In de AOW en scheiden

20-07-2008 23:31 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al een heel tijd in de WAO. Een hele tijd is iets meer dan 7 jaar. Vorig jaar werd ik herkeurd en goedgekeurd voor 85%.

Daarna weer in de wao.

Nu loop ik al een aantal jaren met het idee te scheiden.

Maar ik weet niet hoe dit zal gaan.

Ik moet er wel bij zeggen, dat ik een vrouw ben en 53 jaar oud.

Al onze kinderen zijn al volwassen.

Wij hebben een eigenhuis met een overwaarde,

Dus,als alles volgens het boekje gaat, moet alles verdeeld worden.'

Eigenlijk vind ik het zonde, om ons huis te verkopen.

Omdat ik bang ben, dat onze kinderen geen thuis meer hebben waar ze naar toe kunnen gaan.

Ik zou best wel in ons huis willen blijven, maar ik ben bang, dat ik het niet kan betalen.

Mijn man is wel zo coulant om mij het huis toe te wijzen.

Ik ook wel. Hij mag ook van mij in het huis blijven.

Maar stel, dat ik blijf wonen, hoe moet ik alles regelen.

Zijn er hier mensen, die zoiets hebben meegemaakt.

Ik heb de uitkering tot eind november.

Ik hoop op veel serieuze en nuttige adviezen.

Groetjes Marie.
Weet je zeker dat je in de AOW zit?... ;)
Arbeidsongeschiktheidsuitkering staat op mijn specificatie.
Hoe zeggen de Amerikanen het ook al weer? Home is where the heart is. Dus als jij het "hart" van het gezin bent maakt het niet uit waar je kinderen je op moeten komen zoeken. Jij maakt je huis gezellig en welkom voor je kinderen en niet de plek waar je woont toch?

Verder kan ik je niet helpen. Heb geen idee hoe het allemaal werkt. Sterkte.
AOW is toch Algemene Ouderdoms Wet? En die krijg je pas als je 65 jaar of ouder bent. Ik denk dat je WAO bedoelt Marie. Tegenwoordig heet dit WIA geloof ik.
anoniem_773 wijzigde dit bericht op 20-07-2008 23:40
Reden: extra info
% gewijzigd
quote:Marie2225 schreef op 20 juli 2008 @ 23:38:

Arbeidsongeschiktheidsuitkering staat op mijn specificatie.Ik weet het niet meer.
Is ook verder niet belangijk nu, Marie2225, maar het viel me even op. ;) Ik ben het met Dushi74 eens, home is where the heart is! Kies lekker voor jezelf, je kinderen komen toch voor hun ouders i.p.v. voor het huis?...
Precies Ligeia.
Jouw achterliggende vraag is natuurlijk, ik heb zoveel jaar in de WAO (want AOW krijg je pas met 65, al kan die omschrijving die je geeft wel verwarrend werken, zeker nu je over zoveel dingen nadenkt), maar even uit de WAO (of WIA, zoals het nu heet) en nu weer in. Je vraagt je af, wat bedenken ze volgende week weer, ben ik nou wle of niet arbeidsongeschikt en blijft die status zo, of kan dat in die 12 jaar naar de AOW nog veranderen. En zo ja, wat betekent dat voor mijn financiele plaatje.

Een praktische vraag: kun je op dit moment de huur of hypohteek betalen van het huis, van je inkomen op dit moment? Dat is natuurlijk al een gegeven. Verder raad ik je aan om eens met een advocaat te praten. Die kan op basis van je gegevens al aardig inschatten hoe de berekening gaat verlopen. Tenslotte degene met wie je praat bij UWV, dat is iemand van de reintegratie, toch? Die zou jemoeten kunnen vertellen hoe aanwezig de kans is dat je toch weer uit de WIA gaat en aan het werk moet.

In plaats van de advocaat zou je ook naar een mediator kunnen gaan. Ik lees dat je man vrij coulant is. Dat lijkt erop alsof het geen vechtscheiding is.
Je zal je man moeten uitkopen en een andere hypotheek moeten afsluiten, maar misschien krijg je die niet omdat je een uitkering hebt. Kans bestaat dus dat je hoge maandlasten gaat krijgen die je niet kan betalen. De uitkering loopt tot november, misschien moet je dan weer gaan werken, is dat mogelijk?

Wat ik alleen niet begrijp is dat je erover denkt te gaan scheiden. Dat zegt genoeg over jullie realatie. Waarom dan nog denken over het huis enz. Als je niet gelukkig bent maar het huis niet kan betalen als je gaat scheiden blijf je dan gewoon getrouwd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven