Jaloerse vriend
maandag 26 mei 2025 om 11:06
Hoi allemaal,
Ik zit ergens mee en ben benieuwd naar jullie mening of ervaringen. Ik heb een goede mannelijke vriend met wie ik veel praat. We discussiëren over van alles en nog wat en hebben een sterke vriendschapsband waarin we veel delen met elkaar.
Mijn vriend vindt dit echter moeilijk. Hij zegt dat hij het gevoel heeft dat ik “emotioneel vreemdga”, maar ik zie niet waarom hij dit zo ervaart? De dingen die ik met mijn mannelijke vriend deel zijn dingen die ik ook met mijn vriendinnen deel. Hij voelt zich er ongemakkelijk bij en denkt dat hij misschien meer voor mij voelt. Zelf ervaar ik het niet als iets verkeerds, er is nooit een grens overschreden, maar ik wil hem natuurlijk ook niet kwetsen.
Mijn vraag is eigenlijk:
– Hebben anderen hier ervaring mee en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik zit ergens mee en ben benieuwd naar jullie mening of ervaringen. Ik heb een goede mannelijke vriend met wie ik veel praat. We discussiëren over van alles en nog wat en hebben een sterke vriendschapsband waarin we veel delen met elkaar.
Mijn vriend vindt dit echter moeilijk. Hij zegt dat hij het gevoel heeft dat ik “emotioneel vreemdga”, maar ik zie niet waarom hij dit zo ervaart? De dingen die ik met mijn mannelijke vriend deel zijn dingen die ik ook met mijn vriendinnen deel. Hij voelt zich er ongemakkelijk bij en denkt dat hij misschien meer voor mij voelt. Zelf ervaar ik het niet als iets verkeerds, er is nooit een grens overschreden, maar ik wil hem natuurlijk ook niet kwetsen.
Mijn vraag is eigenlijk:
– Hebben anderen hier ervaring mee en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Alvast bedankt voor het meedenken!
maandag 26 mei 2025 om 19:49
Alleen met hem? En slapen jullie ook in dezelfde kamer? Dat vind ik te intiem als je een relatie hebt. Of is hij gay?Sjaantje37 schreef: ↑26-05-2025 19:35Ik ga binnenkort een week op vakantie met mijn beste vriend, mijn vriend vindt dat helemaal oke. Hij brengt ons ook naar het vliegveld.
maandag 26 mei 2025 om 19:50
Ik zou het ook niet tof vinden als mijn man een week met een vrouw op vakantie gaat. Ik beschouw mezelf niet als een bijzonder jaloers type, maar daar zou ik me heel oncomfortabel bij voelen.
maandag 26 mei 2025 om 19:54
Nou, niemand hoeft mij ‘s nachts warm te houden hoor, dat ten eerste. Daarnaast gaat het toch ook helemaal niet of dat je moet kiezen tussen je partner of vriend(en)? Ik vind een partner ook ‘vergankelijker’ dan mijn zeer goede vriendschappen, maar dat is in de loop der tijd zo gegroeid en mijn ervaring. Dat iemand dat anders ziet of voelt, ook prima!
Live Life to the fullest
maandag 26 mei 2025 om 19:55
Ja, want een seksloze vriendschap kan natuurlijk alleen met een homo. Echt hou eens op met die reactionaire prietpraat.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 26 mei 2025 om 19:56
maandag 26 mei 2025 om 19:59
Lady*Voldemort schreef: ↑26-05-2025 19:55Ja, want een seksloze vriendschap kan natuurlijk alleen met een homo. Echt hou eens op met die reactionaire prietpraat.

Live Life to the fullest
maandag 26 mei 2025 om 20:10
maandag 26 mei 2025 om 20:11
Seks kan ook met iemand van hetzelfde geslacht

'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 26 mei 2025 om 20:13
Toch worden er doorgaans (bijna) nooit vragen gesteld bij beste/goede vrienden van hetzelfde geslacht als jezelf. Dus waarom zou je wel een beste vriendin en geen beste vriend kunnen hebben?
Where is my mind?
maandag 26 mei 2025 om 20:14
Dat klopt, maar degenen die geen man/vrouw vriendschappen wensen hebben die memo vaak nog niet gehad.

Where is my mind?
maandag 26 mei 2025 om 20:26
Die memo heb ik gehad!
Maar ik bedoelde meer dat ik met een vriendin, waar ik geen seks mee zou willen omdat ik alleen op mannen val, wel 'intiem' kan zijn in die zin dat ik haar gewoon echt vertrouw etc.
maandag 26 mei 2025 om 20:29
Ik zal ook wel in een andere bubbel leven dan sommigen hier, want in mijn omgeving zie ik dat ook niet echt. Niemand die ineens met een andere man dan haar 'eigen' op vakantie gaat of zoRooss4.0 schreef: ↑26-05-2025 15:09Totdat je stempelstapel verliefd wordt en je je eindman-van-dat-moment hebt gevonden.
Met andere woorden, ik vind dat een gek vergelijk, je levenspartner minder belangrijk vinden dan je vriendschappen.
Verder, ik weet eigenlijk niet wat ik ervan zou vinden als mijn vriend een vrouwelijke bestie zou hebben. Voor mij hoeft het niet zo geloof ik.

maandag 26 mei 2025 om 20:31
Dat snap ik, maar met een man (ik ben hetero) zou ik automatisch meer afstand houden.
maandag 26 mei 2025 om 21:01
Ik reageer even alleen op de openingspost. Misschien is er later nog wat bijgekomen.
ik snap het ergens wel. Het hangt er nl. heel erg vanaf wat voor jou de intensiteit is vd vriendschap. In mijn situatie is mijn man mijn beste vriend en ik ben zijn beste vriend. Dat weten we van elkaar.
Daarbij heeft mijn man nog een beste mannelijke vriend en daar is hij ook vrij close mee én heeft mijn man meerdere vrouwelijke vriendschappen. Maar deze zijn niet zo intens zoals jij jouw vriendschap met je bestie omschrijft.
Ik heb kortom zelf geen problemen met vriendschappen van een andere sekse, maar kan wel problemen voelen als dat een hele intense vriendschap is. Ik kan me zo voorstellen dat je vriend geen moeite heeft met de vriendschap zelf, maar wel de mate waarin het plaatsvindt.
Ga ik nu even verder lezen.
ik snap het ergens wel. Het hangt er nl. heel erg vanaf wat voor jou de intensiteit is vd vriendschap. In mijn situatie is mijn man mijn beste vriend en ik ben zijn beste vriend. Dat weten we van elkaar.
Daarbij heeft mijn man nog een beste mannelijke vriend en daar is hij ook vrij close mee én heeft mijn man meerdere vrouwelijke vriendschappen. Maar deze zijn niet zo intens zoals jij jouw vriendschap met je bestie omschrijft.
Ik heb kortom zelf geen problemen met vriendschappen van een andere sekse, maar kan wel problemen voelen als dat een hele intense vriendschap is. Ik kan me zo voorstellen dat je vriend geen moeite heeft met de vriendschap zelf, maar wel de mate waarin het plaatsvindt.
Ga ik nu even verder lezen.
maandag 26 mei 2025 om 21:09
Attraverso schreef: ↑26-05-2025 15:15Zou niet meer willen samen zijn met iemand die een vriendschap belangrijker vindt dan mij. Als het goed is weet iedereen zijn plaats en wat prioritair is en vormt dat geen probleem.
Voor mij zijn vriendschappen waardevoller gebleken dan relaties.
I wanna live my life with the volume full!
maandag 26 mei 2025 om 21:11
Beter geen vrienden toestaan dan. Want sja, straks maakt de mannelijke vriend een move. Of blijkt de vriendin toch bi. Of in een dronken bui zin in een “experimentje”. Alsof we allemaal seksueel ongeleide projectielen zijn zonder enige grens. Beetje overtrokken.
Ik sta er zo in: ik vertrouw mijn man. Dus ik vertrouw er ook op dat hij mijn grenzen respecteert. Of hij nou bevriend is met een vrouw of een man.
Ik sta er zo in: ik vertrouw mijn man. Dus ik vertrouw er ook op dat hij mijn grenzen respecteert. Of hij nou bevriend is met een vrouw of een man.
maandag 26 mei 2025 om 21:14
Mijn man heeft een vriendin van zijn studietijd overgehouden (die kennen elkaar bijna net zo lang als wij samen zijn) en die vriendin vind ik bij tijd en wijle best irritant. Het is dat ik mijn man 500% vertrouw, maar zij heeft echt de neiging om zich tussen ons in te willen wurmen. Nodigt hem uit met feestdagen, zoals kerst, terwijl ze wéét dat wij dan samen zijn, belt veel en vaak en wil het liefst wekelijks met hem afspreken om een hele dag de hort op te gaan, vertelt al haar seksuele avontuurtjes, heeft vroeger (20 jaar geleden) gezegd dat ze wel een beschuitje met hem wil eten, koopt parfum voor hem. Ik vind haar veel te opdringerig. Tis dat ik mijn man blind vertrouw, maar ik vind haar wel respectloos (ze is zelf ook getrouwd, maar vindt haar eigen man volgens mij maar zo zo). En omdat ik zo over haar denk, baal ik ook van die vriendschap tussen hen. Het irriteert mij dat mijn man niet duidelijk zijn hoef in het zand zet en haar begrenst en de vriendschap zakelijker maakt, want dat heeft ze imo nodig. Iemand die grenzen aangeeft en dat vindt mijn man lullig.
De beleving van vriendschap is niet zo zwart wit door te zeggen dat het toch moet kunnen. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom een vriendschap niet lekker voelt, ongeacht of je je partner vertrouwt of hoe lang de vriendschap al duurt.
maandag 26 mei 2025 om 21:17
Dan zou ik geen enkele vrienden “mogen” hebben. Want ik zit in een vaste relatie én ben biseksueel, dus dan is in theorie elke vriendschap potentieel bedreigend voor mijn relatie.
Alle gekheid op een stokje, ik heb een beste vriend en een beste vriendin, die ik beide langer ken dan mijn relatie (man). Hij heeft hier gelukkig geen enkel probleem mee, mocht dat wel zo zijn dan laat ik dat probleem echt bij hem. Mijn partner heeft op zijn beurt ook een beste vriendin, waar ik ook geen enkel probleem mee heb.
Alle gekheid op een stokje, ik heb een beste vriend en een beste vriendin, die ik beide langer ken dan mijn relatie (man). Hij heeft hier gelukkig geen enkel probleem mee, mocht dat wel zo zijn dan laat ik dat probleem echt bij hem. Mijn partner heeft op zijn beurt ook een beste vriendin, waar ik ook geen enkel probleem mee heb.
maandag 26 mei 2025 om 21:20
Ah, dat is heel zonde van jullie vriendschap Yildizlar2. Zonde dat haar jaloezie of onzekerheid tussen jullie in is gaan staan.Yildizlar2 schreef: ↑26-05-2025 14:07Ik heb jarenlang een hele goede vriend gehad tijdens mijn huwelijk waar ik veel mee deelde en dingen ondernam . Nu kwam hij ook bij ons thuis en kende mijn man hem ook goed . Hij ging zelfs mee op vakantie samen met een vrijgezelle vriend van mijn man . Alles zonder enige vorm van aantrekkingskracht van alle kanten ( behalve ik en man ) . Gewoon puur vriendschap . Totdat hij een relatie kreeg en zijn vriendin hier behoorlijke moeite mee had . Hij koos voor haar wat ik kan begrijpen maar ik mis hem nog steeds .
maandag 26 mei 2025 om 21:29
Gelukkig zijn er nog normale mensen hier. Overigens heb ik vroeger ook met de keerzijde hiervan te maken gehad. In mijn scholierentijd had ik een bijbaantje en kon ik het goed vinden met een collega die homo was. Direct werd ik door collega's uitgemaakt voor homo met alle verwensingen en pesterijen die daar bij horen. Kennelijk kan je als hetero geen vriendschappelijke relatie hebben met een homo. Vanwege de pesterijen heb ik de vriendschap maar opgegeven. Jammer, want het was een hele aardige jongen. Nu ben ik ouder en had ik waarschijnlijk meer weerstand geboden tegen die pesterijen.Lady*Voldemort schreef: ↑26-05-2025 19:55Ja, want een seksloze vriendschap kan natuurlijk alleen met een homo. Echt hou eens op met die reactionaire prietpraat.
Ik kies mijn vrienden op basis van karakter en gezamenlijke interesses. Met een vriendin vind ik het leuk om gotische gebouwen te bezoeken. Is een gezamenlijke interesse. Lekker lunchen. Heb ik een hele leuke dag gehad.
maandag 26 mei 2025 om 21:31
Ik vind jaloezie een moeilijk invoelbare emotie. Dat is mijn beperking vanzelfsprekend, maar ik snap het echt niet. Mijn partner is niet mijn eigendom of iets dergelijks, ik wil vooral dat ze gelukkig is. Als ze dat is met een goede vriend, dan is dat toch mooi?
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
maandag 26 mei 2025 om 21:34
Ik heb jaren een hele mooie vriendschap gehad met een man. We waren echt knettergek op elkaar en dat spatte er van af.
Ik was op dat moment single maar had echt alleen maar behoefte aan iemand waar ik alles mee kon bespreken, en hij was de eerste persoon waar ik me zo veilig voelde dat ik mn hele verleden op tafel kon gooien. hem gold hetzelfde, hij wilde vooral de vriendschap, de gesprekken, het verwerken van een aantal serieuze zaken en het gevoel gehoord te worden zonder de complexiteit van een relatie verbreken en opnieuw te beginnen. Voor ons een vriendschap met een gouden randje, gebaseerd op respect voor de ander en diep vertrouwen.
Er is nog nooit enig fysiek contact geweest tussen ons, al denken heel veel mensen van wel.
Zijn vriendin heeft mij op afstand gehouden omdat zij mij een bedreiging vond. Ze was jaloers en ook argwanend. Ook al was er niets tussen ons, het voelde voor haar dat hij emotioneel vreemd ging.
Ik heb op een gegeven moment deze vriend aan mijn huidige partner voorgesteld, en ben toen enorm geschrokken. Vanaf het moment dat ze elkaar ontmoetten dook mijn partner in een soort van onzekerheid in elkaar. Geen jaloezie, maar echt onzekerheid. En ook nu was het niet uit te leggen.
Ik heb toen besloten om de vriendschap maar te laten verwateren. Mijn conclusie is dat het lastig is om m/v vriendschappen te hebben, ook al is het in die vriendschap zelf overduidelijk dat het om de vriendschap gaat en niet om meer dan dat, en dat als het v/v of m/m zou zijn het wel geaccepteerd zou worden. De onzekerheid, het gevoel dat je partner emotioneel vreemdgaat is niet weg te nemen.
Ik was op dat moment single maar had echt alleen maar behoefte aan iemand waar ik alles mee kon bespreken, en hij was de eerste persoon waar ik me zo veilig voelde dat ik mn hele verleden op tafel kon gooien. hem gold hetzelfde, hij wilde vooral de vriendschap, de gesprekken, het verwerken van een aantal serieuze zaken en het gevoel gehoord te worden zonder de complexiteit van een relatie verbreken en opnieuw te beginnen. Voor ons een vriendschap met een gouden randje, gebaseerd op respect voor de ander en diep vertrouwen.
Er is nog nooit enig fysiek contact geweest tussen ons, al denken heel veel mensen van wel.
Zijn vriendin heeft mij op afstand gehouden omdat zij mij een bedreiging vond. Ze was jaloers en ook argwanend. Ook al was er niets tussen ons, het voelde voor haar dat hij emotioneel vreemd ging.
Ik heb op een gegeven moment deze vriend aan mijn huidige partner voorgesteld, en ben toen enorm geschrokken. Vanaf het moment dat ze elkaar ontmoetten dook mijn partner in een soort van onzekerheid in elkaar. Geen jaloezie, maar echt onzekerheid. En ook nu was het niet uit te leggen.
Ik heb toen besloten om de vriendschap maar te laten verwateren. Mijn conclusie is dat het lastig is om m/v vriendschappen te hebben, ook al is het in die vriendschap zelf overduidelijk dat het om de vriendschap gaat en niet om meer dan dat, en dat als het v/v of m/m zou zijn het wel geaccepteerd zou worden. De onzekerheid, het gevoel dat je partner emotioneel vreemdgaat is niet weg te nemen.
iamback71 wijzigde dit bericht op 26-05-2025 21:54
Reden: X
Reden: X
0.00% gewijzigd
maandag 26 mei 2025 om 21:35
Oh grappig om te lezen Mylittlepony. Ik zou willen dat jaloezie niet zou bestaan, want dat zou het leven in het algemeen een stuk eenvoudiger maken. Het zou vermoedelijk ook oorlogen schelen, want dat is allemaal gebaseerd op egootjes en wie het verst kan piesen, wat toch ook wel echt neerkomt op jaloezie wat een ander heeft, doet of kan.
Over mezelf, ik zou zeker jaloers kunnen zijn, als verhoudingen naar mijn beleving niet goed zijn.
Ik zie mijn leven en dat van de mensen in mijn leven als een stuk taart. Het ligt niet in beton gegoten, maar ik vind het logisch dat bepaalde mensen grote stukken krijgen en andere kleine stukken, naargelang de relatie die ik met ze heb. Ik zou het dan zelf heel heel vreemd (en dus moeilijk) vinden als ik van mijn partner gevoelsmatig een kleiner stuk zou krijgen dan waar ik denk dat ik in de rij hoor te staan.
Over mezelf, ik zou zeker jaloers kunnen zijn, als verhoudingen naar mijn beleving niet goed zijn.
Ik zie mijn leven en dat van de mensen in mijn leven als een stuk taart. Het ligt niet in beton gegoten, maar ik vind het logisch dat bepaalde mensen grote stukken krijgen en andere kleine stukken, naargelang de relatie die ik met ze heb. Ik zou het dan zelf heel heel vreemd (en dus moeilijk) vinden als ik van mijn partner gevoelsmatig een kleiner stuk zou krijgen dan waar ik denk dat ik in de rij hoor te staan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in