Liefdesverdriet als trauma

30-07-2008 08:54 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onderstaand bericht stond in de Spits van vandaag. Wat vinden jullie hiervan?

'Liefdesverdriet lijkt op stressstoornis'

Liefdesverdriet kan in heftigheid op een posttraumatische stressstoornis lijken. Dat concludeert de Universiteit van Amsterdam in een onderzoek onder eerstejaars psychologiestudenten en bezoekers van internetsites over liefdesverdriet.

Klachten

Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de ondervraagden in ernstige mate dezelfde klachten heeft als patiënten met een posttraumatische stressstoornis; slaapproblemen, prikkelbaarheid en/of woede-uitbarstingen. De helft van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan min of meer last te hebben van de verschijnselen. Aan het onderzoek deden 154 personen mee. Het gros was vrouw. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers lag op 24 jaar.

Seks

Volgens de onderzoekers klagen mensen met liefdesverdriet veel over hoofd- en buikpijn. Het onderzoek wijst verder uit dat mensen met liefdesverdriet minder openstaan voor seksueel contact met een nieuwe partner. De onderzoekers noemen dat opmerkelijk omdat andere onderzoeken aangeven dat mensen met liefdesverdriet juist meer openstaan voor seks. De onderzoekers sluiten in hun conclusies niet uit dat de uitkomsten van het onderzoek gekleurd zijn. Het zou zo kunnen zijn, zeggen ze, dat mensen met liefdesverdriet de neiging hebben hun psychische en fysieke klachten te overdrijven.
Het zou zo kunnen zijn, zeggen ze, dat mensen met liefdesverdriet de neiging hebben hun psychische en fysieke klachten te overdrijven.

Vooral als de gemiddelde leeftijd 24 is
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik geloof best dat liefdesverdriet zich soms op dezelfde manier kan uiten als PTSS. Alleen duurt liefdesverdriet (in de meeste gevallen) niet zo lang als PTSS. Ook staan er in het artikel alleen de meest algemene symptomen van PTSS. Van deze symptomen (slaapproblemen, prikkelbaarheid) hebben de meeste mensen weleens last. De specifieke symptomen van PTSS worden dan weer niet genoemd, waardoor ik het een kromme vergelijking vind.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 30 juli 2008 @ 09:00:

Het zou zo kunnen zijn, zeggen ze, dat mensen met liefdesverdriet de neiging hebben hun psychische en fysieke klachten te overdrijven.

Vooral als de gemiddelde leeftijd 24 is Ja, dat ook
Lijkt me niets nieuws en verspilling van geld (ons geld?) voor dat onderzoek.
Dan lijkt mijn pms ook op ptss.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven