Ik wil geen kind

04-01-2021 07:59 1837 berichten
Bericht van de Moderator!

Beste forummers,

Het is niet toegestaan om hier te gaan victim blamen. Ik wil jullie dan ook vragen om nu op te houden met de to de schuld geven van de situatie. Er zijn inmiddels bannen gevallen en dat is nergens voor nodig.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva
.

Hi

Ik weet niet zo goed waar te beginnen, ik ben een man van 34 en ik heb al 10 jaar een relatie.
Maar deze relatie wankelt nu want op 1e kerstdag kwam mijn vriendin bij wijze van verassing met een positieve zwangerschapstest aanzetten. En het was zeker een verassing want ik schrok me rot, ik wil helemaal geen kinderen.

Mijn eerste reactie was of ze het nog weg kon laten halen. Vriendin werd eerst boos en ging daarna huilen.
We kregen knallende ruzie en zij is alleen bij haar ouders gaan eten en daar blijven slapen.

Een dag na kerst hebben we gepraat en kwam het hele verhaal eruit hoe al haar vriendinnen een kindje hadden of zwanger waren en dat ze toen besloot om met de pil te stoppen op eigen houtje en dacht dat ik wel bij zou draaien als ze eenmaal zwanger was en het leuk zou vinden.

Maar ik wil helemaal geen kind en ik wil het liefst dat ze het weg laat halen maar dat wil ze niet.
Wat nu?

Groetjes
N.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-01-2021 10:35
Reden: Bericht van Moderator toegevoegd
15.69% gewijzigd
lilalinda schreef:
09-01-2021 19:37
Het zijn niet de vrouwen die beschermd worden, het zijn vooral de (ongeboren) kinderen waar deze regels voor zijn. De vader heeft de moeder niet te onderhouden, slechts het kind

Het grote probleem van dit probleem is.... dat er geen passende oplossing is
Er is geen passende oplossing omdat er juridisch nooit naar gekeken is. Ik hoop ook dat er een keer een man komt die wel die juridische strijd aangaat en smartengeld eist.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
09-01-2021 18:27
...

Seksisme bestaat niet alleen voor vrouwen en het net zo fout om mannen te benadelen, puur omdat ze man zijn. Dat een abortus een ingrijpende beslissing is mag vergeleken worden met de impact van ongewenst vaderschap en de emotionele druk die daar uit voortkomt. Een man is net een echt mens en ik denk dat er weinig mannen zijn die hun schouders ophalen voor het ongewenste kind, wetende dat zijn eigen bloed ergens rondloopt.

Voor de discussie ontstaat voor wie wat erger is, persoonlijk lijden is niet te meten en een kwestie van perceptie. Ceder denkt in oplossingen buiten het kader van wat we ook maar een keer bedacht hebben, het wordt gewoon tijd dat we ook gaan kijken wat de rechten zijn van het "ongewenst vaderschap". Een zeer hoge boete en maandelijkse financiële verplichten aan de vader lijken me wel in orde, dit om te voorkomen dat mannen ineens een "goedkope" donor worden. Moeilijkheden binnen een relatie kun je oplossen door samen vast te leggen wanneer je geen of wel kinderen wil. Kan gewoon op een papiertje thuis met 2 handtekeningen tot eventueel de situatie verandert, daarmee voorkom je dat de ander ineens "van gedachte verandert" en zo de ander met problemen opzadelt.
Dus volgens jou is de emotionele impact van een abortus gelijk aan die van ongewenst vaderschap, maar heeft alleen de man recht op maandelijkse financiële compensatie in het geval dat zijn wil geen doorgang vind, en in het geval dat de wens van de vrouw niet gehonoreerd wordt, krijgt ze het recht om het met een andere man nog eens te proberen...
Je wilt voorkomen dat mannen als goedkope donor worden misbruikt, door vrouwen jarenlang financieel te laten bloeden of ze indirect toch tot een (traumatische) medische ingreep te dwingen.
Dat klinkt mij nu juist weer heel seksistisch in de oren.

Ik denk ook niet, dat als het uitspeken van de toverwoorden "ik wil geen kind" voldoende is om gevrijwaard te blijven van ieder mogelijk gevolg, en eventueel nog een leuke bonus toe wanneer er per ongeluk wel een kind komt, dit mannen echt motiveert om actief verantwoordelijkheid voor de anticonceptie te nemen.

En is het nu echt zo dat rechters in het voordeel van de moeder oordelen? Of beslissen zij wat het beste is voor het kind en lijkt het alleen maar in voordeel van de moeder, omdat die de ouder is die het meeste voor het kind zorgt?

Het idee van een babycontract klinkt leuk, maar zon ondertekend papiertje is natuurlijk ook maar een wassen neus.. je moet je partner kunnen vertrouwen wordt er hier volop geroepen, maar als dat briefje ineens verdwenen is, ben je mooi de pineut. Zelfs als je de keuze in een notariële acte vast laat leggen, weet je nooit of de partner die acte zonder jouw medeweten in iets anders heeft laten aanpassen.

Hier is juridisch niet uit te komen, en zelfs moreel vind ik het lastig om een oordeel te hebben, omdat dan het recht en belang van de één, inbreuk maakt op het recht en het belang van de ander, en omdat opzet of kwade intenties ( van beide zijden) zo goed als niet te bewijzen zijn, en we in dit land nog steeds onschuldig zijn, tot het tegendeel bewezen is.
Moreel gezien weet ik het ook niet hoor maar sec gezien hebben mannen dus totaal geen rechten als een vrouw een haar woord breekt en hem levenslang opzadelt met een emotionele en financiële impact. Het hele verhaal is in feite tegennatuurlijk maar feit blijft dat een ongewenst kind voorkomen moet worden, ook als één van de ouders niet wil. We kunnen daar makkelijk overheen stappen maar ongewenstheid is traumatiserend, zelfs als een paar mensen hier nergens last van hebben. En een notariële akte, door beide opgesteld en ondertekend kan nooit verandert worden door maar één partij. En waarom ook niet, het gemiddelde stel administreert zich suf met allerlei gezamenlijke potten en eigen spaar en gezamenlijke spaar en huishoudelijke taken. Dit is misschien wel veel belangrijker.
Je maakt het voorkomen van zwangerschap wel weer helemaal een probleem van de vrouw. Hoezo heeft een vrouw nu weer "haar woord gebroken" als er een ongeplande zwangerschap ontstaat? Want wederom wordt aan de man geen enkele voorwaarde/ gevolg gesteld voor het voorkomen van diezelfde ongeplande zwangerschap.

Hij wil wel sex, maar geen kind, en als zij toch zwanger wordt, dient zij het probleem maar op te lossen, want een man hoeft niet "opgezadeld" te worden met de consequenties van zijn daden, want "feit blijft dat een ongewenst kind voorkomen moet worden, ook als één van de ouders niet wil"

Dat ongewenst ouderschap traumatiserend is, wil ik direct geloven, maar waar ik vind dat hier wel heel erg makkelijk aan voorbij gegaan wordt, is dat het ongewenst moeten aborteren van een gewenst kind net zo goed een grote traumatiserende impact heeft, maar desondanks gewoon ondergaan dient te worden om de man van zijn emotionele en financiële gevolgen te ontlasten.
Cabbitch schreef:
10-01-2021 02:19
Je maakt het voorkomen van zwangerschap wel weer helemaal een probleem van de vrouw. Hoezo heeft een vrouw nu weer "haar woord gebroken" als er een ongeplande zwangerschap ontstaat? Want wederom wordt aan de man geen enkele voorwaarde/ gevolg gesteld voor het voorkomen van diezelfde ongeplande zwangerschap.

Hij wil wel sex, maar geen kind, en als zij toch zwanger wordt, dient zij het probleem maar op te lossen, want een man hoeft niet "opgezadeld" te worden met de consequenties van zijn daden, want "feit blijft dat een ongewenst kind voorkomen moet worden, ook als één van de ouders niet wil"

Dat ongewenst ouderschap traumatiserend is, wil ik direct geloven, maar waar ik vind dat hier wel heel erg makkelijk aan voorbij gegaan wordt, is dat het ongewenst moeten aborteren van een gewenst kind net zo goed een grote traumatiserende impact heeft, maar desondanks gewoon ondergaan dient te worden om de man van zijn emotionele en financiële gevolgen te ontlasten.
In dit geval had TO’s vriendin expres de pil niet meer genomen. Dus ja, in dit geval is het toch echt 100% haar eigen verantwoordelijkheid.
Let’s go Brandon!
havermout1 schreef:
10-01-2021 02:53
In dit geval had TO’s vriendin expres de pil niet meer genomen. Dus ja, in dit geval is het toch echt 100% haar eigen verantwoordelijkheid.

maar ik had het niet over TO's geval, maar over een puur hypothetisch geval uit een post, waarin gesteld werd dat er een strafmaatregel ingevoerd diende te worden om mannen te beschermen, puur omdat vrouwen nu "de macht" hebben om de keuze te maken over het wel of niet uitdragen van een ongeplande zwangerschap.

En dat als de man het kind niet zou willen, de vrouw de zwangerschap tegen haar zin in dient af te breken , of anders de man een gigantische schadevergoeding dient te betalen als ze besluit het kind te houden.
Geronimo2 schreef:
10-01-2021 00:10
Moreel gezien weet ik het ook niet hoor maar sec gezien hebben mannen dus totaal geen rechten als een vrouw een haar woord breekt en hem levenslang opzadelt met een emotionele en financiële impact. Het hele verhaal is in feite tegennatuurlijk maar feit blijft dat een ongewenst kind voorkomen moet worden, ook als één van de ouders niet wil. We kunnen daar makkelijk overheen stappen maar ongewenstheid is traumatiserend, zelfs als een paar mensen hier nergens last van hebben.
Nou ja, ze hebben het recht op geen seks
Of wel een condoom

Een zwangerschap voorkomen is eenvoudiger dan een kind voorkomen
Gatver, ik lees dan toch weer een stukje mee en sommige van deze meningen vind ik heel erg eng, onmenselijk gewoon. Gruwelijk dat men zo kan denken.
Mijn mening: dan maar geen seks. Seks wordt hopeloos overgewaardeerd, enorm belangrijk gevonden, gezien als een primaire levensbehoefte.
Dat is heel triest, want seks zorgt ook voor heel veel ellende.

Mijn mening: als je perse geen kind wil, laat je steriliseren, en anders heb je gewoon geen seks met elkaar. Er is veel meer in dit leven wat leuk is om samen te doen.

Tja, als men al aan gedwongen abortussen gaat denken terwijl de meesten van jullie nooit zoiets hebben ondergaan.....ongelooflijk dit.

:byee:
Cecilie schreef:
10-01-2021 07:53
Mijn mening: als je perse geen kind wil, laat je steriliseren, en anders heb je gewoon geen seks met elkaar. Er is veel meer in dit leven wat leuk is om samen te doen.
Laat je steriliseren is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij jonge mensen doen artsen vaak domweg geen sterilisatie!
En als je nu perse geen kind wil (want je bent pas 20), maar over 10 jaar wel, dan is sterilisatie natuurlijk ook geen optie.

Gewoon geen seks. :facepalm: Voor veel mensen staat seks hebben toch wel erg hoog in de top 10 van leuke dingen om samen te doen.
Dat schrappen omdat je echt geen kind wil zal voor 9 van de 10 mensen veel te ver gaan.
Tja, als men al aan gedwongen abortussen gaat denken terwijl de meesten van jullie nooit zoiets hebben ondergaan.....ongelooflijk dit.
Gedwongen abortus zag ik ook iemand opperen voor dit specifieke geval. Ik snap de redenering erachter - er wordt een kind geboren waarvan de vader dat absoluut niet wilde - maar vind het ook veel te ver gaan.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
10-01-2021 08:11
Laat je steriliseren is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij jonge mensen doen artsen vaak domweg geen sterilisatie!
En als je nu perse geen kind wil (want je bent pas 20), maar over 10 jaar wel, dan is sterilisatie natuurlijk ook geen optie.

dan is dat wel iet, waar we als samenleving over kunnen gaan denken/debatteren.
Nu hersteloperaties zoveel eenvoudiger zijn, is het wellicht tijd om tijdelijke sterilisatie mogelijk te maken voor jongemannen
Ik vind vooral de enorme nadruk op dat mannen wel altijd moeten krijgen wat ze willen seksistisch. Hij wil geen kind dus moet volledig gecompenseerd worden. Er zijn zoveel mensen die niet krijgen wat ze willen zonder gecompenseerd te worden. Wat te denken van vrouwen die geen alleenstaande moeder willen zijn maar door man verlaten worden terwijl ze zwanger zijn. Moeten die ook gecompenseerd worden? (met smartengeld) en mensen die bedrogen worden op andere gebieden, bv. je man maakt schulden: de regel is dat jij hiervoor aansprakelijk bent als je getrouwd bent niet dat je volledig schadeloos wordt gesteld, wat hij vooraf ook gezegd/ beloofd heeft. Mensen krijgen niet altijd wat ze willen en moeten vervolgens dealen met die situatie. Ik wens to daar in dit geval veel succes mee.
Anna2208 schreef:
10-01-2021 09:04
Mensen krijgen niet altijd wat ze willen en moeten vervolgens dealen met die situatie. Ik wens to daar in dit geval veel succes mee.
Misschien ook vrouw van to veel succes mee wensen?
Nou ja.. dat dus..
bloosje schreef:
10-01-2021 09:09
Misschien ook vrouw van to veel succes mee wensen?
Ik wens de vrouw van to vooral succes met het verwerken van haar eigen actie. Ik verwacht dat ze daar spijt van gaat krijgen/al heeft.
Cecilie schreef:
10-01-2021 07:53
Gatver, ik lees dan toch weer een stukje mee en sommige van deze meningen vind ik heel erg eng, onmenselijk gewoon. Gruwelijk dat men zo kan denken.
Mijn mening: dan maar geen seks. Seks wordt hopeloos overgewaardeerd, enorm belangrijk gevonden, gezien als een primaire levensbehoefte.
Dat is heel triest, want seks zorgt ook voor heel veel ellende.

:byee:

Helemaal eens.
lilalinda schreef:
10-01-2021 07:17
Nou ja, ze hebben het recht op geen seks
Of wel een condoom

Een zwangerschap voorkomen is eenvoudiger dan een kind voorkomen

Vermaak je je een beetje?
Anna2208 schreef:
Ik vind vooral de enorme nadruk op dat mannen wel altijd moeten krijgen wat ze willen seksistisch. Hij wil geen kind dus moet volledig gecompenseerd worden. Er zijn zoveel mensen die niet krijgen wat ze willen zonder gecompenseerd te worden. Wat te denken van vrouwen die geen alleenstaande moeder willen zijn maar door man verlaten worden terwijl ze zwanger zijn. Moeten die ook gecompenseerd worden? (met smartengeld) en mensen die bedrogen worden op andere gebieden, bv. je man maakt schulden: de regel is dat jij hiervoor aansprakelijk bent als je getrouwd bent niet dat je volledig schadeloos wordt gesteld, wat hij vooraf ook gezegd/ beloofd heeft. Mensen krijgen niet altijd wat ze willen en moeten vervolgens dealen met die situatie. Ik wens to daar in dit geval veel succes mee.
Dit ja.
Even terug naar de situatie van TO. Daar kan nog meer leed voorkomen worden.

TO, ik denk dat hetvolgende plan het beste is voor je:
  • Overdenk nog 1 keer of je deze zwangerschap en dit eventuele kind wil. Naar mijn mening heeft het weinig perspectief: jij hebt nooit kinderen gewild en je vriendin blijkt een bedriegster (ja, auw, maar wel de werkelijkheid). Maar het is jouw leven, jouw beslissing, van niemand anders. Mocht je er toch voor kiezen: ga er voor. Zo niet:
  • Vraag je vriendin nog 1 keer de zwangerschap af te breken. Zij heeft de baarmoeder, maar jij hebt ook je aanspraak over je voortplanting. Als ze dit doet, is het probleem opgelost. Zo niet:
  • Leg vast wat er gebeurd is. Geen meningen, geen wensen, geen oordelen. Alleen feiten:
Wij, TO en A., hebben van 2010 tot 2020 een liefdesrelatie gehad
Wij hebben daarin de afspraak gemaakt dat A. middels de pil de anticonceptie zou verzorgen
A. heeft dat op een gegeven moment moedwillig en zonder overleg niet meer gedaan
Daardoor is een zwangerschap ontstaan.

Was getekend
TO
A

In tweevoud, ieder eentje.
  • Wellicht erkent ze mondeling wel nog steeds maar weigert ze zelfs haar bedrog op papier te bevestigen: maak daarom ongemerkt ook een video-opname (simpel: zet je telefoon ongemerkt ergens weg).
  • Sluit het verder af, ga het emotioneel verwerken.
vervolg in volgende post...
....vervolg van vorige post:
Waarom zou je dat pijnlijke allemaal vastleggen? Dat is voor als ze het in haar hoofd haalt om kinderalimentatie te eisen.
  • Heb je het niet vastgelegd, dan krijg je in de rechtzaak wellicht eerst leugens van je vriendin te horen en moet je daarna zo'n E50.000,- betalen aan kinderalimentatie. Je wordt dan bij ieder bankafschrift herinnerd dat je bedrogen bent, dat er een kind is dat je niet wil en dat je daarvoor ook nog moet betalen.
  • Heb je het wel vastgelegd, dan is de rechter in 10 minuten klaar: je vriendin heeft eenzijdig voor kinderen besloten en moet dat dus zelf bekostigen. Jij niet natuurlijk. Je kunt het afsluiten en richten op positieve dingen.
Je zou dan ook meteen smartegeld kunnen eisen. Dat geld zou ik besteden om weer vertrouwen in mensen op te bouwen: therapie, sociale activiteiten e.d.

Sowieso: veel sterkte.
lilalinda schreef:
10-01-2021 08:17
dan is dat wel iet, waar we als samenleving over kunnen gaan denken/debatteren.
Nu hersteloperaties zoveel eenvoudiger zijn, is het wellicht tijd om tijdelijke sterilisatie mogelijk te maken voor jongemannen
Zo werkt dat niet.... de vruchtbaarheid kan blijvend aangetast zijn na een hersteloperatie. Zeker als er antistoffen zijn gevormd tegen het sperma, wat met name is als de sterilisatie langer geleden is.

Daarnaast kun je erover discussiëren of we dit wel moeten willen in de gezondheidszorg. Waarom iemand steriliseren terwijl je in de toekomst wel kinderen wil? Ik vind dat we de peperdure gezondheidszorg moeten reserveren voor dingen die meer medische noodzaak hebben dan dit

Nb: ik vind het dus een verschil met iemand steriliseren die echt nooit nooit kinderen wil. Dat moet je gewoon doen. Maar iemand steriliseren (dus plek innemen op een operatie programma) en dan 3 jaar later zeggen: maak maar weer ongedaan (en weer een plek en ziekenhuisbed innemen)

Ik vind dat je je anticonceptie maar op een minder belastende manier moet doen.
En we moeten begrijpen dat een ongewenst kind een “risico” is in elke relatie. Of je vriendin nou stiekem stopt met de pil of niet. Ze kan ook stiekem vreemdgaan en je HIV bezorgen. Daar hoeft ze dan ook niet haar hele leven voor te bloeden en je terugbetalen.

Zo’n daad is verwerpelijk, maar iemand naderhand blijven straffen en de schulden injagen? Of vooraf allerlei contracten opstellen? Sorry, dat gaat mij echt te ver hoor. Dit zijn de risico’s van het leven. Het enige wat je misschien vooraf zou kunnen contracteren is dat er geen financiële bijdrage wordt geeist van de ouder die het niet wil. Want ik vind dat als je als vrouw besluit om zelf een kind te krijgen dan moet je er ook zelf voor kunnen zorgen.
babbeleo schreef:
10-01-2021 10:12
Vermaak je je een beetje?
wat bedoel je?
Ceder schreef:
10-01-2021 10:41
  • Wellicht erkent ze mondeling wel nog steeds maar weigert ze zelfs haar bedrog op papier te bevestigen: maak daarom ongemerkt ook een video-opname (simpel: zet je telefoon ongemerkt ergens weg).
  • Sluit het verder af, ga het emotioneel verwerken.
vervolg in volgende post...
mensen in hun eigen huis filmen zonder ze te waarschuwen is nou juist wel bij wet verboden
Cabbitch schreef:
10-01-2021 02:19
Hij wil wel sex, maar geen kind, en als zij toch zwanger wordt, dient zij het probleem maar op te lossen
Dit is wel een heldere samenvatting
lilalinda schreef:
10-01-2021 10:43
wat bedoel je?
Het bedrog van de vrouw en de gevolgen daarvan is de casus van TO.
Jij blijft maar terugkomen op het hoe en wat qua AC-concepten.

Kennelijk heb je daar lol in?
lilalinda schreef:
10-01-2021 10:46
mensen in hun eigen huis filmen zonder ze te waarschuwen is nou juist wel bij wet verboden
Goed punt, ze wonen samen. Dit even op een andere locatie organiseren.

Ook is een telefoongesprek een alternatief: dat mag je in Nederland "eenzijdig zonder melding" opnemen.
Anna2208 schreef:
Het is dat de nee zwaarder telt dan ja. In deze situatie is het zo dat TO iets krijgt wat hij niet wil ipv iets niet krijgt wat hij wil.
Alleen als er twee mensen zijn die samen een kind willen is het okay dat ze samen een kind krijgen hebben*.
Als een van hen dat niet wil dan is het niet okay om samen een kind te hebben.
Als er geen overeenstemming is in kinderwens is het wellicht het beste uit elkaar te gaan. Maar dat is nu misschien te laat want het kind is op komst...

*En biologische mogelijkheden en klimaat om een kind op te laten groeien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven