag niet bereikbaar is.

(ik zeg dit niet om je express pijn te doen ofzo hoor, maar geef gewoon mn mening)
Hoi Maroon, ik kan me het van haar uit ook goed voorstellen uiteraard.
Moeilijk he, natuurlijk vergeet je zoiets ook niet met opzet! Gewoon nog maar een keer proberen te bellen straks, en eerlijk uitleggen, mss is ze niet zo koppig als ik ben
Ik denk dat ik haar in eerste instantie maar een bosje bloemen met een kaartje stuur. Ongeacht of ze nu klaar is met de vriendschap, vind ik het sowieso erg lullig dat ik iemand zo heb laten zitten en dát wil ik in ieder geval goedmaken.
Sommige reacties vind ik wel een beetje overdreven. Het is geen misdaad wat ze gepleegd heeft!

TO is gewoon een afspraak vergeten, lullig, maar geen drama. Ik ben ook wel eens een afspraak vergeten (nog nooit zo op deze manier, maar wel bij iemand thuis afspreken voor een kop koffie en gewoon niet op komen dagen), door drukte, het niet opgeschreven hebben en door sowieso een beetje chaotisch type te zijn. Vergeten gaat niet expres en TO heeft er geen kwaad mee bedoeld.

Het is alleen in dit geval een beetje extra lullig, omdat jullie contact toch al niet zo vanzelfsprekend was.

Als vriendin zou ik het contact nu bij jou neerleggen. Laat maar zien hoeveel het je echt waard is. En van jouw kant, zou ik een nieuwe afspraak maken om te gaan eten op jouw kosten. En samen heengaan idd, niet afspreken in het restaurant.

Zelf sla ik alles op in mijn mobiel, met een alarm een half uur voor een afspraak. En veel dingen schrijf ik op een blok die naast de telefoon ligt.
Met bloemen voor de deur staan en een herkansing vragen en evt. het etentje betalen.

Voor de toekomst, in je mobiel bij agenda/afspraken/wekker de afspraak noteren en dan een dag of een paar uur ervoor het alarm laten afgaan. Zo doe ik het ook met belangrijke afspraken. Verder heb ik in mijn tas een mini agendaatje van 10 cm waar ik alles in zet. En een kalender in mijn wc. Nou als je het dan nog vergeet dan is het knap.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alleen een excuus, met of zonder goede reden, lijkt me niet genoeg. Ik zou me niet gewaardeerd voelen als vriendin en geen energy willen stoppen in iemand die het toch niet uitmaakt. Je moet dus laten weten waarom deze vriendschap je WEL waard is. Vertellen waarom de vriendschap voor je betekend, wat zij voor je betekend en waarom, beetje terug vallen op voorbeelden uit het verleden toen jullie nog closer waren misschien maar die je nog niet vergeten bent. En op de oude basis van je vriendschap verder gaan zeg maar.

En dan ook er in vertellen wat je gaat doen om te zorgen dat dit Nooit meer gebeurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven