ingewikkeld verhaal, maar graag advies

31-08-2008 01:32 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Zoals de titel als zegt, een ingewikkeld verhaal, maar ik wil het toch graag delen en jullie adviezen.

Bijna een jaar geleden kwam ik erachter dat mijn ex (met wie ik 7 jaar een relatie had) vreemdging met een collega van hem. Hij besloot toen met die ander verder te gaan en is gelijk met haar gaan samenwonen. Omdat ik erg veel van hem hield hebben we besloten vrienden te blijven. Twee maanden nadat het uitging werd bij zijn vader kanker geconstateerd. Hij had nog een half jaar te leven (veel te jong 64 jaar en mijn ex is 26). Omdat ook ik erg veel van zijn vader hield ben ik er heen gegaan om afscheid te nemen. Zijn vader wilde toen zelfs dat ik tijdens zijn begrafenis achter de kist aan zou lopen. Ik heb toen zelf besloten dat ik dat niet wilde omdat ik zijn nieuwe vriendin ook een kans wilde geven (ook ten aanzien van haar nieuwe schoonfamilie). In het half jaar dat zijn vader nog leefde belde mijn ex me bijna dagelijks omdat hij er met mij het beste over kon praten. Dat vond ik prima, ook al heb ik zelf inmiddels sinds 6 maanden een nieuwe vriend. Ik zag mijn ex lang als mijn beste vriend. Maar sinds een week geleden zijn vader is overleden, is zijn nieuwe vriendin constant bij hem (dat snap ik uiteraard) maar als ik hem dan spreek doet hij ineens erg afstandelijk (omdat zij er naast zit). Zij heeft nu vakantie en hij ook, en hij laat nu niks van zich horen. Ergens heb ik het gevoel dat ik er nu voor hem moet zijn (als vriend die net zijn vader verloren heeft), maar omdat hij opeens niks laat horen (omdat zij er nu bij is) voel ik me opnieuw, als vriend dit keer opzij geschoven.

Samengevat is mijn probleem het volgende; ik heb een nieuwe vriend waar ik helemaal voor ga, ik wil hem niet tekort doen. Ik heb een ex met wie ik een diepe band heb. Een ook met zijn familie die nu dit verlies moet verwerken, die regelmatig contact met mij zoekt en die ik ook niet wil afwijzen. Bij problemen wendt mijn ex zich in de eerste instantie tot mij (mits zijn nieuwe vriendin dat niet merkt). Mijn vraag is dus; ik wil mijn verleden afsluiten en achter me laten, maar gezien de situatie wil ik er ook zijn voor mijn ex en zijn familie, maar zonder mijn nieuwe vriend tekort te doen. Hoe kan ik dat doen?
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Eerst geef je aan dat je jezelf door je ex-vriend opzijgeschoven voelt, en in het laatste stukje, de samenvatting, is het probleem dat je er voor je ex-schoonfamilie wil zijn. Ik denk dat dat laatste niet nodig is, hoe hard het ook klinkt. Dus het is al voor de helft opgelost
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Gewoon alles afsluiten. Je ex geeft duidelijk te kennen dat hij nu troost zoekt bij zijn vriendin. Dat is ook veel beter eigenlijk. Hij gaat verder met zijn leven, jij met jouw leven. In beider belang is het nu om veel minder contact met elkaar te hebben.
Ik weet ook dat jullie beiden gelijk hebben. Mijn nieuwe vriend is mijn nieuwe leven. Maar ergens zit mijn ex en zijn familie zo in mijn systeem dat ik het lastig vind om dat los te laten nu ze het moeilijk hebben. Ik hou van ze en ik weet dat ze verdriet hebben dus ik wel er voor hen zijn. Ze hebben ook duidelijk aangegeven daar behoefte aan te hebben. MAAR mijn ex heeft mij bedrogen dat was zijn keus, en daardoor wil ik het ook graag achter me laten. Dus ik wil ze niet laten stikken, maar ik wil mijn nieuwe vriend ook niet tekort doen.
Ten eerste gecondoleerd met het verlies van je ex-schoonvader.

Ik vind het heel knap en bewonderingswaardig dat je, ondanks dat hij je ongetwijgeld erg gekwetst heeft, er zo belangeloos bent geweest voor je ex.

Ik zou even afstand nemen nu. Laat ex weten dat je er altijd bent als hij je nodig hebt, maar laat verder contact (voorlopig) van hem afhangen en zeg dit hem ook.Op deze manier kan hij contact opnemen wanneer dat voor hem goed uitkomt en hoeft hij zich niet opgelaten te vloelen omdat zijn vriendin ernaast zit.
The time is now
De gulden middenweg zien te vinden. Je ex geeft nu aan er geen behoefte aan te hebben. Of omdat hij het zelf (nu) niet wil of omdat zijn vriendin erbij zit. Ik zou dan afstand nemen en zoiets hebben van graag of niet.

Je ex-schoonfamilie is een ander verhaal. Daar kan je onafhankelijk contact mee hebben en daar heeft je ex in principe niets mee te maken. Je nieuwe vriend zal daar iig geen problemen mee hebben denk ik.
@banba: ten eerste dank je voor de condoleances! En de tip die je geeft die paste ik tot nu toe ook al toe, maar ik begin juist te twijfelen of ik dat moet doen. Ik ben er voor hem maar ik krijg er weinig voor terug, en gezien de situatie vind ik het juist lastig om mijn standpunt te bepalen; ik kan energie in mijn ex gaan steken omdat hij het moeilijk heeft maar ik heb ook een nieuwe vriend die (denk ik) mijn toekomdt is, en ik kan daar ook mijn energie in steken.
@monissa, je hebt helemaal gelijk. Ik probeer het ook los te koppelen. Met mijn (ex)schoonfamilie zit het ook wel goed, het probleem is voooral tussen mijn ex (voor wie ik er wil zijn) en mijn nieuwe vriend (de toekomst)
Als je energie in je ex steekt (of in andere vrienden) denk ik dat je insteek moet zijn dat je dat doet omdat je er graag voor ze wilt zijn. Dat houdt dus in dat je steun geeft als daar behoefte aan is, maar ook afstand houdt waar nodig. Als je steun geeft met de wens en verwachting om er iets voor terug te krijgen, zul je vaak teleurgesteld worden.

Ik begrijp best dat je je lullig voelt omdat je zoveel voor hem gedaan hebt. Maar mijns inziens ligt dat vooral aan jouw verwachtingen en niet zozeer aan het gedrag van je ex. Waarschijnlijk is hij nu zo met zichzelf en zijn eigen gevoel bezig dat hij weinig oog heeft voor jouw gevoel en eigenlijk vind ik dit ook vrij logisch.

Kortom; ik denk dat je goed na moet denken over waarom je je er zo rot over voelt. Had je stiekem niet gehoopt dat je erkenning en waardering zou krijgen voor je steun. Was deze steun uiteindelijk misschien toch niet zo belangeloos en vrijblijvend? (niet dat dit onbegrijpelijk zou zijn in jouw situatie, maar wel iets om over na te denken vind ik...)
The time is now
Ex is ex zou ik zeggen.

Ik heb het gelukkig nooit mee hoeven maken,maar kan me niet voorstellen dat ik ''goed'' met mijn vrouw uit elkaar ga.

Ik zou me als ik jou was geheel gaan voor het ''nieuwe''
Hier had uw advertentie kunnen staan.
quote:adviesgewenst schreef op 31 augustus 2008 @ 01:58:

Ik weet ook dat jullie beiden gelijk hebben. Mijn nieuwe vriend is mijn nieuwe leven. Maar ergens zit mijn ex en zijn familie zo in mijn systeem dat ik het lastig vind om dat los te laten nu ze het moeilijk hebben. Ik hou van ze en ik weet dat ze verdriet hebben dus ik wel er voor hen zijn. Ze hebben ook duidelijk aangegeven daar behoefte aan te hebben. MAAR mijn ex heeft mij bedrogen dat was zijn keus, en daardoor wil ik het ook graag achter me laten. Dus ik wil ze niet laten stikken, maar ik wil mijn nieuwe vriend ook niet tekort doen.Zelfstandig worden en ook voor jezelf gaan leven. Je bent niet alleen op aarde voor je huidige vriend en je ex-vriend en zijn familie. Dat je ex-schoonvader zo jong is overleden is heel erg voor hem, je ex-vriend, zijn familie en ook voor jou, maar geen reden om je leven door te laten bepalen. Neem afscheid en rouw, maar laat anderen niet zo je leven domineren.
Hoezo is dit een ingewikkeld verhaal?

Je zult een stap achteruit moeten doen.
Bied aan er voor ze te zijn als ze je nodig hebben en neem dan afstand. Ga niet voor je ex denken dat hij mogelijk jou niet durft te benaderen ivm met zijn nieuwe vriendin. Als dat zo is, is dat gewoon zijn probleem, dat jij niet hoeft op te lossen.

Ik vraag me wel een beetje af hoeveel je voor je nieuwe vriend voelt. Want als je daar verliefd op bent dan moet het niet zo moeilijk zijn om voor hem te kiezen.
Jij was heel erg gesteld op je schoonvader. Daar doet jouw ex en zijn gedrag niets aan af. Ik ben ook nog steeds erg gesteld op mijn ex-schoonvader. Jij bent heel erg betrokken geweest bij zijn overlijden. Niet alleen vanwege de fijne relatie tussen jullie, maar ook omdat je exvriend er veel met jou over sprak (wat bij mij de vraag doet oproepen, kan hij dat niet met zijn vriendin, dan?).

Nu is je exschoonvader overleden. En val jij in een gat, dat valt iedereen die op welke wijze dan ook iemand bijstaat die een proces van ziek en overlijden van iemand gaat. Ineens is het letterlijk 'over'. Dat is 'gat 1' waar je in valt, en vervolgens, 'gat 2' is dat je exvriend je niet meer nodig lijkt te hebben. Dubbel verlies dus.

Jij wilt graag je ex-schoonfamilie tot steun zijn, en dat is heel nobel. Hier werd al gezegd, biedt dat aan. Laat ze weten dat je er bent, dat je ze wilt helpen.

Maar afstand nemen is ook het beste. Ook voor de relatie met je nieuwe vriend. Want die schiet er een beetje bij in, lijkt het. Hij zal het zeker begrijpen dat je je ex-schoonfamilie bijstaat, maar feitelijk is er nu veel minder dat jullie bindt.

Neem de afstand. Geef aan dat je er bent, dat je niet wilt wegblijven met stille trom. Maar richt je op de toekomst met je nieuwe vriend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven