Lichamelijke intimiteit binnen vriendschappen

10-03-2008 09:06 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Dit weekend heb ik een goed gesprek gehad met mijn vriend over de grenzen van wat je doet binnen een vriendschap. En dan met betrekking tot lichamelijke intimiteit. op bepaalde fronten zijn we het met elkaar eens; vrienden zoenen we op de mond en knuffelen we ook als we ze groeten of zo eens tussendoor.

Maar op bepaalde fronten denken we anders; hij vind t bijvoorbeeld normaal om met vriendinnen in 1 bed te slapen en dan ook te knuffelen en te stoeien als t zo uitkomt. Ik persoonlijk vind samen in 1 bed slapen vrij intiem. Het zou op zich nog net kunnen met vrienden als je niet tegen elkaar aanligt, maar als er dan ook geknuffeld wordt voor t slapen gaan en bij t wakker worden vind ik t te intiem voor een vriendschap. Als ik een relatie heb wil ik dat graag alleen delen met mijn vriend. Ik vind dat juist iets speciaals wat je dan samen hebt en niet met anderen.

Hij gaf ook aan dat hij het geen probleem zou vinden als ik bij mijn ex (waar ik nog steeds goed bevriend mee ben) zou blijven slapen in 1 bed en daarmee zou knuffelen. hIj heeft zoiets van, als jullie zeker weten dat er niks meer is moet t gewoon kunnen.

Ook als we bijvoorbeeld uitgaan vind ik samen met vrienden dansen gezellig, maar ik ga niet sexy doen of tegen elkaar aan duwen. Mijn vriend vind dat t met vriendinnen gewoon moet kunnen om voor de gein sexy te doen en bij wijze van spreken tegen elkaar aan te rijden. Ik voel me er niet prettig bij als hij dat doet. Hij begrijpt wel dat dat niet leuk is als ik er naast sta, en zal t niet doen waar ik bij ben. Hij heeft zoiets van; ik voel er totaal niks bij dus dan kan t toch gewoon voor de grap. Ik zelf zie er de grap niet van in.

De grens ligt voor hem zeg maar bij sexuele gevoelens en intenties. Als die er niet zijn, kan het wat hem betreft. Hij heeft bij zijn vriendinnen geen sexuele gevoelens en vind dat je iemand wel bepaalde aandacht mag geven. Hij zegt dat hij anderen wel aandacht geeft, maar dat hij alleen lief is tegen mij en met mij mee naar huis gaat. Echt zoenen en sex heeft hij alleen met mij. voor mij persoonlijk begint de intimiteit van een vriendschap niet bij het zoenen de de sex, maar ook al bij intiem knuffelen. Ik vind dat hij niet alleen lief is tegen mij, maar ook dat soort lief tegen anderen.

Nu is het zo dat hij 1 vriendin heeft waar hij heel intiem mee is. Zij is heel belangrijk voor hem; zij staat zeg maar eigenlijk op nummer 1. Hij kent haar al veel langer dan ik, dus ik heb absoluut geen problemen met de vriendschap. Ik mag haar ook erg graag. En hoewel zijn in t verleden erg verliefd op elkaar zijn geweest en ook sex hebben gehad, voel ik me er niet onzeker over dat er nu nog wat tussen hen zou zijn. De sex voelde tussen hen lichamelijk niet goed, alsof ze broer en zus waren. Vandaar ook dat ze nooit daadwerkelijk een relatie hebben gekregen.

Maar waar ik dus wederom tegenaan loop is de intimiteit. Hij gaat wel met haar op de bank liggen om te knuffelen bijvoorbeeld. Of als hij haar ziet, dan geven ze elkaar niet 1 zoen op de mond maar meerdere keren achter elkaar. Het zijn zeg maar de kleine verschillen...gevoelsmatig gaat t voor mij net te ver.Het is niet dat ik onzeker ben over hun vriendschap zelf. Ik weet dat de intenties goed zitten, maar ik vind de lichamelijke intimiteit te ver gaan. Hij zegt ook dat de vriendschap met haar verder gaat dan gewoon vriendschap en dat t lijkt op een relatie.

Ik vind het wel moeilijk om dit allemaal te plaatsen. Ik heb er met meerdere mensen over gepraat, en ik merk dat de meningen toch dicht bij elkaar liggen. Hoe zien jullie dit? Hoe zouden jullie hier mee omgaan? Ik voel me er nu zelf beetje verward over...ik weet niet zo goed of ik dit op de lange termijn trek. Rationeel begrijp ik mijn vriend, maar gevoelsmatig gaat me dit net een stapje verder dan mijn eigen grens en wat voor mij fijn voelt.

Het is een beetje dubbel; aan de ene kant vind ik het heel mooi dat mijn vriend zo ruimdenkend en vrij kan denken en wil ik graag dat hij vrij is is om de dingen te doen waar hij zich goed bij voelt. Hij is echt een fantastisch mens en ik ben erg gek op hem. Aan de andere kant gaat zijn ruimdenkendheid verder dan die van mij en knaagt dit op het moment wel aan me.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen! Ook zeker die van andere mannen! Alvast bedankt voor het lezen van het verhaal
Twompie schreef:

"Moeilijk voor je hoor... je hebt een geweldig leuke vriend met een geweldig lastige opvatting die niet strookt met jou ideën. "

Ik zou eerder zeggen: je hebt een vriend die waarschijnlijk moeite heeft met monogaam zijn.

Hoe was hij in zijn eerdere relaties? Trouw of ontrouw? Monogaam of eerder polyamory?
quote:Distractions schreef op 11 maart 2008 @ 13:10:

Het is een keer voorgekomen dat hij een feestje gaf, en dat hij zeg maar op die avond haar wel 10 keer zoende en mij maar 1 keer een klein kusje gaf. Zij hing de hele tijd om zijn nek (wel pas nadat haar vriend weg was) en hij legde ook zijn hand op haar billen. Dit alles was wel totaal open en bloot. Zij vonden t dus heel gewoon, er werd niks verborgen. Zijn uitleg was dat hij haar minder ziet dan mij, en dus op een feestje haar meer aandacht geeft dan mij. Maar daarna gaat hij met mij mee naar huis en krijg ik de aandacht. Dit voorval had wel een bepaald effect op mij. Ik heb eigenlijk met grote ogen staan kijken en wist me toen totaal geen houding te geven. Ik kon het haast niet geloven wat ik zag...Heb me daar heel rot onder gevoeld.

Ik begrijp die uitleg wel met betrekking tot haar minder zien dan ik en dan haar aandacht willen geven....maar waarom moet die aandacht dan in de vorm van veel zoentjes, tegen elkaar aanhangen, klapje op haar billen...dat is in mijn ogen een soort aandacht die je niet aan een goede vriendin geeft. Waarom niet gezellig kletsen, biertjes drinken, grapjes maken...zoiets.

Meid, je bent absoluut niet te bekrompen. Eerder het tegenovergestelde. Je hebt echt alle recht om je hier niet goed bij te voelen en ik denk dat veruit de meeste mensen zouden vinden dat jouw vriend (veel) te ver gaat.

Als jij het geen probleem vindt dat je op de tweede plaats komt en dat het hem dus kennelijk geen moer kan schelen dat zijn gedrag jou kwetst, dan prima. Maar je zou geen topic zijn gestart als het je toch niet dwars zou zitten.

En zoals iemand anders ook al zei: uit respect voor jou zou hij uit zich zelf al een zekere afstand tussen hen moeten bewaren. Helemaal nu dat jij hebt aangegeven dat je je er niet prettig bij voelt. Maar nogmaals, kennelijk kan het hem dus geen ene moer schelen dat hij jou kwetst en je gevoelens negeert met zijn gedrag. Misschien moet je eens goed bedenken of je dat wilt in een relatie.
Vind het erg fijn dat jullie allemaal jullie visie geven. Ik heb voor mezelf wel mn grenzen bepaald nu en ik wil zo snel mogelijk met hem praten hierover. Het word me op dit moment een beetje te veel; kan het niet goed loslaten voor ik meer duidelijkheid heb.

Hij heeft ook gezegd dat ik altijd alles tegen hem kan zeggen. Maar op dit moment heeft hij het nogal moeilijk...een klein jaar geleden heeft hij een dierbare verloren en het rouwproces gaat nog met ups en downs. Dit is ook wel een reden waarom ik sowieso al milder ben geweest en hem nergens mee wilde belasten. Ik merk aan mezelf dat ik t ook daardoor opgekropt heb...ik had t al veel eerder moeten zeggen dat ik hier mee zat!

Ik begin allemaal dingen in mn hoofd te halen. Wat als ze samen over straat lopen, lopen ze dan ook hand in hand net als wij? En wat als ze samen naar de bioscoop gaan, ligt ze dan ook tegen hem aan, of ligt zn hand dan ook op haar been?:s

Hier heb ik nooit eerder zo aan gedacht, maar sinds hij me vertelde dat ze dus gewoon knuffelend op de bank in elkaars armen liggen als ze met zn tweeën zijn, vraag ik me af wat hun nog meer als normaal beschouwen...Dingen waarvan ik dacht dat het speciaal was en alleen tussen ons, komen in een ander daglicht te staan...krijg er geen fijn gevoel bij.

Ik moet het hem gewoon vragen, want hij zal zeker eerlijk zijn tegen me...alleen kan ik nu even geen gesprek met hem hierover aangaan en zal ik geduld moeten hebben tot hij zich weer wat beter voelt.
Tja. Ik snap dat je het niet fijn vindt om hem er nu mee 'lastig te vallen', maar zeker met zoiets dat met ups en downs gaat kan er altijd wel weer wat zijn he. Ik weet niet hoe lang je van plan bent nu te wachten, maar denk wel dat hoe langer dat duurt, hoe meer je aan jezelf voorbij gaat. Uiteindelijk is het volgens mij ook voor hem beter als het gespreksonderwerp niet op de lange baan geschoven wordt.

En ik kan me je gedachten over hoe zij tijd doorbrengen zogezegd goed voorstellen. Ik zou me bij het aangaan van het gesprek dan ook proberen te richten op het gevoel dat het bij jou teweegbrengt (dat jullie band veel minder uniek is dan je zou willen?), want op de vraag of er meer aan de hand is zal hij toch ontkennend antwoorden denk ik, terecht of niet.
Ik laat t voor nu even rusten, maar wil er inderdaad ook niet te lang mee wachten...Ik ga hem als ik hem zie ook wel zeggen dat ik hem niet lastig wil vallen als hij het moeilijk heeft, maar dat het voor mij ook belangrijk is om mezelf te kunnen uiten. Ik weet niet wanneer ik hem weer zie, want hij zit even in zijn holletje en ik laat hem even lekker tot zichzelf komen

Ik zal hem uitleggen dat voor mij gevoelsmatig een grens wordt overschreden met bepaalde lichamelijke intimiteiten. En dat ik hoop dat hij rekening ermee kan houden. Ik weet nu wel waar mijn grens ligt en heb met hulp van de reacties hier en gesprekken met vrienden wel meer vertrouwen erin gekregen dat mijn grenzen hierin ok zijn en niet te bekrompen en bezitterig.

Ik hou jullie wel op de hoogte van wat er uit gesprekken gaan komen. Nogmaals bedankt voor alle reacties. Heb er echt wat aan!
Een beetje flauw misschien om te zeggen, maar wel wat in me opkomt: ik hoop voor jou dat hij in zijn eentje in zijn holletje zit.

Veel succes!
Als ik dit lees vind ik het zo knap van jou, dat meen ik echt, dan hou je heel veel van iemand dat je je liefde dit kan gunnen.

Ik ben waarschijnlijk egoistisch hahaha, hoewel ik weet dat ik dit niet ben in het dagelijkse leven, maar na mijn man toe wel waarschijnlijk. Ik zou het never nooit kunnen hebben dat hij in mijn bijzijn een vriendin op haar mond kust of knuffelt, nu zit er best een verschil in knuffelen, even elkaar vasthouden of de hele avond hand in hand tegen elkaar aanzitten.

Ik vind het ook dat je vriend heel weinig respect toont voor jou op een feestje, je hangt er dan eigenlijk maar een beetje bij en als je er iets van zegt dan krijg je een uitleg waar ik niets mee zou kunnen, jij wilt toch bijzonder zijn voor hem, je wilt zijn aandacht op dat feestje, weten de mensen wel bij wie hij hoort?? Ik zou denken bij die andere vriendin van hem als ik dit zou zien.

Jee ik lijk wel een bitch he, maar dat ben ik echt niet geloof me,maar ik vind intimiteit iets bijzonders tussen man en vrouw, dit bewaar ik voor mijn man en niet voor al mijn goede vrienden.

Ik wens je succes en sterkte omdat ik denk dat je vriend nooit los zal komen van haar, dit hoeft ook niet maar iets minder intiem zal toch moeten willen jouw gevoelens niet steeds vervelender worden hierover.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven