is in de liefde, houden van genoeg?

09-04-2010 21:15 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
quote:Jacomien schreef op 09 april 2010 @ 22:29:

Ik denk dat 'houden van' wel genoeg kan zijn. Dat je daar een gelukkig leven op kan bouwen.

Ik hou van mijn man, 8 jaar zijn we samen. Ook wij zijn erg verschillend maar we laten elkaar vrij in hoe we zijn.

Je zal nooit iemand vinden die helemaal perfect is. Je zal bij iedereen trekken vinden die jij helemaal verschrikkelijk vind.

Na de eerste verliefdheid moet je elkaar echt leren kennen. Accepteren en ook veel dingen voor lief nemen. Dat zal je man/vriend ook bij jou moeten doen.

Het lijkt mij verschrikkelijk dat wij altijd alles samen moeten doen, zelfde fietsen, zelfde jassen, zelfde interesses in sport, in vrienden.. Nee hoor ik heb een eigen leven. en als basis heb ik mijn relatie.Maar dan is er een discussie over wat houden van is voor jou en wat een relatie precies is. Want voor mij is houden van alleen niet genoeg, maar zoals ik al eerder schreef betekent dat alles behalve het hebben van dezelfde fietsen, vrienden, interesses. Je moet elkaar wel die ruimte kunnen gunnen en elkaar vertrouwen om een relatie te hebben waar je je beide goed in voelt. Is vertrouwen voor jou niet belangrijk? Of valt dat wat jou betreft ook onder houden van?
quote:Jenk schreef op 09 april 2010 @ 22:13:

Wuiles, dit is zeker geen min achting maar karakterschets. Het hoort bij hem wat ik moeilijk vond, omdat ik erg gevoellig ben, heb wel veel geleerd van hem, om dingen minder aan te trekken van anderen. Hij is een sterk persoon ik niet, ik zie dat eerder als kwaliteit dan als minachting, heb eerder minachting bij mezelf.."Ik heb het uitgemaakt omdat we niet bij elkaar pasten (ik heel gevoelig, hij absoluut niet. ik ben persoonlijk, hij matererialistisch, ik behulpzaam, hij eisend en vind het heel wat van zich zelf om anderen te helpen(wat ik normaal vind))"

Dat vind jij een neutrale manier om gedrag te beschrijven? Mijn indruk is dat zo tevreden bent bent over je eigen houding dat je zijn gedrag niet eens meer in neutrale termen, laat staan waarderende termen, zou kunnen beschrijven. Los daarvan, als hij werkelijk zo is als jij beschrijft, waarom zou je dan überhaupt nadenken over hervatting van de relatie?
quote:Jenk schreef op 09 april 2010 @ 21:26:

[...]

ik kom eigenlijk dikwijls stelletjes tegen, die totaal niet bij elkaar passen en toch hun leven lang bij elkaar blijven, hoe doen hun het eigenlijk dan? zou dat niet meer energie kosten als opleveren van elkaar?

En jij bepaalt of ze bij elkaar passen of melden ze dat uit zichzelf?

Ik ben er heel terughoudend mee om over andermans relatie te oordelen maar goed, je moet het zelf weten. Je weet nl nooit voor 100% wat er achter de voordeur speelt. Of de relatie voldoende in balans is en er voor beiden voldoende uit te halen valt, dat kunnen alleen de partners in kwestie beoordelen. En iedereen stelt zijn grenzen daarin anders.

Veel mensen, mannen èn vrouwen, verkiezen de stabiliteit van een relatie boven een onzeker single bestaan, zelfs als de relatie niet 100% aan hun behoeften voldoet. Dat is begrijpelijk. En na een aantal jaar worden patronen normaal, je vergroeit met elkaar en elkaars leven, je bouwt iets op. Dat gooi je niet zomaar weg.

En om antwoord te geven op je topic titel: nee alleen houden van is niet genoeg. Lief gevonden worden is alleen voor een huisdier genoeg.

Een relatie vraagt meer. Je moet beiden tijd en energie investeren, incasseren, flexibel zijn, de ander een plezier doen en steunen, onderhandelen, enz.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven