Kerst & Ex
maandag 15 december 2025 om 20:38
Mijn ex-man (we zijn ruim 2 jaar gescheiden) stelde voor om Kerst ‘als gezin’ te vieren met een kerstdiner en cadeaus. We hebben een dochter (18). Hij woont al die tijd al bij zijn nieuwe vriendin maar zij viert Kerst met haar ouders/broers/zussen en haar en hun kinderen.
Ik zei: nee. We zijn geen gezin meer, dat gaan we niet doen. Hij boos. Hij ziet het probleem niet, we kunnen toch gezellig met elkaar omgaan vanwege onze dochter?
Ik vind het manipulatief gedrag.
En nu laat mijn dochter weten dat ze naar haar vriend gaat en dat ze helemaal geen Kerst meer thuis wil vieren omdat ze niet wil kiezen. Snap ik. Maar ik zit dus alleen. En mijn ex ook
Wat moet ik doen? Ik denk: accepteren en mijn verlies nemen. Het is maar Kerst. Maar ik vind het toch heel erg, ik voel me bespeeld door mijn ex, die altijd maar doet alsof hij in lala-land leeft, maar hij houdt nul rekening met de gevoelens van onze dochter (en van mij).
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Ik zei: nee. We zijn geen gezin meer, dat gaan we niet doen. Hij boos. Hij ziet het probleem niet, we kunnen toch gezellig met elkaar omgaan vanwege onze dochter?
Ik vind het manipulatief gedrag.
En nu laat mijn dochter weten dat ze naar haar vriend gaat en dat ze helemaal geen Kerst meer thuis wil vieren omdat ze niet wil kiezen. Snap ik. Maar ik zit dus alleen. En mijn ex ook
Wat moet ik doen? Ik denk: accepteren en mijn verlies nemen. Het is maar Kerst. Maar ik vind het toch heel erg, ik voel me bespeeld door mijn ex, die altijd maar doet alsof hij in lala-land leeft, maar hij houdt nul rekening met de gevoelens van onze dochter (en van mij).
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
maandag 15 december 2025 om 22:53
maandag 15 december 2025 om 22:59
Ik snap wel dat je nee zegt tegen je ex. Samen Kerst vieren “als gezin” kan denk ik alleen als je daar allebei achter staat en als er geen boze gevoelens meer zijn richting elkaar. Hij heeft het gezin opgebroken voor een ander en dat doet nog pijn. Begrijpt hij dat? Jij stelt een grens en hij wordt boos.
Ik denk dat je dochter kiest voor Kerst bij haar vriend, niet omdat ze Kerst niet met jullie wil vieren, maar omdat ze niet in een loyaliteitsconflict wil belanden.
Dat je alleen zit met Kerst is verdrietig, maar dat maakt jouw nee niet verkeerd. Je hoeft niet mee te werken aan iets wat voor jou niet goed voelt om de schijn van een gezin op te houden. Grenzen stellen is goede zelfzorg.
Ideeën voor kerst: misschien kerst vieren met een vriend of vriendin, wandeling in een stad, bos of strand, jezelf daarna trakteren op koffie en taart, (kerst)films of series, bioscoop, kaarsen, luxe eten waar jij zin in hebt (gourmet voor 1, sushi, afhaal), boek lezen, puzzel. Misschien een raar idee xD maar je kan ook jezelf een easy toys pakket cadeau doen. Mijn vriend kocht er laatst 1 en dan kan je bijvoorbeeld iedere dag in december een cadeautje uitpakken. Of alles op 1 dag uitpakken, net waar je zin in hebt
Ik denk dat je dochter kiest voor Kerst bij haar vriend, niet omdat ze Kerst niet met jullie wil vieren, maar omdat ze niet in een loyaliteitsconflict wil belanden.
Dat je alleen zit met Kerst is verdrietig, maar dat maakt jouw nee niet verkeerd. Je hoeft niet mee te werken aan iets wat voor jou niet goed voelt om de schijn van een gezin op te houden. Grenzen stellen is goede zelfzorg.
Ideeën voor kerst: misschien kerst vieren met een vriend of vriendin, wandeling in een stad, bos of strand, jezelf daarna trakteren op koffie en taart, (kerst)films of series, bioscoop, kaarsen, luxe eten waar jij zin in hebt (gourmet voor 1, sushi, afhaal), boek lezen, puzzel. Misschien een raar idee xD maar je kan ook jezelf een easy toys pakket cadeau doen. Mijn vriend kocht er laatst 1 en dan kan je bijvoorbeeld iedere dag in december een cadeautje uitpakken. Of alles op 1 dag uitpakken, net waar je zin in hebt
maandag 15 december 2025 om 23:01
Is het ook gewoon niet. En je ex heeft al genoeg overhoop gegooid, daar had dit niet bovenop mogen worden gegooid. Maar wat al eerder werd gezegd, een meisje van 18 zit niet te wachten op het gedoe van haar ouders. Ze heeft een makkelijke weg er omheen waarmee ze zowel haar loyaliteit naar jou als naar haar vader "hetzelfde" kan beschermen en grijpt die met beide handen aan. Lukt het je om haar dat te gunnen?
maandag 15 december 2025 om 23:11
Vergeet die mislukte kerstman met zijn: "Niemand mag met kerst alleen zijn"
Natuurlijk mag dat wel, lekkere hapjes, die niemand voor je neus wegpikt.
Eten waar je zin in hebt zonder stress , als je zuurkoolstamp wil, dan doe je dat
Hou je van lezen, doe je jezelf een boek cadeau, of wat voor hobbymateriaal dan ook
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 15 december 2025 om 23:26
Ik snap dat je geen kerst met je ex gaat vieren. Lijkt mij dat dochter dat ook wel snapt.
Verder vind ik je wel vrij star. Het gaat om 1 dag. De andere dagen heb je al plannen met je dochter schrijf je. Wat maakt het dan uit dat ze de 25e naar haar vriend gaat. Of naar haar vader.
Dan vier je kerstavond samen of 2e of 3e kerstdag. Ga jij 1e kerstdag met een vriendin iets doen. Of gewoon lekker een avondje voor jezelf.
Verder vind ik je wel vrij star. Het gaat om 1 dag. De andere dagen heb je al plannen met je dochter schrijf je. Wat maakt het dan uit dat ze de 25e naar haar vriend gaat. Of naar haar vader.
Dan vier je kerstavond samen of 2e of 3e kerstdag. Ga jij 1e kerstdag met een vriendin iets doen. Of gewoon lekker een avondje voor jezelf.
maandag 15 december 2025 om 23:37
Eigenlijk vind ik jullie drie allemaal een beetje bijzonder reageren!
Ex stelt een rare vraag. Jammer, hij had eerder moeten bedenken dat hij gezinnetje spelen leuk vindt.
Je dochter vind ik raar omdat ze dus blijkbaar al wel plannen had. Met jou. Lekker dan, dat ze die meteen cancelt als haar vader zich in de situatie mengt. Ze had toch op een ander moment bij haar vader langs kunnen gaan?
En jou vind ik wel erg in de slachtofferrol kruipen en een beetje dwars zijn.
Alles wijst erop dat er nog een hoop zeer zit. Het lijkt me nodig hier iets aan te doen!
Ex stelt een rare vraag. Jammer, hij had eerder moeten bedenken dat hij gezinnetje spelen leuk vindt.
Je dochter vind ik raar omdat ze dus blijkbaar al wel plannen had. Met jou. Lekker dan, dat ze die meteen cancelt als haar vader zich in de situatie mengt. Ze had toch op een ander moment bij haar vader langs kunnen gaan?
En jou vind ik wel erg in de slachtofferrol kruipen en een beetje dwars zijn.
Alles wijst erop dat er nog een hoop zeer zit. Het lijkt me nodig hier iets aan te doen!
dinsdag 16 december 2025 om 06:39
Kun je je dag met dochter verschuiven naar een heel andere dag, misschien ervoor? Dan zit je nog steeds de 25e alleen natuurlijk, maar dan voelt het niet helemaal alsof het allemaal niet doorgaat.
dinsdag 16 december 2025 om 06:44
Ik ben het eens met moizer. Dochter had toch al plannen met jou en niet met vader? Er verandert toch niets?
Ik snap wel dat ze zich ongemakkelijk voelt door de rare actie van haar vader en daar niet wil tussen zitten. Maar dat ze jou dan nu alleen laat terwijl jij het daar moeilijk mee hebt?
Ik snap wel dat mensen die pas uit een lange relatie komen en daardoor nooit alleen waren met die dagen dat zielig en confronterend vinden. Terwijl er eigenlijk veel mensen alleen zijn én dat helemaal niet erg vinden.
Ik heb 2 uitnodigingen afgeslagen omdat ik uitkijk naar een avond alleen met iets lekkers en een melige film (ik werk gewoon). Terwijl mensen met partners vinden dat ze me moeten redden van een Kerstavond alleen.
Ik voel me net heel alleen als enige single tussen al die koppels.
Ik snap wel dat ze zich ongemakkelijk voelt door de rare actie van haar vader en daar niet wil tussen zitten. Maar dat ze jou dan nu alleen laat terwijl jij het daar moeilijk mee hebt?
Ik snap wel dat mensen die pas uit een lange relatie komen en daardoor nooit alleen waren met die dagen dat zielig en confronterend vinden. Terwijl er eigenlijk veel mensen alleen zijn én dat helemaal niet erg vinden.
Ik heb 2 uitnodigingen afgeslagen omdat ik uitkijk naar een avond alleen met iets lekkers en een melige film (ik werk gewoon). Terwijl mensen met partners vinden dat ze me moeten redden van een Kerstavond alleen.
Ik voel me net heel alleen als enige single tussen al die koppels.
dinsdag 16 december 2025 om 07:17
Nee, sorry, ik was onduidelijk: de andere dagen hebben dochter en ik allebei plannen voor onszelf. (zij met vriend, ik met vrienden). Die ene dag, 25, zouden we samen vieren.Pelle schreef: ↑15-12-2025 23:26Ik snap dat je geen kerst met je ex gaat vieren. Lijkt mij dat dochter dat ook wel snapt.
Natuurlijk weet ik rationeel wel dat het maar één dagje is, ik zal het wel overleven, maar het voelt zo oneerlijk dat mijn ex zich ertussen wurmt, omdat ik ondanks de scheiding en het verdriet dat mijn dochter daarover heeft juist probeer om onze oude tradities (kerst, verjaardagen etc) in ere te houden (op een nieuwe manier), zodat mijn dochter niet nog meer kwijt raakt. Nu ben ik bang dat deze traditie verdwijnt.
Bedankt voor alle reacties. Ik kom er later op terug.
dinsdag 16 december 2025 om 07:26
dinsdag 16 december 2025 om 08:11
Manipulatief omdat ik nog gevoelens voor hem heb en hij doet alsof wij gewoon door kunnen gaan op de oude voet, er is toch niks veranderd? (Behalve dan dat hij mij heeft bedrogen en hij bij zijn nieuwe liefde is ingetrokken).framboosje123 schreef: ↑16-12-2025 07:26Waarom is dit manipulatief gedrag van ex? Heb je gevraagd naar wat dochter wil? En waarom niet met zijn drieën kerst vieren? Ik vind dat geen gek voorstel. Waarschijnlijk voor je dochter het leukst, zodat ze inderdaad niet hoeft te kiezen en het t gezelligst vindt met beide ouders samen.
dinsdag 16 december 2025 om 08:23
Dit dus. En ik snap ook niet wat er onbeschoft of manipulatief aan is. Het zou toch fijn zijn voor dochter als jullie af en toe met elkaar nog iets kunnen doen?Zeeschelp schreef: ↑15-12-2025 20:56Ik mis geloof ik waarom hij nul rekening houdt met jouw en dochters gevoelens als hij dit oppert. Het lijkt mij een heel fijn idee, met name voor dochter, als jullie nog samen door een deur kunnen. Is er iets ellendigs aan vooraf gegaan dat je je er nu zo bij voelt?
dinsdag 16 december 2025 om 08:24
framboosje123 schreef: ↑16-12-2025 07:26Waarom is dit manipulatief gedrag van ex? Heb je gevraagd naar wat dochter wil? En waarom niet met zijn drieën kerst vieren? Ik vind dat geen gek voorstel. Waarschijnlijk voor je dochter het leukst, zodat ze inderdaad niet hoeft te kiezen en het t gezelligst vindt met beide ouders samen.
Als hij twee jaar geleden vreemd is gegaan en nu vrolijk verder met die ander gaat, dan snap ik wel dat hij niet bij TO hoeft aan te kloppen om 'gezellig' kerst te vieren samen.
Als je met dochter hebt afgesproken om kerst te vieren en zij cancelt ineens.... daar gaat iets mis in de opvoeding. Of heeft TO misschien veel te emotioneel gereageerd en slecht over vader gepraat tegen dochter?
dinsdag 16 december 2025 om 08:26
.
Manipulatie is dat je door oneerlijkheid of ander gedoe iets probeert te bereiken dat jij wil zonder daar voor uit te komen. Dat is hier toch helemaal niet aan de hand? Hij probeert gewoon een feestdag te regelen omdat zn nieuwe lief plannen zonder hem heeft. Niet zo fraai misschien, maar geen manipulatie.
Woorden doen ertoe. Ze vormen mede je gedachten en gevoelens, dus ik zou er wel mee oppassen om dat zo te benoemen naar jezelf. (En hopelijk doe je dat al helemaal niet naar je dochter.)
Het voordeel voor jou om het manipulatie te noemen is dat je de bal dan in zijn schuif kan leggen. Terwijl jij gewoon helemaal geen zin hebt om met die man kerst te vieren. Hartstikke legitiem! Waar zou je dat moeten willen. Maar wel jouw keuze op een gewoon voorstel van hem.
dinsdag 16 december 2025 om 08:31
ohhhhh dus dochter is al met jou op 2de kerstdag? alleen 1ste kerstdag maakt ze nu haar eigen plannen? lekker toch? jij dus ook! Wellnessje, boek, bank, dekentje, wandeling, wat je wil en 2de kerstdag lekker met je dochter
En doooooor!
dinsdag 16 december 2025 om 08:43
Lezen is moeilijk kennelijk...
2e kerstdag heeft dochter plannen voor zichzelf en TO ook met vrienden. Dus zijn ze niet samen.
dinsdag 16 december 2025 om 08:55
Ik snap dat het dan heel lastig is voor jou. Heb je dat ook gezegd, dat je het gewoon nog te lastig vind? Klinkt nu alsof je direct boos bent geworden waardoor de boel is geëscaleerd (ruzie met ex, dochter die er geen zin meer in heeft). Terwijl het idee niet verkeerd is.
dinsdag 16 december 2025 om 08:59
Ik zou dit toch nog even bespreken met dochter. Natuurlijk, ze is nog een puber, maar ze had een afspraak met jou en door die redelijk last minute af te zeggen plaatst ze jou in een vervelende situatie. Dat mag je best zeggen.
En ze hoeft geen medelijden te hebben met haar vader. Die heeft een partner en het lijkt me heel sterk dat die haar man tegen zijn zin alleen laat op eerste kerstdag.
En ze hoeft geen medelijden te hebben met haar vader. Die heeft een partner en het lijkt me heel sterk dat die haar man tegen zijn zin alleen laat op eerste kerstdag.
dinsdag 16 december 2025 om 09:06
Ja eens. Het vervelende gevoel ligt bij jou, niet bij je ex. Het leek hem blijkbaar leuk om weer eens met zijn drieën samen te zijn. En dochter vindt dat ook gezellig, lijkt me. Als jij dat (nog?) niet wil omdat je dat moeilijk en pijnlijk vindt, dan mag je dat natuurlijk aangeven. Ik zou er voor uitkijken boos op hem te worden en hem van alles te betichten. Op die manier komt je dochter tussen jullie in te staan, en mogelijk dat ze daarom haar eigen plan heeft getrokken nu.Lampje25 schreef: ↑16-12-2025 08:26.
Manipulatie is dat je door oneerlijkheid of ander gedoe iets probeert te bereiken dat jij wil zonder daar voor uit te komen. Dat is hier toch helemaal niet aan de hand? Hij probeert gewoon een feestdag te regelen omdat zn nieuwe lief plannen zonder hem heeft. Niet zo fraai misschien, maar geen manipulatie.
Woorden doen ertoe. Ze vormen mede je gedachten en gevoelens, dus ik zou er wel mee oppassen om dat zo te benoemen naar jezelf. (En hopelijk doe je dat al helemaal niet naar je dochter.)
Het voordeel voor jou om het manipulatie te noemen is dat je de bal dan in zijn schuif kan leggen. Terwijl jij gewoon helemaal geen zin hebt om met die man kerst te vieren. Hartstikke legitiem! Waar zou je dat moeten willen. Maar wel jouw keuze op een gewoon voorstel van hem.
dinsdag 16 december 2025 om 09:15
Eens met Molly hierboven. Ik vind het van je ex eigenlijk niet zo fraai dat hij zich zo wurmt tussen jullie plannen. Als hij jullie zo in de steek heeft gelaten lijkt het mij dat hij nu ook wel kan snappen dat je er niet op zit te wachten om kerst met hem te vieren.
Ik zou toch nog even met dochter gaan praten of ze nog een (deel van de) dag met jou wil doorbrengen zoals afgesproken was. Voor haar ook fijn om dit met jou door te kunnen brengen. En ze hoeft niet te kiezen, dit was het plan al.
Ik zou toch nog even met dochter gaan praten of ze nog een (deel van de) dag met jou wil doorbrengen zoals afgesproken was. Voor haar ook fijn om dit met jou door te kunnen brengen. En ze hoeft niet te kiezen, dit was het plan al.
dinsdag 16 december 2025 om 09:27
Netjes zou zijn geweest als je ex het eerst met jou besproken zou hebben en jullie dochter er buiten had gehouden. Maar jouw ex is blijkbaar niet zo netjes, gezien zijn acties. Ik snap wel de wens van hem en jullie dochter om het samen te vieren. Je dochter wil haar vader ook graag zien met kerst en gescheiden ouders is erg veel gedoe met de feestdagen. Daarom laat ik mijn kinderen helemaal vrij. Ik zeg wanneer mijn familie het viert en dan zie ik wel of ze aansluiten of niet. En als hun plannen wijzigen, dan is dat ook goed. En als ik daardoor een dag alleen ben dan zeg ik dat ik dat heerlijk vind, even lekker rust.
Ook hun vader doet wel eens lastig namelijk en ik zorg er zo voor dat ze zo min mogelijk last hebben van druk van beide kanten.
Ik merk dat mijn kinderen en hun partners dat erg fijn vinden en er is altijd wel even tijd voor samen een kerstontbijtje of lunch of zo en meestal meer.
Ik merk dat mijn kinderen en hun partners dat erg fijn vinden en er is altijd wel even tijd voor samen een kerstontbijtje of lunch of zo en meestal meer.
dinsdag 16 december 2025 om 09:38
Waarom is hij eigenlijk niet welkom om mee te gaan naar de familie van zijn vriendin? Dat zegt toch al genoeg over hoe serieus zij die relatie neemt. En dan mag de vrouw die hij heeft bedrogen klaarstaan om even zijn ongemak op te vangen. Wat een egoïstische zak hooi.
Je dochter is in principe oud genoeg om te begrijpen dat dit gedrag niet oké is, maar doorduwen heeft nu weinig zin. Stamp de frustratie er even uit en plan daarna iets leuks voor jezelf.
Je dochter is in principe oud genoeg om te begrijpen dat dit gedrag niet oké is, maar doorduwen heeft nu weinig zin. Stamp de frustratie er even uit en plan daarna iets leuks voor jezelf.
dinsdag 16 december 2025 om 09:40
Dus kind en vriend zouden een van de kerstdagen sowieso bij jou komen, vader gaat zichzelf uitnodigen omdat hij om welke reden dan ook niet welkom is bij zijn vriendin..en als jij aangeeft dat niet te willen vindt hij dat niet leuk, gaat hij er drama ommaken.
Kind is het drama zat en gaat ineens bij haar vriend kerst vieren?
Als zo is gegaan, snap ik je verdriet wel een beetje.
Ook al snap ik je dochter ook... ik zou zonder druk toch nog even met dochter erover hebben.
Dat zij en vriend ook op ander moment rond kerst welkom zijn om toch even samen te zijn, met z'n drietjes.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in