Kerst & Ex
maandag 15 december 2025 om 20:38
Mijn ex-man (we zijn ruim 2 jaar gescheiden) stelde voor om Kerst ‘als gezin’ te vieren met een kerstdiner en cadeaus. We hebben een dochter (18). Hij woont al die tijd al bij zijn nieuwe vriendin maar zij viert Kerst met haar ouders/broers/zussen en haar en hun kinderen.
Ik zei: nee. We zijn geen gezin meer, dat gaan we niet doen. Hij boos. Hij ziet het probleem niet, we kunnen toch gezellig met elkaar omgaan vanwege onze dochter?
Ik vind het manipulatief gedrag.
En nu laat mijn dochter weten dat ze naar haar vriend gaat en dat ze helemaal geen Kerst meer thuis wil vieren omdat ze niet wil kiezen. Snap ik. Maar ik zit dus alleen. En mijn ex ook
Wat moet ik doen? Ik denk: accepteren en mijn verlies nemen. Het is maar Kerst. Maar ik vind het toch heel erg, ik voel me bespeeld door mijn ex, die altijd maar doet alsof hij in lala-land leeft, maar hij houdt nul rekening met de gevoelens van onze dochter (en van mij).
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Ik zei: nee. We zijn geen gezin meer, dat gaan we niet doen. Hij boos. Hij ziet het probleem niet, we kunnen toch gezellig met elkaar omgaan vanwege onze dochter?
Ik vind het manipulatief gedrag.
En nu laat mijn dochter weten dat ze naar haar vriend gaat en dat ze helemaal geen Kerst meer thuis wil vieren omdat ze niet wil kiezen. Snap ik. Maar ik zit dus alleen. En mijn ex ook
Wat moet ik doen? Ik denk: accepteren en mijn verlies nemen. Het is maar Kerst. Maar ik vind het toch heel erg, ik voel me bespeeld door mijn ex, die altijd maar doet alsof hij in lala-land leeft, maar hij houdt nul rekening met de gevoelens van onze dochter (en van mij).
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
dinsdag 16 december 2025 om 09:56
Nee, dochter en TO hebben beide andere plannen tweede kerstdag. Dochter, vriend en TO zouden samen 1e kerstdag vieren.
Lekker dan, je ex denkt zichzelf even uit te nodigen omdat hij alleen zit met kerst. Ik snap dat je daar niet op zit te wachten. Kun je niet even rustig met je dochter praten? Niet om haar op andere gedachten te brengen en zeg dat ook tegen haar.
Het is niet leuk dat je nu alleen zit, maar maak er iets gezelligs van.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
dinsdag 16 december 2025 om 10:03
Dus ex zou dochter in eerste instantie helemaal niet zien tijdens Kerst?
1e Kerstdag was ze met vriend bij jou en 2de Kerstdag had ze al andere plannen.
Je dochter is inmiddels 18 en heeft toch ook wel iets te zeggen? Waarom niet bij het voorstel van je ex dit met haar bespreken en samen tot een besluit komen?
1e Kerstdag was ze met vriend bij jou en 2de Kerstdag had ze al andere plannen.
Je dochter is inmiddels 18 en heeft toch ook wel iets te zeggen? Waarom niet bij het voorstel van je ex dit met haar bespreken en samen tot een besluit komen?
dinsdag 16 december 2025 om 10:03
Nogeffe24 schreef: ↑16-12-2025 09:15Eens met Molly hierboven. Ik vind het van je ex eigenlijk niet zo fraai dat hij zich zo wurmt tussen jullie plannen. Als hij jullie zo in de steek heeft gelaten lijkt het mij dat hij nu ook wel kan snappen dat je er niet op zit te wachten om kerst met hem te vieren.
Ik zou toch nog even met dochter gaan praten of ze nog een (deel van de) dag met jou wil doorbrengen zoals afgesproken was. Voor haar ook fijn om dit met jou door te kunnen brengen. En ze hoeft niet te kiezen, dit was het plan al.
Blijkbaar vindt dochter dat zelf niet, anders had ze de afspraak wel door laten gaan.
I'm finally old enough to don't give a fuck
dinsdag 16 december 2025 om 10:07
je hebt gelijk. ik las "andere dag hebben dochter en ik al plannen" en ging ervanuit dat dat 2de kerstdag was.Kletskous11 schreef: ↑16-12-2025 08:43Lezen is moeilijk kennelijk...
2e kerstdag heeft dochter plannen voor zichzelf en TO ook met vrienden. Dus zijn ze niet samen.
En doooooor!
dinsdag 16 december 2025 om 10:13
zoetjerminder schreef: ↑16-12-2025 10:05Wat een zure reacties! Ik vind het best een leuk idee van hem. Je gooit zelf de deur dicht zodat je dochter geen keuze hoeft te maken...
Ik pik deze er even uit maar zag het sentiment vaker voorbij komen. Kan iemand die het zo ziet uitleggen hoe je het "wel een leuk idee" kan vinden als iemand die je belazerd heeft en de volledige bodem onder je zorgvuldig opgebouwde bestaan vandaan trekt waarna je op heel veel vlakken slechter af bent dan je aan had zien komen, waarvan sommige niet meer herstelbaar, voorstelt dat jij de gastvrouw mag zijn voor zijn anders eenzame kerstfeest?
dinsdag 16 december 2025 om 10:14
Het is raar.zoetjerminder schreef: ↑16-12-2025 10:05Wat een zure reacties! Ik vind het best een leuk idee van hem. Je gooit zelf de deur dicht zodat je dochter geen keuze hoeft te maken...
dinsdag 16 december 2025 om 10:14
Dit.SinPermiso schreef: ↑16-12-2025 10:13Ik pik deze er even uit maar zag het sentiment vaker voorbij komen. Kan iemand die het zo ziet uitleggen hoe je het "wel een leuk idee" kan vinden als iemand die je belazerd heeft en de volledige bodem onder je zorgvuldig opgebouwde bestaan vandaan trekt waarna je op heel veel vlakken slechter af bent dan je aan had zien komen, waarvan sommige niet meer herstelbaar, voorstelt dat jij de gastvrouw mag zijn voor zijn anders eenzame kerstfeest?
dinsdag 16 december 2025 om 10:18
Dit. Ik begrijp niet zo goed hoe een - m.i. volkomen legitiem - "nee, geen zin in" uitdraait op een situatie waarin dochter het gevoel heeft te moeten kiezen en dan maar afhaakt?LemoosGaatDoor schreef: ↑15-12-2025 21:40Ik had ‘m in zijn gezicht uitgelachen geloof ik. Alsof jij nog op dat ‘restje’ zit te wachten en dankbaar duikt op zijn aanbod om als plan B dan ineens zich te herinneren dat hij ook nog een dochter heeft. En jij mocht zeker het festijn gaan hosten met drank en spijs?
Ik zou er naar dochter luchtig over doen en voor jezelf een leuke dag plannen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 16 december 2025 om 10:20
Nou dit inderdaad.SinPermiso schreef: ↑16-12-2025 10:13Ik pik deze er even uit maar zag het sentiment vaker voorbij komen. Kan iemand die het zo ziet uitleggen hoe je het "wel een leuk idee" kan vinden als iemand die je belazerd heeft en de volledige bodem onder je zorgvuldig opgebouwde bestaan vandaan trekt waarna je op heel veel vlakken slechter af bent dan je aan had zien komen, waarvan sommige niet meer herstelbaar, voorstelt dat jij de gastvrouw mag zijn voor zijn anders eenzame kerstfeest?
Klinkt als een heel raar voorstel in de situatie die ik hier lees.
En wat jammer dat je dochter nu de plannen met TO dan ook maar heeft afgezegd vanwege het ongemakkelijke verzoek van haar vader. Ik vind het ook wel raar dat de nee van TO op dit verzoek, hier nu toe leidt.
dinsdag 16 december 2025 om 10:21
Hij weet echt wel dat ik er niet op zit te wachten om een hele dag verkrampt gezellig te moeten doen met hem erbij, én hij zou het liefst de huissleutel terug willen hebben omdat hij diep van binnen vindt dat hij ook recht heeft op ‘zijn’ gezin. Hij wil het allebei, vriendin én vrouw, vreemdgaan én het gezinsleven. Ik probeer al een hele tijd grenzen te stellen en hij blijft hier langskomen met bijvoorbeeld een doos wijn ‘want dan hoef je die zelf niet te tillen.’ Ik weet niet of je dat manipulatief noemt maar ík vind het manipulatief.Lampje25 schreef: ↑16-12-2025 08:26.
Manipulatie is dat je door oneerlijkheid of ander gedoe iets probeert te bereiken dat jij wil zonder daar voor uit te komen. Dat is hier toch helemaal niet aan de hand? Hij probeert gewoon een feestdag te regelen omdat zn nieuwe lief plannen zonder hem heeft. Niet zo fraai misschien, maar geen manipulatie.
Woorden doen ertoe. Ze vormen mede je gedachten en gevoelens, dus ik zou er wel mee oppassen om dat zo te benoemen naar jezelf. (En hopelijk doe je dat al helemaal niet naar je dochter.)
Het voordeel voor jou om het manipulatie te noemen is dat je de bal dan in zijn schuif kan leggen. Terwijl jij gewoon helemaal geen zin hebt om met die man kerst te vieren. Hartstikke legitiem! Waar zou je dat moeten willen. Maar wel jouw keuze op een gewoon voorstel van hem.
Mijn dochter probeer ik hier zo min mogelijk bij te betrekken maar aangezien zij (logisch) hoopt dat het weer goed komt tussen ex en mij…
dinsdag 16 december 2025 om 10:22
Nou, en dit!SinPermiso schreef: ↑16-12-2025 10:13Ik pik deze er even uit maar zag het sentiment vaker voorbij komen. Kan iemand die het zo ziet uitleggen hoe je het "wel een leuk idee" kan vinden als iemand die je belazerd heeft en de volledige bodem onder je zorgvuldig opgebouwde bestaan vandaan trekt waarna je op heel veel vlakken slechter af bent dan je aan had zien komen, waarvan sommige niet meer herstelbaar, voorstelt dat jij de gastvrouw mag zijn voor zijn anders eenzame kerstfeest?
dinsdag 16 december 2025 om 10:23
canis-felis schreef: ↑16-12-2025 10:18Dit. Ik begrijp niet zo goed hoe een - m.i. volkomen legitiem - "nee, geen zin in" uitdraait op een situatie waarin dochter het gevoel heeft te moeten kiezen en dan maar afhaakt?
Ik denk dan ook dat er meer achter schuilt en dat vader misschien niet de énige schuldige is in dit verhaal.
I'm finally old enough to don't give a fuck
dinsdag 16 december 2025 om 10:29
Je focust nog ontzettend op hem. Ja, hij is een lul. Maar nee, niet meer jouw lul dus je hoeft niks meer met hem en dus ook niks van hem te vinden. Hij is lucht, verleden tijd. Zorg dat zijn acties jou niet meer zo kunnen raken. Dan zul je zien dat je dochter zich ook makkelijker tot de nieuwe situatie kan verhouden. Zij voelt jouw emoties ook.Claire45 schreef: ↑16-12-2025 10:21Hij weet echt wel dat ik er niet op zit te wachten om een hele dag verkrampt gezellig te moeten doen met hem erbij, én hij zou het liefst de huissleutel terug willen hebben omdat hij diep van binnen vindt dat hij ook recht heeft op ‘zijn’ gezin. Hij wil het allebei, vriendin én vrouw, vreemdgaan én het gezinsleven. Ik probeer al een hele tijd grenzen te stellen en hij blijft hier langskomen met bijvoorbeeld een doos wijn ‘want dan hoef je die zelf niet te tillen.’ Ik weet niet of je dat manipulatief noemt maar ík vind het manipulatief.
Mijn dochter probeer ik hier zo min mogelijk bij te betrekken maar aangezien zij (logisch) hoopt dat het weer goed komt tussen ex en mij…
dinsdag 16 december 2025 om 10:32
Ja, dat snap ik dan weer wel. Ze vindt het zielig voor haar vader als hij straks alleen zit terwijl wij gezellig samen Kerst vieren. Aanvankelijk hoefde ze die keuze niet te maken: wij zouden het met z’n tweeën vieren en wat mijn ex van plan was, wist ik niet. Mijn dochter had hem er wel naar gevraagd maar hij had er volgens haar vaag over gedaan. Waarschijnlijk (dit vul ik zelf in) had hij toen al het plan om de 25e bij ons aan te schuiven maar hij wilde het eerst met mij bespreken. Ik zei dus nee. Hij beledigd. En klagen tegen dochter. Dus toen heeft zij eieren voor haar geld gekozen, wat ik begrijp, maar ik ben er toch door van slag.canis-felis schreef: ↑16-12-2025 10:18Dit. Ik begrijp niet zo goed hoe een - m.i. volkomen legitiem - "nee, geen zin in" uitdraait op een situatie waarin dochter het gevoel heeft te moeten kiezen en dan maar afhaakt?
dinsdag 16 december 2025 om 10:39
Claire45 schreef: ↑16-12-2025 10:21Hij weet echt wel dat ik er niet op zit te wachten om een hele dag verkrampt gezellig te moeten doen met hem erbij, én hij zou het liefst de huissleutel terug willen hebben omdat hij diep van binnen vindt dat hij ook recht heeft op ‘zijn’ gezin. Hij wil het allebei, vriendin én vrouw, vreemdgaan én het gezinsleven. Ik probeer al een hele tijd grenzen te stellen en hij blijft hier langskomen met bijvoorbeeld een doos wijn ‘want dan hoef je die zelf niet te tillen.’ Ik weet niet of je dat manipulatief noemt maar ík vind het manipulatief.
Dan snap ik dat je nog steeds niet los bent van hem na 2 jaar én dat dochter zo rigoreus is in haar beslissing. Wat een rotsituatie. Kut dat dochter dit ook allemaal voelt van jullie beiden en daardoor nog zoveel hoop heeft.
Neem jij zijn doosjes wijn aan? Wel denk ik hè? Als je wil dat dit gedrag stopt én als jij wél voor duidelijkheid richting je dochter wil zorgen dan zou ik nu toch echt paal en perk gaan stellen aan zijn gedrag. Ga echt grenzen stellen en hou je eraan. Laat hem niet meer zomaar langskomen en weiger zijn 'avances'.
dinsdag 16 december 2025 om 10:39
Als ik lees dat er nog allerhande gevoelens en lading spelen, kan ik me er wel iets meer bij voorstellen vanuit dochter. Al begrijp ik nog steeds niet zo goed hoe het gesprek verlopen is en of/hoe dochter daarbij betrokken is.nerdopviva schreef: ↑16-12-2025 10:23Ik denk dan ook dat er meer achter schuilt en dat vader misschien niet de énige schuldige is in dit verhaal.
dinsdag 16 december 2025 om 10:40
En jij hebt niks tegen je dochter gezegd over jouw gevoelens wat betreft dit plan? Hoe is dit vorig jaar eigenlijk met kerst gegaan? Heeft ze haar vader toen ook niet gezien en het met jou op de 25ste gevierd?
Op zich snap ik nog wel dat hij haar ook graag wil zien met kerst. Het klinkt niet of er in het oorspronkelijke plan, jullie samen op de 25ste en allebei iets leuks doen met anderen op de dag erna, uberhaupt rekening met hem was gehouden. Maar goed, ik weet verder niet hoe dat tot stand is gekomen en gegaan.
Ik denk wel dat het voor dochter fijn is als de situatie tussen haar ouders zo veel mogelijk normaliseert. Er komen waarschijnlijk nog best een boel gelegenheden in haar leven waar ze beide ouders graag bij zou willen hebben. Heel rot als ze dan steeds het gevoel heeft dat ze moet kiezen.
Op zich snap ik nog wel dat hij haar ook graag wil zien met kerst. Het klinkt niet of er in het oorspronkelijke plan, jullie samen op de 25ste en allebei iets leuks doen met anderen op de dag erna, uberhaupt rekening met hem was gehouden. Maar goed, ik weet verder niet hoe dat tot stand is gekomen en gegaan.
Ik denk wel dat het voor dochter fijn is als de situatie tussen haar ouders zo veel mogelijk normaliseert. Er komen waarschijnlijk nog best een boel gelegenheden in haar leven waar ze beide ouders graag bij zou willen hebben. Heel rot als ze dan steeds het gevoel heeft dat ze moet kiezen.
dinsdag 16 december 2025 om 10:41
Claire45 schreef: ↑16-12-2025 10:32Ja, dat snap ik dan weer wel. Ze vindt het zielig voor haar vader als hij straks alleen zit terwijl wij gezellig samen Kerst vieren. Aanvankelijk hoefde ze die keuze niet te maken: wij zouden het met z’n tweeën vieren en wat mijn ex van plan was, wist ik niet. Mijn dochter had hem er wel naar gevraagd maar hij had er volgens haar vaag over gedaan. Waarschijnlijk (dit vul ik zelf in) had hij toen al het plan om de 25e bij ons aan te schuiven maar hij wilde het eerst met mij bespreken. Ik zei dus nee. Hij beledigd. En klagen tegen dochter. Dus toen heeft zij eieren voor haar geld gekozen, wat ik begrijp, maar ik ben er toch door van slag.
Het komt niet alleen doordat ze het zielig vindt voor hem hoor, het komt net zo goed doordat ze weet/voelt dat jij nog steeds niet los van hem bent en hem nog zoveel binnen laat (in je huis en hart).
dinsdag 16 december 2025 om 10:44
dinsdag 16 december 2025 om 10:45
Ah, op die manier. Tja, niet leuk voor jou, maar idd een begrijpelijke reactie van dochter. En zo te lezen vanuit je uitspraak dat hij twee dingen tegelijk wil is er in meer of mindere mate sprake van een patroon. Klinkt zoals sommigen al zeggen alsof er nog werk aan de winkel is. Voor nu: kunnen je dochter en jij misschien iets schuiven in jullie eigen plannen om de 25ste op een andere dag te "vieren"?Claire45 schreef: ↑16-12-2025 10:32Ja, dat snap ik dan weer wel. Ze vindt het zielig voor haar vader als hij straks alleen zit terwijl wij gezellig samen Kerst vieren. Aanvankelijk hoefde ze die keuze niet te maken: wij zouden het met z’n tweeën vieren en wat mijn ex van plan was, wist ik niet. Mijn dochter had hem er wel naar gevraagd maar hij had er volgens haar vaag over gedaan. Waarschijnlijk (dit vul ik zelf in) had hij toen al het plan om de 25e bij ons aan te schuiven maar hij wilde het eerst met mij bespreken. Ik zei dus nee. Hij beledigd. En klagen tegen dochter. Dus toen heeft zij eieren voor haar geld gekozen, wat ik begrijp, maar ik ben er toch door van slag.
dinsdag 16 december 2025 om 11:03
TO, laat die stomme kerst voor wat het is. Nodig je dochter uit voor een fijne wandeling, inclusief ergens lekker opwarmen en wat eten/drinken. Zonder cadeautjes, zonder kerstsfeer verder.
Doe 's avonds wat je leuk vindt, waar je zin in hebt. En trakteer jezelf een beetje omdat je teleurgesteld bent. Dat mag er ook echt wel zijn.
Veel sterkte, dit zijn echt rotdingen. Je ex is een eikel, daar ga je nog veel last van hebben de komende jaren.
Doe 's avonds wat je leuk vindt, waar je zin in hebt. En trakteer jezelf een beetje omdat je teleurgesteld bent. Dat mag er ook echt wel zijn.
Veel sterkte, dit zijn echt rotdingen. Je ex is een eikel, daar ga je nog veel last van hebben de komende jaren.
dinsdag 16 december 2025 om 11:22
Dat he, het is allemaal zijn schuld, hij is slecht, denkt alleen aan zichzelf, kwade bedoelingen etc. Prachtig hoe dat beeld gaat ontstaan door een eenzijdig verhaal...SinPermiso schreef: ↑16-12-2025 10:13Ik pik deze er even uit maar zag het sentiment vaker voorbij komen. Kan iemand die het zo ziet uitleggen hoe je het "wel een leuk idee" kan vinden als iemand die je belazerd heeft en de volledige bodem onder je zorgvuldig opgebouwde bestaan vandaan trekt waarna je op heel veel vlakken slechter af bent dan je aan had zien komen, waarvan sommige niet meer herstelbaar, voorstelt dat jij de gastvrouw mag zijn voor zijn anders eenzame kerstfeest?
koekies zijn lekker
dinsdag 16 december 2025 om 11:31
Maar jullie hadden dus geen verdeling gemaakt met kerst? 1e kerstdag bij ma, 2de bij pa, zoiets?
Want dat is hoe ik het ken als kerst met gescheiden ouders. Die verdeling wordt al ergens in de zomer gemaakt en als dochter dan ook nog een kerst-deel naar haar partner wil, dan heeft de ouder van die dag een beetje pech, maar die kan dan bijvoorbeeld een lekker kerstontbijt met kind doen.
Ik snap niet helemaal hoe jullie schema eruit ziet, want het klinkt alsof haar vader haar helemaal niet ziet in de kerstperiode en dan snap ik ergens wel dat hij dan liever aanhaakt op die ene dag, dan zijn dochter helemaal niet zien. Ondanks dat het in zichzelf misschien een onzalig idee is om samen te zijn.
Want dat is hoe ik het ken als kerst met gescheiden ouders. Die verdeling wordt al ergens in de zomer gemaakt en als dochter dan ook nog een kerst-deel naar haar partner wil, dan heeft de ouder van die dag een beetje pech, maar die kan dan bijvoorbeeld een lekker kerstontbijt met kind doen.
Ik snap niet helemaal hoe jullie schema eruit ziet, want het klinkt alsof haar vader haar helemaal niet ziet in de kerstperiode en dan snap ik ergens wel dat hij dan liever aanhaakt op die ene dag, dan zijn dochter helemaal niet zien. Ondanks dat het in zichzelf misschien een onzalig idee is om samen te zijn.
dinsdag 16 december 2025 om 11:32
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in