Ik wil geen kind

maandag 4 januari 2021 om 07:59
Bericht van de Moderator!
Beste forummers,
Het is niet toegestaan om hier te gaan victim blamen. Ik wil jullie dan ook vragen om nu op te houden met de to de schuld geven van de situatie. Er zijn inmiddels bannen gevallen en dat is nergens voor nodig.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
Hi
Ik weet niet zo goed waar te beginnen, ik ben een man van 34 en ik heb al 10 jaar een relatie.
Maar deze relatie wankelt nu want op 1e kerstdag kwam mijn vriendin bij wijze van verassing met een positieve zwangerschapstest aanzetten. En het was zeker een verassing want ik schrok me rot, ik wil helemaal geen kinderen.
Mijn eerste reactie was of ze het nog weg kon laten halen. Vriendin werd eerst boos en ging daarna huilen.
We kregen knallende ruzie en zij is alleen bij haar ouders gaan eten en daar blijven slapen.
Een dag na kerst hebben we gepraat en kwam het hele verhaal eruit hoe al haar vriendinnen een kindje hadden of zwanger waren en dat ze toen besloot om met de pil te stoppen op eigen houtje en dacht dat ik wel bij zou draaien als ze eenmaal zwanger was en het leuk zou vinden.
Maar ik wil helemaal geen kind en ik wil het liefst dat ze het weg laat halen maar dat wil ze niet.
Wat nu?
Groetjes
N.
Beste forummers,
Het is niet toegestaan om hier te gaan victim blamen. Ik wil jullie dan ook vragen om nu op te houden met de to de schuld geven van de situatie. Er zijn inmiddels bannen gevallen en dat is nergens voor nodig.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
Hi
Ik weet niet zo goed waar te beginnen, ik ben een man van 34 en ik heb al 10 jaar een relatie.
Maar deze relatie wankelt nu want op 1e kerstdag kwam mijn vriendin bij wijze van verassing met een positieve zwangerschapstest aanzetten. En het was zeker een verassing want ik schrok me rot, ik wil helemaal geen kinderen.
Mijn eerste reactie was of ze het nog weg kon laten halen. Vriendin werd eerst boos en ging daarna huilen.
We kregen knallende ruzie en zij is alleen bij haar ouders gaan eten en daar blijven slapen.
Een dag na kerst hebben we gepraat en kwam het hele verhaal eruit hoe al haar vriendinnen een kindje hadden of zwanger waren en dat ze toen besloot om met de pil te stoppen op eigen houtje en dacht dat ik wel bij zou draaien als ze eenmaal zwanger was en het leuk zou vinden.
Maar ik wil helemaal geen kind en ik wil het liefst dat ze het weg laat halen maar dat wil ze niet.
Wat nu?
Groetjes
N.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-01-2021 10:35
Reden: Bericht van Moderator toegevoegd
Reden: Bericht van Moderator toegevoegd
15.69% gewijzigd

dinsdag 5 januari 2021 om 09:38
Het is geen fitbit hè?
Je vriendin heeft met haar egoïstische en roekeloze gedrag twee slachtoffers gemaakt: jij en je ongeboren kind. Onbegrijpelijk dat de vader van je vriendin blijkbaar zo makkelijk heen stapt over wat zijn dochter jou en haar toekomstige kind heeft aangedaan. Dat jij je nu ook nog schuldig voelt omdat zij zich rot voelt, zegt voor mij ook wel iets over de verhoudingen tussen jullie. Jij hebt alle reden om razend op haar te zijn en om dat voorlopig nog een tijdje te blijven. Ze speelt met levens.
dinsdag 5 januari 2021 om 09:45
Ik vraag me af of je vriendin haar ouders wel de hele waarheid heeft verteld. In een goede relatie is de logische vervolgstap natuurlijk niet dat de ander jou opzettelijk en tegen je zin in een levenslange gezamenlijke verantwoordelijkheid cadeau doet.Poezenman schreef: ↑05-01-2021 08:07Dat is een van mijn grootste zorgen, dat ik alles kwijt raak, dan heb ik helemaal niks of niemand meer. Gisteravond kwam haar vader met mij praten, ze heeft het aan haar ouders vertelt, haar vader vind dat ik me moet vermannen, dat dit een logische vervolgstap in onze relatie was en dat ik vanzelf in mijn nieuwe rol zou groeien en dat het heel normaal was dat ik me zorgen maak. Dat we een goede relatie hebben en het wel redden samen. Dat zijn dochter zonder overleg zwanger word heeft ie niks over gezegd. Ik weet nog steeds niet wat ik moet doen, als ik weg ga moet ik opnieuw beginnen, heeft mijn kind geen vader die er wil zijn voor hem of haar, maar als ik blijf zeg ik eigenlijk dat ze hiermee weg kan komen. Iemand vroeg of ik haar misschien jaren heb voorgehouden dat we later aan kinderen zouden beginnen maar dat is niet zo, Ik ben waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest dat kinderen het niet zijn voor mij, iemand vroeg ook of ze wist hoe ik ben opgegroeid, ze weet dat ik in pleeggezinnen ben opgegroeid maar ik heb haar niet alles vertelt, niks over dat ongewenste huisdier gevoel in elk geval, ze weet ook niet dat ik vooral moeders niet te vertrouwen vind. En nu word ze zelf moeder, van mijn kind ook nog. Ik ben blij dat ik morgen terug naar zee kan.
Ik wil het hier graag bij laten, er zijn zoveel reacties dat ik het allemaal niet bij kan houden.
Bedankt voor alle adviezen. Dat waardeer ik echt.
Afgezien daarvan ... uiteraard kan je in je nieuwe rol groeien en een lieve vader en partner worden. Mits je natuurlijk jouw eigen wil en emoties even van ondergeschikt belang maakt. Net zoals je vriendin deed, zeg maar. Net als in een gedwongen huwelijk. Kan best toch? Hele volksstammen doen het zo.
Maar als jullie relatie en geluk je lief is, zal je toch moeten eisen dat er ook naar jou geluisterd wordt. Je wil en moet een stem hebben in wat er gebeurt zodat je achter de te nemen beslissingen kan staan. Wat jullie ook gaan doen. Laat die stem horen. Vertel hoe het is gegaan en hoe jij je daardoor voelt. Ook aan je schoonouders. Praat met vrienden, collega's, hulpverleners ...
Sterkte!
En een behouden vaart natuurlijk

dinsdag 5 januari 2021 om 09:48
Rookgordijn1 schreef: ↑04-01-2021 23:20Onbegrijpelijk dat die vrouw stiekem met de pil is gestopt terwijl ze wist dat haar partner geen kind wil. Pech voor haar als TO haar met het kind laat zitten
Waar gesekst wordt, kunnen kinderen vallen. Als je dat van tevoren niet uitgebreid bespreekt, maar lekker struisvogelpolitiek voert en halfzachte ontkenningen.....dan gebeuren dit soort dingen.
dinsdag 5 januari 2021 om 09:49
Hee Poezenman, van mij absoluut geen tips of meningen over of je relatie over is of dat je genaaid bent of wat dan ook.
Je bent blij dat je naar zee kunt en dat snap ik helemaal. Ben zelf ook zeevarende (jij booreiland denk ik) en echt de beste plek om je gedachten op een rijtje te krijgen. Of soms zelf net doen alsof heel je leven in NL niet bestaat.
Ikzelf ook al de nodige shit meegemaakt met 2 keer gescheiden n,u maar in beide gevallen blij geen kinderen mee gekregen. Echt zou zo sneu zijn geweest voor die kinderen. Maar ken ook andere (alleenstaande) vrouwen met kind en echt dat gaat wel goed.
Geniet van je tijd op zee gaat toch altijd sneller voorbij nu, dan je zou willen.
Je bent blij dat je naar zee kunt en dat snap ik helemaal. Ben zelf ook zeevarende (jij booreiland denk ik) en echt de beste plek om je gedachten op een rijtje te krijgen. Of soms zelf net doen alsof heel je leven in NL niet bestaat.
Ikzelf ook al de nodige shit meegemaakt met 2 keer gescheiden n,u maar in beide gevallen blij geen kinderen mee gekregen. Echt zou zo sneu zijn geweest voor die kinderen. Maar ken ook andere (alleenstaande) vrouwen met kind en echt dat gaat wel goed.
Geniet van je tijd op zee gaat toch altijd sneller voorbij nu, dan je zou willen.
fietsen varen vrouwelijk doen
dinsdag 5 januari 2021 om 09:52
Ik hoop echt heel erg dat je iemand vindt die naar jouw verhaal luistert, jou en jouw wensen hierin ziet en erkent, en je helpt voor jezelf op te komen. Een professional of een bekende. Nu sta je alleen tegen zo'n krachtenveld en worden je gevoelens en gedachten zo gemanipuleerd. Ik maak me daar zorgen over.
Ik heb het al eerder gezegd, maar zoek hulp: een oude mentor van school, een oude vriend, de huisarts, je teamleider, een coach. Iemand. Iemand die er voor jou is. Je mag hierin hulp vragen.
Ik heb het al eerder gezegd, maar zoek hulp: een oude mentor van school, een oude vriend, de huisarts, je teamleider, een coach. Iemand. Iemand die er voor jou is. Je mag hierin hulp vragen.

dinsdag 5 januari 2021 om 09:53
Zo te lezen uit schoonpa's reactie acht ik het niet erg waarschijnlijk dat zij haar ouders de waarheid heeft verteld. Misschien wel handig als ze die alsnog horen, dan is er meer begrip voor jou en kun je pas echt in oplossingen gaan praten ipv dat het een logische vervolgstap is en jij je maar moet vermannen

dinsdag 5 januari 2021 om 09:55
redbulletje schreef: ↑05-01-2021 09:17Ben jij er ook niet zelf over begonnen dat ze jou er ingeluisd heeft tegen die vader? Is hij daar wel van op de hoogte?
Jammer dat hij het in zijn mannen onder elkaar praatje niet voor jou heeft opgenomen. Nu weet je dus ook waar je staat bij die zogenaamde familie waarin je was opgenomen. Het is helemaal niets waard, ze kiezen toch voor hun dochter. Echt wel balen voor je. Of je blijft in die slangenkuil of je begint helemaal opnieuw.
Natuurlijk kiezen ze voor hun dochter. De families die hun eigen kind nooit meer zien maar hun ex-schoonkind hartelijk blijven onthalen zijn uiterst zeldzaam. Zo werkt dat nou eenmaal niet.
Ja hoor, heel logisch dat je partner na 10 jaar zonder overleg stopt met de pil. Dan gebeurt dat vanzelf. Zomaar opeens zwanger...MarvelousMrsMaisel schreef: ↑05-01-2021 09:48Waar gesekst wordt, kunnen kinderen vallen. Als je dat van tevoren niet uitgebreid bespreekt, maar lekker struisvogelpolitiek voert en halfzachte ontkenningen.....dan gebeuren dit soort dingen.
want?Led-lampje schreef: ↑05-01-2021 09:52Ik zit met verbazing te lezen wat de moderators allemaal goed vinden.
Het is echt omgekeerde wereld.
wordt er gescholden?
Racistische uitlatingen?
dinsdag 5 januari 2021 om 09:57
Wat zou dan niet mogen? Er wordt niet op de man gespeeld, er worden geen medische adviezen gegeven, geen scheldpartijen?Led-lampje schreef: ↑05-01-2021 09:52Ik zit met verbazing te lezen wat de moderators allemaal goed vinden.
Het is echt omgekeerde wereld.
dinsdag 5 januari 2021 om 09:58
Ik zou het verhaal opengooien naar je schoonouders. Jij bent nu de boeman dat je dit niet wil na zo'n lange relatie, maar dat is niet hoe dit zit en dat hoeft ook geen geheim te zijn dat je alleen moet dragen.
Neemt niet weg dat je schoonouders voor hun dochter (gaan) kiezen, bezie wat ze zeggen ook vanuit dat licht. Dat zij iets vinden betekent niet dat dat ook zo is. Hun nummer 1 belang is namelijk het beschermen van hun kind. Ook als dat niet 100% fair is. Ook als ze jou ontzettend graag mogen en het verder het beste met je voor hebben. Zij is hun dochter, en dat gaat ver.
Probeer wat zij zeggen dus een beetje los te laten en je eigen koers te varen.
Denk je dat je vriendin en jij tot een gesprek kunnen komen op termijn? Hoewel ik me kan voorstellen dat dat nu niet lukt, zou dat uiteindelijk wel goed zijn, ondanks alle pijn die daarmee gepaard gaat.
Het zou niet zo verkeerd zijn als je dan ook wat meer info over je verleden met haar zou willen delen en wat het met je gedaan heeft en nog doet.
Ik denk ook dat het goed zal zijn als je eens een prof zoekt om mee te sparren. Oneerlijk voor je, want je wordt overal maar toe gedwongen. Maar je jeugd is onlosmakelijk verbonden met het kind dat straks komt en alle keuzes die je daarin gaat maken. Of je dit nou wil of niet.
Het is goed om je dat niet alleen te beseffen maar ook om er wat mee te doen. Het kan je helpen om te sparren over je gedachtes en diegene kan je helpen met hoe dingen zitten in een 'veilige gehechte situatie', bouwstenen die jij helaas niet hebt meegekregen.
Ik ga er trouwens maar even vanuit dat zij je niet af gaat schilderen als de man die haar na 10 jaar keihard in de steek liet met haar zwangere buik, maar ik zou hier wel waakzaam op zijn. Want dat zou maar al te gemakkelijk zijn voor haar en iets wat de buitenwereld maar al te graag op zal pakken. Zeker naar je kind toe is het belangrijk dat dit niet gebeurt. Het is goed voor het kind als er met liefde over je gepraat wordt. Vandaar met name de vraag of jullie tot een gesprek kunnen komen uiteindelijk. Voor jullie kind.
Naast bij je vriendin, kind (en haar familie) blijven of weggaan en er helemaal niet zijn, zijn er trouwens ook andere opties om dit vorm te geven. Ik weet zeker dat mensen hier mee willen denken. Maar dat is misschien nog te vroeg en moet je eerst alles even laten bezinken. Tot een besliasing kom je vanzelf wel. Laat je niet leiden door impulsen of angsten, geef het gewoon even de tijd.
Neemt niet weg dat je schoonouders voor hun dochter (gaan) kiezen, bezie wat ze zeggen ook vanuit dat licht. Dat zij iets vinden betekent niet dat dat ook zo is. Hun nummer 1 belang is namelijk het beschermen van hun kind. Ook als dat niet 100% fair is. Ook als ze jou ontzettend graag mogen en het verder het beste met je voor hebben. Zij is hun dochter, en dat gaat ver.
Probeer wat zij zeggen dus een beetje los te laten en je eigen koers te varen.
Denk je dat je vriendin en jij tot een gesprek kunnen komen op termijn? Hoewel ik me kan voorstellen dat dat nu niet lukt, zou dat uiteindelijk wel goed zijn, ondanks alle pijn die daarmee gepaard gaat.
Het zou niet zo verkeerd zijn als je dan ook wat meer info over je verleden met haar zou willen delen en wat het met je gedaan heeft en nog doet.
Ik denk ook dat het goed zal zijn als je eens een prof zoekt om mee te sparren. Oneerlijk voor je, want je wordt overal maar toe gedwongen. Maar je jeugd is onlosmakelijk verbonden met het kind dat straks komt en alle keuzes die je daarin gaat maken. Of je dit nou wil of niet.
Het is goed om je dat niet alleen te beseffen maar ook om er wat mee te doen. Het kan je helpen om te sparren over je gedachtes en diegene kan je helpen met hoe dingen zitten in een 'veilige gehechte situatie', bouwstenen die jij helaas niet hebt meegekregen.
Ik ga er trouwens maar even vanuit dat zij je niet af gaat schilderen als de man die haar na 10 jaar keihard in de steek liet met haar zwangere buik, maar ik zou hier wel waakzaam op zijn. Want dat zou maar al te gemakkelijk zijn voor haar en iets wat de buitenwereld maar al te graag op zal pakken. Zeker naar je kind toe is het belangrijk dat dit niet gebeurt. Het is goed voor het kind als er met liefde over je gepraat wordt. Vandaar met name de vraag of jullie tot een gesprek kunnen komen uiteindelijk. Voor jullie kind.
Naast bij je vriendin, kind (en haar familie) blijven of weggaan en er helemaal niet zijn, zijn er trouwens ook andere opties om dit vorm te geven. Ik weet zeker dat mensen hier mee willen denken. Maar dat is misschien nog te vroeg en moet je eerst alles even laten bezinken. Tot een besliasing kom je vanzelf wel. Laat je niet leiden door impulsen of angsten, geef het gewoon even de tijd.
Of ze heeft wel de waarheid vertelt, maar paps en mams hebben dochterlief ook altijd alles gegeven wat haar hartje wenste. Dus worden er nu op uit gestuurd om even te fiksen dat die vriend van haar leuk meespeelt. Of hebben gewoon boter op hun hoofd: ons Marietje zal wel haar redenen hebben gehad om zo'n maatregel te nemen. Het is toch hun kind, dus die kan je niet goed zien als iemand die kwaad doet, denk ik. Als ik het verhaal van TO lees heb ik er weinig vertrouwen in dat de schoonouders ooit de kant van TO serieus zouden nemen.Vriendgedumpt schreef: ↑05-01-2021 09:53Zo te lezen uit schoonpa's reactie acht ik het niet erg waarschijnlijk dat zij haar ouders de waarheid heeft verteld. Misschien wel handig als ze die alsnog horen, dan is er meer begrip voor jou en kun je pas echt in oplossingen gaan praten ipv dat het een logische vervolgstap is en jij je maar moet vermannen![]()
Die zwangerschap is niet gebeurd. Die zwangerschap is een heel bewuste keuze. Van haar. Zonder hem.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑05-01-2021 09:48Waar gesekst wordt, kunnen kinderen vallen. Als je dat van tevoren niet uitgebreid bespreekt, maar lekker struisvogelpolitiek voert en halfzachte ontkenningen.....dan gebeuren dit soort dingen.
Ik geloof niet meer in sprookjes.

dinsdag 5 januari 2021 om 10:01
Kijk had hij maarMarvelousMrsMaisel schreef: ↑05-01-2021 09:48Waar gesekst wordt, kunnen kinderen vallen. Als je dat van tevoren niet uitgebreid bespreekt, maar lekker struisvogelpolitiek voert en halfzachte ontkenningen.....dan gebeuren dit soort dingen.
Ja het is natuurlijk zijn schuld dat zij die pil door de wc trekt.
Maar dat is haar goed recht blijkbaar.

dinsdag 5 januari 2021 om 10:02
Dat snap ik, maar het had voor een eventuele lijmpoging meer deugd gedaan als de vader wat begripvoller naar TO was geweest. Zo van het verdient absoluut geen schoonheidsprijs wat mijn dochter heeft gedaan, maar wij staan ook voor jou klaar. In dit geval maken ze gelijk een front en is TO de lul, wat hij ook beslist. Hij beseft nu dat dit nooit zijn familie zal zijn ook al dacht hij daar in 'n warm bad te zijn gekomen. Het zal bij alles zij tegen hem zijn. En als hij blijft zullen er wel vaker ruzies komen want bij alles wat in 't nadeel verandert kan hij teruggrijpen op 'dan had jij mij er maar niet in moeten luizen'. Ook als ze vermoeid is door het kind, dan heeft ze dat aan haar zelf te wijten. Ik zou ook met 'n objectief vertrouwenspersoon gaan praten. Je bent nog jong genoeg om opnieuw te beginnen, daar moet je 't in elk geval niet voor laten.MarvelousMrsMaisel schreef: ↑05-01-2021 09:55Natuurlijk kiezen ze voor hun dochter. De families die hun eigen kind nooit meer zien maar hun ex-schoonkind hartelijk blijven onthalen zijn uiterst zeldzaam. Zo werkt dat nou eenmaal niet.
dinsdag 5 januari 2021 om 10:02
Led-lampje schreef: ↑05-01-2021 10:01Kijk had hij maar
Ja het is natuurlijk zijn schuld dat zij die pil door de wc trekt. zonder dat hij daarvan op de hoogte is
Maar dat is haar goed recht blijkbaar.

dinsdag 5 januari 2021 om 10:05
Exact mijn idee. Maar wel 'n extra moeilijkheid voor iemand die dat als zijn familie was gaan zien.Luistervink schreef: ↑05-01-2021 09:58Of ze heeft wel de waarheid vertelt, maar paps en mams hebben dochterlief ook altijd alles gegeven wat haar hartje wenste. Dus worden er nu op uit gestuurd om even te fiksen dat die vriend van haar leuk meespeelt. Of hebben gewoon boter op hun hoofd: ons Marietje zal wel haar redenen hebben gehad om zo'n maatregel te nemen. Het is toch hun kind, dus die kan je niet goed zien als iemand die kwaad doet, denk ik. Als ik het verhaal van TO lees heb ik er weinig vertrouwen in dat de schoonouders ooit de kant van TO serieus zouden nemen.

dinsdag 5 januari 2021 om 10:10
Ik ben het er absoluut niet mee eens, maar ik zie niet waarom er gemodereerd zou moeten worden. Ik vind het er behoorlijk netjes nog aan toe gaan.Led-lampje schreef: ↑05-01-2021 10:00Hoe vaak heb ik wel niet gelezen in dit topic dat het zijn schuld is geweest?
Had hij maar..
dinsdag 5 januari 2021 om 10:14
En over alles verliezen. Ik kan me voorstellen dat dat echt een schrikbeeld is.
Bedenk dat je vriendin en je schoonfamilie niet 'alles' is. Je bent zelf ook de moeite en het is ook iets waard dat je trouw bent aan jezelf. Je hebt je gezondheid, je werk, je geniet vast van dingen die niks met haar te maken hebben. Als je erover na gaat denken heb je een heleboel. Vertrouw op jezelf. Je hebt al een heleboel overleefd en. je verdient een mooi leven. Als je haar zou verliezen is dat gat er niet voor altijd, er komen betere tijden en je hebt weer kans om iets moois op te bouwen.
Bedenk dat je vriendin en je schoonfamilie niet 'alles' is. Je bent zelf ook de moeite en het is ook iets waard dat je trouw bent aan jezelf. Je hebt je gezondheid, je werk, je geniet vast van dingen die niks met haar te maken hebben. Als je erover na gaat denken heb je een heleboel. Vertrouw op jezelf. Je hebt al een heleboel overleefd en. je verdient een mooi leven. Als je haar zou verliezen is dat gat er niet voor altijd, er komen betere tijden en je hebt weer kans om iets moois op te bouwen.
dinsdag 5 januari 2021 om 10:15
dat zijn meningen, dat mag iemand vindenLed-lampje schreef: ↑05-01-2021 10:00Hoe vaak heb ik wel niet gelezen in dit topic dat het zijn schuld is geweest?
Had hij maar..
dinsdag 5 januari 2021 om 10:16
Poezeman.. ik leef echt met je mee.. ook zonder je verleden had je misschien geen kinderen gewild. je bent je verleden niet lieve kerel.. je klinkt lief en doordacht. Ik hoop dat je jouw weg vind en durft in te slaan. Wat het ook wordt ik wens je veel moed kracht en mensen die jou horen en zien toe.
Op dit forum hebben veel mensen je gezien en gehoord.
Praat met anderen maar praat vooral met jezelf. Dan kan je straks duidelijk een keuze maken en welke die ook zal zijn de situatie zal zich ook naar jou aanpassen zoalg jij maar weet waar je staat en dat ook uitdraagt.
Er is geen goed of fout in wat je doet. Je bent vrij of je straks een vader wil/kan zijn of niet.
Je kiest zelf waartoe je verder nog gedwongen wordt en wat je vrijwillig op je neemt.
En je bent geen klootzak of foute vent.
Echt niet. Je bent gezond en ook met je verleden opnieuw vertrouwen gehad. Dat kan niet iedereen maar jij wel!
Al het andere kan je ook. Vertrouw nu ook op jezelf.
Liefs
Op dit forum hebben veel mensen je gezien en gehoord.
Praat met anderen maar praat vooral met jezelf. Dan kan je straks duidelijk een keuze maken en welke die ook zal zijn de situatie zal zich ook naar jou aanpassen zoalg jij maar weet waar je staat en dat ook uitdraagt.
Er is geen goed of fout in wat je doet. Je bent vrij of je straks een vader wil/kan zijn of niet.
Je kiest zelf waartoe je verder nog gedwongen wordt en wat je vrijwillig op je neemt.
En je bent geen klootzak of foute vent.
Echt niet. Je bent gezond en ook met je verleden opnieuw vertrouwen gehad. Dat kan niet iedereen maar jij wel!
Al het andere kan je ook. Vertrouw nu ook op jezelf.
Liefs