Hulpvraag zorginstelling

03-07-2026 11:41 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We weten natuurlijk allemaal al dat er een flink personeelstekort is in de zorg. En daar heb ik nu ook mee te maken. Een (heel) lang verhaal kort: ik heb samen met mijn man jarenlang gemantelzorgd. Kort nadat we met pensioen zijn gegaan is mijn moeder overleden. Daarna ben ik zelf behoorlijk de medische lappenmand in gegaan maar echt rustig herstellen kon niet, omdat mijn dementerende vader nog zelfstandig woonde. Sinds een jaar ongeveer zit hij in een verzorgingstehuis. Dat was moeilijk, maar tegelijkertijd ook fijn omdat het eindelijk wat rust gaf.
Nu vraagt het verzorgingstehuis zeer regelmatig om hulp van de familie. Vooral: het bezighouden van de bewoners d.m.v. samen kletsen, een spelletje doen, koffie schenken. In het begin ben ik op die hulpvraag ingegaan. Maar o wat viel me dat tegen. Ik heb zoveel bewondering voor mensen die op een natuurlijke manier met demente mensen om kunnen gaan, maar zelf heb ik dat niet in me. Ik ben hartstikke introvert, zelfs met niet-demente mensen communiceren vind ik al moeilijk. Ik voel me enorm ongemakkelijk als ik daar – drie uur lang – in de gezamenlijke huiskamer zit en heel geforceerd met de mede-bewoners probeer te praten.

Mijn vader is ook introvert. Hij houdt van vogels en van bloemen, dus ik ga vaak met hem wandelen. Als dat vanwege de weersomstandigheden niet kan, dan kijken we samen naar fotoboeken, op zijn kamer. Als ik aan het vrijwilligen ben, dan moet ik dus met de mede-bewoners in de huiskamer blijven. Mijn vader raakt daarvan in de war, hij vraagt dan steeds waarom ik niet met hem mee naar zijn kamer ga.

Kortom, ik ga niet meer op de hulpvraag in. Ga alléén voor mijn vader nog 3 of 4 keer per week naar het verzorgingstehuis. En o wat voel ik me schuldig als er weer zo’n mailtje binnenkomt waarin aan de familie om hulp wordt gevraagd. Want ik begrijp die vraag zo goed, ik voel me eigenlijk moreel verplicht om wél te reageren.

Wat vinden jullie? Mag ik egoïstisch zijn, en de hulpvraag negeren? Of moet ik me over mijn gevoelens van ongemak heenzetten, en toch ernaartoe gaan?
Flandrien schreef:
03-07-2026 22:31
Idd maar omgaan met mensen met dementie en hen bezighouden? Wij zijn daar voor opgeleid, een erg doorgedreven opleiding. Zou er nooit aan denken om dit aan familie te gaan vragen. Vind het zelfs onverantwoord. De ene persoon met dementie is de andere niet. Er doen zich soms gevaarlijke situaties voor.
Mee eens. Iemand opperde hier om een wandelingetje met een bewoner te gaan maken.
Maar je komt daar voor je eigen demente vader. Dan ga je toch niet je vader op zn kamer laten en met iemand anders zn demente vader of moeder wandelen?
Of als je je vader meeneemt, loop je daar met 2 demente mensen. Wat als er eentje onrustig wordt, weg wil lopen of paniekerig wordt?
Nee hoor, het lijkt heel nobel maar is niet realistisch.
Het is wat het is.
KamilleT schreef:
03-07-2026 22:28
Voor € 16 euro gaan de meesten natuurlijk niet werken en als je hart er niet ligt, zeker niet in de zorg. In een winkel verdien je het makkelijker, hoef je geen opleiding voor te volgen en heb je ook het gezeur niet van enerzijds zeuren om extra uren om vervolgens op je vrije dagen gevorderd worden om te komen werken.
Misschien goed om te weten dat dit hooguit de aanloop schaal is en dat niveau 3 en zeker 4 al snel in schaal 40 zit.
Mijn zoon werkt als ondersteunende kracht in de GHZ en heeft bruto €16 voor zijn bijbaan. Hij is 18 jaar.
Boudica schreef:
03-07-2026 23:51
Mee eens. Iemand opperde hier om een wandelingetje met een bewoner te gaan maken.
Maar je komt daar voor je eigen demente vader. Dan ga je toch niet je vader op zn kamer laten en met iemand anders zn demente vader of moeder wandelen?
Of als je je vader meeneemt, loop je daar met 2 demente mensen. Wat als er eentje onrustig wordt, weg wil lopen of paniekerig wordt?
Nee hoor, het lijkt heel nobel maar is niet realistisch.
Ik opperde het wandelingetje. Lijkt me dat het personeel je ook niet een willekeurige bewoner meegeeft om mee te gaan wandelen....geen weglopers of mensen die onrustig kunnen worden oid.

Maar als iemand gewoon rustig in z'n rolstoel blijft zitten, zou dat toch prima kunnen,als TO echt iets van vrijwilligerswerk zou willen doen...
Molshoop schreef:
04-07-2026 10:55
Ik opperde het wandelingetje. Lijkt me dat het personeel je ook niet een willekeurige bewoner meegeeft om mee te gaan wandelen....geen weglopers of mensen die onrustig kunnen worden oid.

Maar als iemand gewoon rustig in z'n rolstoel blijft zitten, zou dat toch prima kunnen,als TO echt iets van vrijwilligerswerk zou willen doen...
Dit klopt. Er worden wel ooit activiteiten georganiseerd, een muziekmiddag bijvoorbeeld. Of een groepswandeling. Ik ben zelf wel eens met 3 mensen naar de grote zaal gewandeld: mijn vader met zijn rollator, een vrouw in een rolstoel en een rustige mede-bewoonster die zelf nog goed kan lopen. Dat ging prima. Ze laten echt niet die ene onrustige vrouw die altijd probeert weg te lopen meegaan met een vrijwilliger. Met zoiets heb ik minder moeite omdat ik dan niet zelf hoef te entertainen. Niet urenlang (er worden altijd blokken van zo'n 3 uur aan hulp gevraagd) in de huiskamer hoef te zitten.

In de huiskamer zelf heb ik 2x een vorm van agressie door een bewoner gezien. Eén maal verbaal (erg hard schreeuwen tegen een mede-bewoonster) en 1x bijna fysiek (een nieuwe bewoner die erg in de war was wilde de zorgmedewerkster slaan, die reageerde daar heel streng maar wel heel netjes op, en wist de bewoner op tijd rustig te krijgen). Maar de meeste bewoners tonen geen enkel teken van agressie, zijn juist heel rustig.
Er zijn ook zorgmedewerkers die dagelijks geschopt, geslagen, uitgescholden en bespuugd worden. Dat mensen agressief worden hoort ook bij dementie. Het hoeft niet natuurlijk maar het komt regelmatig voor. En de mensen die altijd al moeilijk in de omgang waren en nu ineens hulp nodig hebben worden ook niet meteen liever en meer meegaand. En dan ook nog dat het niet altijd botert tussen bewoners. Heb meerdere malen ruzies gezien met schelden, haren trekken, met dingen gooien. Of iemand die zomaar ineens ontploft tegenover een andere bewoner die helemaal niks doet maar soms op tafel tikt met een vinger. Ik weet niet wat de standaard is qua bewoners per huiskamer, bij mijn oma waren dat er 8 maar heb ook wel eens 16 gehoord. En ja sommige bewoners zijn heel rustig, doen gewoon hun ding, kijken soms uren uit het raam of kijken tv.
Ik ben blij dat dit soort incidenten bij de zorginstelling waar mijn vader verblijft gelukkig maar zelden voorkomen. Maar ik realiseer me dat dat zomaar anders kan worden als er iemand nieuw bijkomt (wat, gezien de hoge gemiddelde leeftijd) tijdens het afgelopen jaar al diverse malen is gebeurd.

Ook mijn schoonvader heeft ruim 2 jaar op Kleinschalig Wonen gezeten, op een andere plek. Daar was de sfeer nagenoeg gelijk aan de plek waar mijn vader nu zit.

Ik heb wel van een vriendin gehoord dat het zo nu en dan mis ging in het verzorgingstehuis bij haar moeder. Daar maakte ze zich veel zorgen over. Vreselijk als je dat de laatste maanden of jaren van je leven zo moet meemaken.
Lilith schreef:
03-07-2026 21:24
Ik bedoel het niet lelijk. Ik denk alleen dat het tijd wordt dat de zorg stopt met gaten dicht lopen. En ja, ik realiseer me dat dan de bewoners de dupe worden, maar dat zijn ze nu ook al.
Dat vind ik ook .
Ik zeg bijv tegen alle collega's dat ze wel hun pauze moeten nemen ipv niet omdat het druk is. We moeten nog jaren mee.
Ik deed vroeger hetzelfde maar ben daar dus wel allang bewust mee gestopt.
Graze schreef:
04-07-2026 15:31
Er zijn ook zorgmedewerkers die dagelijks geschopt, geslagen, uitgescholden en bespuugd worden. Dat mensen agressief worden hoort ook bij dementie. Het hoeft niet natuurlijk maar het komt regelmatig voor. En de mensen die altijd al moeilijk in de omgang waren en nu ineens hulp nodig hebben worden ook niet meteen liever en meer meegaand. En dan ook nog dat het niet altijd botert tussen bewoners. Heb meerdere malen ruzies gezien met schelden, haren trekken, met dingen gooien. Of iemand die zomaar ineens ontploft tegenover een andere bewoner die helemaal niks doet maar soms op tafel tikt met een vinger. Ik weet niet wat de standaard is qua bewoners per huiskamer, bij mijn oma waren dat er 8 maar heb ook wel eens 16 gehoord. En ja sommige bewoners zijn heel rustig, doen gewoon hun ding, kijken soms uren uit het raam of kijken tv.
Heftig hoor. Moet je nagaan, dat er zo luchtig aan totaal onervaren familieleden gevraagd wordt om hieromtrent taken op te pakken. Dat vind ik nogal wat!
Bij mijn moeder in het verzorgingshuis woonden ook een paar felle dames. Er wordt in die instellingen ook minstens zoveel gepest als op de gemiddelde basisschool en vziw is er geen pestprotocol. Ik had altijd een beetje medelijden met de mensen die alleen fysiek beperkt waren. De licht dementerenden mochten ook gewoon ‘vrij rondlopen’, maar die waren niet de makkelijksten in de omgang. Mijn moeder was destijds ook niet op haar liefst, maar omdat ze nog zo ‘jong’ was, waren veel mensen echt dol op haar. En helaas wat mensen van de zorg zelf die haar maar lastig vonden en dat ook echt lieten blijken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven