Hoe kan men zo veranderen?

07-03-2009 22:18 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee ik heb het niet over mijn partner maar over mezelf en ik ben erg zwaar teleurgesteld dat ik zo veranderd ben.Al een aantal jaren zit ik in een héél complexe relatie en telkens ik eruit wil stappen houd hij mij tegen én als hij ermee kapt loop ik weer achter hem aan.Wat er veranderd is dat is dat ik dingen duld die ik nooit vroeger van iemand zou geacepteerd hebben , tegen mijn wil heb ik mijn tollerantiegrens veel en veel te ver verlegd.Of eerder is het misschien angst de angst van liever een slechte "hij" dan helemaal geen "hij" deze partner lijkt mij zo onvervangbaar en het stoort me want hij haalt zulke streken uit dat je er misselijk van wordt.

Twee weken terug bevoorbeeld (we latten) verdwijnd ie plots (en niet voor de eerste keer) naar het buitenland zonder iets te zeggen.Daar kom ik dan achter doordat we de dagen dat we niet bij elkaar zijn elke avond toch een tijdje samen op messenger doorbrengen en hij er dan plots niet is.

Dan bel ik hem boos en dat zegt ie ahhhhh ik ben over een dagje al terug (wat dan twee weken is) en bij vorige van deze farsen dacht ik meteen aan ontrouw (mede omdat hij koppig weigerde te zeggen "waar" hij was).

Nu blijkt achteraf dat hij bij geloofsgenoten was en familie, maar dan heb ik zoiets van waarom ik Godsnaam mij zitten ongerust maken ...

Eigenlijk vind ik hem best wel een kwal
quote:Sensy12 schreef op 07 maart 2009 @ 23:00:

Helponline, vaak denk je ook te weten dat je bepaalde dingen nooit zult pikken en ongemerkt sluipt het er toch in. Ik was in eerdere 'relaties' (waren geen echte relaties meer flings) ook veel standvastiger en wist ik wat wilde. Hoe ouder ik werd des te meer ik dacht:"Ach, ik moet niet zeuren, ik moet me aanpassen anders werkt een relatie nooit..bla bla bla bla" maar de waarheid was voor mij dat ik waarschijnlijk dieper moest zinken om defenitief te zeggen: dit echt NOOIT meer.

Bedankt voor je reactie (f) blijkbaar heb jij heel wat meegemaakt en heb je veel inzicht , ik hoop dat snel de dag komt dat ik zo sterk ben als jou.Vaak denk ik als het uitgaat van dat is dan omdat ik niet 'goed' genoeg ben .Hij herrinnerd mij er ook aan soms dat hij 'jongere' vrouwen dan mij kan krijgen (ik ben zelf 10 jaar jonger dan hem).Zijn idealbeeld is een maagd wat ik dus niet ben en dan denk ik straks kom ik hem tegen met zijn "maagdbruid" en aantal kinderen en denkt hij "hahaha daar heb je die oude doos".Dat deze relatie mij onzeker maakt over mezelf dat is een groot en lastig feit ja

Wat ook meespeelde was dat ik verliefd werd op iemand die de waarheid altijd net iets verdraaide, dingen verzweeg etc. Omdat ik continue op het verkeerde been werd gezegd begon ik aan mezelf te twijfelen.Ik dacht iets 'moois' te hebben maar dat was maar een illusie.

Misschien geldt dat ook voor jou. Dat de waarheid je continue in het gezicht slaat maar dat het enige wat jij ziet is die illusie van de perfecte partner. MIsschien wat vaker stilstaan bij de pijn die het je geeft en of je dit de rest van je leven wilt.
Ik vraag me af waarom topics als dit geopend worden als TO's zelf het antwoord al hebben..

Helponline, ik zal het even voor je samenvatten:

KAPPEN! En hervind jezelf, verwerk je ervaringen erin en je trapt er geen 2e keer meer in.. Succes!
quote:Sensy12 schreef op 07 maart 2009 @ 23:03:

[...]

Ik denk dat God niet zo geeft om beloftes en als hij/zij dat wel zou doen, dan in ieder geval om de belofte dat je te allen tijde je zelf trouw zult blijven. Er zijn genoeg ongelukkige mensen op de wereld omdat ze God iets beloofd hebben. En wat heilig is dat ben jij. En je laat niet bepaald heilig met je omgaan. Je ontheiligt jezelf en hem. Dus als je echt heiligheid zoekt, zoek het bij jezelf en neem afscheid van een relatie die allesbehalve heilig is.Das al de tweede keer nu dat jou woorden serieus diep mijn hoofde ingaan alsof jij nagels met koppen slaat of hoe zeg je dat?Ik denk dat wat je schreef een serieuze invloed gaat hebben dank je (f)
quote:Helponline schreef op 07 maart 2009 @ 22:52:

[...]

Das een heel rationeel en correct antwoord en vroeger (voordat ik hem kende ) had ik zeker ook daarnaar gehandeld want ik kon nooit begrijpen waarom vrouwen in destructieve relaties bleven , ik had altijd zoiets van als hun verhalen hoorde "dat zou IK nooit pikken " en daar was ik 100 procent van overtuigd.

En das dus de "verandering" blijkbaar kan ik het niet en ik heb geen idee waarom, echt niet

Dat is inderdaad een heel rationeel en correct antwoord, maar ik denk echt dat als je ongelukkig bent in je relatie en je naar die rationele en correcte beredenering handelt, je er gelukkiger uitkomt. En dát moet je voor ogen hebben, niet die eerste periode van liefdesverdriet. Want als iemand zo met je omgaat, kán die toch niet werkelijk van je houden. En wil jij met iemand zijn die van je houdt? Nee, want je geeft zelf aan dat je je grenzen verlegt zonder dat je dat wilt.

Concreet moet je dus je grenzen weer terugbrengen naar waar jij ze wilt hebben. Of zo doorgaan en hem nog een paar keer over je grenzen heen laten lopen. Aan jou de keus.
quote:kitty elastic schreef op 07 maart 2009 @ 23:02:

[...]

wil je liever de rest van je leven ongelukkig zijn ipv nu toegeven dat het niet gelukt is? en ik denk dat God dat wel snapt hoor..

en hoe hij bij een ander is/ gaat zijn daar moet je niet aan denken, want jij bent bij een ander ook anders..Ja G-d houd van ons en misschien moet ik het zo zien dat G-d niet wil laat wij aanvaarden dat mensen gemeen tegen ons doen
quote:Helponline schreef op 07 maart 2009 @ 22:56:

[...]

Ja inderdaad , maar er speelt nog iets anders en dat een religieus aspect , toen wij gestart zijn heb ik gezworen voor G-D dat dit voor altijd was , en telkens als ik wil weggaan dan denk ik wat is er dan nog wél 'Heilig' , en zie mezelf dan ook als een 'mislukkeling".Want weet je waarom doet hij zo denk ik dan , zou hij bij iemand anders wél verantwoordelijker zijn?Er staat ook in de Bijbel dat God niet wil dat je zweert. Zelfs niet voor of bij God. Dus hou jezelf daar niet te krampachtig aan vast. Hij heeft je niet voor niets gezond verstand en intuïtie gegeven
quote:Helponline schreef op 07 maart 2009 @ 22:56:

[...]

Ja inderdaad , maar er speelt nog iets anders en dat een religieus aspect , toen wij gestart zijn heb ik gezworen voor G-D dat dit voor altijd was , en telkens als ik wil weggaan dan denk ik wat is er dan nog wél 'Heilig' , en zie mezelf dan ook als een 'mislukkeling".Want weet je waarom doet hij zo denk ik dan , zou hij bij iemand anders wél verantwoordelijker zijn?

Interessant. Dat betekent dat je nu niet alleen kritisch naar je relatie moet kijken, maar ook naar je geloof. En dan wordt meteen duidelijk waarom het zo moeilijk is. Want een vriendje kwijtraken, daar kom je wel overheen, zeker als het zo'n kwal is, maar je geloof kwijtraken... da's erg eenzaam.

Overigens komt het volgens mij bij het beeindigen van een relatie wel vaker voor dat je jezelf ziet als een 'mislukking' en bedenkt wat je allemaal fout gedaan hebt. Dat heeft op zich niet zoveel met geloof te maken, meer met het waanidee dat je alles 'goed' moet doen. En met liefde heeft het al helemaal niets te maken.
Misschien gek hoor, maar volgens mij heb ik precies hetzelfde verhaal al eens eerder op dit forum gelezen...alleen heette je toen anders.
quote:Helponline schreef op 07 maart 2009 @ 22:36:Maar hij heeft veel aanbidsters en het lijkt dat ik bang ben dat er dan één van hun met mijn 'investering' ervandoor gaat

Wat maakt jou dat nou uit? Maak het uit en laat hem lekker iets met een ander beginnen. Zij liever dan jij toch, als hij zich zo gedraagt? Als ik klaar met iemand ben omdat hij zich op een hufterige manier gedraagt maakt het me echt niet uit of hij daarna een relatie met een ander zou hebben of niet.

Het lijkt erop dat hij jou niet genoeg respecteert (hij blijft zonder iets te zeggen weken weg en hij dreigt met (nog) jongere meiden die wèl maagd zijn). De kans lijkt me groot dat hij het over korte of langere tijd zelf uitmaakt om met een maagd verder te gaan, en dat hij jou alleen maar als opvulling gebruikt.
quote:Helponline schreef op 07 maart 2009 @ 22:33:

Nee want dan zou ik hier niet schrijven namelijk als het uit is dan wil ik hem steeds weer terug.Maar er is een soort van vreemd iets in onze manier van ruzie maken .Ik bedoel (graag jullie mening) ik vind het behoorlijk grof als een partner zomaar zonder wat te zeggen in z'n up naar het buitenland vertrekt.Nu ben ik ook niet op mijn mondje gevallen en kan ik héél boos worden , mezelf niet bedwingen met als gevolg dat ik hem eerst bel op een "vragende manier" zo van "wat is er aan de hand en waar ben je, dat wil ik graag weten want ik maak mij zorgen " maar daar reageerd hij dan op van "dat vertel ik je nog wel eens als ik terug ben " (geen idee wanneer dat dan is) en dat wazige antwoord maakt mij dan woedend (omdat ik het gevoel krijg dat ik in de zeik wordt genomen , of dat er in ieder geval geen rekening met mijn gevoelens wordt gehouden) en dat ontplof ik en zend hem woedende berichten.Als hij dan terugkomt dan gaat de discussie niet meer over het feit dat hij lompweg vertrok maar over "mijn boze berichten".En dit is een vast patroon in onze relatie .Hij doet iets wat mij kwetst waardoor ik woedend reageer en hij heeft het dan alleen nog maar over mijn reactie op zijn actie...

Het "zou kunnen" dat je dit verhaal onder een andere nick al eerder hebt gepost? Weet je dat dan niet meer? Of komt het beter uit dat voor het gemak even te vergeten?

Jij laat je op de kast jagen en verantwoordt dat gedrag voor jezelf door naar hem te wijzen. Hij kwetst jou en dus wordt jij woedend. Wat een vreemde gevolgtrekking is dat. En dan je reactie op de terechte suggestie om zelf eens anders te reageren: "moet ik dan ook zomaar een paar dagen verdwijnen?" Moet ik er echt vanuit gaan dat dit een serieuze reactie is?
quote:Helponline schreef op 07 maart 2009 @ 22:18:

Of eerder is het misschien angst de angst van liever een slechte "hij" dan helemaal geen "hij" Misschien??? Je geeft het antwoord zelf al.
quote:Helponline schreef op 07 maart 2009 @ 22:18:

deze partner lijkt mij zo onvervangbaar

Eigenlijk vind ik hem best wel een kwal

Don't worry, de zee zit vol kwallen, je kunt deze best laten gaan.

Succes!
quote:Helponline schreef op 07 maart 2009 @ 22:36:

[...]

Nee want ik woonde allang alleen als single en dat waren leuke tijden.Maar hij heeft veel aanbidsters en het lijkt dat ik bang ben dat er dan één van hun met mijn 'investering' ervandoor gaat

Tja.. volgens mij heb je een hele slecht investering gedaan In plaats van nog meer te investeren om te kijken of het nog te redden is .. kun je maar beter toegeven dat het een slechte investering is waar je op leeg loopt.

Pak je verlies en investeer in wat anders, jezelf is een hele goede investering.
Dit is geen relatie en wordt het ook niet.

Dat wat jij graag wilt hoeft niet te gebeuren en gebeurt meestal ook niet; wensdenken is voor kinderen.
quote:Helponline schreef op 07 maart 2009 @ 22:47:

[...]

Héél interesante reactie van jou daar heb ik ook aan zitten denken om volgende keer bevoorbeeld hetzelfde te doen , ook 'plots' te verdwijnen maar ik liet ooit eens één dag niks horen en dan was hij echt heel ongerust.

Dus: als hij ongerust is, pas jij je gedrag aan. Als jij ongerust bent, past hij zijn gedrag niet aan. Kort gezegd: jij respecteert en waardeert hem, maar hij doet dat niet bij jou. You teach people how to treat you, helponline! Het interesseert hem niet dat je ongerust bent en je zorgen maakt. Heel vervelend voor je, maar dit is niet iemand die jou gelukkig gaat maken.

Wat je geloof betreft: God vergeeft ook mensen, vooral hen die hun dwalingen inzien. Toen je beloofde bij deze persoon te blijven, wist je nog niet dat het een dwaling zou zijn. Nu weet je wel. You know better, you do better.
quote:misschicken schreef op 08 maart 2009 @ 08:59:

Misschien gek hoor, maar volgens mij heb ik precies hetzelfde verhaal al eens eerder op dit forum gelezen...alleen heette je toen anders.Ik moest direct aan dit topic denken. Misschien weet Helponline haar vorige nick niet meer?
Ik zou denken : een nieuwe re-incarnatie van Ankke/Rivka en welke andere namen ze gebruikt heeft voor telkens hetzelfde verhaal.

Hoe is het met onze ortodoxe belgische Schmuel en zijn anorexia? Ben je zelf al van de drank af?
quote:Madhe schreef op 07 maart 2009 @ 23:19:

[...]

Dat is inderdaad een heel rationeel en correct antwoord, maar ik denk echt dat als je ongelukkig bent in je relatie en je naar die rationele en correcte beredenering handelt, je er gelukkiger uitkomt. En dát moet je voor ogen hebben, niet die eerste periode van liefdesverdriet. Want als iemand zo met je omgaat, kán die toch niet werkelijk van je houden. En wil jij met iemand zijn die van je houdt? Nee, want je geeft zelf aan dat je je grenzen verlegt zonder dat je dat wilt.

Concreet moet je dus je grenzen weer terugbrengen naar waar jij ze wilt hebben. Of zo doorgaan en hem nog een paar keer over je grenzen heen laten lopen. Aan jou de keus.Maar hoe je dat dan in de praktijk , ik bedoel als je bevoorbeeld niet wil dat iemand je pc gebruikt dan kan je daar wat aandoen, je zorgt dat hij hem niet meer kan gebruiken.Maar als je niet wil dat iemand zo plots zonder mededeling op vakantie vertrekt en hij doet het toch, hoe kan je dan een grens stellen , want hij "doet" het?
quote:Capibara schreef op 08 maart 2009 @ 09:41:

[...]

Wat maakt jou dat nou uit? Maak het uit en laat hem lekker iets met een ander beginnen. Zij liever dan jij toch, als hij zich zo gedraagt? Als ik klaar met iemand ben omdat hij zich op een hufterige manier gedraagt maakt het me echt niet uit of hij daarna een relatie met een ander zou hebben of niet.

Het lijkt erop dat hij jou niet genoeg respecteert (hij blijft zonder iets te zeggen weken weg en hij dreigt met (nog) jongere meiden die wèl maagd zijn). De kans lijkt me groot dat hij het over korte of langere tijd zelf uitmaakt om met een maagd verder te gaan, en dat hij jou alleen maar als opvulling gebruikt.Dat maakt erg véél uit omdat je dan gaat denken waarom zij?En...zou hij bij haar wél normaal doen?En zo 'ja' dan moet het toch aan mij liggen (omdat ik niet 'jong' of 'mooi' of wat dan ook genoeg ben?) en dat zorgt er dan voor dat je jezelf héél anders bekijkt , héél negatief
quote:liselore schreef op 08 maart 2009 @ 11:03:

[...]

Tja.. volgens mij heb je een hele slecht investering gedaan In plaats van nog meer te investeren om te kijken of het nog te redden is .. kun je maar beter toegeven dat het een slechte investering is waar je op leeg loopt.

Pak je verlies en investeer in wat anders, jezelf is een hele goede investering.Das iets wat vaak gezegd en geschreven wordt 'voor jezelf' misschien ben ik raar maar ik vind het heerlijk om voor mijn partner te koken , leuke dingen voor hem te kopen, hem onze vakantie te laten kiezen , ik vind het gewoon heerlijk om hem blij te maken.Maar dingen doen voor 'jezelf" das zo weird , ik bedoel gaan we dan met onzelf op vakatie, samenwonen etc?Iedereen wil toch "er zijn" voor een ander?
quote:Teigera schreef op 08 maart 2009 @ 15:00:

[...]

Dus: als hij ongerust is, pas jij je gedrag aan. Als jij ongerust bent, past hij zijn gedrag niet aan. Kort gezegd: jij respecteert en waardeert hem, maar hij doet dat niet bij jou. You teach people how to treat you, helponline! Het interesseert hem niet dat je ongerust bent en je zorgen maakt. Heel vervelend voor je, maar dit is niet iemand die jou gelukkig gaat maken.

Wat je geloof betreft: God vergeeft ook mensen, vooral hen die hun dwalingen inzien. Toen je beloofde bij deze persoon te blijven, wist je nog niet dat het een dwaling zou zijn. Nu weet je wel. You know better, you do better.

De dag voordat hij terug kwam zei hij 'ik kan me voorstellen dat je ongerust was en ik zal het nooit meer doen , maar vat het niet persoonlijk op want vroeger bij mijn ouders deed ik dat ook (zeggen dat ik een dagje wegging en dan weken wegblijven).

Maar eergisteren kwam hij dan thuis en zei woedend "nou al die berichten die jij zond dat kan jij niet maken ik ben vrij om te gaan en te staan waar ik wil en hoef jou daar geen uitleg over te geven".

Daarop antwoorrde ik "juist en ik ben vrij om geen relatie meer te willen met een man die geen rekening met mij houd en mij ongerust maak';

Daarop kwam hij weer "lieffie lieffie " en slijm slijm smeek en ja...hier zit hij dan weer hé.
De dag voordat hij terug kwam zei hij 'ik kan me voorstellen dat je ongerust was en ik zal het nooit meer doen , maar vat het niet persoonlijk op want vroeger bij mijn ouders deed ik dat ook (zeggen dat ik een dagje wegging en dan weken wegblijven).

Maar eergisteren kwam hij dan thuis en zei woedend "nou al die berichten die jij zond dat kan jij niet maken ik ben vrij om te gaan en te staan waar ik wil en hoef jou daar geen uitleg over te geven".

Daarop antwoorrde ik "juist en ik ben vrij om geen relatie meer te willen met een man die geen rekening met mij houd en mij ongerust maak';

Daarop kwam hij weer "lieffie lieffie " en slijm slijm smeek en ja...hier zit hij dan weer hé.
Bericht gewist aangezien Hol in de ban is wegens kwetsende onzin.
HOL heeft een ban...
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven