Kerst & Ex
maandag 15 december 2025 om 20:38
Mijn ex-man (we zijn ruim 2 jaar gescheiden) stelde voor om Kerst ‘als gezin’ te vieren met een kerstdiner en cadeaus. We hebben een dochter (18). Hij woont al die tijd al bij zijn nieuwe vriendin maar zij viert Kerst met haar ouders/broers/zussen en haar en hun kinderen.
Ik zei: nee. We zijn geen gezin meer, dat gaan we niet doen. Hij boos. Hij ziet het probleem niet, we kunnen toch gezellig met elkaar omgaan vanwege onze dochter?
Ik vind het manipulatief gedrag.
En nu laat mijn dochter weten dat ze naar haar vriend gaat en dat ze helemaal geen Kerst meer thuis wil vieren omdat ze niet wil kiezen. Snap ik. Maar ik zit dus alleen. En mijn ex ook
Wat moet ik doen? Ik denk: accepteren en mijn verlies nemen. Het is maar Kerst. Maar ik vind het toch heel erg, ik voel me bespeeld door mijn ex, die altijd maar doet alsof hij in lala-land leeft, maar hij houdt nul rekening met de gevoelens van onze dochter (en van mij).
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Ik zei: nee. We zijn geen gezin meer, dat gaan we niet doen. Hij boos. Hij ziet het probleem niet, we kunnen toch gezellig met elkaar omgaan vanwege onze dochter?
Ik vind het manipulatief gedrag.
En nu laat mijn dochter weten dat ze naar haar vriend gaat en dat ze helemaal geen Kerst meer thuis wil vieren omdat ze niet wil kiezen. Snap ik. Maar ik zit dus alleen. En mijn ex ook
Wat moet ik doen? Ik denk: accepteren en mijn verlies nemen. Het is maar Kerst. Maar ik vind het toch heel erg, ik voel me bespeeld door mijn ex, die altijd maar doet alsof hij in lala-land leeft, maar hij houdt nul rekening met de gevoelens van onze dochter (en van mij).
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
dinsdag 16 december 2025 om 11:43
We hebben nog geen vast patroon wat dit betreft. Vorig jaar was mijn dochter skiën met Kerst (met de familie van haar vriend), dus toen speelde het niet. Dit jaar was mijn ex vaag tegen mijn dochter, hij had zoiets gezegd van: we komen er wel uit, en ik had met haar afgesproken op de 25e, omdat ik de 26e een vriendendiner heb, en mijn dochter gaat dan naar de ouders van haar vriend. De 24e heeft ex een feest, en de 26e is hij op reis. Er valt dus weinig meer te schuiven.stokbootje schreef: ↑16-12-2025 11:31Maar jullie hadden dus geen verdeling gemaakt met kerst? 1e kerstdag bij ma, 2de bij pa, zoiets?
Want dat is hoe ik het ken als kerst met gescheiden ouders. Die verdeling wordt al ergens in de zomer gemaakt en als dochter dan ook nog een kerst-deel naar haar partner wil, dan heeft de ouder van die dag een beetje pech, maar die kan dan bijvoorbeeld een lekker kerstontbijt met kind doen.
Ik snap niet helemaal hoe jullie schema eruit ziet, want het klinkt alsof haar vader haar helemaal niet ziet in de kerstperiode en dan snap ik ergens wel dat hij dan liever aanhaakt op die ene dag, dan zijn dochter helemaal niet zien. Ondanks dat het in zichzelf misschien een onzalig idee is om samen te zijn.
dinsdag 16 december 2025 om 11:59
Wiens schuld het ook is, de twee kunnen blijkbaar niet gezellig Kerst vieren samen. Dan is het dus toch gewoon een slecht idee?zoetjerminder schreef: ↑16-12-2025 11:22Dat he, het is allemaal zijn schuld, hij is slecht, denkt alleen aan zichzelf, kwade bedoelingen etc. Prachtig hoe dat beeld gaat ontstaan door een eenzijdig verhaal...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
dinsdag 16 december 2025 om 12:12
Is het niet gewoon zo dat hij met kerst ook graag zijn dochter zou zien en dat dat alleen 25 dec kan? Dat het helemaal niet zozeer om jou gaat?
Ik zie heel veel motieven die hem worden toegedicht, maar je kind willen zien met kerst is toch niet gek? Dat het een sufferd is omdat hij niet snapt dat dat nog te gevoelig ligt, OK. Maar manipulatief haal ik er niet uit.
Ik zie heel veel motieven die hem worden toegedicht, maar je kind willen zien met kerst is toch niet gek? Dat het een sufferd is omdat hij niet snapt dat dat nog te gevoelig ligt, OK. Maar manipulatief haal ik er niet uit.
dinsdag 16 december 2025 om 12:13
Ja, ik heb vaak genoeg tegen ex gezegd dat er echt wel weer een moment aanbreekt waarop er wat meer afstand is, en dat we dan natuurlijk samen dit soort dingen gaan vieren. Maar nu nog niet. Zelfs mijn dochter begrijpt mijn standpunt beter dan hij. Voor hem is het natuurlijk ook veel gemakkelijker, hij heeft geen liefdesverdriet gehad en zich nooit bedrogen gevoeld, daarom snapt hij niet waarom we niet 'net als vroeger' vrienden kunnen zijn. Ja, denk ik dan, we waren vroeger ook geen vrienden geweest als ik had geweten wat je allemaal uitspookte achter mijn rug. Dat moet gewoon slijten.
dinsdag 16 december 2025 om 12:17
Dit snap ik niet. Hoe bedoel je dat het niet zozeer om mij gaat? Hij heeft geen afspraak gemaakt met dochter, hield het vaag (zonder erbij te zeggen dat hij van plan was het met ons te vieren), en ik had die afspraak wel met haar gemaakt. Nou is het geen touwtrekspelletje, ik heb me erbij neergelegd dat zij haar eigen plan trekt, maar ik zit er wel middenin, dus in die zin draait het - ook - om mij.patchouli_ schreef: ↑16-12-2025 12:12Is het niet gewoon zo dat hij met kerst ook graag zijn dochter zou zien en dat dat alleen 25 dec kan? Dat het helemaal niet zozeer om jou gaat?
dinsdag 16 december 2025 om 12:20
Claire45 schreef: ↑16-12-2025 12:13Ja, ik heb vaak genoeg tegen ex gezegd dat er echt wel weer een moment aanbreekt waarop er wat meer afstand is, en dat we dan natuurlijk samen dit soort dingen gaan vieren. Maar nu nog niet. Zelfs mijn dochter begrijpt mijn standpunt beter dan hij. Voor hem is het natuurlijk ook veel gemakkelijker, hij heeft geen liefdesverdriet gehad en zich nooit bedrogen gevoeld, daarom snapt hij niet waarom we niet 'net als vroeger' vrienden kunnen zijn. Ja, denk ik dan, we waren vroeger ook geen vrienden geweest als ik had geweten wat je allemaal uitspookte achter mijn rug. Dat moet gewoon slijten.
Serieus? Waarom blijf je dit soort lijntjes openhouden? Waarom blijf je hangen aan hem ipv hem en zijn gedrag nu eens echt te begrenzen? Je bent 2 jaar verder en komt nog steeds niet los. En daarmee je dochter dus ook niet.
dinsdag 16 december 2025 om 12:21
Dat hoeft ook niet, het is haar vader.
I'm finally old enough to don't give a fuck
dinsdag 16 december 2025 om 12:21
Claire45 schreef: ↑16-12-2025 12:17Dit snap ik niet. Hoe bedoel je dat het niet zozeer om mij gaat? Hij heeft geen afspraak gemaakt met dochter, hield het vaag (zonder erbij te zeggen dat hij van plan was het met ons te vieren), en ik had die afspraak wel met haar gemaakt. Nou is het geen touwtrekspelletje, ik heb me erbij neergelegd dat zij haar eigen plan trekt, maar ik zit er wel middenin, dus in die zin draait het - ook - om mij.
Nee, je dochter zit er middenin.
I'm finally old enough to don't give a fuck
dinsdag 16 december 2025 om 12:22
Ik zal het spellen: dochter is dus ook nog niet los van het idee dat haar ouders weer samenkomen.
dinsdag 16 december 2025 om 12:25
Mijn ex appte trouwens dat hij echt niet meegaat naar de familie van zijn vriendin, de 25e dus, omdat hij al een eigen gezin heeft. Dat is zijn standpunt. Vorig jaar speelde dit ook al, maar toen was mijn dochter in het buitenland, dus toen hebben we Kerst allemaal apart gevierd.
Is het normaal dat iemand twee jaar na een scheiding nog zo vasthoudt aan zijn (gebroken) gezin?
Is het normaal dat iemand twee jaar na een scheiding nog zo vasthoudt aan zijn (gebroken) gezin?
dinsdag 16 december 2025 om 12:26
Hij heeft geen afspraak met haar gemaakt omdat jij die al had toch? You beat him to it.Claire45 schreef: ↑16-12-2025 12:17Dit snap ik niet. Hoe bedoel je dat het niet zozeer om mij gaat? Hij heeft geen afspraak gemaakt met dochter, hield het vaag (zonder erbij te zeggen dat hij van plan was het met ons te vieren), en ik had die afspraak wel met haar gemaakt. Nou is het geen touwtrekspelletje, ik heb me erbij neergelegd dat zij haar eigen plan trekt, maar ik zit er wel middenin, dus in die zin draait het - ook - om mij.
Je dochter kan zich niet in tweeen splitsen he. Niet jij zit er tussenin, maar zij. Jij mag het inmiddels een klojo vinden, maar voor haar is het nog steeds de vader waar ze van houdt en met wie ze ook graag kerst zou vieren. Niet omdat het zielig is voor hem, maar omdat ze hem graag ziet.
Veel kinderen van gescheiden ouders gaan dus maar helemaal niet naar hun ouders met kerst, om niet met die keuzes en het gezeur opgezadeld te worden. Ik wil echt niet zeggen dat jij je deur dan maar voor hem open moet zetten, maar iets meer begrip voor je dochter en de nare positie waarin zij gemanoeuvreerd wordt zou passend zijn. Probeer er van weg te blijven dat je hem, maar ook haar, motieven en gevoelens toedicht die voortkomen uit je eigen gekwetstheid.
dinsdag 16 december 2025 om 12:29
Ik vind het eigenlijk nog "mooier" hoe velen er een ander beeld omheen draaien.zoetjerminder schreef: ↑16-12-2025 11:22Dat he, het is allemaal zijn schuld, hij is slecht, denkt alleen aan zichzelf, kwade bedoelingen etc. Prachtig hoe dat beeld gaat ontstaan door een eenzijdig verhaal...
Als TO had verteld dat ze net ontdekt had dat haar nu ex haar bedroog had iedereen geroepen dat ze hem er uit moest schoppen.
Je zult het toch moeten doen met het eenzijdige verhaal. En dat is waar TO nu mee zit en vragen bij heeft.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
dinsdag 16 december 2025 om 12:30
Nee, die afspraak met mij heeft ze pas gemaakt toen haar vader zich niet vast wilde leggen. Het zou wel loslopen. Zij heeft gewoon alle opties opengehouden en toen met mij afgesproken.patchouli_ schreef: ↑16-12-2025 12:26Hij heeft geen afspraak met haar gemaakt omdat jij die al had toch? You beat him to it.
Je dochter kan zich niet in tweeen splitsen he. Niet jij zit er tussenin, maar zij. Jij mag het inmiddels een klojo vinden, maar voor haar is het nog steeds de vader waar ze van houdt en met wie ze ook graag kerst zou vieren. Niet omdat het zielig is voor hem, maar omdat ze hem graag ziet.
Veel kinderen van gescheiden ouders gaan dus maar helemaal niet naar hun ouders met kerst, om niet met die keuzes en het gezeur opgezadeld te worden. Ik wil echt niet zeggen dat jij je deur dan maar voor hem open moet zetten, maar iets meer begrip voor je dochter en de nare positie waarin zij gemanoeuvreerd wordt zou passend zijn. Probeer er van weg te blijven dat je hem, maar ook haar, motieven en gevoelens toedicht die voortkomen uit je eigen gekwetstheid.
Ik heb alle begrip voor de nare positie van mijn dochter. Maar ik weet ook niet hoe ik haar tegemoet kan komen, behalve door over al mijn grenzen heen te gaan en hem erbij te vragen. Dat breng ik gewoon niet op.
dinsdag 16 december 2025 om 12:55
Zorg dat het je niet meer raakt en het je niet meer interesseert wat hij wil of niet doet en denkt en of dat normaal is. En ga gewoon geen contact meer met hem aan zo lang het je nog wel raakt. Pas als jij helemaal los bent kan je dochter ook autonome beslissingen nemen zonder dat ze bang is haar moeder of vader te kwetsen. Ik heb destijds mijn ex (na 33 jaar en 2 kinderen) helemaal uit mijn leven gebannen nadat hij wilde scheiden. Dat moest om los te komen. Na 2,5 jaar raakte het me niet meer wat hij deed, zei of niet zei. En kon ik hem weer zien zonder dat het me wat deed. Mijn ex kan nog steeds niet normaal doen en haalt nog steeds rare fratsen uit. Maar de kinderen kunnen nu hun verhalen bij mij kwijt en ik kan luisteren zonder oordeel of gevoel. En dat helpt hen heel erg. Want ik ken hun vader als geen ander en kan ze helpen hoor ze met zijn fratsen om kunnen gaan. Probeer daar te komen en doe daarvoor wat nodig is. Dit is gewoon heel kut voor je dochter.Claire45 schreef: ↑16-12-2025 12:25Mijn ex appte trouwens dat hij echt niet meegaat naar de familie van zijn vriendin, de 25e dus, omdat hij al een eigen gezin heeft. Dat is zijn standpunt. Vorig jaar speelde dit ook al, maar toen was mijn dochter in het buitenland, dus toen hebben we Kerst allemaal apart gevierd.
dinsdag 16 december 2025 om 12:57
Het is natuurlijk totaal krankzinnig dat hij zichzelf en jou nog tot één gezin rekent. Als het niet zo vervelend was zou je er smakelijk om kunnen lachen. De enige invloed die jij daarop hebt is je eigen gedrag zo helder en consequent mogelijk maken. Hij neemt zijn wijn maar weer lekker mee, AH brengt die van jou aan de deur. Er zit een heel nieuw slot in je deur dus veel plezier met zijn oude sleutel.
Ik ben niet zo thuis in het papierwerk van moderne scheidingen dus sorry als het een vervelende vraag is maar waarom is er geen ouderschapsplan waar jullie op terug kunnen vallen? Ik snap dat je dochter nu 18 is en het dus nu sowieso niet meer echt aan de orde zou zijn maar je schreef eerder dat jullie er nog nooit echt afspraken over hebben gemaakt. Misschien dat dit gedoe dat voor hem dus ook niet de gewenste uitkomst heeft toch aanleiding kan zijn om nog wat puntjes op de i te zetten. Want jullie zijn zeker weten geen gezin meer, maar via jullie dochter wel tot in de eeuwigheid aan elkaar verbonden.
Ik ben niet zo thuis in het papierwerk van moderne scheidingen dus sorry als het een vervelende vraag is maar waarom is er geen ouderschapsplan waar jullie op terug kunnen vallen? Ik snap dat je dochter nu 18 is en het dus nu sowieso niet meer echt aan de orde zou zijn maar je schreef eerder dat jullie er nog nooit echt afspraken over hebben gemaakt. Misschien dat dit gedoe dat voor hem dus ook niet de gewenste uitkomst heeft toch aanleiding kan zijn om nog wat puntjes op de i te zetten. Want jullie zijn zeker weten geen gezin meer, maar via jullie dochter wel tot in de eeuwigheid aan elkaar verbonden.
dinsdag 16 december 2025 om 13:05
Dat doet mijn ex ook: als hij zijn zin wil krijgen is het 'beter voor de kinderen' . Maar als het in zijn straatje anders moet, gaat het'zo hebben we het nu eenmaal afgesproken' of 'waarom doe je hier moeilijk over?' Een soort keuze-menu wat mij continu in de verdeling drukt.framboosje123 schreef: ↑16-12-2025 08:23Dit dus. En ik snap ook niet wat er onbeschoft of manipulatief aan is. Het zou toch fijn zijn voor dochter als jullie af en toe met elkaar nog iets kunnen doen?
dinsdag 16 december 2025 om 13:07
Afspraken over een 18 jarige met een vriend?stokbootje schreef: ↑16-12-2025 11:31Maar jullie hadden dus geen verdeling gemaakt met kerst? 1e kerstdag bij ma, 2de bij pa, zoiets?
De eerste bij pappa, de tweede bij mamma en vriend en schoonfamilie hebben pech.
Een volwassen kind, daar maak je afspraken mee, niet over.
dinsdag 16 december 2025 om 13:13
Misschien zend jij de rest vh jaar zelf wel signalen uit waardoor hij jullie nog als zijn gezin ziet?Claire45 schreef: ↑16-12-2025 12:25Mijn ex appte trouwens dat hij echt niet meegaat naar de familie van zijn vriendin, de 25e dus, omdat hij al een eigen gezin heeft. Dat is zijn standpunt. Vorig jaar speelde dit ook al, maar toen was mijn dochter in het buitenland, dus toen hebben we Kerst allemaal apart gevierd.
dinsdag 16 december 2025 om 13:15
Tja, niks is normaal. Of alles is normaal.Claire45 schreef: ↑16-12-2025 12:25Mijn ex appte trouwens dat hij echt niet meegaat naar de familie van zijn vriendin, de 25e dus, omdat hij al een eigen gezin heeft. Dat is zijn standpunt. Vorig jaar speelde dit ook al, maar toen was mijn dochter in het buitenland, dus toen hebben we Kerst allemaal apart gevierd.
Het gaat om wat jullie afgesproken hebben, misschien moet je weer eens om tafel, de afspraken na twee jaar even herzien en aanvullen wat jullie niet goed besproken hebben?
dinsdag 16 december 2025 om 13:16
heb je het stukje gemist, dat hij ondertussen een nieuwe vriendin heeft??Carola_456 schreef: ↑16-12-2025 13:13Misschien zend jij de rest vh jaar zelf wel signalen uit waardoor hij jullie nog als zijn gezin ziet?
dinsdag 16 december 2025 om 13:23
Nee.Lila-Linda schreef: ↑16-12-2025 13:16heb je het stukje gemist, dat hij ondertussen een nieuwe vriendin heeft??
dinsdag 16 december 2025 om 13:26
oh ja ga nog even de schuld bij TO leggen.Carola_456 schreef: ↑16-12-2025 13:13Misschien zend jij de rest vh jaar zelf wel signalen uit waardoor hij jullie nog als zijn gezin ziet?
Deze man is super manipulatief door te zeggen dat hij geen kerst met zijn vriendin wil vieren omdat hij dit met zijn 'gezin' wil doen. Dat gezin heeft hij zelf gebroken door vreemd te gaan.
Volgens mij is is hij gewoon niet welkom bij de familie van zijn vriendin en gezien zijn gedrag vind ik dat niet zo raar. Wat een mafklapper.
TO, begrijp je gevoel hoor. Voor nu zou ik de ontstane situatie accepteren en goed duidelijk maken aan je ex dat hij geen rol meer speelt in jouw leven.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in