LAT relatie en financien

18-06-2008 01:24 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu twee jaar een LAT relatie en het gaat super.

Nu heb ik een probleempje en ik ben benieuwd wat jullie visie hierop is.

Als we kosten maken met dingen die we samen doen wordt alles 50/50 verdeeld. Probleem is dat we best veel leuke dingen doen maar soms wordt mij dat teveel (financieel gezien) Daarbij komt dat mijn vriend geen rijbewijs heeft en ik bijna elk weekend naar hem toe ga. Hij komt ook wel bij mij maar dat is gezien het openbaar vervoer vreselijk onhadig en hij zou dan al op zondag weer naar huis moeten omdat hij maandag ochtend weer vroeg op zijn werk moet zijn. Soms doet hij dat wel maar dan zien we elkaar alleen zaterdag en een deel van de zondag, dus ik rij meestal heen en weer. Ik doe het met alle liefde maar de brandstof kosten rijzen de pan uit en ik trek het bijna niet meer.

We hebben het hier over gehad en hij zij dat ik moest aangeven als ik het financieel gezien rustig aan moet doen. Dat doe ik ook en soms kunnen we echt twee maanden niks extra's doen (behalve een filmpje huren)

Dat vind ik echt niet erg maar het kost me steeds meer moeite om regelmatig de rem aan te trekken. Ik vind het moeilijk om te zeggen dat ik minder kan bellen, dat de benzine niet te betalen is en dat we niet uit eten kunnen, een museum te bezoeken enz enz. Hij is erg ondernemend en komt vaak met ideeen voor leuke uitjes en weekendjes weg.

Ik moet van weinig geld rondkomen en dat lukt me prima, ik ben schuld vrij en leef redelijk eenvoudig. Ik klaag nooit over mijn financiele situatie en zal dat ook niet snel doen. Ik ben erg zelfstandig en ben tevreden met de manier waarop ik leef.

Ik heb het hier wel eens met vriendinnen over en die kwamen met het volgende:

Waarom betaald je vriend niet mee aan de brandstof kosten? En waarom delen jullie andere kosten niet naar verhouding van jullie inkomen (hij verdiend twee keer zoveel als ik)

Zelf is dit nooit bij mij opgekomen (en ook niet bij mijn vriend)

Als ik aangeef dat ik het financieel rustig aan moet doen doen we dus ook niks extra's meer. Hij zou niet zo snel zeggen: We gaan lekker uit eten en ik betaal.

Ook dat is niet erg maar hij is wel iemand waar je heel duidelijk tegen moet zijn, letterlijk zeggen wat je wil want zelf heeft hij zulke dingen niet door.

En dat vind ik moeilijk, het voelt als een soort toegeven dat ik het niet red financieel gezien.

Wat vinden jullie van het voorstel van mijn vriendinnen?

Kan ik hem vragen mee te betalen aan de brandstof kosten en te delen in overige kosten?

hhmm, als ik het zo terug lees komt het redelijk verwend over.

Het gaat mij er niet om dat we geen leuke dingen kunnen doen maar mijn vriend komt vaak heel enthousiast met leuke ideeen en ik ben dan vaak degene die zegt: Een geweldig idee maar het lukt me niet. Dat vind ik voor hem altijd zo sneu omdat hij zo enthousiast is en ik altijd degene ben die nee moet zeggen.
quote:es1450 schreef op 18 juni 2008 @ 07:48:

Robijn, wat zijn jullie plannen op de lang(er)e termijn eigenlijk? Want ik bedenk mij nu dat voor dat mijn vriend en ik uitgesproken hadden te willen samenwonen over een tijdje (het samenwonen zelf zal waarschijnlijk ruim een jaar na het eerste gesprek gebeuren) wij ook de financien wat meer apart hielden. Sinds dien hebben wij steeds weer gespreken over financien en weten elkaars financiele situatie precies. Daarvoor waren wij ook al open, maar je hebt het in een beginnende relatie nog niet over spaargeld, salaris, pensioen en vaste lasten lijkt mij.

Tot nu toe zijn er geen plannen voor samenwonen. Beide zijn tevreden met de situatie zoals hij nu is (nou ja, ik ben bijna tevreden) Zouden we gaan samenwonen dan moet 1 van ons veel opgeven. We wonen beide in een stad waar we alles hebben. (werk en familie) We zijn er allebei nog niet aan toe om dit op te geven.

We zijn wel open over onze financiele situatie. We weten wat we verdienen, sparen en wat de vaste lasten zijn.
quote:es1450 schreef op 18 juni 2008 @ 10:14:

Ze haalt hem toch niet op? Zij gaat toch naar hem toe?Klopt Ik ga hem echt niet ophalen tenzij het een nood situatie is.
Echt?

Zou niks voor mij zijn als het altijd zo precies moest. Kijk, als het om grote bedragen gaat begrijp ik het wel, maar is het niet veel handiger om het een beetje los te laten en om en om wat te doen? Of is dit mijn laconieke houding t.o.v. geld?
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Is deze man verder wel leuk? Klinkt namelijk helemaal niet zo. Hij wil graag uit eten maar als hij moet betalen dus niet 50/50 dan hoeft het blijkbaar niet meer. Zoals hier al eerder is gezegd ik vind hem een vreselijke krent. Klinkt als iemand die erg egoistisch is.

Ik persoonlijk zou hier niet tegen kunnen. Ik val meer op mensen die zijn zoals ik; geld moet rollen. Als de een meer heeft dan de ander dan deel je het. Je geniet er dan toch samen van?
quote:Daffodil schreef op 20 juni 2008 @ 01:39:

Echt?

Zou niks voor mij zijn als het altijd zo precies moest. Kijk, als het om grote bedragen gaat begrijp ik het wel, maar is het niet veel handiger om het een beetje los te laten en om en om wat te doen? Of is dit mijn laconieke houding t.o.v. geld?Soms doen we het wel om en om maar meestal splitsen we het.
quote:Robijn1975 schreef op 20 juni 2008 @ 01:30:

Over het halen van een rijbewijs hebben we het zeker wel gehad. Hij wil het niet omdat hij alles in de buurt heeft (werk, familie, winkels enz enz) Daarbij vind hij het hebben van een auto ook veel geld kosten.

Die redenering heb ik ook. Kan ik wel begrijpen.

Maar: hij heeft het wel gemakkelijk nu jij elk weekend naar hem komt. Als jij daar verder geen probleem mee hebt, is dat op zich ok. Maar hij verwacht wel van jou dat jij kosten maakt. Daar mag-ie dan op z'n minst wel aan meebetalen. Als hij van het weekend moeilijk doet over het uit eten zou ik dit zeker aankaarten...
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Het is fijn om te lezen hoe andere stellen dit soort situaties oplossen.

Met de tips ga ik zeker wat doen, ik voel me nu wel gesterkt in mijn standpunt en voel nu ook echt dat er iets moet veranderen.

Het is niet zo dat ik mijn vriend als een grote krent zie. Ik weet dat hij dit soort dingen echt niet door heeft en inderdaad....ik ben erg gesteld op mijn zelfstandigheid en dat is iets wat hij weet. Die zelfstandigheid is er door mijn ouders met de paplepel ingegoten. Hoe vaak heb ik wel niet gehoord dat het belangrijk is dat je jezelf altijd kan redden en dat je niet compleet afhankelijjk moet zijn van iemand anders.

Die zelfstandigheid is iets waar ik best wel trots op ben, trots omdat ik het in mijn eentje red, Maar de keerzijde daarvan is wel dat ik met dit soort situaties moeilijk kan omgaan.

Vragen aan mijn vriend om iets te betalen zonder erbij te zeggen dat hij het wel terug krijgt is iets wat ik bijna mijn strot niet uitkrijg. Daardoor ben ik dus niet duidelijk genoeg geweest en ik heb zo het vermoeden dat ik hem even moet wakker schudden en moet zeggen hoe ik erover denk.

Echt, ik ben dol gelukkig met hem alleen het feit dat ik altijd zo duidelijk moet zijn is soms moeilijk. Geen hints, niet om de hete brei heen draaien, en vooral niet zeggen dat het wel meevalt als dat eigenlijk niet zo is :-)

Maar verder is het de liefste schat van de wereld.
quote:Shera schreef op 20 juni 2008 @ 01:39:

Is deze man verder wel leuk? Klinkt namelijk helemaal niet zo. Hij wil graag uit eten maar als hij moet betalen dus niet 50/50 dan hoeft het blijkbaar niet meer. Zoals hier al eerder is gezegd ik vind hem een vreselijke krent. Klinkt als iemand die erg egoistisch is.

Ik persoonlijk zou hier niet tegen kunnen. Ik val meer op mensen die zijn zoals ik; geld moet rollen. Als de een meer heeft dan de ander dan deel je het. Je geniet er dan toch samen van?

Gelukkig is voor de rest een hele leuke en fijne man, anders was ie allang exit geweest

Hij is iemand die nogal georganiseerd is en de zaakjes goed voor elkaar heeft.

Zoals ik al zei gaat hij erg bewust met zijn geld om en moet hij in bepaalde zaken soms even wakker geschud worden.

Dat gaat me bij hem altijd goed af....alleen als het om financien gaat wordt het wat moeilijker.

Zelf vind ik ook dat geld best mag rollen...als je het kan besteden....waarom niet!
Robijn, betaal jij ook mee aan de boodschappen het weekend dat je bij hem bent? Als dit niet zo is dan vind ik het namelijk minder oneerlijk dat jij meer geld kwijt bent aan benzine.

Mijn vriend en ik hebben allebei geen topinkomen en wij delen de kosten ook eerlijk. Ik rijd vaker naar hem toe, omdat het prettiger is om bij hem te zijn (vrijstaand huis met grote tuin), in het begin van onze relatie hebben we hier wel discussies over gehad, ik kwam uit een relatie waarbij ik financieel afhankelijk was en moest erg wennen aan iemand die begon over het delen van kosten voor boodschappen, maar ik heb er nu alle begrip voor en zou ook nooit meer financieel afhankelijk willen zijn. Ik heb iets meer te besteden dan mijn vriend, heb de financien ook wat beter in de peiling en mijn vriend laat het aan mij over hoe de verdeling van de kosten is.

Uitjes e.d. doen wij wel gewoon, ook al hebben we beiden geen geweldig inkomen en soms trakteren we elkaar op een etentje. Ik heb er in het begin wel aan moeten wennen dat ik minder controle over mijn uitgaven had, ik leefde zelf vrij zuinig, mijn vriend ging wat vaker uit eten, naar de bioscoop etc., maar uiteindelijk heb ik het wat meer los kunnen laten (scheelt ook wel dat ik intussen meer ben gaan verdienen, haha).

Tegelijkertijd is mijn vriend ook iets minder strak geworden in het 50/50 verdelen van de kosten, ik denk dat we hierin naar elkaar toe zijn gegroeid en in het begin beiden de neiging hadden om onze onafhankelijkheid sterk te verdedigen.
Volgens mij is dit 50/50 principe iets typisch nederlands, het heet in het buitenland dan ook niet voor niets; going Dutch.

De meeste buitenlandse mannen vinden het normaal om alles voor de vrouw te betalen. En zeker in begin is dit helemaal niet zo raar als hij je nog moet veroveren zeg maar. Later als je wat langer bij elkaar bent betaal je gewoon naar draagkracht. De ene keer jij en de andere keer hij. Na het boodschappen doen de kosten gelijk verdelen klinkt mij dan ook bizar in de oren. Het klinkt zo krampachtig en weinig romantisch.

Ik vind dan ook niet dat je je onafhankelijkheid opgeeft door een man iets voor je te laten betalen. Volgende keer als je wel weer geld hebt nodig jij hem gewoon uit voor een etentje.
Ik vind het toch een wat ouderwets idee dat de man in het begin alles moet betalen om een vrouw te veroveren, het zou mij een wat ongelijkwaardig gevoel geven.

Ik ben wel van de ene kaar betaalt de een en de andere keer de ander, het hoeft van mij niet zo dat bij alles de rekening direct moet worden gedeeld.

Wij hebben nu een vast bedrag per dag afgesproken (10 Euro per dag), het was namelijk zo dat ik nog zo weinig in mijn eigen huis was dat ik veel geld terugkreeg van het energiebedrijf.

Ik houd dus de uitgaven ook bij en zorg dat het in balans blijft, meestal compenseer ik dan door een keer boodschappen mee te nemen of bij het uitgaan te betalen.

Ik zou het niet redelijk vinden als ik gewoon altijd gratis bij hem zou wonen/eten. In een lat-relatie is dit allemaal best ingewikkeld vind ik, omdat je geen gezamelijk financieel huishouden hebt, maar ik vind het belangrijk om hier goede afspraken over te maken en ik vind dat helemaal niet onromantisch. Het hele idee van de prins op het witte paard heb ik al heel lang niet meer, met realisme kom je volgens mij veel verder.
Leuk dat je gereageerd hebt. Hoe is het dit weekend gegaan? Waren jullie uit eten?

Ik vind het trouwens niet zo handig om te zeggen dat je wel uit eten wilt maar dat hij moet betalen omdat jij geen geld hebt. Misschien kun je van zoiets beter een grapje maken? Geen idee of het werkt, maar ik zou zoiets zeggen als: Oh dat is mooi, mijn portomonnaie is helemaal leeg dus een uitnodiging van mijn allerliefste vriendje komt net goed uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven