Ik weet niet of ik verder wil met man & boerderij [Lege

05-03-2023 17:45 578 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Leeggehaald
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-03-2023 16:58
Reden: op verwijderd, maatregelen zijn genomen.
98.72% gewijzigd
Anderlicht schreef:
09-03-2023 08:01
Seksistisch maar wel realistisch!

Haar man lijkt anders ook niet echt een ster in communicatie, dus waarom dit nu aan "de vrouw" zou liggen? Ik denk dat heel veel mensen niet goed zijn in duidelijk communiceren, maar dat lijkt me nou niet gerelateerd aan een specifieke sekse
noglangnietjarig schreef:
09-03-2023 00:00
Een boer die 24/7 werkt kan alleen maar een melkveehouder zijn…

De melkprijs is op het moment (al een tijdje) hoog…

Hiermee wil ik to haar problemen niet bagataliseren, maar kan me niet voorstellen dat geld een probleem kan zijn, of hij (haar man) moet nog een aantal broers/zussen uitkopen oid.

Je hoeft je niet voor te stellen dat geld een probleem is, dat kun je gewoon van TO aannemen, die zegt namelijk dat ze financiële issues hebben. Lijkt me voldoende
Poeszie schreef:
09-03-2023 09:20
Haar man lijkt anders ook niet echt een ster in communicatie, dus waarom dit nu aan "de vrouw" zou liggen? Ik denk dat heel veel mensen niet goed zijn in duidelijk communiceren, maar dat lijkt me nou niet gerelateerd aan een specifieke sekse

Dat klopt! Er zitten wel vaak verschillen in de communicatieproblemen tussen vrouwen en mannen ( in algemeenheid)
Het gaat niet om iemand de schuld geven of dat “ het aan de vrouw ligt “
Je kan alleen jezelf veranderen! (en dan veranderd de dynamiek in de relatie mee)
Anderlicht schreef:
09-03-2023 09:15
Ik heb geen behoefte aan mijn punt te bewijzen maar zo lees ik het wel. Ik vind haar vaag. Ik krijg niet duidelijk wat ze nu precies wil en hoe ze dit wil uitvoeren. Gaat het om overbelasting of zorgen? (om de financiële situatie) Gebrek aan eigen tijd of tijd samen? of investeert hij niet genoeg in de kinderen? Is er een tekort aan (emotioneel) begrip en luistert oor? Of zit de pijn in het Gebrek aan verbondenheid en intimiteit? Voelt ze zich niet gewaardeerd (dat ze kostwinner en huisvrouw is) of houd hij zich niet aan gemaakte praktische afspraken Zoals stofzuigen?
Als je dat helder hebt dan kun je hierop insteken en focussen!
Nu lijkt het een pot nat en zo komt het dan vaak ook over voor de ander. Hoe concreter de behoefte wordt uitgesproken hoe beter je samen kunt werken naar een verandering en oplossing. Sta voor wat je wil!
Ik haal heel veel uit TO's posts.

Man is alleen maar aan het werk. Zegt wel dat hij er voor het gezin wil zijn maar er hoeft maar iets te gebeuren of hij is weer op de boerderij ipv dat te doen met de kinderen wat was afgesproken /had moeten gebeuren.
Financieel levert het bedrijf te weinig op, het bedrijf gaat niet failliet op dit moment maar geld voor het gezin moet van TO's salaris komen.

Een visie voor de toekomst is er bij man niet, enkel doorgaan zoals nu wat met al die uren werk op langere termijn is eigelijk niet houdbaar maar man wil niet verder kijken, ook na zakelijk advies ingewonnen te hebben.

Emotioneel (als partner) en qua tweede en derde shift (als ouder en huisgenoot) staat ze alleen. Zelfs na gesprekken daarover blijkt elke keer weer alle tijd en energie van man naar zijn bedrijf te gaan.

En dan is er nog de buitenwereld, die alles wat man als boer doet zo geweldig vindt, maar niet ziet dat alles wat er nodig is om de boel draaiende te houden thuis, inclusief werk, financiën, zorg voor kinderen, bij TO vandaan komt.

En man corrigeert dat vertekende beeld niet bij de omgeving, zodat TO zich nog meer miskend voelt. Ervaart dat er op een bepaalde manier misbruik van haar wordt gemaakt. Zolang zij slooft en het geld binnenbrengt, is er geen probleem.

En TO voelt dat ze geen Gekke Henkie meer wil zijn. Man op geen enkele wijze structureel meebeweegt.

Dat heb ik uit haar posts gehaald.
hanke321 wijzigde dit bericht op 09-03-2023 10:23
2.23% gewijzigd
evelien2010 schreef:
06-03-2023 11:44
[...]

Veel boeren die geen hulp hebben (familie of betaalde hulp) zitten grotendeels op eigen erf en komen daar nauwelijks vanaf. Dieren kunnen immers niet alleen worden gelaten voor langere tijd. Dus vakanties, uitstapjes, date met partner of familiebezoek is voor TO wellicht niet mogelijk.

Maar de nummer 1 vraag: hou je nog van hem??
Weten we inmiddels al of het om akkerbouw of veeteelt (of gemengd) gaat? Ik lees hier namelijk grotendeels typeringen van een veehouder in dit topic, maar het type bedrijf maakt nogal een verschil in werk voor de man van TO en dus ook voor zijn rol in dit verhaal.
Ik denk dat jullie allebei heel eenzaam zijn.

Ik denk dat je man in zijn hoofd wel weet dat zijn bedrijf niet rendabel is, maar om dat toe te geven vraagt heelveel moed. Hij heeft ook nog eens met zijn ouders te maken en zijn droom die in duigen valt. En wat moet hij dan? Vanuit land-en tuinbouworganisaties is daar veel begeleiding voor te vinden. Veel boeren zijn niet van die praters, maar binnenvetters. Maar daar moet hij wel voor open staan. Wat zegt de accountant? Ben je weleens bij die gesprekken aanwezig?

Voor hem is dat zo'n oergevoel, ik kan mij voorstellen dat hij zich daarin door jou niet begrepen voelt. Hoewel ik oprecht denk dat je dat wel doet, zal dat voor hem anders voelen.

Ik denk echt dat je voor jezelf moet gaan kiezen. Dit kan zo niet langer, hier worden jullie uiteindelijk beiden niet gelukkig van.
Alcedo schreef:
09-03-2023 09:39
Weten we inmiddels al of het om akkerbouw of veeteelt (of gemengd) gaat? Ik lees hier namelijk grotendeels typeringen van een veehouder in dit topic, maar het type bedrijf maakt nogal een verschil in werk voor de man van TO en dus ook voor zijn rol in dit verhaal.
TO heeft in haar laatste post over stal, dus er zijn in ieder geval dieren aanwezig.
evelien2010 schreef:
06-03-2023 14:47
[...]

To heeft trouwens aangegeven niet in de maatschap te zitten. De boerderij valt buiten hun huwelijk.
Dat TO niet in maatschap zit met haar man, wil niet zeggen dat de boerderij buiten hun huwelijk valt.

Wat veel aannames over boeren en boerderijen hier zeg.
MrsMorrison schreef:
06-03-2023 17:30
Nou vgm klopt dat niet. Melken gaat via robots maar de zuigers moeten handmatig aan de uiers geplaatst worden. Dit is 2x per dag en er moet iets van 8 uur tussen zitten. Dus smorgens om 6.00 en smiddags om 15.00. Dan moet alles schoongemaakt worden op het terrein en gevoerd ook nog wanneer de koeien binnen staan.

Bij een melkrobot worden de zuigers juist niet meer met de hand op de spenen geplaatst, maar doet de robot dat zelf.

En het is ook niet zo dat alleen grotere bedrijven met personeel een robot hebben.
MrsMorrison schreef:
06-03-2023 18:21
Eens. Kan net zo goed varkens of kippen zijn. Landbouw alleen lijkt mij niet want dan heb je juist nu meer vrije tijd. Of kassen...
Akkerbouw bedoel je ;-)

Landbouw is het overkoepelende begrip.

Als akkerbouwer heb je het in deze tijd ook druk.
Alcedo schreef:
09-03-2023 09:46
Dat TO niet in maatschap zit met haar man, wil niet zeggen dat de boerderij buiten hun huwelijk valt.

Wat veel aannames over boeren en boerderijen hier zeg.
Het doel van huwelijkse voorwaarden is dat de boerderij overeind blijft bij scheiding. Genoeg vrouwen die zich een slag in de rondte werken op het familiebedrijf van hun partner en met lege handen eindigen.
anna75 wijzigde dit bericht op 09-03-2023 11:46
Reden: 'Ach kom' klinkt chagrijnig, niet zo bedoeld.
1.25% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
Marianneke schreef:
06-03-2023 20:01
Mijn broers koeien lopen 's zomers gewoon in de wei, en worden dus gemolken door een melkrobot
Iets met verplichte weidegang ook...
Lila-Linda schreef:
09-03-2023 06:47
Nee hoor, dat was de hele tijd al glashelder
Voor mij niet hoor. Ik dacht dat ze vooral verbinding miste en het gevoel dat de werelden zo gescheiden waren en er mede daardoor een gevoel van eenzaamheid was. Want zij vertelde vooral dat dingen simpelweg niet konden. Wat een wereld van verschil is met niet willen. Kunnen of willen is een keywoord wat maakt dat je de situatie heel anders bekijkt.
Als iemand kan maar niet wil is gevoelsmatig het tegengestelde als dat iemand wil maar niet kan.
Susan schreef:
09-03-2023 08:29
Zo lees ik haar helemaal niet. Volgens mij roep je dat nu vooral omdat je graag je punt wil bewijzen dat zij wel onduidelijk zal communiceren en het wel grotendeels bij haar zal liggen, maar ze zet gewoon heel duidelijk op een rijtje hoe het zit. Passief agressief slaat al helemaal nergens op.
Zo duidelijk vond ik het zelf ook niet. Dat heeft niks met excuses te maken. Maar ik probeer heel letterlijk te nemen wat iemand zegt en als iemand vooral zegt kan niet ipv wil niet, krijg je gewoon een andere discussie.
Dat anderen het dan -toevallig- goed inkleuren is niet omdat to het zo duidelijk bracht. En als to daarin (voor mij althans, maar ik was ook de enige niet) dan dezelfde onduidelijke communicatie stijl hanteert naar haar man, kan het zomaar zijn dat je in een huwelijk dénkt over hetzelfde te spreken, terwijl dat niet het geval is.

Nogmaals, ik zeg niet dat to dit doet, maar heldere communicatie is ontzettend belangrijk om je punt bij de ander over te krijgen.
Rooss4.0 schreef:
06-03-2023 22:06
Maar wat vind je nog van je man? Is hij de liefde van je leven nog, vind je hem nog leuk? Vind je hem nog aantrekkelijk, lachen jullie nog wel eens samen?

Het klinkt zo zakelijk allemaal.
Ja dat is buiten alles natuurlijk echt wel het belangrijkste.

Ik zit in een soort gelijke situatie, eigen bedrijf ( andere tak ), gezin met ook nog een kind met een handicap en samen maken we flinke overuren maar de liefde voor elkaar maakt dat je het volhoudt.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Lila-Linda schreef:
09-03-2023 09:03
maar een man die steeds dingen toezegt en ze vervolgens niet nakomt
Communiceert wel duidelijk?
en is niet passief agressief?
Dat kun je per definitie niet weten want de man is hier niet. Voor de communicatie zijn we helemaal afhankelijk van wat TO schrijft. We missen minstens de helft van de context! Misschien is hij inderdaad die stugge boer, misschien is hij zich werkelijk van geen kwaad bewust, we wéten het niet.

We weten wél dat hij tot voor kort nog voldoende betrouwbaar was om er een groot gezin mee te stichten. Maar moment dat daarnaar gevraagd wordt schiet jij weer totaal in de aanval, terwijl we alleen maar op zoek zijn naar de nodige context.
Fairway schreef:
09-03-2023 11:05
Dat kun je per definitie niet weten want de man is hier niet. Voor de communicatie zijn we helemaal afhankelijk van wat TO schrijft. We missen minstens de helft van de context! Misschien is hij inderdaad die stugge boer, misschien is hij zich werkelijk van geen kwaad bewust, we wéten het niet.

We weten wél dat hij tot voor kort nog voldoende betrouwbaar was om er een groot gezin mee te stichten. Maar moment dat daarnaar gevraagd wordt schiet jij weer totaal in de aanval, terwijl we alleen maar op zoek zijn naar de nodige context.

Ja dat is altijd op een forum, we moeten dan ook maar aannemen van TO wat ze schrijft; dat ze meermaals het gesprek is aangegaan met haar man. En dat man daar niets mee wil. Dat hij af en toe wat belooft, maar niet nakomt. Als hij zich dan van geen kwaad bewust is, dan verbaast me dat wel
Sterkte TO, eenzaamheid in een relatie is verschrikkelijk. Het hele boerderijverhaal doet er niet eens echt toe in deze kwestie, lijkt me. Bovendien kun je pas echt weten hoe het is om een boerderij te hebben als je er zelf een hebt. Als je niet met de landbouw bent opgegroeid, is het heel lastig inschatten hoe het is om boer(in) te zijn.
katkaatje schreef:
09-03-2023 09:18
Maar je bent dus kostwinnaar en huisvrouw tegelijk? Wat is die boerderij dan anders dan een hobby? Je mag best van je man vragen dat hij zijn steentje bijdraagt aan jullie leven, financieel of in de zorg voor de kinderen. En dan zijn hobby maar stoppen. Als het in de veehouderij is, kan dat momenteel best lucratief zijn. Je uit laten kopen.
Dat is dus niet duidelijk. In haar tweede post verzekerde TO ons dat haar man bij een scheiding niet met zijn bedrijf zou hoeven te stoppen. Hoé dan, als het slechts een onrendabele hobby is, zoals TO in haar laatste post laat doorschemeren?

Nu wordt er dus al geconcludeerd dat TO zich terecht niet gezien voelt en dat hij maar moet stoppen, maar waar baseren we dat op anders dan een zeer emotionele boze post van TO? (geen kritiek naar TO overigens, ik snap haar gevoel volkomen, dat is het probleem niet, dit is een vraag aan het forum).
Ik mis vooral heel veel input van to en antwoorden op vragen. Het blijft maar speculeren hier, waarbij het vanuit to amper duidelijker wordt.
Anderlicht schreef:
09-03-2023 09:15
Ik heb geen behoefte aan mijn punt te bewijzen maar zo lees ik het wel. Ik vind haar vaag. Ik krijg niet duidelijk wat ze nu precies wil en hoe ze dit wil uitvoeren. Gaat het om overbelasting of zorgen? (om de financiële situatie) Gebrek aan eigen tijd of tijd samen? of investeert hij niet genoeg in de kinderen? Is er een tekort aan (emotioneel) begrip en luistert oor? Of zit de pijn in het Gebrek aan verbondenheid en intimiteit? Voelt ze zich niet gewaardeerd (dat ze kostwinner en huisvrouw is) of houd hij zich niet aan gemaakte praktische afspraken Zoals stofzuigen?
Als je dat helder hebt dan kun je hierop insteken en focussen!
Nu lijkt het een pot nat en zo komt het dan vaak ook over voor de ander. Hoe concreter de behoefte wordt uitgesproken hoe beter je samen kunt werken naar een verandering en oplossing. Sta voor wat je wil!

TO is inderdaad erg vaag. Het komt er vooral op neer dat ze gewoon niet meer wil ipv naar mogelijkheden wil kijken om niet het leven van vier kinderen compleet overhoop te halen.

Het stuk kostwinner is ook nog maar de vraag als je de vaste lasten van het wonen die vanuit de boerderij betaald worden bij het inkomen van man zou optellen. Plus dat je als ondernemer je salaris zelf bepaalt, dus dat de partner dan kostwinner zou zijn zegt dan heel erg weinig.
Hoerabanaan schreef:
09-03-2023 12:07
Ik mis vooral heel veel input van to en antwoorden op vragen. Het blijft maar speculeren hier, waarbij het vanuit to amper duidelijker wordt.

TO heeft aangegeven dat ze haar financiële situatie niet hier uit de doeken wil doen, als dat de input is die je bedoelt
Poeszie schreef:
09-03-2023 11:20
Ja dat is altijd op een forum, we moeten dan ook maar aannemen van TO wat ze schrijft; dat ze meermaals het gesprek is aangegaan met haar man. En dat man daar niets mee wil. Dat hij af en toe wat belooft, maar niet nakomt. Als hij zich dan van geen kwaad bewust is, dan verbaast me dat wel

Niet alleen meermaals het gesprek is aangegaan, ook al meermaals hulp van buitenaf heeft gezocht voor zowel de financiën als de onderlinge communicatie. Dat heeft ze gewoon geschreven.
Am Yisrael Chai!
Fairway schreef:
09-03-2023 11:31
Dat is dus niet duidelijk. In haar tweede post verzekerde TO ons dat haar man bij een scheiding niet met zijn bedrijf zou hoeven te stoppen. Hoé dan, als het slechts een onrendabele hobby is, zoals TO in haar laatste post laat doorschemeren?

Nu wordt er dus al geconcludeerd dat TO zich terecht niet gezien voelt en dat hij maar moet stoppen, maar waar baseren we dat op anders dan een zeer emotionele boze post van TO? (geen kritiek naar TO overigens, ik snap haar gevoel volkomen, dat is het probleem niet, dit is een vraag aan het forum).
Dat heeft ze toch geschreven? Zij is niet van zijn inkomen afhankelijk en hij niet van het hare. Dus als ze scheiden hoeft hij haar niet uit te kopen omdat ze geen onderdeel is van zijn maatschap en hij hoeft haar geen alimentatie te betalen omdat ze een eigen inkomen heeft. Dat wil nog steeds niet zeggen verder dat het een gezond bedrijf is.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
09-03-2023 12:16
Niet alleen meermaals het gesprek is aangegaan, ook al meermaals hulp van buitenaf heeft gezocht voor zowel de financiën als de onderlinge communicatie. Dat heeft ze gewoon geschreven.

ook dat idd. Er is iig voldoende geschreven door TO om te lezen dat ze haar best heeft gedaan om dit te veranderen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven