Hoe omgaan met verslaving vriend?
zondag 30 november 2025 om 21:34
Iemand in mijn vriendenkring heeft al jaren een alcohol- en drugsverslaving. Is al enkele keren in het ziekenhuis beland, heeft epilepsie gekregen, is langere periodes clean geweest maar nu terug hervallen. Ik maak me ernstig zorgen over zijn gezondheid.
In vorige periodes van terugval sloot hij zich volledig van iedereen af, kwam niet buiten, wilde niemand zien omdat iedereen hem dan probeerde te overtuigen hulp te zoeken. Nu komt hij nog wel buiten (zegt ook regelmatig een afspraak af), maar wordt zijn terugval zowat doodgezwegen in zijn bijzijn omdat we denken dat het nog erger zal worden als hij zich weer gaat isoleren.
Ik vind het moeilijk, weet niet waar ik nu goed aan doe.
In vorige periodes van terugval sloot hij zich volledig van iedereen af, kwam niet buiten, wilde niemand zien omdat iedereen hem dan probeerde te overtuigen hulp te zoeken. Nu komt hij nog wel buiten (zegt ook regelmatig een afspraak af), maar wordt zijn terugval zowat doodgezwegen in zijn bijzijn omdat we denken dat het nog erger zal worden als hij zich weer gaat isoleren.
Ik vind het moeilijk, weet niet waar ik nu goed aan doe.
zondag 30 november 2025 om 22:04
Hard zijn. Ik kan niks voor je doen als jij niet van de alcohol/drugs af kan blijven.
Niet omdat dat hem helpt, maar omdat dat jou helpt.
Iemand die zelf niet de motivatie heeft om clean te zijn, kan je helemaal leegzuigen, zonder dat het jou of hem iets oplevert.
Hij moet het willen en doen.
Je kan hem laten weten dat je er voor hem bent, als hij dat kan.
Niet omdat dat hem helpt, maar omdat dat jou helpt.
Iemand die zelf niet de motivatie heeft om clean te zijn, kan je helemaal leegzuigen, zonder dat het jou of hem iets oplevert.
Hij moet het willen en doen.
Je kan hem laten weten dat je er voor hem bent, als hij dat kan.
zondag 30 november 2025 om 22:22
In ieder geval zorgen dat zijn verslaving niet jouw probleem wordt. Ik heb dat wel laten gebeuren en dat heeft me meer dan 10 jaar verdriet, ellende en angst gebracht.
Ik lees nu (15 jaar) later het boek ' de moeder van David S.' Ik had gewild dat ik dat toen gelezen had.
Sterkte.
Ik lees nu (15 jaar) later het boek ' de moeder van David S.' Ik had gewild dat ik dat toen gelezen had.
Sterkte.
Ga ik over nadenken.
zondag 30 november 2025 om 22:31
Ik heb op praktisch vlak 'geen last' van zijn verslaving, hij wil net niemand tot last zijn, niet materiaal en niet emotioneel. Maar ik ben wel bezorgd natuurlijk. Ik zoek het boek eens op.Polo schreef: ↑30-11-2025 22:22In ieder geval zorgen dat zijn verslaving niet jouw probleem wordt. Ik heb dat wel laten gebeuren en dat heeft me meer dan 10 jaar verdriet, ellende en angst gebracht.
Sterkte.
zondag 30 november 2025 om 22:44
Maar is dat ook mogelijk/realistisch? Is hij op zo’n erbij zijn moment dan ook (mogelijk) onder invloed, want dat lijkt me wel heel veel verschil maken. Ik denk wel dat het moeilijk blijft voor iedereen om neutraal te blijven. Als hij onder invloed is lijkt het me vrij logisch als mensen hem er niet bij willen hebben, is hij nuchter dan snap ik ook dat mensen op zo’n moment hun kans grijpen om op hem in te praten. Niet iedereen kan dat bieden, zo’n neutrale houding.onderdepalmboom schreef: ↑30-11-2025 22:27Aan 'erbij zijn', zonder zich te moeten verantwoorden, onze zorgen te moeten aanhoren,...
zondag 30 november 2025 om 23:01
Polo schreef: ↑30-11-2025 22:22In ieder geval zorgen dat zijn verslaving niet jouw probleem wordt. Ik heb dat wel laten gebeuren en dat heeft me meer dan 10 jaar verdriet, ellende en angst gebracht.
Sterkte.
Mooi boek, maar vijftig jaar oud en de "methoden" die beschreven worden, zijn inmiddels allang achterhaald. Ik bedoel, een hulpverlener die samen met de verslaafde drugs gebruikt om erger te voorkomen... Tja. Bovendien zijn alle verslaafden in het boek aan de heroine danwel coke.
Ik heb er ook veel aan gehad hoor, ik was dat zusje dat niet gezien werd omdat alle aandacht naar de verslaafde ging.
Verder vind ik de uitspraak "als de verslaafde niet wil, dan kan hij niet afkicken/helpt het allemaal niet", een dooddoener. Er zijn maar heel weinig drugs- danwel alcoholverslaafden die intrinsiek gemotiveerd, en sterk genoeg zijn, om zelf de stap te kunnen zetten van de zooi af te willen komen. Bovendien is hun denken vaak vertroebeld door de roes. Ingrijpen van buitenaf kan er juist voor zorgen dat de verslaafde uiteindelijk wel die motivatie krijgt.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
zondag 30 november 2025 om 23:03
Wat fijn voor je vriend dat hij er mag zijn ondanks zijn ziekte.
En dat hij verder geen appel op je doet voor middelen of psychische last.
Ik denk dat veel verslaafden naast verslaafd ook zeer vereenzamen juist door de verslaving en dan is er nog minder motivatie om zonder middelen te leven
Lees tip Google is op de CRA methode bij verslaving. Die gaat er juist om dat mensen een goede community om zich heen hebben.
En dat hij verder geen appel op je doet voor middelen of psychische last.
Ik denk dat veel verslaafden naast verslaafd ook zeer vereenzamen juist door de verslaving en dan is er nog minder motivatie om zonder middelen te leven
Lees tip Google is op de CRA methode bij verslaving. Die gaat er juist om dat mensen een goede community om zich heen hebben.
where ever you go, go with your heart
zondag 30 november 2025 om 23:11
Ik heb er ook de nodige ervaring mee helaas. En dat is wel mijn ervaring. Iemand die niet wil wil niet. Dan kun je als buitenstaander nog zoveel proberen.Fantasy schreef: ↑30-11-2025 23:01Mooi boek, maar vijftig jaar oud en de "methoden" die beschreven worden, zijn inmiddels allang achterhaald. Ik bedoel, een hulpverlener die samen met de verslaafde drugs gebruikt om erger te voorkomen... Tja. Bovendien zijn alle verslaafden in het boek aan de heroine danwel coke.
Ik heb er ook veel aan gehad hoor, ik was dat zusje dat niet gezien werd omdat alle aandacht naar de verslaafde ging.
Verder vind ik de uitspraak "als de verslaafde niet wil, dan kan hij niet afkicken/helpt het allemaal niet", een dooddoener. Er zijn maar heel weinig drugs- danwel alcoholverslaafden die intrinsiek gemotiveerd, en sterk genoeg zijn, om zelf de stap te kunnen zetten van de zooi af te willen komen. Bovendien is hun denken vaak vertroebeld door de roes. Ingrijpen van buitenaf kan er juist voor zorgen dat de verslaafde uiteindelijk wel die motivatie krijgt.
Terug van weggeweest
zondag 30 november 2025 om 23:21
Ditishet25 schreef: ↑30-11-2025 23:11Ik heb er ook de nodige ervaring mee helaas. En dat is wel mijn ervaring. Iemand die niet wil wil niet. Dan kun je als buitenstaander nog zoveel proberen.
Mijn ervaring is anders. Iemand kan, na de "gedwongen" fysieke afkick, wel degelijk tot inzicht komen. Mits met hele goede hulpverlening en begeleiding, en zicht op een fijn toekomstperspectief. Een goede thuisbasis is ook helpend, hoewel vaak niet (meer) aanwezig.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
zondag 30 november 2025 om 23:29
Je zou zelf de regel kunnen stellen dat hij erbij mag zijn, tenzij hij onder invloed is.onderdepalmboom schreef: ↑30-11-2025 22:27Aan 'erbij zijn', zonder zich te moeten verantwoorden, onze zorgen te moeten aanhoren,...
Look me in the eyes and tell me what you see.
maandag 1 december 2025 om 00:42
Ik doelde er meer op dat de moeder de verslaving in stand hield door voor hem te blijven zorgen/alles te blijven regelen. En dat jouw ongelukkig zijn hem er weer toe brengt om nog maar eens een shotje te nemen.Fantasy schreef: ↑30-11-2025 23:01Mooi boek, maar vijftig jaar oud en de "methoden" die beschreven worden, zijn inmiddels allang achterhaald. Ik bedoel, een hulpverlener die samen met de verslaafde drugs gebruikt om erger te voorkomen... Tja. Bovendien zijn alle verslaafden in het boek aan de heroine danwel coke.
Dat inzicht had ik toen graag gehad willen hebben.
Ga ik over nadenken.
maandag 1 december 2025 om 07:02
Er zijn bij veel instellingen avonden voor vrienden en familie want het is een worsteling. Heb het toendertijd gedaan bij de Jellinek. Vooral goed voor mijn moeder want die facaliteerde meer dan ze door had.
Bij mijn zusje was ze altijd welkom maar niet zonder regels. Ze mocht geen geld lenen, kon wel mee eten als ze aanspreekbaar was. Ik was zelden boos (tegen haar), wel duidelijk met gevolgen. Geen afwijzing op persoon, wel op gedrag.
Als hulpverlener in de verslavingszorg, motivatie vanuit vrienden en familie is altijd goed maar vervangt nooit eigen motivatie. Vaak vecht de familie zo hard dat ze niet zien dat het avrecht werkt of gewoon niet blijft hangen. Eventuele lichte dwang kan nog, bijv je mag hier slapen als je een behandeling volgt. Maarja, als ze het dan maar half volgen of altijd komen en het afdraaien als een moetje is dat dan voldoende? Wat is de grens? Vaak best ingewikkeld en grenzen vervagen snel.
Bij mijn zusje was ze altijd welkom maar niet zonder regels. Ze mocht geen geld lenen, kon wel mee eten als ze aanspreekbaar was. Ik was zelden boos (tegen haar), wel duidelijk met gevolgen. Geen afwijzing op persoon, wel op gedrag.
Als hulpverlener in de verslavingszorg, motivatie vanuit vrienden en familie is altijd goed maar vervangt nooit eigen motivatie. Vaak vecht de familie zo hard dat ze niet zien dat het avrecht werkt of gewoon niet blijft hangen. Eventuele lichte dwang kan nog, bijv je mag hier slapen als je een behandeling volgt. Maarja, als ze het dan maar half volgen of altijd komen en het afdraaien als een moetje is dat dan voldoende? Wat is de grens? Vaak best ingewikkeld en grenzen vervagen snel.
maandag 1 december 2025 om 07:59
Voor iedereen zal dit anders zijn, maar een regel dat hij niet onder invloed mag zijn lijkt mij wel een vorm van verantwoorden. echter zou ik zelf ook die voorwaarde stellen, dus ik begrijp sowieso niet zo goed wat TO bedoelt met dat hij er mag zijn, zonder voorwaarden ect
maandag 1 december 2025 om 08:01
Maar hoe krijg je een gedwongen opname/afkick geregeld? Er zijn functionerende verslaafden. Daarvan weten veel mensen niet dat ze verslaafd zijn, ontkennen het zelf ook nog eens vaak. Pas als mensen weten te stoppen met de verslaving, kunnen ze beoordelen hoeveel invloed het had op hun leven.Fantasy schreef: ↑30-11-2025 23:21Mijn ervaring is anders. Iemand kan, na de "gedwongen" fysieke afkick, wel degelijk tot inzicht komen. Mits met hele goede hulpverlening en begeleiding, en zicht op een fijn toekomstperspectief. Een goede thuisbasis is ook helpend, hoewel vaak niet (meer) aanwezig.
maandag 1 december 2025 om 10:27
Ik denk dat het makkelijker is als er voor de verslaafde perspektieven zijn na afkicken (werk, een woning, vrienden/partner....).Ditishet25 schreef: ↑30-11-2025 22:29Iemand moet geholpen willen worden. Zolang dat niet zo is kun je niks.
Dat zijn dingen die niet in 1 keer uit de lucht komen vallen.
En ik denk dat hier hulp van anderen het verschil kan maken, bij sommige mensen.
Maar het is natuurlijk ook zo dat verslaafden moeten beseffen dat hun verslaving ellende brengt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
maandag 1 december 2025 om 11:42
Ik vind dit een sterk punt. Je wil is denk ik doorgaans onder controle van de verslaving. Dus dat willen is subjectief.Fantasy schreef: ↑30-11-2025 23:01Verder vind ik de uitspraak "als de verslaafde niet wil, dan kan hij niet afkicken/helpt het allemaal niet", een dooddoener. Er zijn maar heel weinig drugs- danwel alcoholverslaafden die intrinsiek gemotiveerd, en sterk genoeg zijn, om zelf de stap te kunnen zetten van de zooi af te willen komen. Bovendien is hun denken vaak vertroebeld door de roes. Ingrijpen van buitenaf kan er juist voor zorgen dat de verslaafde uiteindelijk wel die motivatie krijgt.
Aan de andere kant kan een verslaafde voor de langere termijn wel graag een ander leven voor zichzelf willen. Het leven dat hij nu leidt niet meer willen.
Dat is denk ik wel een voorwaarde om stappen te zetten.
maandag 1 december 2025 om 12:40
Nee hoor, er hoeft niets verantwoord te worden. Ik vind het niet prettig als iemand onder invloed is, dus wil ik op die momenten geen contact.Solsol schreef: ↑01-12-2025 07:59Voor iedereen zal dit anders zijn, maar een regel dat hij niet onder invloed mag zijn lijkt mij wel een vorm van verantwoorden. echter zou ik zelf ook die voorwaarde stellen, dus ik begrijp sowieso niet zo goed wat TO bedoelt met dat hij er mag zijn, zonder voorwaarden ect
Look me in the eyes and tell me what you see.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in