Ik vind alle mannen vreselijk

14-05-2023 19:19 2179 berichten
Ik heb net de app Breeze verwijderd, omdat ik er moedeloos van werd dat ik in 2 weken niet 1 man naar rechts heb geswiped.

Ik ben 43 en ben op wat pogingen na al 10 jaar single na mijn scheiding (10 jaar samen). Ik verlang wel weer naar een relatie, maar ik lijk daar niet voor open te staan. Er komt geen enkele man door de ballotage. Daar speelt wel een rol in dat ik niks met kinderen heb. Ik hoef ze zelf niet en ik heb ook slechte ervaring met co-ouderende vaders.

Ik heb geen idee wat ik hiermee moet. Ik weet rationeel dat ik te kritisch ben, maar ik vind gewoon niemand aantrekkelijk. Kan er moeilijk mee naar een psycholoog denk ik?

(En nee, ik val ook niet op vrouwen)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
17-05-2023 12:10
ik en meeste van mijn (gebonden) vriendinnen, zijn er allemaal van overtuigd, dat als we huidige man op hebben, er geen nieuwe meer komt
Niks vasts, hooguit LATTEN
Da’s ook een hele gezonde insteek Lila-Linda :) Het is zo fijn om alleen te wonen.
Ik vind het een beetje een rare uitspraak om me te focussen op wat voor soort relatie ik wil, ipv wat voor soort man ik wil. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, je kunt ze niet apart van elkaar bespreken.

Als ik mijn type man beschrijf qua karakter, interesses en levenshouding dan geeft dat automatisch een beeld van wat voor soort relatie je daar mee kan hebben.
katkaatje schreef:
17-05-2023 11:20
Volgens mij is het beiden. Enerzijds vallen de mannen tegen: het verbaast me de laatste jaren steeds meer dat die mannen zo lang overal aan de macht zijn geweest, terwijl vrouwen in zoveel opzichten de sterkere sekse zijn. Meer doorzettingsvermogen, betere interpersoonlijke skills, hogere pijngrens. Daar steken de mannen toch wat schraal bij af. Vroeger konden zij nog iets bieden wat de vrouw niet had: een zeker inkomen, geborgenheid, veiligheid. Maar dat is steeds minder nodig en het gevaar komt toch vaker van binnen de relatie dan van buiten.

Aan de andere kant zijn vrouwen (en mannen) veel te gefocust op wat voor man ze zoeken. De man moet aan lijstjes voldoen. Maar als je de focus legt op wat voor relatie je zoekt, voldoen daar veel meer mannen aan. En uiteindelijk is het toch om die relatie, die verbinding te doen. De man is niet een decorstuk in je woonkamer, maar een partner met wie je het leven aangaat. Dus focussen op de manier waarop je samen met iemand dat leven aan wil gaan, ipv focussen op hoe die persoon eruit moet zien, is veel logischer en biedt veel meer mogelijkheden.
Die lijstjes zijn waarschijnlijk wel gebaseerd op de realiteit waarin deze vrouwen leven, ik denk dat ze in het dagelijks leven genoeg mannen kennen (via vriendenkring, werk, buurt etc) en dat is dan gewoon hun referentiekader. Voor een relatie lijkt het me logisch om naar overeenkomsten te zoeken, toch?

Ik ken best wat mannen die polo’s dragen en golfen, ik ken dan (denk ik?) weer niemand die in een sociale woningbouw woont. Ik denk niet dat ik zo’n man snel ontmoet via mijn werk of in een sociale setting, en daarom zou ik hem op een datingsite weg swipen. Het leven wordt er gewoon gemakkelijker en leuker op als je elkaars achtergrond snapt.

Ik denk dat mensen een instinct hebben voor gelijkgestemden. Ik zal een voorbeeld geven (met enige schroom, want mensen reageren altijd heel heftig als ze horen dat ik lid ben geweest van het corps, maar vooruit). Op de basisschool van onze kinderen raakten mijn man en ik in de loop der tijd bevriend met wat willekeurige andere ouders, zeg acht stellen. We gingen wel eens borrelen, uiteten, tennissen, naar een voorstelling, dat soort dingen. Pas veel later (want corpsleden lopen nooit te koop met hun lidmaatschap) ontdekten we dat we allemaal (!) lid waren geweest, sommigen in Utrecht of Groningen, anderen in Rotterdam of Leiden of Amsterdam. We raakten bevriend met elkaar via onze kinderen, die elkaar dus hadden uitgekozen tussen al die andere kinderen, en het was een doodnormale openbare school waar alles door elkaar heen liep, van kinderen van de marktkoopman tot die van de rechter. Ik vond dat echt heel bizar. Want we hadden dit onmogelijk kunnen weten, maar blijkbaar pikten we de gelijkgestemden er blindelings uit, of eigenlijk deden onze kinderen dat.

Lijstjes doen dus waarschijnlijk wat je onderbewuste in het normale leven doet: mensen herkennen en selecteren op belangrijke overeenkomsten. Dat heeft volgens mij niks met vooroordelen te maken, dat is gewoon de menselijke natuur: zoeken naar wat vertrouwd en vanzelfsprekend is.
Lila-Linda schreef:
ik en meeste van mijn (gebonden) vriendinnen, zijn er allemaal van overtuigd, dat als we huidige man op hebben, er geen nieuwe meer komt
Maar dat klinkt alsof je nu eigenlijk niet zo blij bent met die man die nu in jouw huis woont.

Ik vind het wel fijn als mijn man er is. Hij is er niet altijd. Ik ook niet trouwens. En dat is ook wel eens lekker. Maar iedere dag helemaal alleen met mijn dochter zou ik niet fijn vinden.
Destiny schreef:
17-05-2023 12:16
Maar dat klinkt alsof je nu eigenlijk niet zo blij bent met die man die nu in jouw huis woont.

Ik vind het wel fijn als mijn man er is. Hij is er niet altijd. Ik ook niet trouwens. En dat is ook wel eens lekker. Maar iedere dag helemaal alleen met mijn dochter zou ik niet fijn vinden.
jawel hoor, deze man is prima
Daar heb ik kinderen mee, we zijn aan elkaar verslingerd, verknocht en met elkaar vergroeid
Maar dat ga ik niet opnieuw doen, met een volgende man
Omdat het leven nu ingewikkelder is, dan 25 jaar geleden. Met kinderen, huizen, exen etc
Dat zoek ik gewoon liever niet op, red mezelf dan liever alleen
Destiny schreef:

Ik kan mij voorstellen als je beiden nog jong bent en niet zoveel hebt opgebouwd, dat het makkelijker is om samen iets te starten. Ik vond het leuk om samen te wonen, maar ik vraag mij heus wel eens af of het beter was geweest als we waren blijven latten. 🤷‍♀️
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Destiny schreef:

Ik kan mij voorstellen als je beiden nog jong bent en niet zoveel hebt opgebouwd, dat het makkelijker is om samen iets te starten. Ik vond het leuk om samen te wonen, maar ik vraag mij heus wel eens af of het beter was geweest als we waren blijven latten. 🤷‍♀️
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Destiny schreef:

Destiny schreef:
17-05-2023 12:13
Maar dat laatste is waar het om gaat. Als je ook alleen helemaal gelukkig bent, dan heb je een goede reden om je niet aan te passen. Of beter gezegd, geen reden om je wel aan te passen. Ik verwacht dan ook dat je dan niet gaat klagen over die vreselijke mannen. Want wat kan jou dat dan schelen.

Als je al zover bent om een onderwerp te openen hier om te klagen dat alle mannen vreselijk zijn, dan denk ik dat je er niet gelukkig mee bent. En dan is een andere strategie wellicht wel handig.
Ja, eens, dan kan je gaan ontdekken of andere relatievormen wel bij je passen of accepteren dat dit het is en je beste leven alleen leven.
samarinde schreef:
17-05-2023 12:15
Ik denk dat mensen een instinct hebben voor gelijkgestemden. Ik zal een voorbeeld geven (met enige schroom, want mensen reageren altijd heel heftig als ze horen dat ik lid ben geweest van het corps, maar vooruit). Op de basisschool van onze kinderen raakten mijn man en ik in de loop der tijd bevriend met wat willekeurige andere ouders, zeg acht stellen. We gingen wel eens borrelen, uiteten, tennissen, naar een voorstelling, dat soort dingen. Pas veel later (want corpsleden lopen nooit te koop met hun lidmaatschap) ontdekten we dat we allemaal (!) lid waren geweest, sommigen in Utrecht of Groningen, anderen in Rotterdam of Leiden of Amsterdam. We raakten bevriend met elkaar via onze kinderen, die elkaar dus hadden uitgekozen tussen al die andere kinderen, en het was een doodnormale openbare school waar alles door elkaar heen liep, van kinderen van de marktkoopman tot die van de rechter. Ik vond dat echt heel bizar. Want we hadden dit onmogelijk kunnen weten, maar blijkbaar pikten we de gelijkgestemden er blindelings uit, of eigenlijk deden onze kinderen dat.
Ik moet zeggen dat ik mensen die lid zijn geweest van het corps er altijd relatief snel uitpik.

En het zal best dat alles door elkaar heen liep, maar een school in een achterstandwijk zal het ook niet geweest zijn. Dat maakt de kans aanzienlijk groter dat je gelijkgestemden en dus ook corpsleden ontmoet.

Ik moet hier ook bijzeggen dat ik geenszins negatief denk over het corps. Ondanks dat ik zelf geen lid ben geweest, heb ik altijd de voordelen van het corps ingezien en deze voordelen ook verdedigd tegenover de vele mensen die hier negatief instaan. Met alle vooroordelen die erbij horen. (Ik vind corpsleden vaak leuke mensen).
Lila-Linda schreef:
Ik wil ook enkel LATTEN. Ik woon te lang alleen denk ik om samen te wonen. In iedergeval zolang als de kinderen thuis wonen zal ik never nooit gaan samenwonen. Lijkt me vreselijk en zie daar ook echt geen meerwaarde in.
samarinde schreef:
17-05-2023 10:37
Toevallig las ik op Instagram een post van Paulina Porizkova
https://www.nouveau.nl/personality/powe ... ogle.nl%2F
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ben ook lid geweest (maar ontwijk nu alles wat daar mee te maken heeft), en ik denk echt niet dat het toeval is dat dat type naar elkaar toetrekt, dus ik ben een beetje verbaasd dat je daar zo van opkijkt. Ik haal ze er zelf zonder enige moeite uit.

De hele manier van doen, maar ook als er eens iets georganiseerd moet worden komt er direct zo’n dispuut-organisatiesfeer bovendrijven. Ik zie dat niet als onbewust naar elkaar toe trekken.
Siri schreef:
17-05-2023 12:26
Ik moet zeggen dat ik mensen die lid zijn geweest van het corps er altijd relatief snel uitpik.

En het zal best dat alles door elkaar heen liep, maar een school in een achterstandwijk zal het ook niet geweest zijn. Dat maakt de kans aanzienlijk groter dat je gelijkgestemden en dus ook corpsleden ontmoet.

Ik moet hier ook bijzeggen dat ik geenszins negatief denk over het corps. Ondanks dat ik zelf geen lid ben geweest, heb ik altijd de voordelen van het corps ingezien en deze voordelen ook verdedigd tegenover de vele mensen die hier negatief instaan. Met alle vooroordelen die erbij horen. (Ik vind corpsleden vaak leuke mensen).
Zeker geen achterstandswijk, maar hartje centrum dus daar komt echt alles samen. Je pikt corpsleden er inderdaad redelijk snel uit, maar ik ging er destijds vanuit (ten onrechte) dat vooral Amsterdamse corpsleden - die ik zou hebben herkend - op die school zouden rondlopen. Maar ze kwamen uit alle uithoeken. (Corpsleden zijn ook vaak leuke mensen, dat is een goed bewaard geheim :-D )
De beste basis is en blijft om je eigen leven op orde te hebben. Je beste leven leiden met selflove en eraan werken om in je kracht te staan.
Dat een vent geen opvulling is voor innerlijke leegte waar je emotioneel en finacieel afhankelijk van bent en blijft, maar een fijne aanvulling op je toch al leuke leven... Investeren in een fijn leven voor jezelf is dan meer de moeite waard dan een relatie aangaan met een of andere sneuneus die teveel van je neemt in een relatie.
Zoals bij een codependency relatie. Vrouwen die zichzelf verliezen in een codependency relatie, omdat ze zich teveel hebben aangepast aan de man en zichzelf hiermee tekort doen.
De mensen die ik ken die lid zijn geweest van een corps of corpsachtige studentenvereniging vind ik vooral heel saai. En ik ken niemand die nu iets nuttigs doet voor de wereld. Die zijn allemaal beland in banen die vooral leuk zijn voor zichzelf (uitdaging/status/geld), maar die niks zinnigs toevoegen aan de maatschappij.

(Ze zijn er vast hoor, de oud-corpsleden die wel een maatschappelijk relevante baan hebben en ze zijn er vast ook die niet saai zijn. Ik ken ze alleen niet.)
Lorem_Ipsum schreef:
17-05-2023 12:36
Ben ook lid geweest (maar ontwijk nu alles wat daar mee te maken heeft), en ik denk echt niet dat het toeval is dat dat type naar elkaar toetrekt, dus ik ben een beetje verbaasd dat je daar zo van opkijkt. Ik haal ze er zelf zonder enige moeite uit.

De hele manier van doen, maar ook als er eens iets georganiseerd moet worden komt er direct zo’n dispuut-organisatiesfeer bovendrijven. Ik zie dat niet als onbewust naar elkaar toe trekken.
Achteraf kijk ik er niet van op. Het onderstreept alleen de theorie dat lijstjes niet uit de lucht komen vallen. Tenzij je denkt dat alleen corpsleden zo goed aanvoelen wie bij hen past. Maar als je zelf lid was, weet je ook dat corpsleden net zo divers/uniek zijn als mensen uit welke andere groep ook.
Roozeboom_ schreef:
17-05-2023 12:15
Ik vind het een beetje een rare uitspraak om me te focussen op wat voor soort relatie ik wil, ipv wat voor soort man ik wil. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, je kunt ze niet apart van elkaar bespreken.

Als ik mijn type man beschrijf qua karakter, interesses en levenshouding dan geeft dat automatisch een beeld van wat voor soort relatie je daar mee kan hebben.

Gedeeltelijk wel, maar een groot gedeelte ook niet. Lengte bijvoorbeeld zegt niks over de soort relatie die je ermee kunt hebben, happy socks (mijn eigen afknapper) ook niet. En toch laten mensen hierom potentieel leuke partners lopen.

Als ik weer zou daten zou ik echt wel meer selecteren op wat iemand leuk vind om te doen, welke gespreksonderwerpen hij interessant vindt, hoe hij zijn weekenden het liefst besteedt, hoe hij omgaat met conflicten. Dat vind ik nu allemaal veel belangrijker dan zijn uiterlijk of dat ik direct tot hem aangetrokken ben. Maar dat komt ook doordat de meeste goede relaties in mijn omgeving zijn ontstaan vanuit contacten die elkaar niet direct de hemd van het lijf wilden scheuren. Die juist (door omstandigheden) elkaar eerst (veel) beter hebben leren kennen, en toen pas een seksuele relatie zijn aangegaan.

Dat had ik zelf bij mijn man ook. Hij was helemaal niet het type waar ik op val. Maar hij bleek wel het type waarbij ik helemaal tot rust en ‘thuis’ kwam. De aantrekkingskracht groeide gestaag en was pas na een maand of 4 op volle sterkte. En nu zijn we toch al 8 jaar heel blij verder.
fruityjuice schreef:
17-05-2023 12:40
De beste basis is en blijft om je eigen leven op orde te hebben. Je beste leven leiden met selflove en eraan werken om in je kracht te staan.
Dat een vent geen opvulling is voor innerlijke leegte waar je emotioneel en finacieel afhankelijk van bent en blijft, maar een fijne aanvulling op je toch al leuke leven... Investeren in een fijn leven voor jezelf is dan meer de moeite waard dan een relatie aangaan met een of andere sneuneus die teveel van je neemt in een relatie.
Zoals bij een codependency relatie. Vrouwen die zichzelf verliezen in een codependency relatie, omdat ze zich teveel hebben aangepast aan de man en zichzelf hiermee tekort doen.
Tja, dan komt er hier nooit een partner (ook prima overigens). Mijn leven is niet op orde, en het kan altijd beter.

Als ik kijk naar mezelf van 15 jaar geleden en van nu, heb ik echt bizar grote stappen gemaakt. Maar op orde? Nee.
katkaatje schreef:
17-05-2023 12:43
De mensen die ik ken die lid zijn geweest van een corps of corpsachtige studentenvereniging vind ik vooral heel saai. En ik ken niemand die nu iets nuttigs doet voor de wereld. Die zijn allemaal beland in banen die vooral leuk zijn voor zichzelf (uitdaging/status/geld), maar die niks zinnigs toevoegen aan de maatschappij.

(Ze zijn er vast hoor, de oud-corpsleden die wel een maatschappelijk relevante baan hebben en ze zijn er vast ook die niet saai zijn. Ik ken ze alleen niet.)
Iets nuttigs doen voor de wereld zit hem echt niet in je baan. Echt nonsens. Je kunt vrijwilligerswerk doen, duurzaam leven, je inzetten voor je vereniging, anderen om je heen helpen.
Chienandalou schreef:
17-05-2023 11:40
Ik vind deze insteek juist een zeer beperkende factor. Dus hij moet bij voorbaat al ‘samen oud worden’ materiaal zijn?

Ik zeg niet dát je samen oud moet willen worden. Maar ALS je iemand zoekt om je leven mee te delen, is het vrij onhandig om bij een man uit te komen die de juiste sokken draagt maar alleen FWB wil. En dan maar te gaan zitten hopen dat hij nog van gedachten verandert.

In mijn >20 jarige huwelijk is het veel belangrijker gebleken dat we allebei samen wilden leven en elkaar blindelings vertrouwen, maar elkaar ook de ruimte geven. We kunnen los van elkaar op vakantie en hebben niet de minste behoefte in elkaars telefoon te kijken, maar als we elkaar nodig hebben staan we er.
Dat je dat van elkaar weet, vind ik veel belangrijker dan geneuzel over welk beroep hij heeft of welke sokken.

En dat is wat ik en anderen zeggen over dat wát je samen wil, er volgens mij meer toe doet dan die lijstjes. Maar hey, ieder het hare, dus als je liever selecteert op sokken en beroepen en huizen dan op hoe je met elkaar omgaat, dan moet ieder dat zelf weten.
Na zevenhonderd jaren
katkaatje schreef:
17-05-2023 12:43

Het corps is veel te divers om een dergelijke uitspraak te kunnen doen. Ook als je ze zelf niet kent.

En als je zoekt op beroemde/bekende corpsleden, dan zit daar van alles tussen. Ministers, schrijvers, cabaretiers, advocaten, wetenschappers, artsen etc.

En daarnaast: de samenleving is een geheel. Heel veel mensen doen iets nuttigs. Er moet ook gewoon dom geld verdiend worden. Daar zit ook toegevoegde waarde in.
katkaatje schreef:
17-05-2023 12:48
Gedeeltelijk wel, maar een groot gedeelte ook niet. Lengte bijvoorbeeld zegt niks over de soort relatie die je ermee kunt hebben, happy socks (mijn eigen afknapper) ook niet. En toch laten mensen hierom potentieel leuke partners lopen.

Als ik weer zou daten zou ik echt wel meer selecteren op wat iemand leuk vind om te doen, welke gespreksonderwerpen hij interessant vindt, hoe hij zijn weekenden het liefst besteedt, hoe hij omgaat met conflicten. Dat vind ik nu allemaal veel belangrijker dan zijn uiterlijk of dat ik direct tot hem aangetrokken ben. Maar dat komt ook doordat de meeste goede relaties in mijn omgeving zijn ontstaan vanuit contacten die elkaar niet direct de hemd van het lijf wilden scheuren. Die juist (door omstandigheden) elkaar eerst (veel) beter hebben leren kennen, en toen pas een seksuele relatie zijn aangegaan.

Dat had ik zelf bij mijn man ook. Hij was helemaal niet het type waar ik op val. Maar hij bleek wel het type waarbij ik helemaal tot rust en ‘thuis’ kwam. De aantrekkingskracht groeide gestaag en was pas na een maand of 4 op volle sterkte. En nu zijn we toch al 8 jaar heel blij verder.
Misschien zijn we te veel verpest door de romantische films etc.
We willen eerst van onze barkruk afvallen / met onze mond open voor het beeldscherm zitten van de hevige zin in de ander en dan pas eens gaan kijken of de rest matcht.
De pest is dat je als vrouw zo vaak benaderd wordt op datingsites ( met vaak niet meer dan een lullige openingszin omdat veel mannen die zin naar elke bouvier met lippenstift stuurt ) dat het moeilijk wordt om op iets anders te focussen dan look ( als ze het al beschreven hebben , want hun hobby’s etc zijn )
katkaatje schreef:
17-05-2023 12:48
Als ik weer zou daten zou ik echt wel meer selecteren op wat iemand leuk vind om te doen, welke gespreksonderwerpen hij interessant vindt, hoe hij zijn weekenden het liefst besteedt, hoe hij omgaat met conflicten. Dat vind ik nu allemaal veel belangrijker dan zijn uiterlijk of dat ik direct tot hem aangetrokken ben.
Dat dus. Ik vond mijn man niet eens aantrekkelijk toen ik hem voor het eerst zag. Hij mij ook niet. Maar we konden niet ophouden met praten en het werd later en later, en op enig moment besefte ik dat ik me tot hem aangetrokken voelde. En vice versa.
Na zevenhonderd jaren
Ginevra schreef:
17-05-2023 12:57

In mijn >20 jarige huwelijk is het veel belangrijker gebleken dat we allebei samen wilden leven en elkaar blindelings vertrouwen, maar elkaar ook de ruimte geven. We kunnen los van elkaar op vakantie en hebben niet de minste behoefte in elkaars telefoon te kijken, maar als we elkaar nodig hebben staan we er.
Dat je dat van elkaar weet, vind ik veel belangrijker dan geneuzel over welk beroep hij heeft of welke sokken.
Nou niet doen of je dat de eerste keer allebei van elkaar wist. Bepaalde dingen groeien, bepaalde dingen zijn zo gebleken.
En jij - en ik ook - hebben makkelijk praten, zittend in een lange relatie. Ik zou, moest ik ooit weer opnieuw gaan zoeken, bepaalde dingen die ik nu heb opgebouwd of waar ik aan gewend ben geraakt echt niet op willen geven. En dat omvat zeker niet alleen het materiële gedeelte. Maar inderdaad : ook het materiële gedeelte. Ik zou er bijvoorbeeld niet aan moeten denken met iemand samen te zijn die naar Benidorm op vakantie wil.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven