Hoe omgaan met twijfelende vriend

11-06-2019 16:02 250 berichten
Hallo

Mijn vriend, die ik 1,5 jaar geleden ontmoet heb, is van nature geen heel zeker persoon en heeft hierdoor, en door wat ervaringen uit het verleden (gescheiden, hartzeer, moeilijke jeugd in oorlogsgebied) af en toe last van jaloezie. Of eigenlijk heeft hij daar behoorlijk last van maar zo nu en dan zo extreem dat hij overreageerd en we met ruzie uit elkaar gaan. Hij voelt zich snel afgewezen en bedreigd door andere mannen. Nu vind ik hém uiteraard de leukste en liefste en interesseren andere mannen mij geen biet. Hij zegt ook dol te zijn op mij. Ik heb ook geen mannelijke vrienden of contacten buiten familie en collega's, hoewel hij hier wel met enige regelmaat naar vraagt.

Het steekt vooral de kop op als we samen uitgaan. Als er een man iets aan me vraagt (eigenlijk altijd een neutrale vraag en geen versierpogingen), staat hij al als een haai naast me met een arm om me heen om duidelijk te maken dat ik zijn meisje ben. Nu stoor ik me daar niet heel erg aan. Uit mezelf leg ik geen contact met andere mannen, maar laatst weekend kwam er een vage bekende bij ons groepje, die me bij vertrek spontaan 2 kussen op de wang gaf. Ik deed dit dus niet uit mezelf, even voor de duidelijkheid. Mijn vriend begon tegen mij te flippen hierover, waar dat goed voor was en dat hij dan ook vrouwen gedag wilde gaan zoenen (als wraak), waarop ik onmiddelijk duidelijk gemaakt heb dat ik geen zin had in dit gedrag van hem. Hij heeft daarna tot de volgende dag geen woord meer gezegd behalve het hoognodige en interesseert zich ook niet dat dat mij verdrietig maakt. Tot ik het zo zat was en naar huis vertrokken ben. Iets wat ik niet graag doe omdat dat betekent dat we een aantal dagen niet meer praten, maar hij liet me voor mijn gevoel geen keus. Hij sprak hierbij zijn twijfels uit over ons verschil in mening over wat acceptabel is en wat niet en over of ik dan wel goed genoeg ben voor hem.

Dit is niet de eerste keer dat ik boos vertrokken ben omdat hij het uiterste in mij tergt met zijn jaloerse gedoe. Ik vind dat gedrag best vervelend, vooral voor hemzelf. Hoe kan hij leren om wat minder primair te reageren, met me te praten over wat hem niet zint, op een manier dat we niet met ruzie uit elkaar gaan? Ik ben die dagen radiostilte en steeds het gevoel krijgen dat ík niet oke ben tamelijk zat. Hij komt wel altijd tot het inzicht dat hij zich onredelijk gedragen heeft, dat is naast dat ik dol ben op hem ook de reden dat ik tot nu toe geduld heb met hem. Ik wil echter liever niet meer dat dit nog voorkomt. Iemand tips hoe ik het beste met dit gedrag om kan gaan?
Trien30 schreef:
11-06-2019 20:43
Je vindt hem de leukste en de liefste?
Misschien als je het vaak genoeg tegen jezelf zegt dat je het gaat geloven.

Wat maakt hem dan zo leuk en zo lief? Want hier in dit topic is het niet te lezen.

Wat we hier lezen in een verknipte en verziekte relatie met een foute man van de bovenste plank.

Deze man wordt niet leuk, deze man is niet lief, deze man heeft jou compleet in zijn macht.
Hij heeft je zelfvertrouwen al zodanig afgebrokkeld dat je denkt dat jij dit gedrag uitlokt.

Lees je posts eens terug en lees het alsof ze van een vreemde zijn.
En doe jezelf een plezier, maak het uit en kom los uit deze idioterie. Je kan nog beter alleen zijn voor de rest van je leven dan het te delen met iemand die je emotioneel mishandeld.
Hij heeft, net als iedereen, ook goede kanten. Hij is grappig, slim, zorgzaam (op bepaald vlak althans), vaak genoeg ook wel lief en gezellig. Ik geloof dat hij het hart op de goede plaats heeft, hij is betrokken bij mensen die het minder goed hebben. Maar hij heeft beslist ook die andere, minder leuke kant, waarbij hij hard en egocentrisch is, bepaald niet lief. Ook voor zijn kinderen gaat hij niet door het vuur trouwens. Idioterie is het juiste woord en het is hoog tijd dat daar een einde aan komt. Mijn geduld is op en dat is misschien maar goed ook.
Hou er rekening mee dat zo’n type man erg naar kan worden als je het uitmaakt.
Kleppeboxx schreef:
11-06-2019 22:09
Elkaar liefhebben houdt ook in elkaar los kunnen laten om verder te kunnen gaan.

Je vriend komt over als een bodemloze put.
Hoeveel water je er ook in pompt, de put geraakt nooit vol. Wat ik zo in de reacties van TO lees, en ik wil geen etiketjes plakken, maar het klinkt naar narcisme. Je schreef al eerder dat hij zeer egoïstisch is en nogal bezitterig. Als je heel eerlijk bent naar jezelf.......... kun en wil jij leven met bezitterige egoist die niet in staat is tot zelfreflectie, die geen rekening houdt met anderen behalve zijn eigen ego?

Je bent nu nog redelijk onbeschadigd. Als jij in deze relatie wilt blijven, hoe denk jij dat jij eruit ziet over 5 jaar? Verdien je dan niet beter dan wat je nu hebt?
Jij zou een vriendin moeten zijn en zo behandelt moeten worden. Sorry maar je bent z'n therapeut en z'n boksbal. Ben je niet heel wat meer waard?
Dit is precies hoe ik het nu voel. Ik houd van hem, maar het zal nooit genoeg zijn. Alle liefde in de wereld zal hem niet doen geloven dat hij voor mij de moeite waard is, of was eigenlijk. De realiteit komt door dit topic naar boven en ik zie nu hoe zinloos het is dat ik zo mijn best doe voor een man die mij niet de moeite waard vindt om het weekend op een leuke manier door te brengen, die niet inziet hoeveel ik voor hem doe, die alleen maar aan zijn eigen gekrenkte ego vast blijft houden en het leuk lijkt te vinden om daarin te zwelgen van tijd tot tijd. Er misschien zelfs van geniet om mij te straffen door zijn afstandelijkheid na dat wangzoen-incident, waar ik zelf niet eens de controle over had. Het maakt me woest dat hij me daarom zo behandeld. Als het andersom zou zijn en hij om zijn nek gevolgen zou worden door een of andere griet, zou ik hem best zeggen dat ik dat niet leuk vond, maar ik zou het hem niet aanrekenen, gezien hij geen controle heeft over iemand anders zijn gedrag. Ik besef nu beter dat ik degene ben die bepaalt waar dit dramaqueen gedrag stopt.
merle78 schreef:
11-06-2019 23:53
Dit is precies het type mens waar de Cluster B zijn of haar zinnen op zet: een tikketje naïef, betrouwbaar, inschikkelijk, loyaal, eerlijk, sociaal vaardig, ervan uitgaand dat de mens intrinsiek goed is en dat iedereen net zo redelijk en empatisch in elkaar zit als dit dit geval TO. Onjuiste en gevaarlijke aannames m.i.
Jij zegt het, ik denk het.....
polydox schreef:
11-06-2019 23:45
Ik vind dat altijd een enorme rode vlag, een man of vrouw die met geen van zijn exen fatsoenlijk door een deur kan. Daar is meestal iets serieus mis mee.
Dat blijkt nu dus. Elke vrouw zou bij voorbaat al de benen hebben genomen bij het aantal kinderen/exen wat hij heeft en de hoeveelheid of eigenlijk gebrek daaraan met wie hij nog spreekt. Ik had met geen van mijn exen ruzie of een naar contact. Hij kon dat niet begrijpen. Ik wilde hem niet veroordelen om zijn verleden, maar ik heb mijn lesje helaas wel geleerd. Ook het feit dat ik geregeld het gevoel heb dat ik voor zijn liefde moet vechten, dat ik zelf grenzen moet trekken als het op aandacht van vrouwen naar hem toe aankomt, is niet fijn. Hij is een mooie man om te zien. Ik ben zelf ook niet lelijk, maar irritant is al die aandacht van andere vrouwen soms ook wel, temeer omdat hij van mij verwacht dat ik mannen op afstand houd maar het zelf lastig vindt om vrouwen niet te dichtbij te laten komen. Misschien heeft hij nu al wel zijn volgende prooi in vertrouwen genomen over wat voor aandachtshoeftige, egoistische, onbetrouwbare trut ik ben. Ik weet nu dat als een man niet leuk over zijn exen praat, dat ook géén goed teken is.
En zeker niet als het alle exen zijn, het kan best zijn dat je een ex from hell hebt maar allemaal? Dan ruikt het niet alleen dan stinkt het. Zorg dat je hier weg van komt. Je levert al stukken in van je zelf zo te lezen, zorg niet dat je hierdoor kapot gemaakt wordt. Hij brokkelt stukje bij beetje van je af, hij maakt je kleiner zodat hij zichzelf groter voelt. Neem het heft in handen, wees duidelijk en ga! Hou er wel rekening mee dat dit soort types erg naar kunnen worden zoals ik al eerder schreef. Hij zal dit als een krenking van zijn ego ervaren, maar dat is zijn probleem sowieso in dit hele verhaal.
polydox schreef:
12-06-2019 00:16
Jij zegt het, ik denk het.....
Ik heb Cluster B opgezocht. Een vriendin van me vond hem klinken als een borderliner, vanwege zijn moodswings geloof ik. Of hij borderliner of narcistisch is weet ik verder niet. Ik weet alleen dat hij vaak erg veel zelfmedelijden heeft, het leven als zwaar ervaart en veel vechten voor alles. Dat hij daarin de gemeenschappelijke deler is, lijkt hij niet altijd in te zien. Hij vindt dat zijn exen zich afschuwelijk gedragen, maar dat is vast niet voor niets.
polydox schreef:
12-06-2019 00:24
En zeker niet als het alle exen zijn, het kan best zijn dat je een ex from hell hebt maar allemaal? Dan ruikt het niet alleen dan stinkt het. Zorg dat je hier weg van komt. Je levert al stukken in van je zelf zo te lezen, zorg niet dat je hierdoor kapot gemaakt wordt. Hij brokkelt stukje bij beetje van je af, hij maakt je kleiner zodat hij zichzelf groter voelt. Neem het heft in handen, wees duidelijk en ga! Hou er wel rekening mee dat dit soort types erg naar kunnen worden zoals ik al eerder schreef. Hij zal dit als een krenking van zijn ego ervaren, maar dat is zijn probleem sowieso in dit hele verhaal.
ach, hij vindt mij niet goed genoeg, dus ik doe hem er waarschijnlijk een groot plezier mee.
Hij trapt anderen omlaag omdat hij zelf een zwak ego heeft, dat fix je niet. En vergis je niet, weggaan is een aantasting van zijn ego. Dus onderschat dat niet. Ik weet niet hoe hij heeft gehandeld bij zij exen, maar dat zal niet de hoofdprijs hebben gekregen vermoed ik.
polydox schreef:
12-06-2019 00:40
Hij trapt anderen omlaag omdat hij zelf een zwak ego heeft, dat fix je niet. En vergis je niet, weggaan is een aantasting van zijn ego. Dus onderschat dat niet. Ik weet niet hoe hij heeft gehandeld bij zij exen, maar dat zal niet de hoofdprijs hebben gekregen vermoed ik.
Ik kende ook zo iemand, liet alleen maar gebroken harten achter, sloeg de een, maakte ruzie zodat ze zelf vertrokken en dan maar huilen wat een rotwijven hij steeds trof. Sterkte ermee.
anoniem_43516 wijzigde dit bericht op 12-06-2019 07:26
40.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is dit de man waar je de rest van je leven bij wilt blijven?
Is dit de man waar je je Diamantenhuwelijk mee wilt halen, oftewel waar je 60 jaar getrouwd mee wilt zijn, als dat haalbaar is?
Of is 10 jaar met hem, vooruitkijken al teveel gevraagd, te ver vooruit?
Wat is jouw idee van de toekomst met hem? Wil je met hem echt oud worden?
Zie je jezelf nog met hem vijftig jaar samenleven?
Nee?
Waarom dan wel nog 1 jaar, nog 5 of 10 jaar, maar kan je niet kijken verder dan dat?
Nogmaals, is hij de man waar je nog 50 tot 60 jaar van je leven mee samen bent, hij de enige en echte en nooit een andere man (die beter bij je zou zijn), dan hem???
Stel het je eens in gedachten voor....'Ga ik met hem echt nog 60 jaar samenleven? Wil ik aan hem m'n leven geven? Aan hem mijn hele leven geven!?"
Levenslang elkaar trouw beloven is heel lang....decennialang, Wil jij echt levenslang met hem zijn?
Of moet je er na 1 jaar, of na 5 of 10 jaar pas achterkomen dat je je levenstijd hebt verspild aan dit sujet? Dan heb je nog een heel leven voor je. Zorg dat je er op tijd bij bent om nog een leuk leven te hebben. Zonder hem! ......
Tja.
Jouw leven, niet het mijne.
Jouw levenstijd, niet de mijne.
Je weet, vermoed ik, heus wel wat het beste is voor je.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
polydox schreef:
12-06-2019 00:06
Hou er rekening mee dat zo’n type man erg naar kan worden als je het uitmaakt.
Inderdaad. En hoe meer ik jouw eigen reacties lees op je topic: echt, maak het uit.
Stel je vrienden en familie op de hoogte en ben niet alleen/laat weten waar je bent als je het uitmaakt en indien nodig, ook nog een hele poos erna. Maar MAAK HET UIT!
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Wees blij dat je binnenkort een ex bent én dat er blijkbaar bij jou nog geen kinderen van gekomen zijn.

Dat laatste: Houden zo!
Want je wil niet nog de komende 18 jaar geconfronteerd worden met hem.
Astrid: wat wil je met dit topic?

Ik lees alleen maar hij doet dit, hij doet dat...etc.

Wat wil je bereiken met online klagen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
12-06-2019 06:43
Astrid: wat wil je met dit topic?

Ik lees alleen maar hij doet dit, hij doet dat...etc.

Wat wil je bereiken met online klagen?
Ineens komt al mijn frustratie boven blijkbaar. Ik doe al tijden mijn best voor hem, loop op mijn tenen, maar was die extreme ruzies waarbij we elkaar dagen niet zien of spreken meer dan zat. Ik heb daar steeds veel verdriet van. Door jullie reacties op mijn voorbeelden zie ik in dat dit totaal belachelijk is. Hij heeft een hele grote mond over hoe mensen hem met respect moeten behandelen, maar vindt het blijkbaar zelf wel best. En ik laat het gebeuren ja, omdat ik teveel geloof in het goede van een mens denk ik. Maar ik wil dit zo niet meer. Ik houd van hem, ben gek op hem en ik mis hem, maar ik wil niet meer terug naar iemand die op zo'n manier denkt om te kunnen gaan met me, dus ik heb veel aan jullie steun en bevestiging dat ik niet de komende 60 jaar van mijn leven zo wil blijven doorgaan. Ik had gehoopt dat het zou stabiliseren en we minder ruzies zouden hebben als ik hem daar geen reden toe gaf, maar hij is iemand die altijd een reden zal vinden om uit zijn plaat te gaan blijkbaar. Ik moet sterk blijven nu en er niet meer intrappen.
Nogmaals al die dingen uit zijn verleden daar heb jij geen bijdrage aangeleverd. Waarom leen je je er überhaupt voor om dan de rekening op te pakken?

Een ander zal zijn verleden niet verwerken door het te projecteren op iemand die er niet eens bij is geweest. Het zegt ook iets over jou dat je je zo veel schuld laat aan praten en dat je bereid bent om zo veel op je te nemen voor de lieve vrede. Het probleem is alleen dat het niet werkt.

Het is beter om dicht bij jezelf te blijven door aan te geven dat iemand zelf stappen dient te ondernemen om met zijn verleden om te gaan ipv mee gaan in iemand zijn rare gedachten kronkels.

Hoe is zo een beschadigd iemand relatiemateriaal voor jou?
Iets in jou wil ergens de hulpverlener en de redder uithangen want anders was je niet in deze situatie verzeild geraakt. Je kunt wel naar hem blijven wijzen maar je hebt hier zelf ook voor 50% je bijdrage aangeleverd. Ruzie en strijd bestaat bij de gratie van het feit dat er twee mensen aan mee doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Asterid81 schreef:
12-06-2019 08:08
Ineens komt al mijn frustratie boven blijkbaar. Ik doe al tijden mijn best voor hem, loop op mijn tenen, maar was die extreme ruzies waarbij we elkaar dagen niet zien of spreken meer dan zat. Ik heb daar steeds veel verdriet van. Door jullie reacties op mijn voorbeelden zie ik in dat dit totaal belachelijk is. Hij heeft een hele grote mond over hoe mensen hem met respect moeten behandelen, maar vindt het blijkbaar zelf wel best. En ik laat het gebeuren ja, omdat ik teveel geloof in het goede van een mens denk ik. Maar ik wil dit zo niet meer. Ik houd van hem, ben gek op hem en ik mis hem, maar ik wil niet meer terug naar iemand die op zo'n manier denkt om te kunnen gaan met me, dus ik heb veel aan jullie steun en bevestiging dat ik niet de komende 60 jaar van mijn leven zo wil blijven doorgaan. Ik had gehoopt dat het zou stabiliseren en we minder ruzies zouden hebben als ik hem daar geen reden toe gaf, maar hij is iemand die altijd een reden zal vinden om uit zijn plaat te gaan blijkbaar. Ik moet sterk blijven nu en er niet meer intrappen.
dus??

je gaat hem NU bellen en zeggen, dat het uit is??
Als je het uitmaakt, zul je hoogstwaarschijnlijk nog een paar keer bij hem terugkomen. Je klinkt niet sterk genoeg om echt door te pakken, je praat nog te verdedigend over hem, over hoe leuk hij kan zijn.
Een van mijn beste vriendinnen heeft precies zo'n man gehad. Wat hebben we lang op haar ingepraat..en ze zag het ook wel in hoor. Ze praatte precies zoals jij. Ze geloofde in het goede van de mens en hoopte dat zij hem tot inkeer kon brengen. Hij had ook een oorlogstrauma uit zijn jeugd, andere cultuur blabla.
Uiteindelijk heeft het alles bij elkaar zo'n 3 jaar geduurd..daarna kon ze beginnen met het terugvinden van zichzelf.
...
lilalinda schreef:
12-06-2019 08:32
dus??

je gaat hem NU bellen en zeggen, dat het uit is??
Waarom moet ze dat van jou NU doen?
...
Anárion schreef:
12-06-2019 08:35
Waarom moet ze dat van jou NU doen?
er staan vraagtekens achter
Hem vanuit frustratie aanklagen en confronteren met zijn foute gedrag is slechts het volgende stadium in de dramadriehoek:

https://www.coachy.nl/de-dramadriehoek/

Misschien is het handig dat TO eerst eens nadenkt over haar eigen rol/aandeel voordat zij boos alle frustraties op haar vriend uitstort. Bij gezonde communicatie hoort ook tijdig, eerlijk en open je eigen grenzen aangeven zonder de ander onnodig te kwetsen. Ipv maanden frustraties opbouwen om iemand te helpen en dan de bak op een onaangename manier uitstorten omdat het je te veel is geworden.
viva-amber schreef:
12-06-2019 08:18
Nogmaals al die dingen uit zijn verleden daar heb jij geen bijdrage aangeleverd. Waarom leen je je er überhaupt voor om dan de rekening op te pakken?
Geen mens is perfect en ikzelf ook niet. Blijkbaar vond ik dat ik het verdiende om me zo te laten behandelen, maar dat is dus nu klaar. Ik heb even geen behoefte aan contact opnemen. Ik wil even helemaal niets van hem horen en beraad me op de beste manier om hier niet meer terug in te geraken.

Wel herkenbaar dat verhaal van die vriendin met hetzelfde type. Mijn vriendinnen zullen dat ook wel zo ervaren. Ik heb er 1 die me blijft vertellen dat ik beter verdien dan dit, ondanks dat ze me dat voor de tiende keer zegt. Ze zal het me als het nodig is de rest van mijn leven zeggen. Ze hoopt dat het nu de laatste keer is, maar zegt precies wat iemand hier ook schrijft, dat ik nog teveel bezig ben met zijn leuke kanten en hoe het toch wel zou kunnen werken. Maar echt, ik ben er moe van, klaar mee, moegestreden, geen zin meer in, teveel mijn best gedaan en ik heb het afgelopen weekend maar weinig kunnen ontdekken dat hij ook echt voor mij gaat en zijn best wil doen voor mij. Zelfs als ik het zou willen, ik kán dit niet meer. Mijn geduld is op.
Anárion schreef:
12-06-2019 08:35
Als je het uitmaakt, zul je hoogstwaarschijnlijk nog een paar keer bij hem terugkomen. Je klinkt niet sterk genoeg om echt door te pakken, je praat nog te verdedigend over hem, over hoe leuk hij kan zijn.
Dat is inderdaad het risico wanneer je alles bij hem neerlegt en niet na denkt over hoe je hier zelf eerlijker en sterker in kunt staan. Waarschijnlijk ga je met hangende pootjes terug omdat je er niet goed over na hebt gedacht en dan begint het hele circus weer van voor af aan.
Wanneer jij denkt dat je dit verdiende dan is het tijd om met jezelf aan de slag te gaan.
viva-amber schreef:
12-06-2019 09:05
Misschien is het handig dat TO eerst eens nadenkt over haar eigen rol/aandeel voordat zij boos alle frustraties op haar vriend uitstort. Bij gezonde communicatie hoort ook tijdig, eerlijk en open je eigen grenzen aangeven zonder de ander onnodig te kwetsen. Ipv maanden frustraties opbouwen om iemand te helpen en dan de bak op een onaangename manier uitstorten omdat het je te veel is geworden.
Dit is absoluut niet wat ik van plan ben. Daarbij heb ik tussentijds telkens zonder boosheid mijn grenzen aangegeven. Ik heb er geen belang bij zij ego verder te krenken en daar ben ik ook niet op uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven