kun je alles echt wel zo goed scheiden in gevoelens?

28-04-2008 10:25 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vaak lees ik in reacties op topics die gaan over relatietwijfel of liefdesverdriet hier vragen als: 'Mis je hem of mis je gewoon iemand in je leven? En gaat het je echt om hem of wil je gewoon graag samen zijn met iemand/niet alleen zijn?'

Ik ga dan meteen doordenken over wat ik voel voor mijn vriend en vraag me af of ik het allemaal wel zo kan scheiden. Volgens mij ben ik bij hem deels om hem, omdat ik hem een fijne vent vind en gevoelens heb voor hem, maar spelen daarnaast ook meer algemene behoeftes als liever samen zijn dan alleen een rol. Maw behoeftes die ook door een ander vervuld zouden kunnen worden. Ik geloof ergens in dat die dingen niet zo zwart-wit zijn en dat dit dus normaal is, maar soms sla ik aan het twijfelen door bovenstaand soort vragen/opmerkingen.

Hoe denken jullie daarover?
Hoi feverine,

Ik vind het wel een interessante vraag!

Ik denk dat ik net als jij moeite heb om bepaalde gevoelens van elkaar te kunnen onderscheiden.

Ik heb ook vaak bewondering voor de gedachtegang van sommige mensen op dit forum.

Ik denk dat het een beetje per persoon verschilt. Maar ik denk ook dat leeftijd er mee te maken heeft/ kan hebben (naar mezelf kijkend). Ik merk bij mezelf een enorme verandering in mijn gedachtegang sinds de afgelopen jaren.

Ik ben benieuwd naar de meningen van anderen, en zal dus zeker mee blijven lezen.
anoniem_57806 wijzigde dit bericht op 28-04-2008 10:34
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Eens. Ik geloof ook niet dat het zo zwart-wit is. Maar omdat het in dat soort topics toch vaak gaat over "welke keuze er gemaakt moet worden" denk ik dat het wél zo zwart-wit gesteld wordt.
Ja inderdaad Aruba,

Het helpt denk ik een duidelijker beeld te krijgen van een situatie. Maar er zullen altijd andere invloeden blijven die voor de persoon in kwestie een ook een (belangrijke) rol spelen.
quote :Maw behoeftes die ook door een ander vervuld zouden kunnen worden.

Ik ben ook liever samen dan alleen , maar ik geloof niet dat " een ander " dat op precies dezelfde manier op zou kunnen vullen zoals mijn man dat doet . Dus ik vind de vraag " mis je hém of mis je iemand " meestal erg terecht .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Jazeker. Ach tja, het hele leven is toch een strijd tussen gevoel en verstand. Wanneer de één te kiezen, wanneer de ander? In welke verhouding etc. etc.
Hoi Feverine,

Ik zie het zo:

Als je relatie goed zit en jullie zijn gelukkig hoef je dit soort vragen niet te stellen. Natuurlijk zijn de gevoelens die je voor je vriend hebt complex en zullen ze zowel worden ingegeven door het feit dat je hem als persoon leuk vind, maar ook omdat je graag samen wilt zijn, het in onze samenleving veelal als ideaal wordt gezien dat man en vrouw samenleven en bepaalde gevoelens, activiteiten etc. samen delen.

Als je relatie niet goed is, is het echter wel heel belangrijk om je dit soort dingen af te vragen. Natuurlijk zul je nooit weten hoe het nu precies in elkaar zit, maar het helpt je kritisch stil te staan bij je gedrag. Bij de vraag waarom je doet wat je doet of voelt wat je voelt.

Dus kortom: Ben je gelukkig met je relatie? Stel dit soort vragen dan niet. Het is niet nodig en waarom zou je iets moois als de liefde die je voor iemand voelt wegpsychologiseren? Dat is toch zonde? Ben je ontevreden en ongelukkig in je relatie, of merk je dat je relatie niet goed voor je is? Dan wordt het wat anders en kan het heel nuttig zijn om kritisch stil te staan bij je gevoel.
Ik vind het wel degelijk een verschil of je een arm om je heen mist of dat je bijvoorbeeld ook zijn vieze stinksokken mist die jij altijd onder het bed vandaan moet halen om te wassen .

Of je iemand mist die het vuil buiten zet of zijn humor ...........

Of je iemand mist die de tent opzet of dat je zijn meezingen met de radio mist ....

En als je dat " omdraait " ; dan houd je van iemand ONDANKS zijn stinksokken ...., of zelfs OMDAT zijn stinksokken , en niet omdat hij een arm om je heenslaat als jij dat nodig hebt ...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 28 april 2008 @ 10:47:

Ik vind het wel degelijk een verschil of je een arm om je heen mist of dat je bijvoorbeeld ook zijn vieze stinksokken mist die jij altijd onder het bed vandaan moet halen om te wassen .

Of je iemand mist die het vuil buiten zet of zijn humor ...........

Of je iemand mist die de tent opzet of dat je zijn meezingen met de radio mist ....

En als je dat " omdraait " ; dan houd je van iemand ONDANKS zijn stinksokken ...., of zelfs OMDAT zijn stinksokken , en niet omdat hij een arm om je heenslaat als jij dat nodig hebt ...

Kijk, als ik dit zie denk ik ja dat is ook zo!

Dan vraag ik mij alleen af, als je zelf midden in zo'n situatie zit, en meegesleept wordt door allerlei emoties, is het dan nog mogelijk een onderscheid te maken? Of, Zou jij BGB dan nog een onderscheid kunnen maken?
quote:Celina86 schreef op 28 april 2008 @ 10:58:

[...]

Of, Zou jij BGB dan nog een onderscheid kunnen maken?

Ja .

Maar ik vind die grens dan ook ook niet vaag , ofzo .
quote:blijfgewoonbianca schreef op 28 april 2008 @ 11:06:

[...]

Ja .

Hmm, ik zou er denk ik zelf toch meer moeite mee hebben.

Ik denk dat het ook wel iets is wat (tot op zekere hoogte) te leren is
quote:blijfgewoonbianca schreef op 28 april 2008 @ 11:06:

[...]

Ja .

Maar vraag je je dit soort dingen af over je huidige relatie? (aannemende dat die goed is?) Ik hou van mijn vriend omdat ik hem geweldig vind, maar ook omdat ik gelukkig ben als we samen zijn. Ik ga me echt niet af lopen vragen in hoeverre in mijn liefde voor hem meespeelt dat ik liever niet alleen ben etc.

Mijn ervaring uit mijn relatie met mijn ex, die niet goed voor mij was, is dat het inderdaad heel moeilijk is om onderscheid te maken tussen verschillende gevoelens (houden van, niet alleen willen zijn etc.) en verlangens (hoe je zou willen dat het was). Ik ben (volgens mij) redelijk nuchter en vrij daadkrachtig en ik ben er uiteindelijk ook wel uitgekomen. Het heeft echter wel heel lang geduurd en in mijn emoties werd ik behoorlijk heen en weer geslingerd.
quote:Celina86 schreef op 28 april 2008 @ 11:14:

[...]

Hmm, ik zou er denk ik zelf toch meer moeite mee hebben.

Ik denk dat het ook wel iets is wat (tot op zekere hoogte) te leren isIk denk voornamelijk dat het héél eerlijk toe naar jezelf zijn is .
quote:yuky schreef op 28 april 2008 @ 11:17:

[...]

Maar vraag je je dit soort dingen af over je huidige relatie? .Nee, alleen bij topics zoals deze
Als vrijgezel stel je deze vraag ook maar dan is kom je tot de conclusie dat je soms de arm om je heen mist en de aai over je bol.

Ik wil geen man die ik 'wel' leuk vind of iemand waar ik het gezellig mee heb. Dat vind ik onvoldoende. Bovendien kan je ook passie hebben met een man waarmee je niet je leven deelt. Aan de basis van het totaal pakket van mijn wensen ga ik geen consessies doen, dan blijf ik liever alleen. En alleen zijn, werkt voor mij tot dusver prima.
Mijn ex was de laatste jaren van ons huwelijk niet goed voor me en ik was ‘samen’ niet gelukkig. Toen ik eindelijk de knoop doorhakte om alleen verder te gaan, voelde dat goed. Ik vond het jarenlang heerlijk om alleen te zijn, alleen in bed te liggen, desnoods tot drie uur ’s nachts liggen lezen, alleen of met vriendinnen dingen ondernemen, alleen op vakantie en leuke mensen ontmoeten.

Dan ontmoet je opeens een heel speciaal iemand en wil je juist al die dingen samen doen. Alles wat ik doe, doe ik eigenlijk liever met hem. Voor mij geldt op dit moment wel heel duidelijk dat het er niet om gaat dat ik liever samen ben met iemand, maar dat ik liever samen ben met hém. Maarja, ik ben dan ook nog heel erg verliefd.

Is het niet zo, dat als je op deze basis aan een relatie begint, je je dit ook voor ogen zou moeten houden als het na een aantal jaren minder spannend en verliefderig is? Dan zit het ‘in de basis’ toch goed?
Bedankt voor jullie reacties!

@Yuky: ik kan met name veel met jouw reactie. Vind het wel een goeie dat je je pas dit soort vragen hoeft te stellen wanneer je het gevoel hebt dat er iets niet goed zit. Ik ben zelf tevreden over mijn relatie maar een echte piekeraar en iemand die alles analyseert. Als ik dan bepaalde topics lees ga ik piekeren en me afvragen of ik hem wel 'verdien' als er ook meer algemene behoeften meespelen die niet alleen te maken hebben met zijn karakter en persoon. Ik voel me nogal snel schuldig, zeg maar, en ook snel bang als ik niet zo stellig kan zijn als bv Blijfgewoonbianca over mijn gevoelens.

Wat Blijfgewoonbianca zegt herken ik trouwens wel deels: ik wil bv niet graag alleen zijn (ben lang alleen geweest en voel me nu ik een relatie heb toch echt gelukkiger), maar ik zou echt niet zomaar met iedereen samen kunnen zijn! Ik heb een heel sterk gevoel bij hem, een gevoel van houden van, maar ik kan eerlijk gezegd niet zeggen dat ik alles (inclusief zijn stinksokken) zo geweldig vind!

Goed om te lezen dat er veel verschillende reacties hierop zijn.

@Alice in Wonderland: kan me voorstellen dat je beter weet wat je wilt als je ook een slechte relatie hebt meegemaakt. Fijn dat je goed alleen kan zijn en zo echt kritisch kunt zijn en genieten van je huidige relatie.

Ik denk dat ik zelf redelijk kritisch ben, maar ik ervaar dus niet op alle punten het soulmate-gevoel, wil hem alleen voor geen goud kwijt. Alleen soms is er dan zo'n stem die zegt dat ik het niet verdien als het meespeelt dat ik liever niet alleen ben.

Nou ja, vaag gewauwel en ge-analyseer, hoop dat jullie me snappen.
Feverine, ik denk dat wij vrouwen (ehmm veel vrouwen, ik wil niet generaliseren) heel erg goed zijn in geanalyseer en gepsychologiseer. En het gevaar van fora als deze is misschien ook wel dat je daar heel ver in mee kan gaan. Of het gevoel krijgt dat er geen goede relaties meer bestaan. Pfoe, als ik mezelf en mijn vriendinnen soms hoor, tot diep in de nacht met een paar flessen wijn, praten over mannen en relaties in het algemeen en onze mannen en relaties in het bijzonder, ja, dan wordt elke uitspraak en stinksok van mr. Right uitgebreid besproken en geanlayseerd.... En ik merk dat ik zelf soms heel bewust moet gaan nadenken over wat nu mijn eigen gevoel zegt, zonder dit te laten kleuren door uitspraken van derden, of dit nu van het forum komt of van hele goede vriendinnen.
@AliceInWonderland: inderdaad heeel herkenbaar! Ik merk ook vaak dat ik me van mijn eigen gevoel kan laten afleiden door uitspraken van anderen, omdat ik te veel in mijn hoofd ga. Vooral bij uitspraken die gaan over wat je hoort te voelen in een goede relatie. Als ik alleen maar naar mijn gevoel luister zit het goed, maar als ik vergelijk met hoe anderen de stinksokken van hun vriend kunnen adoreren terwijl ik kan denken: 'wat een vervelende stinksok' maakt me dan aan het twijfelen.

Uitspraken over hoeveel concessies men doet. Sommigen roepen dat ze alleen maar gaan voor het perfecte gevoel en anders liever alleen blijven. Ik geloof dat ik niet zo ben. Ik wil best wat concessies doen, geloof dat ik me dan beter voel als single. Maar dat betekent niet dat ik zomaar met iedereen een relatie wil of dat ik een relatie kan hebben met iemand bij wie ik niet dat speciale gevoel heb. Maar bij het feit dat ik dus wel concessies wil doen, plaats ik soms waarde-oordelen als ik hoor wat anderen daarover zeggen..
quote:feverine schreef op 28 april 2008 @ 17:34:

Als ik alleen maar naar mijn gevoel luister zit het goed, maar als ik vergelijk met hoe anderen de stinksokken van hun vriend kunnen adoreren terwijl ik kan denken: 'wat een vervelende stinksok' maakt me dan aan het twijfelen.

ik zit nog in de fase van verliefd en vlinders, maar stinksokken adoreren is voor mij een brug te ver
quote:feverine schreef op 28 april 2008 @ 17:34:

Als ik alleen maar naar mijn gevoel luister zit het goed, maar als ik vergelijk met hoe anderen de stinksokken van hun vriend kunnen adoreren terwijl ik kan denken: 'wat een vervelende stinksok' maakt me dan aan het twijfelen.Ach das niks...zodra je gaat denken: "Heeft die irritante etter nou verdomme voor de zoveelste keer zijn stinksokken laten slingeren de lamlendige nutteloze zak dat ie er is?! Hufter!", dan moet je uit gaan kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven