Je hele leven single zijn?

29-09-2024 08:59 138 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe momenteel vrijwilligerswerk en er is een mede-vrijwilligster die al haar hele leven single is. Het is een vrouw van 45 jaar, geen kinderen, woont alleen en in haar vrije tijd doet ze veel vrijwilligerswerk. Aangenaam en sociaal persoon, niks ‘mis’ mee in de omgang zeg maar.

Dit deed me wel nadenken. Ben zelf maar eind 20, maar zit een beetje in dezelfde situatie. Heb ook nog nooit een relatie gehad, maar hoe ouder ik word, hoe moeilijker ik dit vind.
Zouden jullie zo kunnen leven?

Met andere woorden: kan je een gelukkig leven hebben als single (voor hele lange tijd of voor altijd)?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil dat niet nee, voor enkele jaren wel maar niet voor altijd.
Maar er zijn zeker mensen die dat wel willen al ken ik er maar heel weinig of zelfs geen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien kun je hier iets mee:

relaties/alleen-zijn-en-gelukkig-zijn-m ... ges/496216

Alle reacties Link kopieren Quote
Wellicht dat het artikel in de Volkskrant van gisteren "Tijd om singles te accepteren in plaats van zielig te vinden" (online te vinden) je wat antwoorden kan geven. Eventueel via archive.is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iamamber schreef:
29-09-2024 08:59
Met andere woorden: kan je een gelukkig leven hebben als single (voor hele lange tijd of voor altijd)?

Waarom niet? Een relatie moet een toevoeging zijn aan je (leuke) leven, het is geen vereiste daarvoor.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja hoor, dat kan. Niet iedereen is een relatie mens of geeft er wat om. Waarom zou dat zo raar zijn?
Ik ben ook alweer lang single en dat vinden mensen soms ook "raar" want ik ben zo'n leuke meid. Klopt, maar heb wel een rugzakje en ik ben geen type voor een standaard huisje, boompje, beestje, leven.

Misschien is diegene wel aseksueel, misschien willen ze wachten op de juiste, misschien heeft ze gewoon niets met relaties. Prima toch?

Het klinkt alsof je vooral bang bent dat je zelf ook rond die leeftijd nog alleen zal zijn.
Wherever there is an unfortunate, God sends a dog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik jong was heb ik wel relaties gehad, maar nu ben ik alweer ruim 30 jaar alleen. Dat vind ik helemaal prima, het past bij mij. En nee, er is niets "mis" met mij. Wat een raar idee, dat er iets mis is met mensen die alleen leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miss_Edwards schreef:
29-09-2024 09:05
Ja hoor, dat kan. Niet iedereen is een relatie mens of geeft er wat om. Waarom zou dat zo raar zijn?
Ik ben ook alweer lang single en dat vinden mensen soms ook "raar" want ik ben zo'n leuke meid. Klopt, maar heb wel een rugzakje en ik ben geen type voor een standaard huisje, boompje, beestje, leven.

Misschien is diegene wel aseksueel, misschien willen ze wachten op de juiste, misschien heeft ze gewoon niets met relaties. Prima toch?

Het klinkt alsof je vooral bang bent dat je zelf ook rond die leeftijd nog alleen zal zijn.
Klopt ook, het is confronterend voor mezelf. Ik ben ook al eind 20 en heb nog nooit een relatie gehad. Ik begin zelf ook vermoedens te hebben dat ik asexueel ben, maar kan dit maar niet accepteren. Ik heb wel nood aan een levenspartner in de zin van iemand waar je mee samenleeft, samen de leuke maar ook minder leuke dingen mee beleeft, maar kan precies geen romantische/seksuele gevoelens ontwikkelen voor iemand.
Er zijn twee soorten singles. Mensen die single zijn omdat ze dat kiezen en de andere omdat ze (nog) geen partner hebben gevonden.

Met beide is niks mis. Single is een normale relatiestatus, het is niet zo dat je pas wat waard bent als je een partner hebt.

Helaas is de gangbare mores nog wel zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Natsuro schreef:
29-09-2024 09:03
Wellicht dat het artikel in de Volkskrant van gisteren "Tijd om singles te accepteren in plaats van zielig te vinden" (online te vinden) je wat antwoorden kan geven. Eventueel via archive.is.
Ik lees nu enkel de titel maar kan me daar helemaal niet in vinden, dat mensen singles zielig vinden. Er zijn in mijn omgeving heel veel singles en ik had een paar dagen geleden nog toevallig een gesprek met een dame die vind dat het heerlijk moest zijn dat ik zo maar kon sporten wanneer en zo lang ik dat wil, eten wat ik wil, dat zij steeds moet rekening houden met man en 3 kinderen en dat hoor ik wel vaker van mensen in een lang huwelijk/relatie. Dat ze een beetje jaloers zijn op mijn vrijheid om al die dingen te doen die ik leuk vind.
Waarop in dan antwoord dat ik het inderdaad goed heb en die vrijheid wel leuk vind maar toch veel liever een leuke vent zou hebben om al die dingen mee te doen en met plezier rekening met hem zou houden...
Alle reacties Link kopieren Quote
Attraverso schreef:
29-09-2024 09:11
Ik lees nu enkel de titel maar kan me daar helemaal niet in vinden, dat mensen singles zielig vinden. Er zijn in mijn omgeving heel veel singles en ik had een paar dagen geleden nog toevallig een gesprek met een dame die vind dat het heerlijk moest zijn dat ik zo maar kon sporten wanneer en zo lang ik dat wil, eten wat ik wil, dat zij steeds moet rekening houden met man en 3 kinderen en dat hoor ik wel vaker van mensen in een lang huwelijk/relatie. Dat ze een beetje jaloers zijn op mijn vrijheid om al die dingen te doen die ik leuk vind.
Waarop in dan antwoord dat ik het inderdaad goed heb en die vrijheid wel leuk vind maar toch veel liever een leuke vent zou hebben om al die dingen mee te doen en met plezier rekening met hem zou houden...
Nee, ik herken dat ook niet hoor, dat mensen je zien als een soort Bridget Jones die maar snel gekoppeld moet worden door wildvreemden want stel je voor dat je sterft als een old maid.
Ik ervaar zelden medelijden van mensen als ik zeg dat ik al lang ( bewust ) alleen ben. Wel als ik zeg dat ik bewust geen kinderen wil. Dan krijg je wel een lading medelijden en onbegrip over je heen.
Single zijn is toch niet bijzonder in deze tijd? Er zijn 3 miljoen singles in Nederland.
Wherever there is an unfortunate, God sends a dog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iamamber schreef:
29-09-2024 09:09
Klopt ook, het is confronterend voor mezelf. Ik ben ook al eind 20 en heb nog nooit een relatie gehad. Ik begin zelf ook vermoedens te hebben dat ik asexueel ben, maar kan dit maar niet accepteren. Ik heb wel nood aan een levenspartner in de zin van iemand waar je mee samenleeft, samen de leuke maar ook minder leuke dingen mee beleeft, maar kan precies geen romantische/seksuele gevoelens ontwikkelen voor iemand.
Als jij het zo voelt, wat heb je dan te maken met hoe die vrouw of wij het ervaren.

Ja, een mens kan gelukkig zijn zonder partner, en zonder drang om een partner te vinden. Maar als jij dat niet bent, heb je niets aan die wetenschap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hele leven single klinkt ook wel heel erg alsof je nooit een leuke verbinding met iemand kan hebben.

Ik denk dat er echt wel sprake is dat je een tijd lang met iemand optrekt, maar dat er geen noodzaak meer is om een heel leven met iemand op te bouwen.
Net als met vriendinnen of leuke contacten waar je, tot dat je een andere weg in slaat.
Dat kan dat natuurlijk net zo goed met relaties.

Single zijn en alleen nog relaties opbouwen voor de leuk, gezelligheid of intimiteit.
Maar niet meer de wens om huisje, boompje beestje aan te gaan en voor altijd bij elkaar te blijven.

Op die manier is single zijn echt wel heel fijn omdat je je authenticiteit kan behouden, gelukkig kan zijn met jezelf en daadwerkelijk een relatie/ verbinding aangaat wat een aanvulling is.
En niet alleen een aanvulling. Het laat je ook groeien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sheabutter schreef:
29-09-2024 09:20
Je hele leven single klinkt ook wel heel erg alsof je nooit een leuke verbinding met iemand kan hebben.
(…)
Ik vind helemaal niet dat dat zo klinkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een singel kan n heel gelukkig vrij leven leiden .niet iedereen wil n relatie .
Iemand die in n relatie zit getrouwd of ongetrouwd kan zicht heel erg gebonden voelen en totaal geen eigen iets hebben .kan allemaal .
Je bent niet elke dag happy in n relatie en alleen ben je ook niet elke dag happy .het is maar waar je voor kiest of wat er op´je pad komt .
Iemand die geen relatie heeft en dat ook niet wil die mensen zijn er ook .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben halverwege de dertig ongeveer en dik tien jaar single en zie dat echt niet veranderen. "Zou je zo kunnen leven?" klinkt echt heel zwaar en vind het een beetje jammer dat er mensen zijn die zo over mijn leven denken. Alsof het incompleet is. En dat je dan gaat analyseren dat er niets "mis" is met medevrijwilligsters alsof er toch iets mis met je moet zijn.

Zelf ben ik zeer gelukkig met mijn alleen zijn, ik kan me ook gewoon niet anders voorstellen voor mezelf. Dat zorgt er ook voor dat ik het beeld van anderen wel naast me neer kan leggen. Maar leuker wordt het er niet van. Dat continue gepush om te gaan daten, de 'heb je nou al eens een vriend', de zielige blikken, de "wacht-maar's" etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gelukkig een hele lieve vriend. Ik hoef niet single te zijn. Ik zie er de voordelen niet van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is niet zo dat een realtie je altijd gelukkig maakt. Het kan je ook ongelukkig maken. En dan zou je dus als singel gelukkiger kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze vrouw klinkt als een mooi voorbeeld hoe je ook als single een rijk gevuld leven kunt hebben. Niets is zaligmakend, ook zij zal haar momenten hebben. Net zoals je in een relatie jouw momenten zult hebben. Maar zij klinkt in ieder geval niet ongelukkig.
Alle reacties Link kopieren Quote
In eerdere generaties werden eeuwig alleenstaanden wel beschouwd als zonderling en zielig, tenminste in mijn familie. In de generatie van mijn moeders oma waren aardig wat oudtantes non, dus dat was geen probleem maar er was ook een tante van mij (ze zou nu eind 70 zijn geweest) die nooit een relatie had en dat was in de familie een taboe: er werd niet over gesproken en de veronderstelling was dat ze dan wel lesbisch zou zijn geweest. Wat misschien ook zo was, of niet, maar ik vond het altijd zo verdrietig dat je de gêne van haar broers en zussen voelde. Ja, tante P., die vragen we maar weer mee op vakantie want wat moet ze anders? Terwijl ik eigenlijk niet de indruk had dat ze zielig was. Ze leek mij heel tevreden met haar mooie huis en goede baan en prima leven. Dus waarschijnlijk was het een generatie-kwestie, en daar is ongetwijfeld een restje blijven hangen in deze generatie, waardoor mensen denken dat er ‘iets is’ met iemand die eeuwig single is. Maar tegenwoordig is het zo vanzelfsprekend dat mensen hun eigen levensinvulling kiezen dat er over een jaar of 50 waarschijnlijk helemaal niet meer van wordt opgekeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Liv8 schreef:
29-09-2024 09:44
"Zou je zo kunnen leven?" klinkt echt heel zwaar en vind het een beetje jammer dat er mensen zijn die zo over mijn leven denken. Alsof het incompleet is.
De meeste willen graag een relatie. En willen snel een nieuwe mocht een relatie stranden. Dus als je er zo instaat dan kan ik me een "Zou je zo kunnen leven?" wel voorstellen.

En dat je dan gaat analyseren dat er niets "mis" is met medevrijwilligsters alsof er toch iets mis met je moet zijn.


En dan kun je je misschien amper voorstellen dat er mensen zijn die het prima vinden in hun eentje.

Ik noem mezelf weleens 'a-relationeel'. Geen officiele term geloof ik, maar een relatie is echt niks voor mij. Ik doe het veel beter alleen. Nu ja, wel een kat natuurlijk. :) (en vanmiddag komt er een 2e bij: baasje overleden, buren zochten een nieuw baasje en kwamen erg via via bij mij uit.)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat stigma van zielige singles is allemaal de schuld van Robert ten Brink die ons elke kerst weer verbiedt alleen te zijn.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mooi term, Tonkje. Mag ik die ook gebruiken?

En kerst is nou net de enige tijd van het jaar dat ik het minder leuk vind om alleen te zijn. Niet vanwege dat grafprogramma van Robert ten Brink maar meer omdat ik gek ben op kerst en het dan wel leuk zou vinden om weer eens samen met iemand te zijn. Maar dat is ook de enige twee dagen in het jaar dat ik single zijn niet leuk vind. De rest van het jaar vind ik het wel fijn.
Wherever there is an unfortunate, God sends a dog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kopjekoffie1234 schreef:
29-09-2024 09:51
Deze vrouw klinkt als een mooi voorbeeld hoe je ook als single een rijk gevuld leven kunt hebben. Niets is zaligmakend, ook zij zal haar momenten hebben. Net zoals je in een relatie jouw momenten zult hebben. Maar zij klinkt in ieder geval niet ongelukkig.
Klopt, vind het ook ergens mooi. Maar ergens lijkt het me ook heel moeilijk als je niemand hebt om op terug te vallen. Zij heeft ook bijna geen familie meer. Ikzelf heb ongeveer hetzelfde. Ik heb al geen broers en zussen en dan nog single. Ik maak me er voor mezelf zorgen over, maar anderzijds is het ook moeilijk om zoiets te forceren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet toch ook maar net iemand tegen komen met wie je wilt en kunt samenzijn? Nou heb ik de ‘mazzel’ iemand al 15 jaar te hebben gevonden, maar het had ook niet zo kunnen zijn. Ik moet er niet aan denken dat ik samen met iemand moet zijn, om maar niet alleen te hoeven zijn. Ik ben samen met mijn partner omdat we een enorme klik hebben.
Voor iedereen een groene tuin

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven