LAT-verkering is ziek - ga jij er heen?
woensdag 3 december 2025 om 12:53
Ik heb sinds een klein jaar verkering (beiden 50+). We wonen niet samen - allebei nog thuiswonende kinderen - en wonen een klein uurtje bij elkaar vandaan. Zien elkaar als we geen kinderen hebben dus niet supervaak. Komend weekend zouden we samen zijn.
Nu is hij sinds vandaag ziek. Een virus. Koorts, spierpijn, hoofdpijn en diarree. Had hem net aan de telefoon en hij sprak de verwachting uit dat ik misschien het weekend wel naar hem kon komen.
Ik zou hem graag komen vertroetelen hoor maar ik zit eigenlijk niet zo te wachten op zijn virus. Heb een kwetsbare dochter die straks weer naar mij komt waar ik voor moet zorgen en het is niet handig als hij mij aansteekt en ik vervolgens haar. Ze is net herstelt van weer de zoveelste longontsteking. Als ik dat uitleg snapt hij dat wel. Maar ergens voel ik me toch ook schuldig. Als dochter er niet was geweest zou ik namelijk ook niet staan te springen om aangestoken te worden.
Hoe doen jullie dat? Het is vooral even wennen. Ik kom uit een lange relatie en dan hielden we altijd afstand als de ander ziek was. Omdat iemand voor dochter moest zorgen maar ook omdat wij niet zo liefdevol naar elkaar waren dat we voor elkaar zorgden. Nieuwe vriend zou direct op de stoep staan als ik ziek was. Dat weet ik vrij zeker.
Voel ik me terecht schuldig?
Nu is hij sinds vandaag ziek. Een virus. Koorts, spierpijn, hoofdpijn en diarree. Had hem net aan de telefoon en hij sprak de verwachting uit dat ik misschien het weekend wel naar hem kon komen.
Ik zou hem graag komen vertroetelen hoor maar ik zit eigenlijk niet zo te wachten op zijn virus. Heb een kwetsbare dochter die straks weer naar mij komt waar ik voor moet zorgen en het is niet handig als hij mij aansteekt en ik vervolgens haar. Ze is net herstelt van weer de zoveelste longontsteking. Als ik dat uitleg snapt hij dat wel. Maar ergens voel ik me toch ook schuldig. Als dochter er niet was geweest zou ik namelijk ook niet staan te springen om aangestoken te worden.
Hoe doen jullie dat? Het is vooral even wennen. Ik kom uit een lange relatie en dan hielden we altijd afstand als de ander ziek was. Omdat iemand voor dochter moest zorgen maar ook omdat wij niet zo liefdevol naar elkaar waren dat we voor elkaar zorgden. Nieuwe vriend zou direct op de stoep staan als ik ziek was. Dat weet ik vrij zeker.
Voel ik me terecht schuldig?
woensdag 3 december 2025 om 16:25
Je kan even kijken hoe hij zich zaterdag voelt en sws morgen nog niet gaan.
Ik ga meestal wel als de eerste dagen voorbij zijn. Maar ik heb geen kwetsbare kinderen en ben zelf ook niet snel ziek.
Ik weet niet wat de afstand is maar je kunt ook alleen overdag gaan. Dan is beetje afstand houden makkelijker dan heel de nacht in 1 bed samen.
Ik ga meestal wel als de eerste dagen voorbij zijn. Maar ik heb geen kwetsbare kinderen en ben zelf ook niet snel ziek.
Ik weet niet wat de afstand is maar je kunt ook alleen overdag gaan. Dan is beetje afstand houden makkelijker dan heel de nacht in 1 bed samen.
Terug van weggeweest
woensdag 3 december 2025 om 16:28
En het risico lopen dat haar dochter ziek wordt. Nee, ik zou thuis blijven. Volgende keer beter.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
woensdag 3 december 2025 om 16:33
Wat heeft hij nodig? Misschien zijn zijn kasten leeg, of is koken nu vervelend om te doen. Je kan ook zorgen en helpen zonder te knuffelen. Breng een stapel boodschappen, opwarm maaltijden, neem de vuile was mee of haal een stofzuiger door zijn huis. Dat kan prima terwijl hij in een andere ruimte is. Totaal niks willen doen vind ik best sneu. Je bent toch niet alleen samen voor de feestjes?
woensdag 3 december 2025 om 16:45
Om eerlijk te zijn, begrijp ik niet goed hoeveel zorg iemand nodig kan hebben die gewoon ziek op bed ligt.
Maar dat is ook omdat als ik ziek op bed lig, wil ik geen mensen om mij heen. Als ik dorst heb, pak ik iets te drinken. Als ik honger heb, pak ik iets te eten. Ik heb genoeg theezakjes, soep en noodles in huis. Hoogstens dat ik aan iemand zou vragen om bv een paar blikjes cola te halen. Ik moet er niet aan denken dat er dan iemand in mijn huis gaat zitten rommelen en schoonmaken of zo. Alsof mijn huis gelijk een drama is als ik een paar dagen ziek ben.
Maar misschien ben ik nooit echt ziek genoeg geweest. Dat kan ook.
Als iemand bijvoorbeeld een verstuikte enkel heeft (of op een andere manier minder mobiel is), dan begrijp ik dat wel beter. Die heeft vaak praktische hulp nodig.
Maar dat is ook omdat als ik ziek op bed lig, wil ik geen mensen om mij heen. Als ik dorst heb, pak ik iets te drinken. Als ik honger heb, pak ik iets te eten. Ik heb genoeg theezakjes, soep en noodles in huis. Hoogstens dat ik aan iemand zou vragen om bv een paar blikjes cola te halen. Ik moet er niet aan denken dat er dan iemand in mijn huis gaat zitten rommelen en schoonmaken of zo. Alsof mijn huis gelijk een drama is als ik een paar dagen ziek ben.
Als iemand bijvoorbeeld een verstuikte enkel heeft (of op een andere manier minder mobiel is), dan begrijp ik dat wel beter. Die heeft vaak praktische hulp nodig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 3 december 2025 om 16:47
woensdag 3 december 2025 om 17:05
Boodschappen kan hij toch zeker zelf wel bestellen, heeft hij toch geen vrouw voor nodig? Een pannetje soep brengen? Kom op zeg, hij heeft maar een griepje, kan hij vast zelf wel een blik soep open trekken.
Wordt wel een ander verhaal als het ernstiger is, maar een griepje? Nee hoor.
Ik zou me totaal niet schuldig voelen om lekker thuis te blijven en hij hoeft bij mij ook niet op te draven om me te verzorgen als ik ziek ben.
Ik zou me totaal niet schuldig voelen om lekker thuis te blijven en hij hoeft bij mij ook niet op te draven om me te verzorgen als ik ziek ben.
woensdag 3 december 2025 om 17:10
k had het niet beter kunnen verwoorden. Ik ben single, en toen ik pas mijn eigen huis had heb ik na een keer ziek zijn al geleerd dat niet aan moeder te vertellen als \het even kon. Want die kwam dus , en ging gelijk poetsen en steeds vragen wat ik wilde. En ik wilde alleen met rust gelaten worden en op bed liggen, zonder geluid van de stofzuiger.dianaf schreef: ↑03-12-2025 16:45Om eerlijk te zijn, begrijp ik niet goed hoeveel zorg iemand nodig kan hebben die gewoon ziek op bed ligt.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 3 december 2025 om 17:12
Misschien is het niet zomaar een virusje hé, het kan natuurlijk ook een heuse mannengriep zijn.Carola_456 schreef: ↑03-12-2025 17:05Boodschappen kan hij toch zeker zelf wel bestellen, heeft hij toch geen vrouw voor nodig? Een pannetje soep brengen? Kom op zeg, hij heeft maar een griepje, kan hij vast zelf wel een blik soep open trekken.
woensdag 3 december 2025 om 17:20
Heb mannen meegemaakt die zich jaren prima alleen konden redden, maar zodra er een vriendin in beeld was, lukte dat spontaan helemaal niet meer. Moesten ze als een kleine jongen weer vertroeteld en verzorgd worden.
woensdag 3 december 2025 om 17:43
Misschien is het wel een zegen in vermomming. Zieke mannen zijn afschuwelijk.
Kan hij nog wat langer aan zijn waardigheid vasthouden
woensdag 3 december 2025 om 17:48
In dit geval sowieso niet gaan, je kind gaat voor.
In ieder ander geval vind ik het ook niet heel gek als je zelf geen virus wil oplopen. Ik zou dan hooguit wat boodschappen brengen als hij dat zelf niet kan, verder lijkt het mij dat een volwassen man prima voor zichzelf kan zorgen.
In ieder ander geval vind ik het ook niet heel gek als je zelf geen virus wil oplopen. Ik zou dan hooguit wat boodschappen brengen als hij dat zelf niet kan, verder lijkt het mij dat een volwassen man prima voor zichzelf kan zorgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 3 december 2025 om 17:51
Deze man is echt de liefste man die ik ooit ontmoet heb maar is denk ik ook van de mannengriep. Hij snapt heel goed dat ik niet kom maar als ik wel zou kunnen komen zou hij in me weg kruipen ben ik bang. Dus gaan en afstand houden vinden we allebei geen optie schat ik.
woensdag 3 december 2025 om 19:03
Wat schattig, je verkering met 50+
Als hij koorts heeft , zou ik thuisblijven. Maar misschien is het juist wel fijn voor hem, als hij wordt verzorgd. Daar heb je ook een relatie voor ( gezond en bij ziekte zeggen ze).
Het voelt ontzettend geborgen als er iemand is, die je verzorgt als je ziek bent. Maar je moet zelf een afweging maken.
Als hij koorts heeft , zou ik thuisblijven. Maar misschien is het juist wel fijn voor hem, als hij wordt verzorgd. Daar heb je ook een relatie voor ( gezond en bij ziekte zeggen ze).
Het voelt ontzettend geborgen als er iemand is, die je verzorgt als je ziek bent. Maar je moet zelf een afweging maken.
woensdag 3 december 2025 om 19:05
Ik zou niet gaan, het zou toch vreselijk zijn als je kind heel ziek zou worden door een besmetting.
Maar ik zou wel iets liefs laten bezorgen bij hem, iets waar hij van kan genieten. Een lieve kaart, een magazine of boek, bloemen, ingredienten voor een warme grog, in ieder geval iets waarvan jij weet dat hij dat leuk of lekker vindt.
En als je gewend bent om samen naar bepaalde programma's te kijken dan doe je dat nu op afstand, via whatsapp of videobellen is dat heel goed te doen.
Laat hem vooral ook weten dat je hem vreselijk mist, maak contact. Een zieke voelt zich kwetsbaar en wat liefde, ook al is het op afstand, kan hij goed gebruiken.
Maar ik zou wel iets liefs laten bezorgen bij hem, iets waar hij van kan genieten. Een lieve kaart, een magazine of boek, bloemen, ingredienten voor een warme grog, in ieder geval iets waarvan jij weet dat hij dat leuk of lekker vindt.
En als je gewend bent om samen naar bepaalde programma's te kijken dan doe je dat nu op afstand, via whatsapp of videobellen is dat heel goed te doen.
Laat hem vooral ook weten dat je hem vreselijk mist, maak contact. Een zieke voelt zich kwetsbaar en wat liefde, ook al is het op afstand, kan hij goed gebruiken.
woensdag 3 december 2025 om 19:14
Ik zou niet gaan, en al helemaal geen uur rijden om een paar boodschappen of een pan te soep te bezorgen. Erg overdreven allemaal. Hij heeft griep dan kun je heus nog wel zelf een beschuitje smeren of een kopje thee maken. Je kan toch bellen om even te kletsen. Als je dochter zo kwetsbaar is vind ik dat niet meer dan logisch.
woensdag 3 december 2025 om 19:25
Precies ditdianaf schreef: ↑03-12-2025 16:45Om eerlijk te zijn, begrijp ik niet goed hoeveel zorg iemand nodig kan hebben die gewoon ziek op bed ligt.
woensdag 3 december 2025 om 20:19
Dat vind ik juist een voordeel van lat-relatie; je hoeft elkaar niet te zien als het minder goed uitkomt. En in dit geval, betreft jouw dochter, komt deze situatie minder goed uit.
Straks krijg jij het, lig jij een week later in de lappenmand. En dan kan jouw dochter het ook weer krijgen en komt alle zorg op jou neer (+ alle ellende en nasleep voor je dochter).
Je kan niet alles ontlopen maar in dit geval kan dat juist prima.
Ik zou me daar echt niet schuldig om voelen hoor.
Straks krijg jij het, lig jij een week later in de lappenmand. En dan kan jouw dochter het ook weer krijgen en komt alle zorg op jou neer (+ alle ellende en nasleep voor je dochter).
Je kan niet alles ontlopen maar in dit geval kan dat juist prima.
Ik zou me daar echt niet schuldig om voelen hoor.
woensdag 3 december 2025 om 20:24
Eens dat die boodschappen (of kippensoep, of wat dan ook) waarschijnlijk ook niet echt nodig zijn, zeker niet als je er ver voor moet rijden. Een volwassen man met een virusje kan prima voor zichzelf zorgen.
In dit geval vind ik dochter doorslaggevend. Ik heb zelf ook een kwetsbaar kind (zoon met epilepsie), als er ergens griep of een ander virus in huis is, ga ik daar ook niet heen en ik verwacht dan ook dat die mensen afzeggen als ze van plan waren bij ons te komen. Je kunt het niet uit de weg gaan, maar ik zoek het liever ook niet op.
In dit geval vind ik dochter doorslaggevend. Ik heb zelf ook een kwetsbaar kind (zoon met epilepsie), als er ergens griep of een ander virus in huis is, ga ik daar ook niet heen en ik verwacht dan ook dat die mensen afzeggen als ze van plan waren bij ons te komen. Je kunt het niet uit de weg gaan, maar ik zoek het liever ook niet op.
Don't waste your time on jealousy,
woensdag 3 december 2025 om 22:05
Wat komt dit ongezellig over van sommige. Snap iedereen wel hoor, ben zelden ziek dus voor besmetting niet bang. Maar voel me altijd mega verrot als ik ongesteld ben en snap best dat hij dan overslaat want ben niet op mn best en kan best soep opwarmen. Maar vind het fijn en lief als hij komt, juist ook als ik niet op mn best ben. En beetje pamperen, kopje thee en voor me koken wordt erg gewaardeerd. En andersom ook.
woensdag 3 december 2025 om 22:18
Ik zou wel langs gaan, hij loopt andersom net zo hard als ik ziek ben. Vangt van alles op en doet de boodschappen. Een lat relatie is toch een normale relatie alleen met de keus niet of nog niet samen te wonen.
Ik vind sommige reacties best hard, alsof er een soort mannenhaat is, neem dat van een feminist met een eigen bedrijf maar aan.
Ik vind sommige reacties best hard, alsof er een soort mannenhaat is, neem dat van een feminist met een eigen bedrijf maar aan.
woensdag 3 december 2025 om 22:36
Nee, wat mij betreft voel jij je niet terecht schuldig. Je wilt waar je kunt je dochter beschermen, en hier kan dat. Dat is toch logisch?
Mijn vriend en ik wonen ook niet samen, en staand ook elk najaar/winter wel een keer voor deze keuze. Wij zien elkaar dan meestal even niet. Omdat we allebei het liefst alleen zijn als we ons beroerd voelen. En als hij ziek wordt, dat ook van invloed is op het gezinsleven met zijn jonge kinderen. Bovendien wil je ook niet dat ze alledrie gevloerd raken.
Daarnaast speelt mee dat wij beide werken in diensten. En als je uitvalt weet je dat er ofwel een collega van een vrije dag getrokken wordt om jou over te nemen, ofwel dat hetzelfde werk met minder mensen moet worden gedaan. Nog een reden om daar waar het kan virussen uit de weg te gaan.
Mijn vriend en ik wonen ook niet samen, en staand ook elk najaar/winter wel een keer voor deze keuze. Wij zien elkaar dan meestal even niet. Omdat we allebei het liefst alleen zijn als we ons beroerd voelen. En als hij ziek wordt, dat ook van invloed is op het gezinsleven met zijn jonge kinderen. Bovendien wil je ook niet dat ze alledrie gevloerd raken.
Daarnaast speelt mee dat wij beide werken in diensten. En als je uitvalt weet je dat er ofwel een collega van een vrije dag getrokken wordt om jou over te nemen, ofwel dat hetzelfde werk met minder mensen moet worden gedaan. Nog een reden om daar waar het kan virussen uit de weg te gaan.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in