Hoe omgaan met twijfelende vriend

11-06-2019 16:02 250 berichten
Hallo

Mijn vriend, die ik 1,5 jaar geleden ontmoet heb, is van nature geen heel zeker persoon en heeft hierdoor, en door wat ervaringen uit het verleden (gescheiden, hartzeer, moeilijke jeugd in oorlogsgebied) af en toe last van jaloezie. Of eigenlijk heeft hij daar behoorlijk last van maar zo nu en dan zo extreem dat hij overreageerd en we met ruzie uit elkaar gaan. Hij voelt zich snel afgewezen en bedreigd door andere mannen. Nu vind ik hém uiteraard de leukste en liefste en interesseren andere mannen mij geen biet. Hij zegt ook dol te zijn op mij. Ik heb ook geen mannelijke vrienden of contacten buiten familie en collega's, hoewel hij hier wel met enige regelmaat naar vraagt.

Het steekt vooral de kop op als we samen uitgaan. Als er een man iets aan me vraagt (eigenlijk altijd een neutrale vraag en geen versierpogingen), staat hij al als een haai naast me met een arm om me heen om duidelijk te maken dat ik zijn meisje ben. Nu stoor ik me daar niet heel erg aan. Uit mezelf leg ik geen contact met andere mannen, maar laatst weekend kwam er een vage bekende bij ons groepje, die me bij vertrek spontaan 2 kussen op de wang gaf. Ik deed dit dus niet uit mezelf, even voor de duidelijkheid. Mijn vriend begon tegen mij te flippen hierover, waar dat goed voor was en dat hij dan ook vrouwen gedag wilde gaan zoenen (als wraak), waarop ik onmiddelijk duidelijk gemaakt heb dat ik geen zin had in dit gedrag van hem. Hij heeft daarna tot de volgende dag geen woord meer gezegd behalve het hoognodige en interesseert zich ook niet dat dat mij verdrietig maakt. Tot ik het zo zat was en naar huis vertrokken ben. Iets wat ik niet graag doe omdat dat betekent dat we een aantal dagen niet meer praten, maar hij liet me voor mijn gevoel geen keus. Hij sprak hierbij zijn twijfels uit over ons verschil in mening over wat acceptabel is en wat niet en over of ik dan wel goed genoeg ben voor hem.

Dit is niet de eerste keer dat ik boos vertrokken ben omdat hij het uiterste in mij tergt met zijn jaloerse gedoe. Ik vind dat gedrag best vervelend, vooral voor hemzelf. Hoe kan hij leren om wat minder primair te reageren, met me te praten over wat hem niet zint, op een manier dat we niet met ruzie uit elkaar gaan? Ik ben die dagen radiostilte en steeds het gevoel krijgen dat ík niet oke ben tamelijk zat. Hij komt wel altijd tot het inzicht dat hij zich onredelijk gedragen heeft, dat is naast dat ik dol ben op hem ook de reden dat ik tot nu toe geduld heb met hem. Ik wil echter liever niet meer dat dit nog voorkomt. Iemand tips hoe ik het beste met dit gedrag om kan gaan?
Vriendgedumpt schreef:
16-06-2019 21:31
Nee hoor, hij doelt op mijn ex vriendjes.

Ok, dat zijn zijn zaken niet. Maar het is voorbij toch? :lol:
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 12:34
0.27% gewijzigd
Vriendgedumpt schreef:
17-06-2019 11:15
Maak jullie geen zorgen. Ik ben wel even genezen van het fenomeen 'man' en heb totaal geen zin in een relatie nu, maar dit was wel een harde en goede les waarop ik in de toekomst moet letten en aan welke eisen een man voor mij moet voldoen. De eerste de beste sukkel met dit soort rare fratsen komt er niet meer in. Een afspraak bij de therapeut staat gepland.

Ik denk dat je je moet concentreren op jezelf en je eigen patronen. Het is handig dat je rode vlaggen voortaan kunt herkennen in mensen (niet alleen mannen), maar het belangrijkste is hoe JIJ denkt en handelt (en weten waarom).
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij om afstand te houden, tot zijn frustratie geloof ik. Hij belde anoniem. Ik zei geen behoefte te hebben om te horen wat er niet goed is aan me en dat ik er genoeg van heb en dat een gesprek sowieso zinloos is als hij geen excuses wil maken voor zijn nare gedrag. Hij zei: Maar ik slaap al 3 dagen niet en voel me ook heel rot en waar moet ik dan eigenlijk excuses voor aanbieden? Ik wil uitleggen waarom ik me zo gedroeg (dat interpreteer ik als; ik wil uitleggen waarom jij dit gedrag verdiende) en ik wil dan ook dat jij mij excuses biedt voor hoe je mij behandeld hebt. Ik heb het gesprek afgekapt en opgehangen. Halleluja zeg. Hij wil het echt niet snappen en ik heb de puf niet om nog eens aan te horen waarom hij vindt dat zijn gedrag oke is. Het is goed zo. Ik heb me meer dan genoeg laten kwetsen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zei het je. Hij belt met een verdrietig verhaal. Hij slaapt al 3 dagen niet, die laiferd. Daar hoor je medelijden mee te krijgen en dan hem meteen ter wille te staan.
Dat deed je niet.

GOED ZO!!!

Nu gaat er een andere truc komen hoor.

Even glazenbollen:
1. Hij wordt boos en gaat dreigen met zelfmoord, of iets anders ergs.
2. Hij laat anderen bellen dat je contact met hem moet zoeken.
3. Er gebeurt Iets Heel Ergs waar alleen jij hem bij kunt helpen, want hij is echt radeloos.

Ik wed nummer 3. Ben benieuwd!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Hij hoeft het niet te snappen....
Ik zou voorlopig je anonieme en onbekende telefoontjes naar je voicemail laten gaan. Jullie zijn allebei alleen bezig met winnen ten koste van de ander. Lijk mij beter om dan maar helemaal geen contact meer te hebben. Zijn nachtrust daar is hij zelf verantwoordelijk voor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Doreia* schreef:
19-06-2019 13:38
Ik zei het je. Hij belt met een verdrietig verhaal. Hij slaapt al 3 dagen niet, die laiferd. Daar hoor je medelijden mee te krijgen en dan hem meteen ter wille te staan.
Dat deed je niet.

GOED ZO!!!

Nu gaat er een andere truc komen hoor.

Even glazenbollen:
1. Hij wordt boos en gaat dreigen met zelfmoord, of iets anders ergs.
2. Hij laat anderen bellen dat je contact met hem moet zoeken.
3. Er gebeurt Iets Heel Ergs waar alleen jij hem bij kunt helpen, want hij is echt radeloos.

Ik wed nummer 3. Ben benieuwd!
Dat dus.
Alle reacties Link kopieren
Geen van de drie. De passief aggresieve communicatie is begonnen. Hij laat via omwegen merken dat het punt gekomen is dat het hem niet meer kan interessen om met me te praten omdat 'ik' hem als loyaal persoon die hij is de rug heb toegekeerd. Zucht.
Slachtoffer ten top. Ik heb nog nooit een ex definitief de rug toegekeerd. Dat was nooit nodig omdat we er altijd op een volwassen manier uit kwamen maar met deze man is een volwassen gesprek niet mogelijk. Hij wil alleen zijn gelijk, mij uitleggen wat er allemaal aan mij mankeert wat zijn rotgedrag rechtvaardigd en wel nu. Of eigenlijk al eergisteren. En nu hij zijn zin niet krijgt omdat ik het niet meer hoef te horen, wordt hij boos. Het doet mij desondanks veel verdriet dat het stuk is tussen ons. Ik heb er erg veel moeite mee, ook al gedroeg hij zich als een klootzak. Ik mis zijn leuke kant en de leuke dingen die we deden. Hoe hou ik het vol zo.
Alle reacties Link kopieren
Hoe via omwegen?
Van die cryptische berichten op social media of zo? Daar kijk je nu niet meer op toch?

Hoe langer het geleden wordt, hoe helderder je het ziet. Dat zie je nu al. Je zegt al: hij wil alleen zijn gelijk. Hij kan heel erg slecht tegen zijn verlies. En dat laat hij dus zo merken. Hij is een gemeen, venijnig alpha mannetje dat niet gedumpt kan worden in zijn wereld. Dan moet er wel iets heel ergs aan jou mankeren dat je hém laat vallen. En zo krikt hij zijn eigen ego weer op ten koste van jou.

Dat valt echt in het niet bij de leuke kant die hij toneelspeelde.
Want let goed op: Zolang jij deed wat hij wou was het goed en was hij leuk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ja via social media. Ik kijk daar zelf niet, maar hoor dat via gezamelijke vrienden. Het verbaast me niet. Hij heeft op een eerder moment toen hij boos was op me omdat ik contact had met een vriend, een zielig bericht geplaatst op social media om aandacht te krijgen van vrouwen. Tegen een van de vrouwen heeft hij gezegd dat als ze sex wilde dat ze wel langs kon komen maar dat hij verder niets van haar wilde. Zij was beledigd toen. Ze vertelde me afgelopen weekend dat hij dit voorstel gedaam heeft destijds en er niet op ingegaan is. Dat ze hem maar een onbetrouwbare eikel vindt en het zielig vond voor mij. Dit is dus hoe hij reageert als zijn ego gekrenkt wordt, en dat gebeurt nogal makkelijk want hij heeft tenen zo lang als de chinese muur. Desondanks voel ik nog steeds veel liefde voor hem en zou ik het hem zo gunnen dat hij gelukkig kan zijn, ook al is het niet met mij. Maar ik denk niet dat hij gelukkig wordt van wie dan ook. Hij voelt zich verongelijkt en onrechtvaardig behandeld door de hele wereld :-( , alleen moet ik oppassen dat ik me niet weer als bliksemafleider laat gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Je mag mensen gunnen gelukkig te zijn.
Maar dat kan alleen diegene zélf bewerkstelligen.

Ik gun het JOU om gelukkig te zijn. En dat is zeker weten zonder deze man.
Vraag anderen om niets meer te melden over wat hij doet of laat op social media. Zo belangrijk is hij niet meer. Anders zijn deze vrienden allemaal bezig met optie 2 uit mijn 3 keuzes he? Anderen laten zorgen dat je weer bij hem terug komt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-06-2019 11:11
Je mag mensen gunnen gelukkig te zijn.
Maar dat kan alleen diegene zélf bewerkstelligen.

Ik gun het JOU om gelukkig te zijn. En dat is zeker weten zonder deze man.
Vraag anderen om niets meer te melden over wat hij doet of laat op social media. Zo belangrijk is hij niet meer. Anders zijn deze vrienden allemaal bezig met optie 2 uit mijn 3 keuzes he? Anderen laten zorgen dat je weer bij hem terug komt.
Ik sluit me aan bij Doreia.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft zelf net ook weer geappt. Dat als ik niet wil praten we het hierbij laten en ik de sleutel terug moet sturen. Maar hij wil praten want hij voelt zich gedisrespecteert en zegt nog veel meer te weten over dingen die ik hem niet eerlijk verteld zou hebben en dat hij wil dat ik daar eerlijk over ga zijn want hij is daar boos over en dat is de reden dat hij zich als een lul gedroeg. Nu weet ik niet over wat voor dingen hij het nog zou kunnen hebben, want de afgelopen tijd heb ik alle mannen uit mijn leven gebannen en ervoor gezorgd dat er absoluut niets zou zijn wat hem jaloers zou kunnen maken. Over het eerste half jaar van onze relatie heb ik hem alles verteld maar hij beweert dat hij dingen weet die er niet zijn. Hij ziet spoken. Hij zegt dat ik een bepaald iemand op fb toegevoegd heb wat ik helemaal niet gedaan heb. Ik denk onderhand dat hij gewoon gestoord is.
Alle reacties Link kopieren
App terug dat hij de sleutel opgestuurd krijgt.
En op alle rest, niet ingaan.

Hij schiet met hagel om een discussie met je aan te gaan en te zorgen dat hij in je gedachten blijft.
Dat je maar met hem bezig blijft. Daar is hij op uit. Macht.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je nog met hem in discussie? Waarom reageer je nog? Waarom kan hij jou nog bereiken?

Stuur die sleutel op of stop deze in de bus en kap het contact 100% af zonder verdere discussie. Jullie zijn het niet met elkaar eens....maar echt who cares???

Dat je 1 van zijn gemene exen zou worden was toch de hele tijd al duidelijk...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Ik zal hem de sleutel sturen. Met een deurmat erbij.
Alle reacties Link kopieren
Vriendgedumpt schreef:
24-06-2019 12:01
Inderdaad. Ik zal hem de sleutel sturen. Met een deurmat erbij.
En verder:
NIET
HAPPEN

Want daar is hij op uit!
doreia* wijzigde dit bericht op 24-06-2019 13:32
1.79% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Vriendgedumpt schreef:
24-06-2019 12:01
Inderdaad. Ik zal hem de sleutel sturen. Met een deurmat erbij.
Nee, vooral niet reageren.

Het is actie - reactie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-06-2019 11:30
App terug dat hij de sleutel opgestuurd krijgt.
En op alle rest, niet ingaan.
...
Dit. Jij hoeft je nergens meer voor te verantwoorden en kunt je energie wel voor betere dingen gebruiken. Dus al schiet hij bliksemflitsen uit zijn kringspier van ellende als je niet doet wat hij wil: zijn probleem. Laat hem die controle niet over je terugkrijgen; je bent hem niks meer verschuldigd (behalve die sleutel).

"Ik zorg dat je de sleutel terugkrijgt". PUNT (<- niet letterlijk opschrijven, dat PUNT, anders voelt hij zich weer gedisrespecteerd).
Alle reacties Link kopieren
Hem zijn sleutel sturen en blokkeren. Wat hierboven ook staat: hij probeert macht over je te houden. Wat een naar en min ventje...
Beter een half motto....
Je hebt wel een beetje een bord voor je hoofd he?

Djeez. Sleutel in een envelop en alle social media blokken.
Niet op hem reageren.

Of mis je de drama gewoon?
Alle reacties Link kopieren
Vriendgedumpt schreef:
24-06-2019 11:27
Hij heeft zelf net ook weer geappt. Dat als ik niet wil praten we het hierbij laten en ik de sleutel terug moet sturen. Maar hij wil praten want hij voelt zich gedisrespecteert en zegt nog veel meer te weten over dingen die ik hem niet eerlijk verteld zou hebben en dat hij wil dat ik daar eerlijk over ga zijn want hij is daar boos over en dat is de reden dat hij zich als een lul gedroeg. Nu weet ik niet over wat voor dingen hij het nog zou kunnen hebben, want de afgelopen tijd heb ik alle mannen uit mijn leven gebannen en ervoor gezorgd dat er absoluut niets zou zijn wat hem jaloers zou kunnen maken. Over het eerste half jaar van onze relatie heb ik hem alles verteld maar hij beweert dat hij dingen weet die er niet zijn. Hij ziet spoken. Hij zegt dat ik een bepaald iemand op fb toegevoegd heb wat ik helemaal niet gedaan heb. Ik denk onderhand dat hij gewoon gestoord is.
Oh, wat herken ik veel uit dit topic. Wat fijn om alle reacties te lezen. Hoe gaat het op dit moment met je @vriendgedumpt? Hoe lang heeft hij je nog lastig gevallen? Heb je ooit excuses gekregen - of was hij daar te ''man'' (lees: jochie) voor?

:hug:
Alle reacties Link kopieren
Nog heel lang! Niet voortdurend, maar dan ineens weer vanuit het niets, via via (soms benadert hij vrienden van vrienden om erachter te komen met wie ik omga). Recent nog benadert door een vals account van een 'dame'. En altijd op momenten dat het beter gaat met je. Zo bizar.
Alle reacties Link kopieren
Lees mijn motto en pas het toe op jezelf.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
“ Hoe kan hij leren om wat minder primair te reageren”

Niet.
Jij hebt geen invloed op hem. Dit zal alleen maar erger worden want hij ziet je als bezit en niet als mens.
Alle reacties Link kopieren
Dank dames. Dit topic was geüpt door iemand in dezelfde situatie als ik destijds. Mijn heerschap heb ik een jaar geleden al aan de dijk gezet. Zoals kenmerkend voor zulke persoonlijkheden probeert hij links en rechtsom nog steeds zijn ego te voeden. Tja. Life goes on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven