Kind ophalen uit school: sanity check

10-09-2008 13:23 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even kort de situatie.

Mijn man en ik hebben twee dochters. De oudste gaat naar de kleuterschool, de jongste gaat nog naar een kinderdagverblijf. De afspraak is dat ik elke dag beide kinderen breng, dat mijn man de oudste uit school haalt (een dag gaat ze naar de naschoolse opvang, dan haal ik meestal) en dat ik de jongste ophaal als m'n werk het toelaat (bijna altijd gelukkig).

Mijn man kan 's nachts moeilijk slapen, waardoor zijn slaapritme nogal onregelmatig is. Ik heb er voor gekozen dus altijd m'n dochters te brengen.. ik vind het fijn daar controle over te hebben.

Gisteren werd ik echter om 15.15 uur gebeld om te zeggen dat dochterlief nog aan het wachten was. Ik ben natuurlijk meteen op de fiets gesprongen en ben als een idioot naar haar school gefietst. Duizend maal excuses aangeboden en dochter vreselijk hard geknuffeld (ze was er gelukkig vrolijk onder, zingen enzo).

So far so good.. (hoewel).. Maar nu komt het: gisterenochtend was ik nl nogal gestressed met het aankleden van de kinderen. Daardoor maakte ik best wat herrie en de oudste huilde omdat ze geen rok aan mocht (dat soort leuke dingen..) Manlief sliep net en werd geirriteerd wakker van mijn herrie (8 uur) en kon daarna niet meer slapen. En is dus niet op tijd wakker geworden om onze dochter uit school te halen.

En.. nu geeft hij mij de schuld. Als ik 's ochtends niet zo veel herrie had lopen maken.. had hij niet urenlang wakker gelegen en was het hem gewoon gelukt de oudste op te halen... etc. Wat moet ik hier nu mee? Ik was al kwaad dat hij niet gewoon tien wekkers gezet heeft (van mijn part) om op tijd wakker te worden, maar nu ben ik eigenlijk vooral heel verdrietig.. Ik maakte herrie, dat klopt. Hij heeft een slaapprobleem, ik weet dat het gevoelig ligt en ik hield er geen rekening mee.. Meestal loop ik met de kinderen op m'n tenen.. nu niet.. Stom!

Wie helpt me dit in het juiste perspectief te zien?
Ehhh, tot hoe laat ligt ie dan op bed? En werkt hij niet, of doet hij nachtdiensten?

Kan ie geen oordoppen indoen?
Tsjongejonge zeg... Heeft hij dan tenminste nog sorry gezegd tegen je dochter?
Laten we maar hopen dat zijn onredelijkheid komt door slaapgebrek.
werkt jouw man niet?

los daarvan, ik zeg het even bot hoor, maar is hij van de pot gerukt? kinderen heb je samen, en zorg je samen voor en kinderen maken ook lawaai, een kind wat thuis op haar tenen moet lopen omdat ze stil moet zijn omdat papa anders boos wordt, lijkt mij geen gezonde situatie. Ook al is het lullig voor je man dat hij niet kan slapen, daar kunnen jullie kinderen niks aan doen en jij houdt er al zo goed als je kan rekening mee. Ik zou echt heel boos zijn op mijn man en hier behoorlijk van balen, dus ik snap je gevoel goed. Kan hij niet op zolder gaan slapen ofzo?
Als je man zo slecht slaapt dat hij om 15.00 's middags nog steeds slaapt zou ik:

A. zijn slaapritme maar weer eens normaal maken. Dus slapen van pakweg 23 - 9 uur. Dan heeft hij 10 uur de tijd om 8 uur slaap te maken

B. naar de dokter gaan met zo'n slaapprobleem, want het beïnvloedt zijn leven en zijn doen en laten.

Kortom: hij moet het probleem bij de basis aanpakken!
Dat jij en je dochters hem wakker hebben gemaakt is m.i. een ander issue dan dat hij niet opgestaan is om zijn dochter te halen. Dat hij wakker is geworden is heel vervelend voor hem, maar dat ontslaat hem m.i. niet van de verantwoordelijkheid om zijn dochter op te halen. Waarom heeft hij niet de wekker gezet?
Pff wat een verwend mannetje, sorry hoor, laat m in de schuur gaan slapen, of op de zolder met oordoppen in.
...
Dokter -> slaapmiddel
Nou ja zeg! Een draai om zijn oren! Ik slaap ook geregeld slecht, maar om dat als excuus te gebruiken om niet de verantwoording voor mijn eigen kinderen te dragen....niet dus.

Bij mij thuis zou de hel letterlijk losbarsten!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Beetje vreemd van je man jou de schuld te geven. Dan zet ie maar een wekker als hij jullie dochter uit school moet halen, ook al slaapt ie een keer slecht. Voel je niet schuldig zou ik zeggen.

Slaapt je man afwisselend 's nachts en overdag?
quote:Nivvie schreef op 10 september 2008 @ 13:23:

Wie helpt me dit in het juiste perspectief te zien?

ok, zo kort en zo duidelijk mogelijk dan: je man is superonredelijk!

zoals ik het lees ben jij degene die werkt en kun je voor het grootste deel voor de kinderen opdraaien. en als hij dan een keer jullie dochter op zou moeten halen dan verslaapt hij zich!?!?

is hij met zijn slaapproblemen al naar de huisarts geweest (of een psycholoog?!). sorry hoor, maar ik vind het echt van de gekke wat ik lees. niet de schuld bij jezelf zoeken, het is niet gezond dat jij en je kinderen op je tenen moeten lopen om je man te ontzien.
Jij was zeker ook degene die snachts uit bed moest voor een voeding, verloren speentje, schone luier etc.

MEid, stuur hem naar de huisarts en laat hem daar de discussie nog even voorleggen.
@ Londongirl: nee, hij werkt niet buiten de deur. Hij studeert en combineert dat met zorg voor de dochters en (tot voor kort) met de verbouwing van ons huis. Hoe laat hij opstaat hangt af van hoe laat hij in slaap is kunnen vallen.

@ Arwen: hij was alleen boos op de (stress)herrie die ik maakte. Ik heb een paar keer geroepen dat we op moesten schieten omdat we anders te laat zouden komen.. Ik geef toe: ik was flink gestressed. En hij slaapt al op zolder. Sinds we apart slapen, gaat het slapen van zowel mij als hem veel beter.

@ Korenwolf: ja, hij heeft sorry gezegd tegen dochter. We houden het allebei heel luchtig voor haar

@ Vinyl: hij is bij een slaapkliniek geweest een tijd terug en gebruikt nu melatonine. Het is de bedoeling dat dat zijn slaapritme weer wat beter maakt. Als hij nu om 23 uur gaat liggen, valt hij mss om 5 - 6 uur in slaap.. werkt dus niet zomaar helaas.. Jammer genoeg kan de neuroloog ook niet meer betekenen.. Melatonine is de enige 'oplossing' tot nu toe.

@ Branwen: mee eens. Ik zie het ook als twee losse dingen. Ik heb mijn excuses aangeboden voor de herrie van 's ochtends.. Geen idee of hij een wekker had gezet. Bovendien had hij mij ook kunnen bellen om door te geven dat het hem niet zou gaan lukken. Mijn werk is flexibel genoeg meestal..
Welke dosering gebruikt hij nu? Is daar wel op gelet en getest?

Ik vind dat als hij om 6 uur in slaap valt, hij er toch om 9 uur uit moet.

Als hij tot 15.00 uur slaapt! Ja, dat zou ik om 23.00 uur ook nog niet in slaap vallen. Hij heeft zijn hele slaapritme verlegd!
Ik vindt persoonlijk het feit dat jij je excuses hebt aangeboden voor de herrie (gewoon de kinderen aankleden en pushen op te schieten zoals in ieder gezin) al way too far. Dorry.
@ Fame: nee, hij was meestal 's nachts wakker, dus het troostwerk en verschonen deed hij.. ik gaf borstvoeding.. dus dat kon hij niet overnemen..

En dat ik zorg voor het inkomen is tijdelijk en dat ik daarbij ook kinderen breng is eigenlijk bijzaak. Dat vind ik zelfs wel fijn. We zijn samen hard op zoek naar een manier om met zijn slaapstoornis (of hoe ik het ook moet noemen) om te gaan en ik was dan ook enorm blij dat hij naar een slaapkliniek is gegaan. Jammer genoeg levert het, naast melatonine, weinig nuttigs op.. Het slapen is wel minder chaotisch, maar vanochtend was hij ook om 8 uur nog wakker (vandaag gaat dochter naar naschoolse.. dus ik haal haar op.)

Jullie opmerkingen zijn duidelijk.
@ Vinyl: hij gebruikte eerst 5 mg, maar nu is hij over op de halve dosering. Hij is er nog mee aan het experimenteren. De neuroloog gaf aan dat iedereen proefondervindelijk z'n eigen dosering en tijdstip moet uitvinden.
Uh, niet om lullig te zijn hoor, maar in hoeverre zorgt hij voor de kinderen als hij een gat in de dag slaapt en het niet lukt om de kinderen op te halen?

Ik zit hier plaatsvervangend kwaad te worden. Is hij nou helemaal besodemieterd.

Er zijn hele volksstammen die slaapproblemen hebben, maar die staan ook gewoon 's ochtends op om te gaan werken of de kinderen naar school te brengen. Of denkt hij dat een baas het goed vind als je je afbelt omdat je niet goed hebt kunnen slapen?

En als jij een keer niet goed hebt geslapen? Brengt hij dan de kinderen weg?
Hmmm... zeker omdat hij er nog mee aan het experimenteren is lijkt het me goed om een gewoon slaapritme aan te houden. Die Melatonine is allang uitgewerkt als hij tegen zessen 's morgens in slaap valt, dus het is mijns inziens ook grotendeels te wijten aan het feit dat hij feitelijk nog maar net op is als je om 23.00 uur gaat slapen.

Zelfde idee als dat wij om 14.00 uur naar bed gaan, dan kun je ook nog geen 8 uur slapen.

Ik denk dat daar het probleem ligt!
Eigenlijk Nivvie, heeft ie zich dus alleen verslapen, enige jammere eraan is, dat hij jou daar de schuld van geeft en je dochter er de dupe van is geworden. Voor de rest lijkt het me dat jullie er al van alles aan doen om zijn slaapprobleem zo goed mogelijk te combineren met het huishouden. Uit niets blijkt dat hij je dochter niet wilde ophalen, als een soort straf...zo van ...ja moet je maar niet zo veel herrie maken 's morgens...meer een soort van oorzaak en gevolg. Succes
die ik wilde bestaat al...
@ AbsoluteEinstein: Hij zorgde tot voor kort elke dag voor de jongste. Sinds vorige week is ze naar de opvang. Het was vaak best zwaar voor hem met zo weinig slaap. Soms kropen ze nog even samen het bed in. Hij is verder een erg lieve papa.

En ik vrees dat zijn slaapprobleem verder gaat dan gewoon niet zo goed kunnen slapen.

@ Vinyl: ja, het lijkt zo voor de hand te liggen, maar de praktijk is gewoon zoveel lastiger. Als hij bv gisterenochtend niet door mij was wakker geworden, had hij op een nog best goed tijdstip op kunnen staan.. nu lukte dat dus niet.

Eigenlijk is het hele slapen secundair in dit verhaal. Ik vind nl dat ik erg veel begrip heb voor zijn moeilijke slapen. Ik besef me heel goed dat het voor hem vele malen vervelender is dan voor mij. Als hij me gewoon even gebeld had om door te geven dat hij bang was niet op tijd wakker te worden en of ik dochter zou willen halen, had ik dat gewoon gedaan. Ook al zou dat betekenen dat ik de verloren werktijd 's avonds in zou moeten halen. Ik zeg niet dat ik het leuk zou vinden, maar ik zou het wel doen en er begrip voor hebben.
Hoe meer hij overdag gaat slapen, hoe moeilijker het wordt om een normaal slaapritme op te bouwen. Als hij al naar een kliniek is geweest en nog steeds zo slecht slaapt zou ik iets anders gaan proberen. Een mens heeft echt wel slaap nodig! Het klinkt een beetje alsof jij alleen van alles moet doen, maar jullie hebben samen kinderen!

Ik vind dat jij ook best wel wat schuld bij jezelf legt terwijl dat niet nodig is!
quote:Vinyl schreef op 10 september 2008 @ 13:45:

Ik vind dat als hij om 6 uur in slaap valt, hij er toch om 9 uur uit moet.

Als hij tot 15.00 uur slaapt! Ja, dat zou ik om 23.00 uur ook nog niet in slaap vallen. Hij heeft zijn hele slaapritme verlegd!Helemaal mee eens, daar zou ik eens beginnen als ik jou was.
...
@ attribuutje: duidelijke observatie. Hij had niets liever gedaan dan dochter op tijd ophalen. Inderdaad. Hij doet er alles aan om zijn slapen zo te 'plooien' dat het allemaal lukt. Ik kan me voorstellen dat hij enorm gefrustreerd is als hij dan wakker wordt als hij net slaapt.. en hij z'n dag weer in duigen ziet vallen.. Ik hoop echt dat die melatonine z'n werk beter gaat doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven