Hoe kan ik dit goedmaken?

12-09-2008 11:19 45 berichten
Ik heb een vriendin met wie het contact door omstandigheden de laatste twee jaar een beetje verwaterd is (er is geen echte reden voor, behalve drukte aan mijn kant). Een tijdje terug hadden we weer gezellig bijgekletst en besloten we dat het leuk zou zijn om snel weer af te spreken. We kwamen op het idee om dan lekker uit eten te gaan. Nou kwam ik er tot mijn schrik achter dat ik die afspraak glad ben vergeten! Ik kan het niet geloven maar heb haar gewoon een half uur in haar eentje midden in een restaurant laten zitten! Mijn mobiel stond in de stille stand en heb ik daarom niet gehoord. Ik schaam me echt diep. Hoe kan ik dit goedmaken??

Ik heb op het moment best veel aan mijn hoofd. Ik ben net aan een nieuwe baan begonnen, en ben ook nog een feest voor mijn ouders aan het organiseren. In het verleden heb ik er vaker last van gehad, dat ik dingen ga vergeten als ik het druk heb. Ik vind dat een erg vervelende eigenschap, vooral omdat ik er zelf ook van baal dat ik dit soort dingen vergeet. Hoe zou ik dit nou kunnen veranderen?
Misschien moet ik mijn papieren agenda inderdaad maar uitbreiden met reminders in mijn mobiel en een wc-kalender.

Het punt is ook dat ik op het moment zoveel reminders in Outlook heb dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Vandaag zijn er bijvoorbeeld vijf reminders en minimaal vijftien mails die een rode vlag voor opvolgen hebben. Een ander voorbeeld: op mijn todo-lijst staan al maanden 80 punten. Voor elk punt wat ik afstreep komt er direct een nieuwe bij. Ik verlies het overzicht daardoor. Ik probeer nu steeds zoveel mogelijk punten weg te werken in de hoop dat er een moment komt dat het eindelijk wat rustiger is. Terwijl een privé afspraak in je agenda natuurlijk weer belangrijker is.

Op de momenten dat ik vrij heb laat ik de boel de boel (computer uit) om toch maar enigszins nog te ontspannen. Maar ja, als je dan vervolgens dit soort dingen vergeet heeft dat ontspannen ook niet zoveel zin meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat sommige dingen gewoon moeten of je wilt of niet, maar kan je niet wat dingen doorschuiven naar anderen of 'nee' zeggen? 80 dingen op je to-do lijst... Dan zou ik van de schrik in bed blijven liggen denk ik !
quote:pemberley schreef op 12 september 2008 @ 12:03:

Ik weet dat sommige dingen gewoon moeten of je wilt of niet, maar kan je niet wat dingen doorschuiven naar anderen of 'nee' zeggen? 80 dingen op je to-do lijst... Dan zou ik van de schrik in bed blijven liggen denk ik !Helemaal mee eens! Zodra ik teveel op m'n lijstje heb staan, haak ik af en bel alles af om een dag lui thuis te blijven. Ik word soms al moe als ik hoor hoe het ervoor staat met de agenda van een vriendinnetje van me. Ik vermoed dat ze moeite heeft met niets doen, thuis op de bank hangen, lui een boek lezen... Moet er niet aan denken om haar agenda te leven
TO, je hebt het dus vooral zo druk door zakelijke afspraken? Het klinkt als een zware kantoorfunctie. Zijn er mss mogelijkheden om te delegeren of een en ander te laten regelen door een secretaresse? (zodat jij jezelf niet ingraaft in je afspraken)
Als een goede vriendin een keer een afspraak vergeet door drukte is het wat anders. Dat is rot maar kan gebeuren. Maar je zegt dat door jouw drukte de vriendschap al 2 jaar aan het verwateren is. Als ik je vriendin was zou ik er dan echt geen zin meer in hebben. Ik wil wel dat de vriendschap voor die ander ook belangrijk is.

Wil je eigenlijk wel die vriendschap doorzetten. En dan bedoel ik ook echt er wat voor doen en tijd voor maken?
Hoi Lizzl, nee dit zijn zakelijke en privé dingen door elkaar heen. De nieuwe baan die ik net heb staat hier nog los van. Het zijn nog oude freelance en studie dingen die ik moet afronden en privé dingen. Sommige dingen zijn niet zo belangrijk. Ik schat dat er nu op het moment zo'n 30 dingen het belangrijkste zijn. Ik moet wel zeggen dat plannen en prioriteiten stellen niet mijn sterkste kant. Ben erg chaotisch en de combinatie chaotisch - druk leven is niet zo'n goede.
Dus dit is een zeer drukke tijd voor je, maar zodra je oude opdrachten en studie afgerond zijn, is er meer tijd.

Zou je niet even een maand sociaal gezien low key gaan? Cursus/workshop time management volgen zodat je anders leert omgaan met plannen en prioriteiten stellen?
Misschien een idee om alles wat er nog moet, in te delen in de volgende categoriën?:

- belangrijk en urgent (plannen!!)

- belangrijk maar niet urgent (ook inplannen!!)

- niet belangrijk wel urgent (kijken hoe je hier korte metten mee maakt of delegeren)

- niet belangrijk niet urgent (lozen..)

Het lijkt me dat je vriendin nu bij wijze van spreken nog boven de definitie "belangrijk en urgent" staat....

Ik zou als de wiedeweerga zorgen dat je oog in oog met haar komt te staan en dan een enorme bos bloemen meenemen. Stel je maar heel nederig op en geef haar tijd als ze niet direct geneigd is om hier over heen te stappen. Maar vooral; ga nu eens en vooral voor verbetering zorgen...
Hoi Annet, ik wil erg graag als het straks iets rustiger is mijn contacten aanhalen. Ik baal er heel erg van dat ik minder tijd heb gehad voor mijn sociale leven. Een paar jaar terug had ik een druk sociaal leven en naar die situatie zou ik graag weer terug willen.

Ik wil de vriendschap zeker doorzetten (althans, als zij dat ook wil). Onze karakters verschillen wel van elkaar. Ze kan best dominant zijn op bepaalde momenten, maar is daardoor ook een actief, open en sprankelend persoon, dus die eigenschap is niet alleen maar negatief. Voorheen zagen we elkaar zeker elke maand en dat vond ik een prettige vriendschap. Dan hadden we de hele avond veel te bepraten. Wij kunnen goed over mensen praten en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast houdt ze ook nog erg van cultuur en reizen, net als ik.
Lizzl: ja, zo is het.
Mirjam, ik ben een enorme perfectionist en kan heel slecht inschatten wat in de 'lozen' categorie valt. Voorbeeld: bij mij in de straat was ingebroken waardoor de categorie 'veiligheid' omhoog schoof in de lijst. Mijn vriend zou mij daarbij helpen maar het ligt nog steeds. Laatst zag ik vage figuren bij dat huis lopen. Dan komt het punt 'slot op raam' en 'voordeur checken' weer hoger op de lijst te staan maar daar stonden al zoveel punten die belangrijker zijn. Moet je zo'n punt dan lozen?
Delegeren misschien? Aan je vriend is het meest logisch, of heb je een handige vader? Geef aan wat het budget is en stuur hen er op uit. Spreek af wanneer je het graag gedaan wilt hebben en zet dat in een excellijstje.
Volgens mij moet je minder dingen inplannen en meer dingen gewoon dóen. Kijk, je kunt een prioriteitenlijstje maken en een rode vlag zetten bij het slot op het raam en 'm een code geven, maar in die tijd had je ook een slotenmaker kunnen bellen en een afspraak maken.

Hoe dan ook: val je vriendin niet lastig met al die sores, want dan vraag je verkapt om begrip voor jóuw moeilijke situatie terwijl je gewoon iets goed te maken hebt.

Maak het goed en maak het royaal goed, suggesties zijn er genoeg gegeven. En ik zou me diep in mijn hart eens afvragen of je die vriendschappen écht belangrijk vindt, want ik krijg de indruk dat dit soort slordigheden je vaker overkomt, en dan kun je oppervlakkig gezien wel denken dat je je vriendinnen heel belangrijk vindt, maar emotioneel gezien staan ze dan toch niet heel hoog op je lijstje. Of zou je een eerste date met een geweldige vent of een sollicitatiegesprek ook vergeten?
Nou, ik spreek liever af met een vriendin dan dat ik mijn belastingen invul, om maar wat te noemen. Maar als ik mijn belastingen niet invul heb ik uiteindelijk wel een veel groter probleem.

Je hebt helemaal gelijk dat het verder niet echt uitmaakt voor het goedmaken. Zij heeft daar natuurlijk geen boodschap aan en terecht.
quote:sheherazade schreef op 12 september 2008 @ 12:01:

Een ander voorbeeld: op mijn todo-lijst staan al maanden 80 punten. Voor elk punt wat ik afstreep komt er direct een nieuwe bij. Ik verlies het overzicht daardoor. Het lijkt alsof je het ontzettend druk hebt... Uiteindelijk krijg je alleen zo'n to-do list door slecht te plannen of je planning niet na te leven. Eigen schuld dikke bult dus.
Hoi Mirjam, dat delegeren gaat vaak mis. Dan vraag ik mensen en vervolgens gebeurt er niks. Wat ook wel weer logisch is want die mensen hebben het ook druk. Ik zou een slechte manager zijn!
quote:sheherazade schreef op 12 september 2008 @ 13:03:

Hoi Mirjam, dat delegeren gaat vaak mis. Dan vraag ik mensen en vervolgens gebeurt er niks. Wat ook wel weer logisch is want die mensen hebben het ook druk. Ik zou een slechte manager zijn!Of zij zien wel in dat het niet belangrijk of urgent is en dus geloosd kan worden.
Mmm... dat verklaart wel waarom die mensen altijd zo heerlijk rustig in hun vel zitten.
quote:sheherazade schreef op 12 september 2008 @ 13:12:

Mmm... dat verklaart wel waarom die mensen altijd zo heerlijk rustig in hun vel zitten.Je bent zo druk als je jezelf maakt.
Ze heeft het gelukkig goed opgevat en we hebben een nieuwe afspraak gemaakt. Deze heb ik nu zelfs in mijn mobiele telefoon gezet, met een herinnering. Bedankt voor jullie advies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven