Is daten wel zo onschuldig?

21-07-2018 14:54 64 berichten
Naar aanleiding van het zien van de Zembla documentaire “Love me Tinder”, die deze week werd uitgezonden, vraag ik mij dat af.

Ik lees vaak dat mensen na een breuk het advies krijgen om te gaan daten. Als afleiding.

Ik lees ook dat er ontzettend veel mensen zijn (bijvoorbeeld hier op het forum) die onzeker worden door daten. Er zijn zeker mensen die vinden wat zij zoeken door middel van daten, door tinder of door een betaalde datingsite. Maar de teleurstellingen zijn volgens mij vele malen groter.

Ik vraag mij af: is daten wel zo onschuldig? Maakt het mensen die over het algemeen redelijk stabiel zijn niet onzekerder dan zij voorheen waren, zorgt het voor minder vertrouwen in anderen en zou het zelfs kunnen zorgen voor depressieve gevoelens bij mensen?
Zou het schadelijker kunnen zijn dan het lijkt?
Wat vinden jullie?
BruinHondje schreef:
21-07-2018 18:49
Misschien is hij overleden bij het klaarkomen op jouw foto..

:mrgreen:
Dat was het!
Alle reacties Link kopieren
Anárion schreef:
21-07-2018 15:04
Ik lig best goed in de markt denk ik, aan matches geen gebrek en ook een date is makkelijk te scoren. Maar mensen gaan niet leuk met elkaar om. De leuke mannen hebben zoveel keus dat ze naast hun schoenen gaan lopen, en altijd meer en beter willen.
Het voelt vaak als een soort competitie.
Gek dat als je goed in de markt ligt je toch te maken hebt met mannen die ook maar verder blijven kijken, ik kan die link niet zo leggen namelijk en zou denken 'hebbes, die wil ik!'.
Ik zoek het dan bij het vrouwelijk geslacht en de overvloed aan aanbod is duidelijk te merken.
Ook al heb je nog zo'n leuk gesprekje, telefoongesprek of date gehad, uiteindelijk willen ze toch nog verder neuzen ( is een gevoel ) want ze willen altijd meer en beter.
In mijn ogen ben ik dan niet interessant genoeg, maar herken heel goed wat je bedoeld met een competitie.
Zo gek ergens als je het niet over pubers hebt maar al rond de 40 bent inmiddels.
Interessante docu! ergens en de 'oppervlakkige en verslavende' factor komt als een rode draad voorbij.
Ach, de ene vrouw (of man) heeft misschien een iets 'mooier' dit of dat dan de ander, maar daar staat weer een ander 'minpunt / imperfectie' tegenover. Niemand is perfect in mijn ogen. Ik vind perfectie ook maar saai, tenminste, als het op mensen aankomt.
Don't follow me. I'm lost too..
Ik merk ook dat ik niet meer enthousiast word van iemand, want je hebt ergens in je achterhoofd dat de kans groot is dat het toch niets wordt. Het spannende is er vanaf, bij mijn eerste dates voelde ik nog die spanning..maar nu niks meer.
...
Oppervlakkig is afhankelijk hoe je ermee omgaat. Als ik zo dit topic lees zou er bijna niemand meer daten. Maar de werkelijkheid is anders.
Toen ik date (en dat is al een aantal jaren geleden) heb ik al deze ongemakken meegemaakt. En een aantal keren er even mee gestopt omdat ik het zo zat was. Maar ik heb doorgezet en een leuke vriendin tegengekomen die ik nog steeds heb. En velen met mij als ik dit zo lees, hebben hun man of vrouw tegengekomen. Maar het is zeker niet zonder hobbels.
Maar 'slecht voor je', als dat zo is moet je ook geen kinderen meer krijgen, geen zware baan nemen, want dat vergt allemaal nog veel meer van je dan daten met alle hobbels.

En ik denk ook dat de erg individualistische maatschappij daar aan bijdraagt. Alles is 'ikke,ikke en de rest kan stikke' en die zogenaamde 'sociale' media dragen er ook aan bij. Mensen zitten de hele dag, ook in gezelschap, naar dat stomme schermpje te turen en bertichtjes te typen en hebben minder contact met de echte wereld. Waardoor velen eerder uitgebreid gaan chatten met een potentiele date voordat je elkaar ontmoet. En daar gaat het vaak fout. Een levend persoon met stem, lichaamstaal, geur, enz. zegt eenmaal veel meer dat alleen getypte tekst en een paar foto's. En als je toch alleen maar chat (of zelfs elkaar maar een of twee keer gezien hebt) dan schijnen fatsoensnormen ineens niet meer te gelden. Allemaal zo oppervlakkig.
En vaak mensen (ja ook dat heb ik meegemaakt) die zeggen een relatie te willen en als ze je eenmaal gezien (en gevoeld !) hebben, dan zijn ze niet aan een relatie toe.
Dit bijvoorbeeld:
Ik gebruikte Tinder ook niet als vijver voor een relatie, meer om mijn single bestaan wat op te leuken met sex.
Kan prima, zolang in haar profiel staat dat ze daadwerkelijk geen relatie wil maar alleen een FWB of ONS zoekt. Maar bij velen is dat niet zo. Zeg dan 'je bent toch niet zo mijn type' dat is tenminste eerlijk.

Kortom, zoek je een relatie, dan doorzetten en door de ongemakken, onbeschofte kerels, ik-wil-alleen-maar-sex kerels heen prikken.
creativeguy schreef:
22-07-2018 09:16

Kan prima, zolang in haar profiel staat dat ze daadwerkelijk geen relatie wil maar alleen een FWB of ONS zoekt. Maar bij velen is dat niet zo. Zeg dan 'je bent toch niet zo mijn type' dat is tenminste eerlijk.

Kortom, zoek je een relatie, dan doorzetten en door de ongemakken, onbeschofte kerels, ik-wil-alleen-maar-sex kerels heen prikken.
Waarom zou je verplicht zijn om dat aan te geven? Je weet dat toch vantevoren allemaal niet? Als ik een man echt interessant vond ging ik er heus nog wel een paar keer mee op date. En ik heb ook mannen gedate die ik in real life tegenkwam met de intentie een relatie te beginnen waar ik dan na een paar dates ontzettend op afknapte. Vaak juist ook wel doordat de sex niet leuk genoeg was. Ik kan me dus levendig voorstellen dat dat omgekeerd ook voorkomt en denk dat vrouwen/mensen daar wat minder krampachtig over zouden moeten doen.

Een one night stand is een beetje een spel, je hebt een leuke avond met elkaar en als er in dat moment een goede connectie met iemand is heb je er sex mee omdat dat voor jullie allebei leuk is. Als je alleen maar wilt klaarkomen kan je dat beter zelf doen, dat is een stuk minder omslachtig. Omgekeerd zijn er juist door dit soort “dating-regels” mannen die denken dat ze een goedkoop alternatief voor prostitutie hebben gevonden en dat je als single vrouw dankbaar mag zijn dat zij hun zaad wel ff in je willen lozen. Flikker toch op.

Wat ik in mijn omgeving een paar keer heb gezien is dat mensen gewoon heel erg graag een relatie willen en dan iemand zoeken die in dat plaatje past. Dat werkt vaak twee kanten op. Die duwen zich dan een tijdje door allerlei ongemak heen tot het soort van werkt. Ik geloof best dat je als je zo’n mindset hebt je nog best gelukkig kunt worden met iemand van een datingsite (want je bent niet meer alleen) Anders zou ik maar vertrouwen op het echte leven en ondertussen een beetje plezier hebben (en misschien die 0,00000001% kans)
Zelf heb ik heel veel gedate en het heeft me van alles gebracht: zelfvertrouwen maar ook veel onzekerheid (beide zaten natuurlijk al in mij). Een haat naar die media maar ook een soort dateverslaving. Ontelbaar veel knopen in mijn maag. Het kan in mijn optiek ontzettend leuk en spannend zijn, daarom schrijf ik me ook regelmatig weer even in op een datingsite. Tegelijkertijd kan het makkelijk omslaan naar een obsessie rondom marginale feitjes (hoe lang is iemand, wat voor muziek vindt hij leuk etc. - allemaal dingen die ik als ik iemand zomaar tegenkom helemaal niet zó enorm belangrijk vind). Ik heb net weer een date gehad via een datingsite en ik moet zeggen dat ik het een emotionele achtbaan vond. Nu lees ik dit topic en ik vind veel herkenning in wat je schrijft, TO. Dus me net weer uitgeschreven. Even rust. :-)
zeeuwsmeisje1981 schreef:
22-07-2018 10:06
Waarom zou je verplicht zijn om dat aan te geven? Je weet dat toch vantevoren allemaal niet?
Omdat dat duidelijkheid schept, want dat is precies waar het veelal aan ontbreekt op datingsites en je verkeerde verwachtingen kan wekken. Als je niet weet wat je wilt, hoor je niet op een datingsite thuis. En natuurlijk weet je het niet van tevoren, maar je weet beiden wel wat de intentie is. Veel vrouwen klagen over mannen die alleen op sex uit zijn, maar sommige vrouwen zijn net zo. Prima, niks mis mee maar wees duidelijk.
Ik heb een heel positief gevoel over online daten. Voornamelijk hele leuke dates gehad, paar goede vrienden aan overgehouden en sinds 1,5 jaar een relatie. Laatste zat niet in de planning. Ik was gestopt met online daten maar liet een vriendin zien hoe online daten werkt. Ik had daarvoor een profiel aangemaakt en ineens was hij daar in mijn berichtenlijst. Ik vond het een leuke tijd maar was er af en toe even klaar mee om weer het standaard eerste contactgesprek te moeten voeren(wat voor werk, hoe oud, heb je kinderen, wat zoek je etc).
creativeguy schreef:
22-07-2018 11:29
Omdat dat duidelijkheid schept, want dat is precies waar het veelal aan ontbreekt op datingsites en je verkeerde verwachtingen kan wekken.

Ik ben toch erg blij dat mijn wereld niet zo zwart wit in elkaar zit. Kan het je aanraden, word je namelijk een stuk minder teleurgesteld ;-)
Anárion schreef:
21-07-2018 16:18
Ik was een keer aan het kletsen met een match, nog geen date afgesproken maar lag wel in de planning. Uiteindelijk zag ik een date toch niet zo zitten, heb dat netjes gemeld. Woest was ie.
Vreselijk, zulke types. Leek een leuke man, goede baan, kinderen. Ik werd me toch een partij uitgekafferd.
Maar zo vergaat de lol je wel.
Dat heb ik ook wel eens gehad, ik gaf aan dat ik wel een x af wilde spreken maar dat ik even tijd daarvoor nodig had. Toen hij begon met f*ck y** was het klaar voor mij.

Of die sites en Tinder perse fout zijn, ik weet het niet maar ik denk wel dat je er wel een type voor moet zijn. Ik ben dat duidelijk niet ben ik inmiddels wel achter. Een aantal keer gebruik van gemaakt, dates gehad en ook wel een soort van (ingewikkelde) relatie aan overgehouden.
Kort samengevat heeft het me niet erg veel opgeleverd behalve dat ik veel geleerd heb over myzelf.
Ik ben er achter dat ik ten tijden van Tinder (en sites en alles wat er op lijkt) mannen te graag leuk wilde vinden en daardoor mezelf vaak wijsgemaakt heb dat ik iemand leuk vond. Daardoor ben ik vaak over mn eigen grenzen gegaan, zonder dat ik dat doorhad.
Ik wilde het te graag beïnvloeden en ik ben er inmiddels achter dat dat zo niet werkt, iemand leuk vinden zit niet in je hoofd en je hebt er geen invloed op, het overkomt je.

Ik ben op een rare manier overigens achter gekomen, ik zit na hard aan mezelf werken al een tijdje eindelijk in een rustige fase waarin ik merk dat ik het eigenlijk best wel naar mn zin heb in mijn eentje, en dat geluk voor mij niet perse afhangt van een relatie.
En na een jaar gezeik met de lastige man heb ik ook niet zoveel behoefte meer aan om er veel moeite voor te doen en heb ik eigenlijk helemaal geen zin om iemand leuk te vinden.
Helaas beslist het lot anders geloof ik :proud: :facepalm: .
(Ben er vd week achter gekomen dat ik iemand die ik uit mn hoofd gezet had, daar zat hij niet eens in want hij was bezet toen ik hem toevallig ontmoette, best wel een beetje leuk vind.. :facepalm:
Ik ben een ontzettende schijtlijster maar wie niet waagt dus heb hem gister na veel gezeik en getwijfel een bericht gestuurd, zonder veel te verwachten.
Ik viel dan ook stijl achterover toen ik een enthousiaste reactie terug kreeg, vd week gaan we koffie drinken :proud: )

Anyway, of het slecht is, datesites en apps, denk het niet maar of je er veel mee opschiet, ik weet het niet...
Het triggert denk ik toch bepaalde verlangens te veel waardoor je denk ik makkelijk vergeet dat niet alles maakbaar is.
Ik denk dat het per persoon verschilt of het wel of geen positief effect heeft.

Van de ene date werd ik onzeker, bij een ander liep ik dwars over de man in kwestie heen. Nee beide zijn niet goed in dat geval.

Ik zocht evenwicht en iets voor de lange termijn. Mijn vriend ook. Hij heeft af en toe wat tegengas nodig maar vindt het wel fijn om zn eigen ding te kunnen doen op zijn manier. Ik ook al blijken zijn manieren vaak wel handig 😉

Afijn het matche en daarvoor heb ik toch heel wat dates met mannen nodig gehad om een man zoals mijn vriend te vinden.

Don’t settle for less. En dan bedoel ik niet iemand die aan het perfecte lange lijstje voldoet maar iemand die goed voor je is, waar je mee kan praten, lachen, huilen. Iemand die je kan respecteren en jou respect terug geeft. Waarbij je niet bang hoeft te zijn dat hij zomaar ineens de handdoek in de ring gooit als je een ding verkeerd zegt.

Ik leer heel veel van mijn vriendje nu. Heb het idee dat hij mijn horizon verbreed. En dat doe ik op andere vlakken ook bij hem.

Het is niet altijd makkelijk. Maar zelfs met de imperfecties die hij heeft is hij perfect voor mij.

Hij is meer dan wat ik zocht en verwachtte. En toch via Tinder leren kennen.

Het kan, ik zie het in mn omgeving genoeg. Ik vraag me dus af of het echt zo erg is allemaal.

De documentaire belicht een eenzijdige kant van het verhaal. En denk dat je je daar ook gewoon bewust van moet zijn.

Het leven is niet in een hokje te plaatsen. Je zal er zelf iets moois van moeten maken. De mens heeft de neiging om het ene probleem in te ruilen met het andere. Het is een eenzijdige documentaire, want wat als die mensen geen tinder gebruikte, wat waren dan de issiues geweest?
Anárion schreef:
21-07-2018 18:25
En daar gaat het vaak al fout. Mannen pretenderen een serieuze relatie te willen, terwijl dat helemaal niet zo is. Ik ga namelijk niet in zee met een man die alleen een one night stand wil. Probleem is, dat ze dat natuurlijk niet zeggen.

Het zou ook kunnen dat ze wel degelijk die intentie hebben, maar de dates die ze hebben gehad niet leuk genoeg vonden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven