Hoe vind ik mezelf weer terug?

28-12-2009 15:56 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn relatie is de afgelopen 2,5 maand ineengestort.

Na dik 4,5 jaar.

Het is moeilijk geweest en uiteindelijk heb ik de knoop door moeten hakken en is de realtie nu voorbij.

Maar nog niet alles is voorbij.

Dat ik mijn toekomstbeeld moet bijstellen, en hem niet meer naast me heb is iets waar ik vreselijk aan moet wennen.

Maar wat me nog dieper getroffen heeft is dat hij me ervaren heeft als een negatief mens.

Ik vind dat zo verschrikkelijk moeilijk omdat ik daar een enorme knauw van opgelopen heb. Of is dat ook weer negatief van mij?

Ik weet niet meer zo goed hoe ik zijn blik op mij, uit mijn eigen systeem moet krijgen..

Hoe vind ik mezelf weer terug?
..popcorn?
Jullie hebben 4,5 jaar een relatie gehad en nu zegt hij dat hij je een negatief mens vind?

Als dat zo is, vind ik dat hij het wel heel lang met je heeft volgehouden......lijkt me dus vrij onlogisch.

Hoe kijk jij tegen jezelf aan? Vind je dat hij gelijk heeft of absoluut niet, hoe vind jij dat je bent?

Ik denk dat je voor jezelf eens op een rijtje moet zetten wat je wel en niet leuk vind aan jezelf, zo'n soort + en - lijstje zeg maar.

En vraag dan eens aan vriendinnen, broer, zus, ouders hoe zij daar tegenaan kijken.

Dit is de mening van 1 persoon he en die heeft blijkbaar erg veel invloed op hoe jij tegen jezelf aan kijkt.
Beetje kort verhaal om een mening op te baseren.

Was je in de hele relatie negatief, of is de manier waarop je het uitmaakte hem niet goed bekomen?

Als het eerste is, dan moet je daar misschien wat aan doen. Als het tweede het geval is, realiseer je dan dat dat logisch is. Komop zeg, zijn vriendin zegt dat het over is, dan sta je echt niet te springen van blijdschap, ook al weet je misschien best dat het beter is zo.

Kop op.
Je relatie is nu 2,5 maand beëindigd. Hij vind je een negatief mens. Ehm...de meesten ex-en gaan nu niet bepaald lopen verkondigen dat je zo'n leuk positief mens bent. Zijn oordeel is op dit moment nu niet bepaald objectief te noemen lijkt mij, dus laat dat direct los.

Je lijkt me nu vooral onzeker. Je moet zelf naar jezelf gaan kijken. Vergeet hem.
Nola,

Ik denk ook dat het er niet zozeer om gaat hoe hij (nu) over je denkt, maar veel meer of je jezelf hierin herkent. Het lijkt mij niet zo raar dat hij dit nu wellicht zegt, kort nadat je jullie relatie verbroken hebt. Het zal de laatste tijd wellicht ook niet meer zo leuk en positief zijn geweest. En dan blijft zo'n laatste indruk momenteel even het langst hangen en overheersen.

Maar, zoals anderen hier ook al zeggen, hoe zie jij jezelf? Vind je van jezelf ook dat je negatief bent? Wat vinden anderen van je?

Laat je oordeel over jezelf niet teveel afhangen van wat hij op dit moment roept. Het gaat erom dat jij in basis tevreden met jezelf bent! Dát is wat belangrijk is, niet wat hij nou toevallig vindt..
Lieve Nola, gewoon voor jezelf bedenken wat je allemaal goed doet. Werk, vriendinnen, ouders, dieren, school. Zoek de positieve zaken in jezelf. Dat zijn er bij iedereen best veel. Kijk in de spiegel en zeg: dit ben ik, zoals ik ben.en ik ben trots op mezelf. Jij hebt zelf de knoop doorgehakt, schreef je. Misschien is hij gewoon kwaad op je en zegt dan zulke dingen. Niets van aan trekken, jezelf blijven. Je hebt het 4.5 jaar met hem uitgehouden. Dat is toch positief. Kop op, schouders naar achteren, rug recht en het nieuwe leven in .
Nola, sterkte allereerst.

Ik denk dat je ook tijd nodig hebt om jezelf te hervinden. Je ongelukkig voelen (ik denk dat dat bij jou de laatste maanden het geval geweest kan zijn) heeft natuurlijk ook niet zo'n positieve impact op je zelfbeeld. Logisch dat alles nu even op zijn kop staat en dat mag ook gewoon even. Hoe je je nu voelt (of hoe hij jou nu ziet, for that matter) is even niet representatief voor hoe je persoonlijkheid in elkaar zit.
Ik twijfel gewoon enorm aan mezelf.

Ik heb vroeger een depressie gehad, en worstel soms enorm met het nest waar ik uit kom. Mijn moeder is redelijk egoistisch en mijn vader redelijk pessimistisch. En ik wil niet zijn zoals zij.

Maar ik vraag me daarbijook af of ex gelijk heeft. Had ik bepaalde problemen positiever kunnen benaderren zodat ze minder groot waren en ons niet genekt zouden hebben.

Maar daar waren we met zn twee bij.

Het is een knauw geworden omdat zijn moeder dat ook benadrukte dat ik negatief zou zijn, zelf s in mijn gezichtsuitdrukkingen.

En ik sla dat op en neem dat mee, en dan duurt het lang voor dat zoiets uit mijn systeem is.

Maar mijn vriendinnen zeggen dat ze het totaalpakketje van wie ik ben bekijken en dat het dan wel mee valt.

Maar nu voel ik me zo depri, en ik slaap slecht en voel me tekort geschoten op een of andere manier.
..popcorn?
Tsja Nola, en al ís het zo, al ben je misschien iemand die dingen wat negatiever bekijkt/aanpakt dan 'de doorsnee' persoon, dat is dan wel wie jij bent. Ik vind het niet fair van hem om dat nu als een soort van verwijt bij jou neer te leggen.

Misschien is het wel iets om over na te denken. Heb je zelf ook last van een evt. negatieve mind-set/instelling? Of ervaar je dit zelf niet zo?
dus je ex vindt je negatief, zijn moeder vindt je negatief en je vriendinnen vinden dat het, als ze het totaalpakketje bekijken, "wel meevalt"?

Ik snap dat het politiek correcte antwoord is "nee joh, je bent vast een heul positief tiepje!!", maar is het een heel raar idee om toch maar eens na te gaan hoe je kennelijk op mensen over komt?
Zijn moeder benadrukte dat jij en jouw gezichtsuitdrukkingen negatief zijn?

Nou wees blij dat je van haar verlost bent dan! Deed ze die uitspraak toen jullie nog een relatie hadden? Dat is niet bepaald opbouwend en trouwens ook behoorlijk negatief.

Of je echt negatief bent kan ik zo niet beoordelen. Maar geloof me: je moet de oordelen die ex-vriend en ex-schoonloeder over je hebben gedaan loslaten.

Positief denken is trouwens aan te leren, negatief zijn is geen vaststaande karaktereigenschap die je de rest van je leven zal achtervolgen. Kop op!
Wow.

Weet je. Ik heb zelf een heel kleine mond. Als ik niet lach, dan kijk ik dus heel nors, terwijl dat helemaal niet zo is. Ik zie dat terug bij een groot deel van de familie (van vaders kant). Dus op zich zou dat natuurlijk bij jou ook best zo kunnen zijn.

Mijn schoonmoeder is ook altijd negatief. Mijn moeder trouwens ook. Het is gewoon nooit goed genoeg, nooit mooi genoeg, of niet duur genoeg, niet goedkoop genoeg, niet lang genoeg, niet snel genoeg..... altijd wat te zeuren, over alles. Ik heb mezelf bewust moeten aanleren om, als ik commentaar geef, dat zo te geven dat het positief gebracht wordt. Maar het heeft wel een tijdje geduurd eer ik het onder de knie had, dat geef ik wel eerlijk toe. En zo 1x per maand, onder invloed van hormonen, gaat het nog wel eens mis.

Misschien is het goed om zelf eens te letten op wat je zegt, en hoe je het zegt. Om te bedenken hoe je het anders kunt zeggen.

Als je vriendin een lelijke jurk gekocht heeft kun je zeggen; echt iets voor jou. Dan heb je niet gelogen en toch niets negatiefs gezegd. Om maar eens een voorbeeldje te noemen.

En..

Waar er 2 ruzie maken, hebben er 2 schuld. En ik ken mensen die heel leuk, lief en aardig zijn, en helemaal geen vriendinnen hebben. Jij hebt ze wel, dus het totaalpakket kan nooit zo slecht zijn als je nu denkt.
Nee rider, mijn moeder vind mij niet negatief. zijn moeder wel.

En mijn vriendinnen vinden me veel vaker leuk dan negatief, dus in dat kader plaats ik ook hun antwoord.

Maar ik ben nu gewoon bang.

Dat ik me te veel laat leiden door depri gevoelens en heb laten leiden door depri gevoelens omdat ik me zo rot heb gevoeld.

Uiteindelijk heb ik de relatie ook verbroken omdat ik zo vreselijk moe ben van die gevoelens. Ben ik nog te volgen?

Vandaar Yayaatje, dat ik me dus afvraag in hoeverre ik last heb van een negatieve mind set en daar anderen mee belast.

Zie ik het misschien niet van mezelf?

Ik twijfel zo enorm aan mezelf!
..popcorn?
Nola, heb je het hier al eens met je huisarts over gehad? Mijn lief heeft anti-depressiva. Een heel mild middel, hij gebruikt het al bijna 10 jaar. Het was voor hem bedoeld als anti-stress middel trouwens.

En kan het misschien zo zijn dat je last hebt van de donkere dagen? Er zijn veel mensen die het allemaal wat somberder zien in de wintermaanden, dus dat is ook niet zo heel raar.

En dan een relatie verbreken, een winterdipje, misschien inderdaad toch een wat negatieve instelling, dat alles samen in een mixer... geen wonder dat je je een beetje neerslachtig voelt.
quote:nola schreef op 28 december 2009 @ 16:42:

Nee rider, mijn moeder vind mij niet negatief. zijn moeder wel.Ik zag het, slecht gelezen van me, en aangepast.

dat maakt wel wat uit trouwens. je eigen moeder, wat je verder van haar vindt, zal je beter kennen dan zijn moeder. Dus het oordeel van je moeder zou ik zwaarder vinden wegen.

quote:En mijn vriendinnen vinden me veel vaker leuk dan negatief, dus in dat kader plaats ik ook hun antwoord.OK, als je het zo mag verstaan, dan zou ik me niet te veel zorgen maken eigenlijk.quote:Maar ik ben nu gewoon bang.

Dat ik me te veel laat leiden door depri gevoelens en heb laten leiden door depri gevoelens omdat ik me zo rot heb gevoeld.

Kan ik me voorstellen. Maar aan de andere kant: als dat zo is, dan is dat zo. Het is heel verdrietig als je relatie mislukt is, maar het heeft niet zoveel zin nu nog te gaan uitvogelen bij wie de schuld gelegd moet worden. Als je er voor de toekomst iets uit kan leren: mooi, doen! Maar laat het daar bij, gepeins over het verleden schiet niet op.

quote:Uiteindelijk heb ik de relatie ook verbroken omdat ik zo vreselijk moe ben van die gevoelens. Ben ik nog te volgen?Ja hoor, vrij goed quote:Vandaar Yayaatje, dat ik me dus afvraag in hoeverre ik last heb van een negatieve mind set en daar anderen mee belast.

Zie ik het misschien niet van mezelf?

Ik twijfel zo enorm aan mezelf!Lijkt me een verstandige vraag. Maar probeer dan wel eerlijk naar de antwoorden te luisteren, niet alleen naar de antwoorden die je bevestigen in je negatieve zelfbeeld!
Ik vind het ook stom dat iemand valt over dat mijn gezicht negatief zou staan..huh? Wat kan ik daarmee en hoe belangrijk is het? En wat zegt het over eenander dat die daar wat van zegt? etc..

Dat zegt mijn verstand.

Mijn gevoel zegt, shit ik straal iets uit dat ik niet uit wil stralen hoe haal ik het weg want ik wil dat mensen niet zo naar me kijken! En ben ik dan ook echt zo?

Kortom stress.

Misschien is het goed om zelf eens te letten op wat je zegt, en hoe je het zegt. Om te bedenken hoe je het anders kunt zeggen.

Dat probeer ik inmiddels ook, te luisteren hoe mijn stem klinkt. klink ik zeikerig of optimistisch? Wat zeg ik en hoe.

En ik vind het ook vreselijk dat hij na al die tijd zo naar me kijkt nu.

Het heeft me enorm van me stuk gebracht. Want toen ik worstelde met een depressie was ik wel negatief.

En hoewel mijn gevoelens nu lijken op een depressie ( lees; liefdesverdriet.) ben ik nog steeds lief en gezellig voor mijn vriendinnen en mensen om me heen.

Ik voel me zo lullig dat ik dat niet meer met hem kan delen.
..popcorn?
Hoi Nola

Aan het verleden kun je niks meer veranderen, dus ook als je negatief was (als dat zo is) kun je niks meer doen. Jezelf ervoor straffen heeft geen zin evenals gaan zitten kniezen.

Je kunt wel wat aan de toekomst doen. Lees eens wat boeken over positief denken, wellicht heb je daar wat aan. Of je kunt ook een psycholoog raadplegen om te kijken hoe je je positiever kunt opstellen mocht dat nodig zijn.

Probeer te denken in oplossingen, niet in problemen. Dat schiet niet op.
Lijkt me een verstandige vraag. Maar probeer dan wel eerlijk naar de antwoorden te luisteren, niet alleen naar de antwoorden die je bevestigen in je negatieve zelfbeeld!

Weet je dat ik dat dus wel best moeilijk vind?

En dat dat wel een van de redenen is dat mijn ex vond dat ik niet naar hem luisterde.

En ik dat als leermoment mee heb genomen uit deze relatie.
..popcorn?
Probeer te denken in oplossingen, niet in problemen. Dat schiet niet op

Dat zei hij ook altijd.

En toch kwam ik dan vaak weer bij de problemen uit.

Misschien moet ik leren mijn gevoelens minder de overhand te latenkrijgen.?
..popcorn?
quote:nola schreef op 28 december 2009 @ 16:54:

Probeer te denken in oplossingen, niet in problemen. Dat schiet niet op

Dat zei hij ook altijd.

En toch kwam ik dan vaak weer bij de problemen uit.

Bedoel je nu dat je je problemen niet zelf kon oplossen en daarom daarbij uitkwam? En heb je hulp nodig bij het leren oplossen van problemen?

Misschien moet ik leren mijn gevoelens minder de overhand te latenkrijgen.?

Gevoelens laten zich moeilijk sturen, gedrag en gedachten wel. Dan volgt het gevoel vanzelf
We losten uiteindelijk de probemen samen niet op. Dus bleven mijn emoties er ook bij onopgelost.

Maar ik geloof dat ik mezelf moet gaan trainen als hetware om mijn gedachten en gedrag niet te veel te laten sturen door mijn emoties.

Want dat komt nu ik dit zo met jullie schrijf wel naar voren heb ik het idee?

Maar dat maakt me geen negatief mens, geloof ik.

Hoe hebben jullie dit jezelf aangeleerd?
..popcorn?
Wees je bewust van je eigen gedachtenpatronen. Dat is de eerste stap om ze te doorbreken. Betrap je jezelf dan op een negatieve gedachte, bijvoorbeeld 'ik kan het niet', of 'ik ben niet goed genoeg' etc, Ga die gedachte dan eens kritisch bekijken. Kan je het echt niet? Waarom dan niet? Wil je het wel graag genoeg? Wat zou je nodig hebben om het wel te kunnen? Eigenlijk vragen die een psycholoog zou stellen. Maar die je ook aan jezelf kan stellen. Levert vaak veel inzichten op.
Nou, uiteindelijk kwam bij mij een hoop goed met het verstrijken van de jaren...
Nola, niet dat het er toe doet, maar duurde je relatie nu 4,5 jaar of ruim 5 jaar? En is het nu 2,5 maand uit, of 3,5 maand?

Verder maak ik uit je posts op dat je niet echt positief in het leven staat. En daar kun je iets aan doen. Dat zul je dan ook gaan uitstralen.

In plaats van je druk te gaan maken over wat een ex denkt (het is een ex, dus lekker boeiend wat hij denkt) kun je je beter richten op positieve en leuke zaken. Probeer dingen van de zonnige kant te bekijken, na een tijd zal dat waarschijnlijk een gewoonte worden.
Ben vanavond in ieder geval begonnen met wat leuks te gaan doen, dat helpt!

En ik zal wat bij moeten schaven aan mezelf soms, dat neem ik mee als les.

En dan op een dag een kerel treffen die mijn negativiteit in ieder geval niet zo naar boven haalt en me er vervolgens op afrekent.

Want zo is het ook.

Madhe, ik sta best positief in het leven. Maar dit vind ik hele moeilijke dingen. Mijn relatie duurde tussen de 4,5 en 5 jaar en is tussen de 2,5 en 3 maanden uit. Maakt dat iets duidelijker?

Ik ben in ieder geval positieve dingen aan het plannen voor de zomer. Als het verdriet dan gezakt is en ik weer wat zekerder ben met mezelf, heb ik leuke dingen om dan echt van te genieten.

Daar ligt het niet aan.

Het is meer mijn onzekerheid en dat bepaalde opmerkingen je dan niet in de koude kleren gaan zitten.
..popcorn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven