Hoe omgaan met twijfelende vriend

11-06-2019 16:02 250 berichten
Hallo

Mijn vriend, die ik 1,5 jaar geleden ontmoet heb, is van nature geen heel zeker persoon en heeft hierdoor, en door wat ervaringen uit het verleden (gescheiden, hartzeer, moeilijke jeugd in oorlogsgebied) af en toe last van jaloezie. Of eigenlijk heeft hij daar behoorlijk last van maar zo nu en dan zo extreem dat hij overreageerd en we met ruzie uit elkaar gaan. Hij voelt zich snel afgewezen en bedreigd door andere mannen. Nu vind ik hém uiteraard de leukste en liefste en interesseren andere mannen mij geen biet. Hij zegt ook dol te zijn op mij. Ik heb ook geen mannelijke vrienden of contacten buiten familie en collega's, hoewel hij hier wel met enige regelmaat naar vraagt.

Het steekt vooral de kop op als we samen uitgaan. Als er een man iets aan me vraagt (eigenlijk altijd een neutrale vraag en geen versierpogingen), staat hij al als een haai naast me met een arm om me heen om duidelijk te maken dat ik zijn meisje ben. Nu stoor ik me daar niet heel erg aan. Uit mezelf leg ik geen contact met andere mannen, maar laatst weekend kwam er een vage bekende bij ons groepje, die me bij vertrek spontaan 2 kussen op de wang gaf. Ik deed dit dus niet uit mezelf, even voor de duidelijkheid. Mijn vriend begon tegen mij te flippen hierover, waar dat goed voor was en dat hij dan ook vrouwen gedag wilde gaan zoenen (als wraak), waarop ik onmiddelijk duidelijk gemaakt heb dat ik geen zin had in dit gedrag van hem. Hij heeft daarna tot de volgende dag geen woord meer gezegd behalve het hoognodige en interesseert zich ook niet dat dat mij verdrietig maakt. Tot ik het zo zat was en naar huis vertrokken ben. Iets wat ik niet graag doe omdat dat betekent dat we een aantal dagen niet meer praten, maar hij liet me voor mijn gevoel geen keus. Hij sprak hierbij zijn twijfels uit over ons verschil in mening over wat acceptabel is en wat niet en over of ik dan wel goed genoeg ben voor hem.

Dit is niet de eerste keer dat ik boos vertrokken ben omdat hij het uiterste in mij tergt met zijn jaloerse gedoe. Ik vind dat gedrag best vervelend, vooral voor hemzelf. Hoe kan hij leren om wat minder primair te reageren, met me te praten over wat hem niet zint, op een manier dat we niet met ruzie uit elkaar gaan? Ik ben die dagen radiostilte en steeds het gevoel krijgen dat ík niet oke ben tamelijk zat. Hij komt wel altijd tot het inzicht dat hij zich onredelijk gedragen heeft, dat is naast dat ik dol ben op hem ook de reden dat ik tot nu toe geduld heb met hem. Ik wil echter liever niet meer dat dit nog voorkomt. Iemand tips hoe ik het beste met dit gedrag om kan gaan?
Alle reacties Link kopieren
Je vindt hem de leukste en de liefste?
Misschien als je het vaak genoeg tegen jezelf zegt dat je het gaat geloven.

Wat maakt hem dan zo leuk en zo lief? Want hier in dit topic is het niet te lezen.

Wat we hier lezen in een verknipte en verziekte relatie met een foute man van de bovenste plank.

Deze man wordt niet leuk, deze man is niet lief, deze man heeft jou compleet in zijn macht.
Hij heeft je zelfvertrouwen al zodanig afgebrokkeld dat je denkt dat jij dit gedrag uitlokt.

Lees je posts eens terug en lees het alsof ze van een vreemde zijn.
En doe jezelf een plezier, maak het uit en kom los uit deze idioterie. Je kan nog beter alleen zijn voor de rest van je leven dan het te delen met iemand die je emotioneel mishandeld.
trien30 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 20:45
0.00% gewijzigd
Sorry to, dit is wellicht geen helpende reactie, maar ik vind je niet goed wijs. Je steekt zo veel moeite in dit onmogelijke project, dat je jezelf nu al helemaal kwijt bent. Vooralsnog levert je dat niets op. Toch blijf je het doen. Waarom?
Trien30 schreef:
11-06-2019 20:43
Je vindt hem de leukste en de liefste?
Misschien als je het vaak genoeg tegen jezelf zegt dat je het gaat geloven.

Wat maakt hem dan zo leuk en zo lief? Want hier in dit topic is het niet te lezen.

Wat we hier lezen in een verknipte en verziekte relatie met een foute man van de bovenste plank.

Deze man wordt niet leuk, deze man is niet lief, deze man heeft jou compleet in zijn macht.
Hij heeft je zelfvertrouwen al zodanig afgebrokkeld dat je denkt dat jij dit gedrag uitlokt.

Lees je posts eens terug en lees het alsof ze van een vreemde zijn.
En doe jezelf een plezier, maak het uit en kom los uit deze idioterie. Je kan nog beter alleen zijn voor de rest van je leven dan het te delen met iemand die je emotioneel mishandeld.
Helemaal mee eens.
Asterid81 schreef:
11-06-2019 19:12
De reden dat ik er heil in zie of zag en geduld had met hem is omdat hij zeker zelfreflectie laat zien en zich er van bewust is dat hij zich als een lul gedragen heeft naar ieder van zijn exen. Op dat moment dat er tussen hen iets gebeurde wat hem boosmaakte, zat hi zo in zijn eigen boosheid dat hij geen oog had voor de reden, achtergrond en behoefte van de ander. Hij is daarin blijkbaar ontzettend egoistisch. Gisteren heeft hij echt wel mijn verdriet opgemerkt, maar het maakt niet dat hij zich op dát moment bedenkt; oh jee, ik ben niet goed bezig en ik doe wederom de vrouw van wie ik houd pijn met mijn gedrag. Nee, dat besef komt pas als ik hem met zijn gejank en gezeik achterlaat en uit beeld verdwijn.
Ik vroeg wat je zo leuk aan hem vindt en kreeg daar dus niet echt antwoord op, even later geef je een ander het antwoord:
'omdat ik hem fantastisch vind verder en omdat ik erin geloof dat hij kan veranderen'

Ik wil geen woordspelletje met je spelen maar hoe verklaar je dan het 2e vetgedrukte zinnetje van jouw hand.. Hij weet donders goed wat hij verkeerd doet; het kan hem gewoon niet schelen. Jij draait wel weer bij.. tot nog toe wel of mis ik iets?

Mijn advies zou zijn: met zijn gejank en gezeik achterlaten, uit beeld verdwijnen en vooral: uit beeld blijven.

En uitzoeken waarom je reageert zoals je doet als iemand je k*t behandeld maar dat is al vaak genoeg gezegd; doe dat nou maar gewoon.
Sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
Elkaar liefhebben houdt ook in elkaar los kunnen laten om verder te kunnen gaan.

Je vriend komt over als een bodemloze put. Hoeveel water je er ook in pompt, de put geraakt nooit vol. Wat ik zo in de reacties van TO lees, en ik wil geen etiketjes plakken, maar het klinkt naar narcisme. Je schreef al eerder dat hij zeer egoïstisch is en nogal bezitterig. Als je heel eerlijk bent naar jezelf.......... kun en wil jij leven met bezitterige egoist die niet in staat is tot zelfreflectie, die geen rekening houdt met anderen behalve zijn eigen ego?

Je bent nu nog redelijk onbeschadigd. Als jij in deze relatie wilt blijven, hoe denk jij dat jij eruit ziet over 5 jaar? Verdien je dan niet beter dan wat je nu hebt?
Jij zou een vriendin moeten zijn en zo behandelt moeten worden. Sorry maar je bent z'n therapeut en z'n boksbal. Ben je niet heel wat meer waard?
winkje87 schreef:
11-06-2019 19:28
Heb je het idee dat dit het beste is wat je kan krijgen? Dat je zijn manipulatieve en dwingende gedrag maar moet accepteren, of erger jezelf zo dusdanig aan moet passen zodat hij maar niet ontploft?
Denk je niet dat er relaties mogelijk zijn met mannen die ook heel leuk en lief zijn, maar jou niet zo naar behandelen?

Denk je daadwerkelijk dat dit het beste is wat er voor jou mogelijk is in een relatie?

Er zijn ook relaties waarin je gelukkig kan zijn.

Er zijn ook relaties waarin je wel jezelf kan zijn.
Ik was even de deur uit om mijn zinnen te verzetten en ben wezen sporten. Iedereen zover bedankt voor het lezen en reageren, precies wat ik nodig heb om mezelf eraan te herinneren dat dit niet normaal is! Geneer jullie niet en geef me je ongezouten mening, dat helpt me.
Ik ben er niet zo bang voor om alleen te blijven en ik weet dat er ook heel ander type mensen bestaan, dus dat is het niet. Het is denk ik dat ik graag het mooie zie in iemand, zelfs als die iemand keer op keer vooral zijn minder mooie kanten laat zien. Daarbij ben ik niet iemand die snel de handdoek in de ring gooit, wat in dat geval misschien wel zo gezond zou zijn.

Ik zal proberen op iedereen te reageren, want ik waardeer jullie reacties enorm.
foeksia72 schreef:
11-06-2019 19:30
Ik denk dat je vriend het liefste ziet dat je in niqaab gaat. Dan kan hij nog wel gaan mekkeren over je blote enkels.

Als je vrijheid je lief is, kies daar ook voor. Dit is geen leuke vriend, maar iemand die jou ziet als zijn bezit. Als je dat niet doen, doet hij zo lelijk, totdat je weggaat en dus de relatie in gevaar komt. En dan doet hij alsof hij berouw heeft.
Het gaat er bij mij niet in dat hij echt spijt heeft. Hij krijgt af en toe van jou geleerd wat hij wel moet doen om zijn zin te krijgen.

@vivautrecht: Hij komt wel altijd tot het inzicht dat hij zich onredelijk gedragen heeft

Nee hoor, hij doet alsof. Want dat zogenaamde inzicht verdwijnt bij de eerstvolgende gelegenheid dat zijn ego wordt gekrenkt.
Interessant, jullie zeggen allebei dat zijn spijt en berouw niet oprecht zijn. Ik ben er bang voor. Hij heeft het vaak over hoe slecht hij zijn exen heeft behandeld en dat hij wil verbeteren, maar inderdaad, zogauw als zijn ego weer gekrenkt wordt, al is dat maar door een mooie man op tv of doordat ik naar een plaats moet waar een ex woont, dan gaat hij in de verwijtende modus.
Doreia* schreef:
11-06-2019 19:36
Hou toch op!

jij past je maar aan en past je maar aan. Straks geen werk meer, want mannelijke collega's die hij niet kan controleren. Dan maar binnen blijven, want anders denkt hij dat je buiten zijn blik om het met andere mannen doet. trackers op je telefoon, opname apps op je telefoon, zodat hij kan controleren dat je niet met andere mannen belt. En erop stáán dat hij álles afluistert, uit liefde en om je niet kwijt te raken *kots*

je mag hier gewoon bij weg lopen en voor jezelf gaan kiezen. Want dat doet hij ook.
Ik heb er genoeg van dat ik 100% voor hem ga en ik er alleen maar gejammer en gepiep en ik ben zo zielig-boehoe voor terug krijg. Dank voor je berichtje! Ik ga zeer zeker mijn baan er niet voor op het spel zetten. Hij twijfelt sinds afgelopen weekend weer omdat hij me 'te sociaal' vindt, ik veel belang hecht aan dat mensen het naar hun zin hebben. Dat vindt hij voor zichzelf blijkbaar bijzonder prettig, maar mag ik niet tonen naar anderen. Dus dan heb ik nu besloten dat ik alleen mezelf nog ga pleasen. Iets dat ik van hem geleerd heb, om dan maar lekker egocentrisch te zijn en voor mezelf te kiezen, want dat doet hij inderdaad ook. Van het weekend heeft hij nog een ander stel in de kroeg op een nogal onaardige manier gesommeert om aan de kant te gaan bij een workshop omdat hij de demonstratie niet kon zien. Het ging op een nare toon en het andere stel was er ook niet van gecharmeerd. Ik vond het genant. Toen ik hem vroeg om even normaal te doen zei hij letterlijk dat zij geen rekening hielden met hem, dus dat hij zich ook niet geroepen voelde rekening te houden met hun. Die mensen waren zich totaal van geen kwaad bewust.
zimi schreef:
11-06-2019 19:22
Ik herhaal, wanneer leer jij van de fout dat je hem gelooft dat het dit keer echt niet meer mis zal gaan?
Ik geloof nu!
zimi schreef:
11-06-2019 19:40
Jij moet hem steeds bevestigen en als jij niet goed in je vel zit vraagt hij zich af of hij je nog wel wil. Dit resulteert in dat jij de volgende keer wel doet alsof anders twijfelt hij weer aan de relatie.

Ik snap wel waarom je zo dol op hem bent.
Klopt dat je dan wel voorzichtig wordt met wat je voelt en waarom. Ik heb hem gezegd dat ik me gewoon wil kunnen uiten zonder dat hij daar gelijk wat achter hoeft te zoeken of het persoonlijk op hoeft te vatten. Misschien zegt hij het mij daarom ook niet meer dat het hem ongerust maakt als ik me niet lekker voel terwijl hij het wel denkt. Overigens klaagt hij zelf redelijk vaak over vermoeidheid en als hij verkouden is, zegt hij om de 5 minuten dat hij ziek is, maar volgens mij hebben meer mannen daar weleens last van, de man-flu.
Hij tergt je tot het uiterste met ongefundeerde jaloezie. Nou, dat belooft nu al niet veel goeds voor de toekomst. Zo snel mogelijk afkappen met een dergelijk onvolwassen kereltje dat snel op z'n pikkie getrapt is door eigen issues en dan z'n frustratie projecteren op z'n aardige welwillende vriendinnetje. Wat een zuurruikende asbak lijkt hij me, metaforisch gezien dan. Een partypooper pur sang.

Nee TO, het leven is leuker alleen met je positieve zelf dan met zo'n labiele waakhond in je kielzog.
Marlouse schreef:
11-06-2019 19:43
Maar wil je dan niet graag een liefdevolle relatie waarbij het allemaal wat makkelijker gaat? Nu klinkt het als één groot meeslepend drama waarbij jij je héél erg moet aanpassen, waarbij hij fundamenteel moet veranderen, waarbij jij allemaal dingen vind en verwacht van hem die op mij eerlijk gezegd helemaal niet zo reëel overkomen, niet bij deze man. Het klinkt als een heel moeilijk project, eerlijk gezegd. En je komt best verdrietig over, klinkt moegestreden. Als je heel eerlijk bent tegen jezelf, heb jij er écht vertrouwen in dat jullie relatie ooit heel goed wordt? Dat hij zó gaat veranderen dat imo normaal contact met andere mannen niet zo’n rode lap voor hem zullen zijn?
Je mag er ook gewoon mee stoppen, hè. Concluderen dat dit ‘m niet gaat worden. Stoppen met deze energievretende situatie.
Extreme jaloezie en onacceptabel gedrag veranderen bij een ander lijkt mij eigenlijk ondoenlijk. Ga je het nog 20 jaar, of langer, volhouden om tegen dat gedrag te strijden? Wordt je niet al verdrietig en moe bij alleen al de gedachte?
Ik ben er moe van ja, en intens verdrietig ook. Misschien had ik gedacht of gehoopt dat als hij zoveel van me zou houden als hij beweert, dat hij het dan oprecht meende van dat hij wil veranderen. Het is trouwens niet eens iets wat ik van hem gevraagd heb, maar wat hij zelf altijd heeft gezegd vanaf het begin, dat hij een serieuze relatie wilde en het anders wilde aanpakken dan hij heeft gedaan bij zijn exen. Ik geloof steeds minder dat hij om me geeft. Hij kan zich niet inleven in mijn gevoel, het kan hem ook niet boeien als ik verdriet heb, hij kan me dan niet troosten. Hij kan zich met enige moeite in mijn behoefte voorzien maar eigenlijk vindt hij vooral dat ik in zijn behoefte moet voorzien, rekening moet houden met hem en voelt hij zich snel afgewezen als ik een keer *per ongeluk* iets doe of zeg wat hem krenkt. Hij kan dan uren verongelijkt blijven. Het beste laat ik hem met rust dan, en help ik hem zichzelf niet te vermoeien, want daar kan hij totaal niet tegen, tegen laat naar bed gaan en stress. Dat is het recept voor een chagrijnige man die niet meer op stap wil. Een tijd geleden wilde hij op stap terwijl ik echt te moe was. Hij stampte toen boos de deur uit met dat ik áltijd maar moe was en dat hij hoe dan ook op stap ging, of ik nu mee zou gaan of niet. Hij vond dat ik geen rekening hield met zijn behoefte om op stap te gaan...
Als ik uit ervaring mag spreken, het gaat je alleen maar meer kosten van jezelf. Niet voor hem, niet voor je relatie, maar je maakt jezelf er mee kapot. Stop er mee voordat je alleen maar verder de afgrond in wordt getrokken. Het leven is deze stress niet waard, je verdient echt beter.
Asterid81 schreef:
11-06-2019 23:23
Klopt dat je dan wel voorzichtig wordt met wat je voelt en waarom. Ik heb hem gezegd dat ik me gewoon wil kunnen uiten zonder dat hij daar gelijk wat achter hoeft te zoeken of het persoonlijk op hoeft te vatten. Misschien zegt hij het mij daarom ook niet meer dat het hem ongerust maakt als ik me niet lekker voel terwijl hij het wel denkt. Overigens klaagt hij zelf redelijk vaak over vermoeidheid en als hij verkouden is, zegt hij om de 5 minuten dat hij ziek is, maar volgens mij hebben meer mannen daar weleens last van, de man-flu.

Ook nog needy en zwak van lijf, leden en mentaliteit.

MENSEN, EEN RELATIE IS NIET VERPLICHT! Wat een vrijheid en vrolijkheid ligt er voor je in het verschiet, als je deze zuiger niet meer in je leven laat. Ik klink vrij bot en resoluut, maar ik heb helaas ervaring met dit type. Meestal komen er nog wat andere rottende lijken uit de kast gepiept naderhand.
Vivavandaag schreef:
11-06-2019 19:51
Dat hoeft hij ook zeker niet te proberen? Wat gebeurt er dan? Tot nu lees ik alleen maar hoe jij aanpast aan zijn eisen en grillen. Dat hij iets niet hoeft te proberen, geloof ik dan ook niet zo... Hij komt overal mee weg.
Nee hoor, ik snap wel wat je bedoelt, want je grenzen schuiven ongemerkt langzaam steeds een stukje verder op. Eerst verwijder je 1 vriend uit je lijstje, daarna volgt er nog 1 enzovoorts. Ik had begrip voor zijn jaloezie, maar er zijn dingen waar ik absoluut geen concessies in doe. Het houd ergens op. Ik heb me, teruglezend in mijn eigen topic, al meer dan eens en veel te vaak en teveel naar zijn eisen en grillen aangepast. Hoewel ik vind dat hij geen dingen van me moet vragen die hij zelf wel zou willen doen of blijven doen, is het maar de vraag of hij zich daaraan houdt. Ik controleer hem niet en voel ook niet die behoefte.
Waarom vind jij hem belangrijker dan jou zelf? :idee:
Asterid81 schreef:
11-06-2019 17:09
Geen van zijn exen praat nog met hem. Die waar hij kinderen mee heeft zo min mogelijk in ieder geval. De rest negeert hem volkomen. Het is dankzij mij dat hij eindelijk een beetje begrijpt waarom ze zich zo gekwetst voelen en hij is zich er wel van bewust dat hij geen makkelijke man is.
Ik vind dat altijd een enorme rode vlag, een man of vrouw die met geen van zijn exen fatsoenlijk door een deur kan. Daar is meestal iets serieus mis mee.
bibi72 schreef:
11-06-2019 19:55

"dat ik zoveel geduld en begrip heb, maar ergens moet het wel tot iets gaan leiden".

Het heeft al geleid tot dat jij contacten met vrienden en familie hebt veranderd, dat jij je gedrag aanpast uit angst dat je vriend denkt dat er iets met andere mannen hebt. Het heeft ertoe geleid dat jij op je tenen loopt, niet meer chagerijnig kan zijn als je ongesteld moet worden. Kortom, jij bent niet meer jij. En hij? Hij is nog steeds dezelfde persoon met afwijkende paranoïde en jaloerse ideeen.
Daar lijkt het helaas wel op ja. Hij verwijt mij geregeld dingen als hij boos is, die zo op hemzelf van toepassing zijn. Bijvoorbeeld dat ik alleen maar aan mezelf zou denken (?), dat ik teveel behoefte heb aan aandacht (terwijl hij zelf de godganse dag aan het bellen/appen is) en nog wel meer van zulks. Dat hij geen afspraken wil maken over trouw met zo iemand als ik (?). Dit is letterlijk wat hij zei nadat ik gedag gekust werd in de kroeg. Ik herhaal; ik werd gedag gekust! Ik kuste niet uit mezelf iemand gedag, het zou niet in mijn hoofd opkomen!!
Je denkt dat zo'n vriend verwijderen de jaloezie oplost, maar eigenlijk bevestigd het alleen maar. Jij en vriend x, y en z zijn niet met elkaar te vertrouwen en moeten daarom bij elkaar weg blijven.

Tot de volgende en de volgende, zelfs mannelijke familieleden, collega's en dat hij jaloers wordt op de tijd die je met vriendinnen spendeert. Want ben je wel echt bij hen en komt er misschien geen man langs? Nooit spontaan van je plannen afwijken, want anders klopt je tijdlijn niet meer en moet je je daar voor verantwoorden.

En hij, hij houdt zègt heel veel van je te houden, maar twijfelt als jij moeilijk bent en hij z'n zin niet krijgt.
Asterid81 schreef:
11-06-2019 23:46
Daar lijkt het helaas wel op ja. Hij verwijt mij geregeld dingen als hij boos is, die zo op hemzelf van toepassing zijn. Bijvoorbeeld dat ik alleen maar aan mezelf zou denken (?), dat ik teveel behoefte heb aan aandacht (terwijl hij zelf de godganse dag aan het bellen/appen is) en nog wel meer van zulks. Dat hij geen afspraken wil maken over trouw met zo iemand als ik (?). Dit is letterlijk wat hij zei nadat ik gedag gekust werd in de kroeg. Ik herhaal; ik werd gedag gekust! Ik kuste niet uit mezelf iemand gedag, het zou niet in mijn hoofd opkomen!!
Gaslighting.
Javier schreef:
11-06-2019 20:43
Ik waag er nog èèn reactie aan n.a.v. een van je reacties Asterid.
" Het gaat enkel om andere mannen, die hij kort, lang, dik, dun, kaal, lelijk, oud, maakt niet uit, als een bedreiging ziet. Kennelijk is zijn eigenwaarde nogal laag?"
Nope. Het gaat NIET enkel om andere mannen.... Zelfs niet om zijn inderdaad lage eigenwaarde.
Lees al je eigen reacties op je topic nog eens terug.
Wat als een vriendin dat had gezegd, had geschreven? Of een andere viva-forumster?
Wat zou jij dan voor advies geven...????
Kom op, Asterid, je relatie is giftig. Jij bent de enige die er wat aan kan doen om te kappen en jezelf heel wat mooiers te gunnen.
'Your shit, you owe it' ........
Doe er wat aan, maak het uit, of hou op met je relatiegezeur als je zelf ook wel weet dat het foute boel is.
Dank voor al je posts Javier, ik zal ze opnieuw lezen en opnieuw, om mezelf eraan te herinneren dat dit niet normaal is. Als een vriendin me dit zou vertellen, zou ik haar beslist aanraden deze enge mafklapper zo snel mogelijk terug in zijn hok te sturen, hem uit haar leven te bannen enzovoorts. Ik weet het zeker heel goed dat dit een bodemloze reddeloos verloren zaak is, dat deze man niet is wie hij zegt. Misschien wil hij het echt wel graag, maar hij kan het gewoon niet. Iets wat hij mij verwijt, maar wat hijzelf keer op keer heeft bewezen. Ik heb hem genoeg tijd en kansen en geduld en begrip gegeven. Nu naar het punt; hoe maak je er het beste een einde aan zonder? Zelfs nu bedenk ik nog hoe ik zijn ego maar niet nog verder krenk.
Asterid81 schreef:
11-06-2019 22:57
Ik was even de deur uit om mijn zinnen te verzetten en ben wezen sporten. Iedereen zover bedankt voor het lezen en reageren, precies wat ik nodig heb om mezelf eraan te herinneren dat dit niet normaal is! Geneer jullie niet en geef me je ongezouten mening, dat helpt me.
Ik ben er niet zo bang voor om alleen te blijven en ik weet dat er ook heel ander type mensen bestaan, dus dat is het niet. Het is denk ik dat ik graag het mooie zie in iemand, zelfs als die iemand keer op keer vooral zijn minder mooie kanten laat zien. Daarbij ben ik niet iemand die snel de handdoek in de ring gooit, wat in dat geval misschien wel zo gezond zou zijn.

Ik zal proberen op iedereen te reageren, want ik waardeer jullie reacties enorm.

Dit is precies het type mens waar de Cluster B zijn of haar zinnen op zet: een tikketje naïef, betrouwbaar, inschikkelijk, loyaal, eerlijk, sociaal vaardig, ervan uitgaand dat de mens intrinsiek goed is en dat iedereen net zo redelijk en empatisch in elkaar zit als in dit geval TO. Onjuiste en gevaarlijke aannames m.i.

Ok TO, ga je al snel een Forrest Gumpje plannen? :lol:
Afbeelding
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 02:25
13.92% gewijzigd
Niet, hij weet het altijd zo te draaien dat hem iets aan wordt gedaan. Verdedig je niet, geef hem gelijk of antwoord niet verder. Ga niet in discussie. Het is klaar.
Asterid81 schreef:
11-06-2019 23:33
Ik ben er moe van ja, en intens verdrietig ook. Misschien had ik gedacht of gehoopt dat als hij zoveel van me zou houden als hij beweert, dat hij het dan oprecht meende van dat hij wil veranderen. Het is trouwens niet eens iets wat ik van hem gevraagd heb, maar wat hij zelf altijd heeft gezegd vanaf het begin, dat hij een serieuze relatie wilde en het anders wilde aanpakken dan hij heeft gedaan bij zijn exen. Ik geloof steeds minder dat hij om me geeft. Hij kan zich niet inleven in mijn gevoel, het kan hem ook niet boeien als ik verdriet heb, hij kan me dan niet troosten. Hij kan zich met enige moeite in mijn behoefte voorzien maar eigenlijk vindt hij vooral dat ik in zijn behoefte moet voorzien, rekening moet houden met hem en voelt hij zich snel afgewezen als ik een keer *per ongeluk* iets doe of zeg wat hem krenkt. Hij kan dan uren verongelijkt blijven. Het beste laat ik hem met rust dan, en help ik hem zichzelf niet te vermoeien, want daar kan hij totaal niet tegen, tegen laat naar bed gaan en stress. Dat is het recept voor een chagrijnige man die niet meer op stap wil. Een tijd geleden wilde hij op stap terwijl ik echt te moe was. Hij stampte toen boos de deur uit met dat ik áltijd maar moe was en dat hij hoe dan ook op stap ging, of ik nu mee zou gaan of niet. Hij vond dat ik geen rekening hield met zijn behoefte om op stap te gaan...
Ach, wat klinkt dat allemaal verdrietig. Dit zit gewoon op zoveel fronten niet goed. Deze man zal op zijn manier misschien best van je houden, maar die liefde gaat wel gepaard met een hele hoop lelijkheid die je er bij krijgt. Soms is liefde gewoon niet genoeg. Je wordt hier zo door opgeslokt, ik denk dat je het gewoon allemaal niet goed meer kan overzien. Als je er middenin zit is het natuurlijk heel moeilijk om het objectief te bekijken, maar voor een buitenstaander is het echt klip en klaar dat dit nóóit een leuke relatie gaat worden. Echt, liefde hoeft niet zo gepaard te gaan met lijden.

Ga alsjeblieft hulp zoeken hierbij. Dit kan je niet alleen. Zou je niet ‘s met een psycholoog willen praten hierover? Volgens mij heb je ondersteuning nodig, mensen die je kunnen helpen om uit deze ellende te komen. Blijf hier niet in hangen alleen. Je verdient dit niet. Je verdient een fijne relatie waarin je niet steeds zo verdrietig hoeft te zijn :rose:
Eigenlijk is de pijnlijke conclusie in één zin samen te vatten: je kan en mag jezelf niet zijn in je relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven