Laatste kerst samen

22-12-2008 11:28 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd een gezonde hekel gehad aan kerst. Verplicht gezellig doen enzo. Derde kerstdag ben ik ook nog jarig. Wat een gedoe allemaal. Maar dit jaar is het anders. Zuslief vertrekt twee dagen na kerst, om zich voorgoed in Australie te vestigen. En pap is zo ziek. Hij zal er volgend jaar niet meer bij zijn. Wat een raar idee. Ik kan (en wil) het bijna niet geloven. En diezelfde kerstdagen met het gezin, waar ik altijd tegenop keek, lijken nu opeens zo veilig en vertrouwd. Dit jaar zullen het bijzondere dagen worden, waarin het puur gaat om het samenzijn. De laatste kerst samen.

Eigenlijk zou ik iets willen doen om dit gevoel tot uiting te laten komen. Ik heb in mijn hoofd al 1000 keer een brief geschreven naar mijn ouders en zus, waarin ik ze vertel hoe geweldig ik ze vind en wat een geluk ik eigenlijk heb gehad dat ik 25 kersten met ze heb mogen vieren. Maar ik vind het moeilijk, want ik wil ook juist dat we het gezellig hebben en dat het niet een heel zwaar en emotioneel gedoe wordt. Dat past ook niet bij ons. Ik ben zelf nogal een gevoelsmens, net als mijn moeder, maar juist mijn zus en vader zijn veel praktischer ingesteld. Ik weet dus niet of zo´n gevoelige brief nou de manier is. Misschien beter een kort kaartje. Of iets anders. Of helemaal niets. Ik mijmer dus nog even door. Denk ook niet dat iemand anders hierin kan zeggen wat ik moet doen. Maar ben toch wel benieuwd wat jullie gevoel er bij is...
Je kunt beter spijt hebben van dingen die je wel gedaan (of uitgesproken) hebt dan van dingen die je niet gedaan (of uitgesproken) hebt.

Heel erg veel succes en sterkte de komende dagen.
Heh krijg er kippevel van....

Mischien moet je voorlezen wat je hier geschreven hebt...
opzich is er niks mis mee je gevoelens op papier te zetten, zoiets schrijven zoals je hier geschreven hebt.

Heel veel sterkte de komende dagen. En probeer er toch ook van te genieten.

Liefs.
Wat mooi gezegd Kaatje_85.

@ Soepkippie, Jij kent je jezelf en je familie het beste. Maar aansluitend bij wat Kaatje zegt, denk ik dat je soms ook wel vanuit je zelf mag denken. Vind jij het belangrijk om deze boodschap aan je familie over te brengen? Doen! Een gevoelige brief hoeft niet de stemming (zwaarmoedig en droevig) te zetten voor alle feestdagen toch! Misschien kun je het afsluiten met het verzoek om er een geweldige herinnering van te maken met z'n allen.

Sterkte!
Mijn familie is ook niet zo van de emoties, als er iets aan de hand is wordt er vaak omheen gepraat en bij verdriet bij wijze van spreken een klopje op de schouder gegeven van "stil maar, nu niet meer huilen". Echter, ik had en heb veel steun van mijn ouders bij kleine en grote dingen en hoewel zich dat in voornamelijk praktische steun en dingen aanhoren uit (en dus niet in een knuffel of zoiets) heb ik toch besloten deze Kerst een kaart met een mooie tekst bij hun cadeautje te doen. Want ookal uiten mensen het niet zo, ze kunnen wel degelijk erg waarderen als een ander het wel uit.

Ik zou het dus wel zeker doen als ik jou was. Je bent er zelf bij en kunt dus aangeven dat je het niet zwaarmoedig wilt maken en op een gegeven moment zeggen "zo, en nu gaan we even over op een wat luchtiger sfeer". Dat lijkt gemaakt maar hoeft zeker niet zo te zijn.

Sowieso denk dat je familie weet dat je niet zo "van de Kerst bent" en zullen ze het zeker waarderen dit keer te merken dat je geniet van het samenzijn!

Veel sterkte met alles.
doe wat je gevoel je ingeeft. Je kunt, zoals iemand al zei, beter spijt hebben van dingen die je wel gedaan hebt dan van dingen die je niet gedaan hebt.
Ja, dat vind ik echt.
Poeh, sterkte en toch vooral ook veel plezier met deze dagen
Ik zou die brief zeker schrijven! Je hebt er zelf een goed gevoel bij en ik kan me niet voorstellen dat je zus en vader dit niet op prijs zullen stellen. Zeker met de gedachte erachter niet.

Ik wens jullie heel mooie kerstdagen samen.
Wat lief, meteen alweer reacties.

ja dat plezier maken dat komt ook wel goed hoor. Ik weet zeker dat we het gewoon gezellig zullen hebben. We hebben allemaal op onze eigen manier wel onze rust gevonden in hoe de situatie nu is. Dat vind ik juist zo speciaal. Maar ik heb wel het gevoel dat nu mn zus echt bijna weg is, alles opeens nog echter wordt.....

bedankt voor de tips. Ik ga in ieder geval wat op papier zetten. Dan ben ik weer spastisch in het wanneer ik het zal geven. Maar dat is gewoon mijn afwijking, van te voren me lekker druk maken, terwijl ik ook wel weet dat het loopt zoals het loopt.

Jullie ook allemaal mooie dagen gewenst natuurlijk!
Ik zou ook heeel veel foto`s maken en filmen.
Ik kreeg laatst te horen van mijn zus dat ze naar de andere kant van het land zou verhuizen, daar kreeg ik al stuiptrekkingen van, laat staan de andere kant van de wereld, dus ik wil je nogmaals even een geven.

Heel, heel dikke knuffel.

Doe wat je hart je ingeeft. En wees niet bang om ' sentimenteel' te zijn. Wees blij dat je nog de gelegenheid hebt om je gevoelens te uit te spreken naar degenen die je liefhebt.

Ik zal aan je denken deze kerst. En m'n kaarsje brandt vandaag voor jou en je familie.

(f)
wat komen hier toch een lieve mensen. Bedankt, doet me goed.
Soepkippie, maak het een beetje speelser, Je kunt tegenwoordig allemaal van die linnen doeken halen, koop er drie, eentje voor jou, je zus en eentje voor je ouders.

Smeer heerlijk jullie handen in de verf en zet allemaal jullie handafdrukken op het doek, Hand in hand, of los van elkaar, hoe jullie het willen.... zet de datum erbij... zo zal het in jouw huis hangen waar jij woont, het zelfde doek in Australië bij je zus en het zelfde doek in huis bij je moeder en je vader... zo zijn jullie allemaal een beetje verbonden... en zijn jullie bij elkaar.... al jullie handen verenigd op een doek.....voor altijd..

Ik heb mijn zus ook aan de andere kant van de wereld wonen, dat gevoel kan ik delen, mijn vader leeft nog en is gezond , dat gevoel kan ik niet delen, maar ik heb gedacht dat stel je voor dat als ik het was.... wat zou ik willen..... mijn vader is ook meer praktisch dan gevoelig..... je kunt lekker kliederen en klodderen met elkaar, dat maakt jullie vrolijk, hoe pijnlijk het ook is...

Nou ja..... ik dacht, ik tik even iets...

Een hele fijne kerst Soepkippie, zuig iedere seconde op....
DTEEZ!
kippenvel... Ik wens je een hele fijne kerst. Maak er iets moois van. En doe wat je zelf het beste lijkt. Volg je gevoel. : hug:
Blijf gewoon lekker jezelf. Uit je gevoelens zoals jij ze voelt.

Het zijn positieve gevoelens, dus ....why not?

Straks heb je misschien spijt omdat je deze mooie kans voorbij hebt laten gaan.
Volgens mij ben je vandaag dan dus jarig, Soepkippie? Dan wil ik je toch een fijne dag wensen. En ik vind het idee van Djoels erg mooi....Voorts vind ik het heel bijzonder dat je aangeeft dat je 25 kersten met hen hebt mogen doorbrengen, dat je daar blij en dankbaar mee bent.
Aangrijpend verhaal...

hoop dat je fijne dagen hebt gehad en dat ze jou en je familie een goed gevoel geven..

hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag !
Soepkippie,

Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag van een mede jarige.

Idd een aangrijpend verhaal, als ik jou was zou ik gewoon dicht bij jezelf blijven m.a.w. als jij de behoefte hebt om die brief te schrijven dan moet je dat gewoon doen, zoals eerder gezegd doe wat je gevoel je ingeeft!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven