Is mijn relatie nog te redden?

03-08-2019 17:03 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal! Mijn eerste berichtje hier. Ik ga het proberen kort te houden want bij ellenlange verhalen haak ik zelf ook af. Man en ik zijn jeugdliefdes en 14 jaar samen. We zijn nog jong en hebben 2 kids samen. We hebben al de nodige downs gehad maar de laatste jaren lijken we elkaar te verliezen. Geen communicatie, geen tijd maken voor elkaar, blik op de wereld niet meer hetzelfde, beide verandert, andere interesses en doelen en we passen ons extreem aan elkaar aan om maar 'geen gedoe' te hebben. 2 jaar geleden werd ik verliefd op een ander. Ik ben niet naïef en weet ook wel dat verliefdheid voorbij gaat en het gras niet altijd groener is bij de buren maar man wat was dit overweldigend. Lang afgehouden, wel veel contact gehad en paar keer gezoend. Uiteindelijk verteld, veel gezeik gehad maar toch proberen er samen voor te gaan. In de maanden daarop heeft mijn man mij meerdere keren aangerand/verkracht in mijn slaap. Dit stopte dan zodra ik wakker werd (eerste 2x lag ik verstijfd in bed, daarna boos weggelopen) maar ondanks tranen, boosheid etc gebeurde het nog een paar keer. We hebben hier samen ook therapie voor gehad, waarin hij aangaf dat het wanhoop was en geen wraak. Verder doet hij er erg luchtig over, hij zoekt nog steeds regelmatig de grens op en raakt me vaak aan op plekken waar je niet hoeft te komen als er geen aanleiding toe is. Ik heb emdr ervoor gehad maar blijf angstig en ik ben net een blok beton als hij me maar een kus geeft. Ook zijn vertrouwen is nihil en dit resulteert in veel controlerend gedrag. Buiten dat willen we elkaar niet kwetsen en hebben dus nooit ruzie maar delen dus ook onze diepste gevoelens niet. Hij is een hele zorgzame, begripvolle man die alles voor me overheeft. Heb dan ook lange zoveel schuld op me genomen over alles maar nu loop ik vast en weet het gewoon niet meer. Wat ik hiermee wil bereiken, geen idee. In ieder geval mijn verhaal kwijt, herkenning, tips, meningen. Wees zacht met oordelen aub, de situatie is al pijnlijk genoeg.
anoniem_387360 wijzigde dit bericht op 03-08-2019 18:51
Reden: Duidelijkere uitleg over gevoelig feit
3.71% gewijzigd
Hoe reageerde de therapeut hierop? Niet dat het diens taak is om partij te kiezen, maar ik mag hopen dat hij of zij er wat dieper op in is gegaan. Het is heel heftig en het is heel heftig dat jij nog lijkt te toetsen of het heftig is.
Faya_Maya schreef:
03-08-2019 17:50
Komt wel goed hoor. Je krijgt een uitkering en toeslagen en alimentatie en als je dit verhaal deelt dan krijg je vast wel urgentie voor een passende woning. Niks in de wereld zou jou moeten weerhouden om uit deze situatie weg te gaan.

Blijf alsjeblieft geen nacht langer meer bij die man. Het is doodeng en absoluut schadelijk.
In de OP lees ik niets dat tot urgentie zou leiden hoor...neemt niet weg dat ze weg moet en ook kan. Waar een wil is is een weg.
SilverShadow schreef:
03-08-2019 19:09
Yep.... maar ja, financieel afhankelijk dus dan is blijven aantrekkelijker vaak.
En dat lijkt mij ook niet goed te doen, maar daar zijn zoveel begaanbare wegen voor.
Jeee... stil van... deze man is zo niet goed voor jou, dit kan echt niet. Niemand verdient dit, ook jij niet!! Kun je nog wel rustig slapen? Man man... voel met je mee. Kies aub voor jezelf ni, dit is te schadelijk. Sterkte en knuffel!!
Wat wil je je kinderen meegeven?

Dat dit soort gedrag oké is?

Want over 10 of 15 jaar spiegelen ze wel jullie gedrag naar hun eigen relaties.

En jep, ze voelen wel degelijk haarfijn aan dat er iets is tussen hun ouders.
Of beter: dat er nauwelijks nog iets is tussen hun ouders.

Als het écht je schatjes zijn ... Kies dan ook voor hen!
Nog 1 vraag van mijn kant: wat is de reden dat jij jouw vreemdgaan in dit topic benoemt? Is dit in jouw ogen een verzachtende omstandigheid? Staan jullie voor jouw gevoel nu quitte en/of is dit je verdiende loon in jouw ogen?
starbright schreef:
03-08-2019 17:19
Ik vind dit ook zo bizar: dat je in therapie “leerde” dat je man het uit wanhoop deed. Dus toen was het wel ok want hij kon er niets aan doen?
Ik voelde me erg schuldig over het vreemdgaan en zag dit als oorzaak voor zijn gedrag. Als iets wat ik over mezelf had afgeroepen. Maar ik loop nu compleet vast en ik ben en blijf zeer angstig en toch lukt het me nog niet goed om mijn 'schuld' hier los van te zien.
vivautrecht85 schreef:
03-08-2019 21:34
Nog 1 vraag van mijn kant: wat is de reden dat jij jouw vreemdgaan in dit topic benoemt? Is dit in jouw ogen een verzachtende omstandigheid? Staan jullie voor jouw gevoel nu quitte en/of is dit je verdiende loon in jouw ogen?
Ik heb me inderdaad wel heel lang schuldig gevoeld en nog ! En inderdaad voelde het alsof het min of meer mn verdiende loon was. De therapeut is er uiteraard wel dieper op ingegaan en heeft ook heel duidelijk aangegeven dat dit verre van oke is. En zo voelt het voor mij ook wel maar toch kan ik mijn eigen schuld moeilijk loslaten.
Mamavan2schatjesss schreef:
03-08-2019 22:34
Ik heb me inderdaad wel heel lang schuldig gevoeld en nog ! En inderdaad voelde het alsof het min of meer mn verdiende loon was. De therapeut is er uiteraard wel dieper op ingegaan en heeft ook heel duidelijk aangegeven dat dit verre van oke is. En zo voelt het voor mij ook wel maar toch kan ik mijn eigen schuld moeilijk loslaten.
Ik hoop echt dat jij en de therapeut heem genoegen namen met "wanhoop" als uitleg.

Ik vind vreemdgaan doorgaans echt erg en niet goed te praten. Seksueel geweld is mijns inziens echter van een geheel ander level. Het is ziek en crimineel. Normale mensen doen zoiets niet, ook niet als reactie op vreemdgaan. Neem alsjeblieft van mij aan: er zit iets in hem gruwelijk fout. Echt. Al ben je nog zo boos of wanhopig: Een. Normaal. Mens. Doet. Zoiets. Niet.

Als hij je niet kan vergeven, had hij jullie relatie moeten verbreken. Dat zou proportioneel zijn en ook wel te begrijpen.

Ik word hier oprecht een beetje verdrietig van. Stel dat een vriendin dit aan jou vertelt, dan zou je toch stuk zijn?
Er is geen enkele goede reden voor zijn gedrag, dat hij jou meerdere malen heeft verkracht is nul % aan jou of jullie relatie te wijten. Nee dit is niet te redden, dit kan toch nooit meer een gezonde relatie worden.
Ik vind verkracht/aangerand in je slaap door je eigen partner toch wel heel vaag klinken. Mijn vriend rijdt ook vaak tegen me aan met zijn stijve en betast me als ik (half) slaap. Ik heb daar niet altijd zin in en duw hem dan weg als ik daar wakker van word. Is dat dan aanranding?
appelientjex schreef:
03-08-2019 22:56
Ik vind verkracht/aangerand in je slaap door je eigen partner toch wel heel vaag klinken. Mijn vriend rijdt ook vaak tegen me aan met zijn stijve en betast me als ik (half) slaap. Ik heb daar niet altijd zin in en duw hem dan weg als ik daar wakker van word. Is dat dan aanranding?

Ik denk niet dat je daar EMDR voor krijgt. En als je erdoor gaat huilen / boos wordt, zou hij het dan gewoon weer doen?
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Malagueña schreef:
03-08-2019 23:07
Ik denk niet dat je daar EMDR voor krijgt. En als je erdoor gaat huilen / boos wordt, zou hij het dan gewoon weer doen?
Nee dat niet, maar dan zou ie zich wel enorm afgewezen voelen en denken dat ik hem niet meer aantrekkelijk vind.

Het is toch normaal in een relatie dat je aan elkaar zit, en daar ga je toch niet elke keer toestemming voor vragen? Ik heb na een avondje stappen als ik opgewonden was ook weleens mijn vriend toen ie sliep afgetrokken. Toen ie daarvan (half) wakker werd was ie erg opgewonden en hadden we seks. Maar toegegeven: hij sliep wel echt nog half.
appelientjex schreef:
Ik heb het zelf nooit zo benoemd maar mijn psycholoog heeft er deze woorden aangehangen en ik ben het er nu ook wel mee eens gezien de impact die het op me heeft. Als je wakker word en iemand heeft seks met je of ligt je af te likken of wat dan ook terwijl dit al eerder is gebeurd en je duidelijk aan hebt gegeven dit niet te willen is dit niet oke toch :(

En ja als je daar samen over eens bent dat je dat oke vind dat je dat doet bij elkaar is t geen aanranding toch?
03-08-2019 23:39
Ik heb het zelf nooit zo benoemd maar mijn psycholoog heeft er deze woorden aangehangen en ik ben het er nu ook wel mee eens gezien de impact die het op me heeft. Als je wakker word en iemand heeft seks met je of ligt je af te likken of wat dan ook terwijl dit al eerder is gebeurd en je duidelijk aan hebt gegeven dit niet te willen is dit niet oke toch :(

En ja als je daar samen over eens bent dat je dat oke vind dat je dat doet bij elkaar is t geen aanranding toch?
Je hebt helemaal gelijk en hoeft geen uitleg te geven. Nee is nee.. Ik vind het echt heel erg heftig voor je.
03-08-2019 23:39

Nee dat is absoluut niet oké, dat is verkrachting / aanranding..
appelientjex schreef:
Als jij zegt schat ik vind datgene wat jij doet ontzettend onprettig wil je daar mij stoppen. En hij blijft het doen, ja dan vind ik wel dat hij een grens overgaat die hij niet over mag gaan.

Maar ik vind wat TO omschrijft net wat verder gaan. Tenzij ik mijn man expliciet toestemming heb gegeven om seks met mij te hebben als ik slaap, mag hij dat echt niet doen. En de meeste mannen begrijpen dat zelf ook wel gelukkig. En TO haar man bleef het doen, terwijl het erg duidelijk was hoe onprettig zij dat vond. Dus ja dat is verkrachting. Niks vaags aan.
appelientjex schreef:
03-08-2019 23:26
Nee dat niet, maar dan zou ie zich wel enorm afgewezen voelen en denken dat ik hem niet meer aantrekkelijk vind.

Het is toch normaal in een relatie dat je aan elkaar zit, en daar ga je toch niet elke keer toestemming voor vragen? Ik heb na een avondje stappen als ik opgewonden was ook weleens mijn vriend toen ie sliep afgetrokken. Toen ie daarvan (half) wakker werd was ie erg opgewonden en hadden we seks. Maar toegegeven: hij sliep wel echt nog half.

Buiten het feit dat dit niet is wat TO beschrijft... als mijn man dit elke keer zou doen en ik duidelijk heb aangegeven dat niet prettig te vinden dan was ik allang van die vent afgegaan.

En helemaal als hij dan gaat miepen dat ik hem dan niet meer aantrekkelijk zou vinden. Wat is dat dan voor een vent met een eq van een erwt.

Als ik halfslaap ( is dat zoiets als halfzwanger zijn?) of whatever en je zit aan me en ik wil dat niet moet je daar gewoon mee stoppen.

Als ik slaap moet je gewoon helemaal van iemand afblijven.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 04-08-2019 09:03
3.42% gewijzigd
Illinois schreef:
04-08-2019 08:53
Als jij zegt schat ik vind datgene wat jij doet ontzettend onprettig wil je daar mij stoppen. En hij blijft het doen, ja dan vind ik wel dat hij een grens overgaat die hij niet over mag gaan.

Maar ik vind wat TO omschrijft net wat verder gaan. Tenzij ik mijn man expliciet toestemming heb gegeven om seks met mij te hebben als ik slaap, mag hij dat echt niet doen. En de meeste mannen begrijpen dat zelf ook wel gelukkig. En TO haar man bleef het doen, terwijl het erg duidelijk was hoe onprettig zij dat vond. Dus ja dat is verkrachting. Niks vaags aan.
Nou mag ik hopen toch.
Samenvatting: je man heeft je aangerand en verkracht en is heel controlerend en jij kunt niet bij hem weg omdat je te weinig geld en gezondheid hebt.

Zoek hulp, want je moet (MOET) bij hem weg voordat je helemaal kapot bent. Je bent nu nog steeds blootgesteld aan seksueel geweld en wordt gecontroleerd. Alle reden voor hulpverlening om je bijvoorbeeld onder te brengen in een Blijf-van-mijn-lijf-huis.

Besef je wel hoe erg dit is?
Seksueel geweld is de grens. Stap uit de relatie. Hij heeft geen respect meer voor jou en je wordt aangetast in je fysieke integriteit. Tegen dit soort geweld kan geen therapie op.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
04-08-2019 09:37
Seksueel geweld is de grens. Stap uit de relatie. Hij heeft geen respect meer voor jou en je wordt aangetast in je fysieke integriteit. Tegen dit soort geweld kan geen therapie op.
O, ja? Ik weet zo wel wat andere dingen die ik al als grens hanteer.
Lucifer2018 schreef:
04-08-2019 09:40
O, ja? Ik weet zo wel wat andere dingen die ik al als grens hanteer.
Dit topic gaat niet over jou Lucifer. Maar als je het daar over wilt hebben dan kan ik je aanraden om een eigen topic te openen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
04-08-2019 11:22
Dit topic gaat niet over jou Lucifer. Maar als je het daar over wilt hebben dan kan ik je aanraden om een eigen topic te openen.
Wat een vreemde reactie..

Ik mag niets zeggen over mijn grenzen. Dan moet ik een topic openen?

Maar jij de jouwe wel in je vorige reactie? :roll: Grappenmaakster.
03-08-2019 17:03
... In de maanden daarop heeft mijn man mij meerdere keren aangerand/verkracht in mijn slaap....
...Verder doet hij er erg luchtig over, hij zoekt nog steeds regelmatig de grens op en raakt me vaak aan op plekken waar je niet hoeft te komen als er geen aanleiding toe is....
... Ook zijn vertrouwen is nihil en dit resulteert in veel controlerend gedrag....

...Hij is een hele zorgzame, begripvolle man die alles voor me overheeft....
Ik lees tegenstrijdige punten in jouw verhaal. Hij verkracht je, hij gaat over je grenzen heen en hij vertrouwt jou niet. Desondanks is hij zorgzaam, begripvol en heeft hij alles voor jou over?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven