Hulpvraag zorginstelling

03-07-2026 11:41 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We weten natuurlijk allemaal al dat er een flink personeelstekort is in de zorg. En daar heb ik nu ook mee te maken. Een (heel) lang verhaal kort: ik heb samen met mijn man jarenlang gemantelzorgd. Kort nadat we met pensioen zijn gegaan is mijn moeder overleden. Daarna ben ik zelf behoorlijk de medische lappenmand in gegaan maar echt rustig herstellen kon niet, omdat mijn dementerende vader nog zelfstandig woonde. Sinds een jaar ongeveer zit hij in een verzorgingstehuis. Dat was moeilijk, maar tegelijkertijd ook fijn omdat het eindelijk wat rust gaf.
Nu vraagt het verzorgingstehuis zeer regelmatig om hulp van de familie. Vooral: het bezighouden van de bewoners d.m.v. samen kletsen, een spelletje doen, koffie schenken. In het begin ben ik op die hulpvraag ingegaan. Maar o wat viel me dat tegen. Ik heb zoveel bewondering voor mensen die op een natuurlijke manier met demente mensen om kunnen gaan, maar zelf heb ik dat niet in me. Ik ben hartstikke introvert, zelfs met niet-demente mensen communiceren vind ik al moeilijk. Ik voel me enorm ongemakkelijk als ik daar – drie uur lang – in de gezamenlijke huiskamer zit en heel geforceerd met de mede-bewoners probeer te praten.

Mijn vader is ook introvert. Hij houdt van vogels en van bloemen, dus ik ga vaak met hem wandelen. Als dat vanwege de weersomstandigheden niet kan, dan kijken we samen naar fotoboeken, op zijn kamer. Als ik aan het vrijwilligen ben, dan moet ik dus met de mede-bewoners in de huiskamer blijven. Mijn vader raakt daarvan in de war, hij vraagt dan steeds waarom ik niet met hem mee naar zijn kamer ga.

Kortom, ik ga niet meer op de hulpvraag in. Ga alléén voor mijn vader nog 3 of 4 keer per week naar het verzorgingstehuis. En o wat voel ik me schuldig als er weer zo’n mailtje binnenkomt waarin aan de familie om hulp wordt gevraagd. Want ik begrijp die vraag zo goed, ik voel me eigenlijk moreel verplicht om wél te reageren.

Wat vinden jullie? Mag ik egoïstisch zijn, en de hulpvraag negeren? Of moet ik me over mijn gevoelens van ongemak heenzetten, en toch ernaartoe gaan?
Ik werk zelf in een verpleeghuis en wij vragen ook of familieleden mogelijkheden hebben om te helpen. Maar dat hoeven echt geen uren te zijn, of sociale activiteiten.
Even een vaatwasser uitruimen of een bed verschonen of de schone was in de kast leggen, scheelt voor ons ook al echt heel veel.

En ja, er zou voldoende personeel moeten zijn, maar dat is er niet. Vacatures staan maanden open zonder reacties. Voor langdurig zieken en zwangerschapsverlof is geen vervanging te vinden. En bij ons is echt heel erg veel mogelijk qua uren/dagen, klein contract, groot contract, flexibel of vaste dagen. Verzorgenden worden een salarisschaal hoger ingedeeld dan bij andere zorginstellingen. Maar er komen gewoon geen sollicitanten.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Oh, we moeten het er weer over hebben Hoe Zwaar Het In De Zorg is?
Lilith schreef:
03-07-2026 14:04
Oh, we moeten het er weer over hebben Hoe Zwaar Het In De Zorg is?
Het ìs zwaar in de zorg. En wat mij betreft zou die discussie of dat gesprek nooit afgesloten mogen worden, zolang dat nog aan de orde van de dag is.
Ik werk zelf met deze doelgroep en in een vphuis en wij zouden beslist niet willen dat jij over je eigen grenzen gaat of dingen doet die je niet aankunt.

Dat je 3 of 4 x per week langskomt bij je vader is helemaal geweldig, fantastisch en prachtig mooi. En veel meer dan wat de gemiddelde familie doet of kan doen.

Voel je alsjeblieft niet schuldig of verplicht om meer te doen. Je kunt het uitleggen aan het team, en dan is de kous af hoor.
Het is een vraag, geen verplichting.

Mooi hoe betrokken je je voelt, maar zoals je je er nu onder voelt kan niet de bedoeling zijn.
:hug:
Gelukkig komen er bij ons wel sollicitatanten en worden er medewerkers aangenomen.
Ja er is wel een tekort soms, maar de teamleiders luisteren sinds een paar jaar echt goed en serieus naar de medewerkers. En dat werpt zeker zijn vruchten af .
Flipflop schreef:
03-07-2026 14:46
Het ìs zwaar in de zorg. En wat mij betreft zou die discussie of dat gesprek nooit afgesloten mogen worden, zolang dat nog aan de orde van de dag is.

Er zijn meer beroepen zwaar. En ja, ik heb ook in de zorg gewerkt. Het is inderdaad zwaar maar inmiddels ook wel een houding van de zorg zelf hoor.
Als het je te zwaar is ga je iets anders doen. Werk genoeg.
Er zijn inderdaad meer beroepen zwaar, ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen.

Maar als jij hetzelfde werk moet doen als normaal, maar dan met 2/3 van het personeel, dan vind je het toch ook fijn als iemand even een handje komt helpen en je een paar taken uit handen neemt?
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
NightNurse schreef:
03-07-2026 15:54
Er zijn inderdaad meer beroepen zwaar, ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen.

Maar als jij hetzelfde werk moet doen als normaal, maar dan met 2/3 van het personeel, dan vind je het toch ook fijn als iemand even een handje komt helpen en je een paar taken uit handen neemt?

Ja, maar dan vraag ik een collega, desnoods van een andere afdeling. Niet zijn moeder/zus/tante. Of ik ga naar de manager om aan te geven dat het zo niet gaat.
Ja de zorg is zwaar. En ja er zijn enorme tekorten.
Dat vind ik ook niet gek als je kijkt naar de lonen en de werkuren. Wie wil dat werk doen voor dat geld als je elders een minder zware baan met betere werkuren kunt krijgen voor meer geld?

Heel nobel; in de zorg werken en mensen willen helpen, maar de schoorsteen thuis moet ook roken. Ik snap best dat mensen geen zin hebben om dit werk te gaan doen.
Volgens mij moet politiek Den Haag hier wat aan veranderen want (vrijwel) alle zorginstellingen lopen hier tegenaan.

Ontopic: TO, als je wel WILT helpen, kun je niet iets anders doen dan verplicht in de woonkamer praatjes maken? misschien een wandelingetje maken met iemand ofzo?
Itsnojoke schreef:
03-07-2026 13:42
Maar wat is het probleem nu eigenlijk? Je geeft aan dat je al niet meer helpt. De beslissing is dus genomen. Is het probleem nu je schuldgevoel daarover?
Oké, dan is het tijd om dat schuldgevoel af te pellen.
Waar komt dat uit voort? Vind je dat je deze beslissing eigenlijk niet had mogen nemen? Vind je jezelf egoïstisch? Vind je het misschien lastig wat mensen van deze beslissing vinden?
Waar wringt het precies?
Oké, even afpellen dus. Ik denk dat het vooral gaat om 'mijn eigen belang' versus 'het algemene belang'. Ik vind 't eigenlijk best wel belangrijk dat mensen 'het algemene belang' mee laten tellen als ze beslissingen nemen, en dat kan over allerlei verschillende onderwerpen gaan. Milieubewust bezig zijn, bijdragen aan een goede vaccinatiegraad, rekening houden met je buren als je een feestje hebt enz. enz. En dus probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met anderen.

En als er dan zo'n hulpvraag-verzoek binnenkomt, dan denk ik haast automatisch: Ik moet eigenlijk toch ook mee gaan helpen. Maar juist bij deze specifieke situatie zit mijn karakter daarbij in de weg, ik voel me zo ongemakkelijk bij dit soort vrijwilligerswerk.

Ik ben blij dat ik dit topic heb geopend. Want het steunt me wel in mijn besluit om niet meer te gaan helpen. Dat ik die schuldgevoelens best onder het tapijt mag vegen. Ik heb 'de zorg' vele jaren werk uit handen genomen door klaar te staan voor mijn ouders, toen ze nog samen thuis woonden. En ik geef nu nog regelmatig aandacht aan mijn vader, waardoor de zorgmedewerkers hun aandacht net even wat minder hoeven te verdelen. Dus dames, bedankt voor jullie antwoorden.
NightNurse schreef:

Dan ook maar 2/3 van de maandbijdrage betalen?
Lilith schreef:
03-07-2026 15:18
Er zijn meer beroepen zwaar. En ja, ik heb ook in de zorg gewerkt. Het is inderdaad zwaar maar inmiddels ook wel een houding van de zorg zelf hoor.
En dat is precies de reden waarom en waardoor er meer mantelzorg nodig is en dus ook indirect de reden waarom dit topic geopend is.

Zelf ook ruim 25 jaar in de zorg gewerkt en ik ga nooit meer terug. Juist daarom moet die discussie op gang blijven, omdat goede, gedreven mensen de zorg verlaten om die redenen en dat heeft dan ook helemaal niks te maken met de houding van de zorg zelf.
Lilith schreef:
03-07-2026 15:59
Ja, maar dan vraag ik een collega, desnoods van een andere afdeling. Niet zijn moeder/zus/tante. Of ik ga naar de manager om aan te geven dat het zo niet gaat.
Die andere collega krijgt het daardoor dus drukker, dus dat is geen oplossing, maar het blussen van een brandje.

En wat verwacht je met zo'n opmerking te bereiken bij een manager? Die leunt vervolgens weer achterover aan zijn of haar bureau, want diegene is ook niks anders dan de marionet van de laag die daar weer boven zit.
Zolana schreef:
03-07-2026 16:34
Oké, even afpellen dus. Ik denk dat het vooral gaat om 'mijn eigen belang' versus 'het algemene belang'. Ik vind 't eigenlijk best wel belangrijk dat mensen 'het algemene belang' mee laten tellen als ze beslissingen nemen, en dat kan over allerlei verschillende onderwerpen gaan. Milieubewust bezig zijn, bijdragen aan een goede vaccinatiegraad, rekening houden met je buren als je een feestje hebt enz. enz. En dus probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met anderen.

En als er dan zo'n hulpvraag-verzoek binnenkomt, dan denk ik haast automatisch: Ik moet eigenlijk toch ook mee gaan helpen. Maar juist bij deze specifieke situatie zit mijn karakter daarbij in de weg, ik voel me zo ongemakkelijk bij dit soort vrijwilligerswerk.

Ik ben blij dat ik dit topic heb geopend. Want het steunt me wel in mijn besluit om niet meer te gaan helpen. Dat ik die schuldgevoelens best onder het tapijt mag vegen. Ik heb 'de zorg' vele jaren werk uit handen genomen door klaar te staan voor mijn ouders, toen ze nog samen thuis woonden. En ik geef nu nog regelmatig aandacht aan mijn vader, waardoor de zorgmedewerkers hun aandacht net even wat minder hoeven te verdelen. Dus dames, bedankt voor jullie antwoorden.
Ik snap je punt van algemeen belang mee laten tellen. Toch is dat niet specifiek wat hier gebeurt. Zij hebben een personeelstekort. Ze vragen je om te helpen. Jij bent vrij om daar ja of nee op te antwoorden. Het is niet je 'plicht' vanuit het algemeen belang. Jij hebt hier vooral het belang van je vader. Dat ze je in dat kader vragen om specifiek dingen te doen die het personeel dingen uit handen neemt, maar wél gericht zijn op je vader, vind ik begrijpelijk. Zijn kamer een beetje bijhouden, bed verschonen, geen gebruikte vaat laten staan. Oké.
Maar om je te willen inzetten als een soort algemene activiteitenbegeleider of gezelschapsdame voor de andere gasten, zou mij ook wat ver gaan.
Dat is geen algemeen belang. Daar hebben die gasten vast ook wel familie of iemand voor.
Je doet genoeg. Je nee is gerechtvaardigd. Dit zou overigens voor mij ook helemaal niets zijn, ik zou er ook nee op zeggen.
Flipflop schreef:
03-07-2026 17:50
Die andere collega krijgt het daardoor dus drukker, dus dat is geen oplossing, maar het blussen van een brandje.

En wat verwacht je met zo'n opmerking te bereiken bij een manager? Die leunt vervolgens weer achterover aan zijn of haar bureau, want diegene is ook niks anders dan de marionet van de laag die daar weer boven zit.
Dat mag wel zo zijn, maar dat maakt nog steeds niet dat het de verantwoordelijkheid van het bezoek is.
Itsnojoke schreef:
03-07-2026 18:10
Dat mag wel zo zijn, maar dat maakt nog steeds niet dat het de verantwoordelijkheid van het bezoek is.
Dat zeg ik dan ook nergens :)

Ik zou er namelijk ook voor bedanken en me zeker niet verplicht voelen richting medebewoners van mijn ouder.
Itsnojoke schreef:
03-07-2026 18:10
Nee, dat klopt. Maar het is ook niet de verantwoordelijkheid van de zorgmedewerkers dat ze niet genoeg collega's hebben. Dát zie ik dan weer als de verantwoordelijkheid van ons allemaal, de samenleving. Dus stemmen voor een politieke partij die oog heeft voor dit probleem. Maar ja, ook dat zal het probleem niet oplossen, de realiteit is immers dat we te maken hebben met vergrijzing.

Enfin, ik kan het probleem ook niet oplossen. Ik moet het loslaten, en me richten op mezelf en mijn vader. En op mijn man, die heeft ook jarenlang samen met mij voor mijn ouders gezorgd. Als ik zelf straks zelf zorg nodig heb..... dan zien we wel weer wat er nog mogelijk is. Vooral ver van mijn kinderen vandaan gaan wonen, zodat zij zich niet verplicht zullen voelen om elke dag mijn billen te komen wassen.
Hoeveel andere familie van bewoners zit er daadwerkelijk?

Want kennelijk sturen ze die mails naar alle families, maar zit jij er 3 keer per week zowat alleen iedereen te entertainen?

Ik zou mij ook vooral richten op mijn eigen vader.
En als het zo uitkomt dat er samen gegeten wordt kan je dan nog altijd de rest van de tafel meehelpen.

Maar als activiteiten-begeleider zoeken ze maar écht personeel of desnoods iemand uit de buurt die graag vrijwilligt en die écht graag mensen entertaint.

Ik vind het tegelijk niet gek dat als ze met een huizenhoog personeelstekort zitten ze gewoon alles proberen ... You'll never know dat er familie is die wél graag 2 keer per week komt bingo'en of ganzenborden met 10 of 20 personen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Lilith schreef:
03-07-2026 15:18
Zo…. Dit is gewoon lelijk zeg. De cijfers zeggen genoeg hoor…. En ik geloof dat niemand zegt dat andere beroepen niet zwaar zijn.
TO, ik snap je heel goed. Het is ook niet makkelijk om iets te doen wat eigenlijk niet bij je past. Des te fijner dat je dit stukje toch voor je vader wilt doen.

Helaas gaan we dit vraagstuk de komende jaren alleen maar vaker tegenkomen. Het aantal ouderen neemt toe, en daarmee ook de zorgvraag. De instroom van nieuwe zorgmedewerkers groeit daar niet in mee. Vacatures blijven langdurig openstaan – en ja, dat is echt zo, ook al geloven sommige mensen dat niet.

Ik werk als roosteraar in de zorg. Voor één locatie met ongeveer 80 cliënten hebben we de komende twee maanden nog zo’n 160 open diensten. Vacatures staan continu open, het ziekteverzuim ligt boven de 8% en medewerkers zetten dagelijks extra stappen om de zorg draaiende te houden. Zelfs collega’s van het hoofdkantoor springen regelmatig bij.

Het is een ontzettend complex probleem dat voorlopig eerder groter zal worden dan kleiner.
Ik ging toevallig net kijken in de buurt wat voor salaris ze bieden. Het betaalt rond de 16 euro per uur, dan max 24 uur maar je moet wel heel erg flexibel zijn en dan elke dag maar een paar uurtjes, dat kan soms vroeg zijn om te beginnen maar ook weleens wat later. En dan een andere week kan het weer anders zijn.
Tja..
Aan de andere kant, op scholen wordt ook veel om hulp gevraagd. Dus ik vind het ook weer niet zó raar dit. Alleen is school nagenoeg gratis (afgezien van ouderbijdrage enz) en voor zo’n zorginstelling betaal je toch wel wat per maand?
Ik zou het dan weer wel heel raar vinden als het KDV gaat vragen om hulp, want daar betaal je wel best wat geld voor.
Jillian76 schreef:
03-07-2026 20:06
Zo…. Dit is gewoon lelijk zeg. De cijfers zeggen genoeg hoor…. En ik geloof dat niemand zegt dat andere beroepen niet zwaar zijn.

Ik bedoel het niet lelijk. Ik denk alleen dat het tijd wordt dat de zorg stopt met gaten dicht lopen. En ja, ik realiseer me dat dan de bewoners de dupe worden, maar dat zijn ze nu ook al.
Voor zover jij verantwoordelijkheid hebt in de zorginstelling, ligt die voor jou bij je vader. Als toevallig iemand anders er gelukkig van wordt om voor nog andere mensen te zorgen hartstikke fijn, dan moet degene dat vooral doen. Jij niet, en net zo belangrijk, jouw vader ook niet. Als jij jouw deeltje (weer, je hebt ook al mantelzorg verleend) oppakt, is dat vast al heel helpend.
Voor € 16 euro gaan de meesten natuurlijk niet werken en als je hart er niet ligt, zeker niet in de zorg. In een winkel verdien je het makkelijker, hoef je geen opleiding voor te volgen en heb je ook het gezeur niet van enerzijds zeuren om extra uren om vervolgens op je vrije dagen gevorderd worden om te komen werken.
NightNurse schreef:

Idd maar omgaan met mensen met dementie en hen bezighouden? Wij zijn daar voor opgeleid, een erg doorgedreven opleiding. Zou er nooit aan denken om dit aan familie te gaan vragen. Vind het zelfs onverantwoord. De ene persoon met dementie is de andere niet. Er doen zich soms gevaarlijke situaties voor.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven