Is mijn vriend te laks?

12-02-2020 15:40 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik (30) woon sinds twee maanden samen met mijn vriend (31). We zijn in totaal vier jaar samen. Sinds we samenwonen valt het me pas echt op hoe laks hij is.

Mijn vriend doucht elke ochtend vervolgens trekt hij zijn kleren aan (vaak een afgewassen shirt waar hij dan een overhemd met kreuken overheen doet en een jasje) en vervolgens gaat hij aan zijn dag beginnen. Deodorant komt bij dit hele ritueel niet kijken. Een kam voor zijn haar ook niet en hij scheert ook niet regelmatig waardoor hij regelmatig veel stoppels heeft. Ook zijn tandenpoetsen doet hij naar mijn idee met de Franse slag waardoor hij niet altijd even fris ruikt uit zijn mond.

We gingen laatst een weekend weg en toen was hij zijn tandenborstel en kam (hij heeft er wel een) vergeten. Hij 'vergeet' constant dingen zoals zijn rugzak of zelfs zijn paspoort. Hij laat ook vaak dingen vallen of stoot tegen dingen en mensen aan. Op ons weekendje weg heb ik ook het meeste betaald, maar hij vraagt mij geen een keer uit zichzelf of we de rekening moeten delen. Ook toen we een tijd terug twee dagen met mijn ouders weggingen en mijn ouders veel betaalde vroeg hij niet aan ze of hij ook iets moest bijdragen aan hen. Ik denk zelf dat dit allemaal komt doordat hij te laks/nonchalant is, maar twijfel soms ook of ik niet overdrijf of zelf gewoon te perfectionistisch ben.

Tot slot heeft hij een flinke studieschuld omdat hij in zijn studententijd volop heeft geleend en geen extra inkomsten heeft gehad. Hierdoor kunnen we een stuk minder hypotheek krijgen. Nu we samenwonen heb ik hem gevraagd om (bijna) al het extra geld dat hij per maand over heeft in het afbetalen van de schulden te stoppen. Dit wilt hij wel deels doen. Toen kwam hij laatst zelf met het idee dat ik over twee jaar met mijn eigen spaargeld zijn studieschuld kan afbetalen en dat hij mij dan maandelijks terugbetaald. Het idee er achter is goed en die gedachte was ook wel bij mij al opgekomen, maar ik vond het best lef dat hij zelf zo ineens met dat idee kwam aanzetten.

Als ik hem overigens aanspreek op zijn gedrag gaat het een tijdje goed, maar daarna vervalt hij weer in zijn oude patroon. Ik houd echt van mijn vriend, hij is lief en we hebben veel dingen gemeen. Maar soms vraag ik me echt af waar ik aan begonnen ben.

Hebben jullie tips?
Ik zou zeker niet zijn studieschuld met jou spaargeld afbetalen. Laat hem dat gewoon maandelijks doen. Want wat als jullie relatie uitgaat, wellicht kun jij dan fluiten naar jou geld.

Ik zou op deze manier niet willen samen wonen. Is de een bij de ander ingetrokken of zijn jullie er echt samen tegelijk in gaan wonen?
Je vriend is niet Laks maar gewoon Onvolwassen.

jij de studieschuld betalen voor hem... niet z’n slim idee je vriend manipuleert je.... jij denkt aan de hypotheek en hij denkt aan schuldvrij, Weg schuld weg vriend.

En waar ben jij dan To?
Onbegrijpelijk, 4 jaar lang de rol van je schoonmoeder moeten overnemen.

Maar soms vraag ik me echt af waar ik aan begonnen ben.

Op die vraag weet ook jij alleen het antwoord.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Olina schreef:
12-02-2020 16:35
Je vriend is niet Laks maar gewoon Onvolwassen.
En een smeerkees.
We used to be friends...
Na het loepen denk ik enkel maar waarom ben je nog met iemand die je niet aantrekkelijk vind?
tip : neem een kind
waarom moet hij 50/50 betalen? je woont toch samen, dan komt weekendje weg toch uit gezamenlijke pot.
daarnaast vind ik je vriend gewoon smerig en jou ontbreekt het aan lerend vermogen. je kunt een karakter niet veranderen en je wist hoe hij is
Je gaat niet zijn studieschuld afbetalen!!!
CourtneyTT schreef:
12-02-2020 16:41
En een smeerkees.
Om over de rest nog maar te zwijgen.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Is dit dezelfde vriend als je vorige topic? :sick:
*2020* schreef:
12-02-2020 15:52
Is het nog steeds diezelfde vriend als het topic van vorig jaar?
Nee, Amber is mijn zus. Ik heb haar account 'gekaapt' om dit topic te plaatsen. Het zit denk ik in de familie haha. Tussen haar en haar vriend is het echter wel over sinds een paar maanden.
abracadabra schreef:
12-02-2020 16:15

Verder qua hygiëne vind ik t ook meevallen. Oke deotje zou wel lekker zijn maar hij doucht toch... maar ja tegenwoordig ben je pas schoon als je de hele dag met een grote parfumwolk om je heen loopt.
Bedankt voor het advies! En over de Hygiëne snap ik dat je dat zegt. Douchen elke dag is netjes, maar aangezien hij toch altijd enorm naar zweet stinkt onder z'n oksels en soms ook uit z'n mond ruikt, lijkt het mij in zijn geval goed om net iets meer te doen.
De eerste dingen die je noemt vind ik niet zo ernstig.
Het laks omgaan met financien wel, dat is dan ook een grote rode vlag om niet jouw geld in hem te investeren.
Creeert naast een groot risico ook ongelijkheid in de relatie.
Stel eerder je doelen bij. Kijk het rustig aan in de huidige situatie.
Waarom zo nodig zsm een huis?
Ik lees hier regelmatig topics 'Ik ben ongelukkig met mijn vriend maar we hebben net een huis gekocht...'
Geloof me, dat huis is bijzaak.
Niet zijn studieschuld betalen, dan maar wat minder hypotheek. Laat hij dat lekker zelf regelen met DUO.

Het gaat er niet alleen om dat je dan nog jarenlang geld van hem krijgt, het gaat er ook om dat hij dan dus nooit met de gevolgen van de studieschuld heeft moeten omgaan. Als hij alleen was geweest had dit ook effect gehad op zijn hypotheekopties, nu hoef jij dat niet voor hem op te lossen. Dan komt hij er makkelijk mee weg en zal hij zijn gedrag nooit aanpassen.

Bovendien heb jij je spaargeld misschien wel voor andere dingen gereserveerd.
*2020* schreef:
12-02-2020 15:42
wat is een afgewassen shirt?
Een oud shirt, dat te vaak gewassen is en daardoor vaal en/of pluizig. Onverzorgd dus.
Kun je ook punten benoemen die je wel leuk aan hem vind?

Maak eens een lijst met de dingen die je niet leuk vind/irritant aan hem vind. En een lijst met dingen die je leuk aan hem vind.

Als de lijst met leuk korter is, zou ik het uitmaken. Je moet iemand wel meer dan leuk vinden. 80% leuk en max 20% dingen die je storen/niet leuk vind lijkt me de max.

Verder kun je alleen maar dit alles eerlijk met hem bespreken.

*een partner veranderen kan niet. Hij zal altijd zo blijven.

*NIET meer alles voor hem betalen en zeker niet zijn studie schuld!

Ga alles qua geld maar eens 50/50 doen. En kijk dan of hij over één of 2 maand nog bij je is.

Zijn situatie bij jou is natuurlijk erg comfortabel zo.
Amberflynn schreef:
12-02-2020 15:52
Ja, dat. Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat het beter zou worden. Hij heeft dit gedrag natuurlijk altijd al gehad, maar ik hoopte dat ik hem stukje bij beetje zou kunnen doen veranderen. Misschien dom, maar zo is het.

Oh je bent er zo een. Nou, laat dat 'misschien' maar weg. Tijd om zelf een les te trekken en te veranderen.
Rook je zijn mond en oksels de voorgaande jaren niet dan eigenlijk? :mrgreen:
Las dat zijn inkomen vooral naar zijn studieschuld gaat.
Weet niet of er eerder duidelijk gecommuniceerd is mbt familieuitjes en dergelijken?
Bedoel is hij zolang je hem kent met deze schuld altijd krap bij kas geweest of is hij nu ineens extreem krap bij kas sinds jullie samenwonen?
Betaal zijn schuld ajb niet!!!!
Echt waarom zou je met jouw spaargeld op dit moment zijn studieschuld willen afbetalen?

Laat hem dat zelf maar regelen. En niet 50/50 willen betalen, super laks in alles..

En jij denkt hem wel even te veranderen?

Hij klinkt als een uitzuiger en jij als onnozel.
Dit gaat niet werken.. Koop aub geen huis met deze man en betaal zeker zijn studieschuld niet af met jouw spaargeld!!!
Tia.Dalma schreef:
12-02-2020 15:45
Maar is dat gedrag van hem dan beduidend anders dan, pak hem beet, drie jaar geleden? Of had je gehoopt dat het gedrag wel zou bijtrekken als jullie zouden gaan samenwonen?

Dat vraag ik me bij dit soort topics inderdaad ook altijd af. Was hij in het begin wel heel verzorgt dan?
Amberflynn schreef:
12-02-2020 17:07
Nee, Amber is mijn zus. Ik heb haar account 'gekaapt' om dit topic te plaatsen. Het zit denk ik in de familie haha. Tussen haar en haar vriend is het echter wel over sinds een paar maanden.

Ja natuurlijk. En heel toevallig droeg hij ook verwassen shirtjes, geen deo en stonk ie regelmatig uit zn mond. Dat was dan zeker de broer van jouw vriend?
Donna1971 schreef:
12-02-2020 17:48
Rook je zijn mond en oksels de voorgaande jaren niet dan eigenlijk? :mrgreen:
Raar toch dat zulke dingen pas bij samenwonen opvallen??
julius schreef:
12-02-2020 18:18
Ja natuurlijk. En heel toevallig droeg hij ook verwassen shirtjes, geen deo en stonk ie regelmatig uit zn mond. Dat was dan zeker de broer van jouw vriend?
:-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven