Liever alleen zijn of niet?

06-01-2013 20:22 67 berichten
Hoi!



Een tijd geleden (anderhalf jaar?) was er een topic dat ging over liever alleen thuis zitten, en niet zo nodig een volle agenda of een bruisend sociaal leven hoeven hebben. Ik zou dat topic graag nog eens willen teruglezen, want het was herkenbaar voor een hoop mensen, en erg leuk om te lezen. Iemand enig idee waar ik hem kan vinden?



Verder hier de vraag: wil je graag alleen zijn of juist niet?

Gisteren bevond ik me in gezelschap waarin iedereen het fijn vond om elke dag mensen te zien, omdat ze anders eenzaam waren, of zich verveelden.

Ik voelde me nogal een freak, want ik ben - afgezien van misschien 1 keer per week een afspraak ofzo - het liefst alleen. Kan me heerlijk vermaken.



Hoe zit dat met jullie?

Liever veel alleen of niet?

Totaal aantal stemmen: 45

Ik ben liever alleen (87%)
Ik heb liever vrijwel elke dag mensen om me heen (13%)
Alle reacties Link kopieren
HBG: brrrrrr!
Gianna, me too!



HBG, de perfecte manier om mij door te laten draaien! Als ik niet de kans krijg om bij te tanken in alle rust, dan trek ik het gewoon niet. Hoe sociaal ik ook ben, het kost mij wel de nodige energie.

Zou trouwens ook gek worden als er hier telkens onverwachts mensen aan de deur zouden komen, 's avonds. Zo'n zoete inloop, niks voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Eens in de week prima. Bij meer ga ik er tegenaan hikken en heb ik echt geen zin. Ook niet als het een lieve vriendin is voor een etentje. Ik heb die week dan al 'iets' gehad en wil de rest van de week dan liever niks meer. Helemaal alleen hoeft niet. Het liefst met mijn vriend.
Zelfs dan (met vriend) heb ik echt behoefte om soms een avond voor mezelf te hebben, Heb soms tijdens gehad dat ik wekenlang geen avond had voor mezelf, en ik word dan onuitstaanbaar. Ik ga om me heen slaan, bij wijze van spreken. Gelukkig nu een vriend die ook afspraken maakt/ veel vrienden heeft.
Alle reacties Link kopieren
En als er mensen komen bij ons, gezellig. Maar ik moet het wel weten. Ik kan dus echt helemaal niet tegen onverwachte aanbellers. Ik heb dan niks in huis zelfs geen koekje, en had een andere planning in mijn hoofd. En als ik ergens niet van hou is het mijn planning omgooien. Zelfs al was die planning 'in slappe broek op de bank een film kijken'
Alle reacties Link kopieren
Toen ik studeerde was ik geen dag écht alleen. En als er eens een dag was dat het niet verder kwam dan mijn huisgenoten gedag zeggen en een boodschap doen, dan was dat echt een dieptepunt.



Nu ben ik heel vaak alleen. En al kan ik er beter tegen dan een gemiddeld mens (of laten we zeggen NLer van mijn leeftijd), een middenweg zou fijner zijn denk ik. Dat ik het niet erg vind om alleen te zijn, maar dat er wel een plek ís waar het gezellig is waar ik graag kom.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Hmm.. Ik ben eigenlijk nooit alleen, maar dat komt omdat ik samenwoon. Ik vind het altijd wel heel vermoeiend als ik allerlei eetafspraken heb, zo 6x in de week. Maar ik vind het nooit erg om met m'n vriend te eten.



Overigens, ik hou erg van gezelschap en zeker van mijn vriend's gezelschap. Ik hou niet van alleen wonen, ik vind het fijn om samen te gaan slapen en samen wakker te worden.

Maaaarrrr ik heb het alleen bij hem. Alle andere sociale contacten kosten mij best veel energie. Dat betekent niet dat ik ze niet ontzettend leuk vind, maar wel dat bijvoorbeeld in een studentenhuis wonen te druk voor mij is, of 3 a 4 avonden in de week niet thuis zijn.



Dus: graag alleen? Nee bedankt. Graag met vrienden? Niet te vaak. Vaak thuis met vriend? Ja graag.

Maar ja, da's ook al zo verderfelijk tegenwoordig. Het is bijna een zonde om te zeggen dat je 't liefst gewoon lekker bij je lief te zijn. Ik schaam me er soms voor om het toe te geven. Maar misschien komt dat omdat ik met 20-jarigen omga die allemaal nooit een relatie hebben en nog heel erg 'lang leve de lol' zijn en ik gewoon al wat meer behoefte aan huisje-boompje-beesje heb.



Maar wat ben ik nu?
Alle reacties Link kopieren
@Camomille: het laatste is ook herkenbaar.

Al is het maar dat ik later eet dan anders en bedacht heb dat ik iets ga kijken op TV.... als dan iemand opbelt met iets spontaans dan kan ik er niks mee.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ohja soms vind ik het stiekem wel heel lekker als m'n vriend een nachtje weg is. Dan ga ik allemaal dingen eten die hij niet lust en heb ik het heeeeeele bed voor mezelf en dan komen m'n katjes lekker in m'n armen.

Hmmmmm en dan de hele avond vrouwenseries kijken en mariokarten, ipv van die filmfreakverantwoorde films waar ik de ballen van snap.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 06 januari 2013 @ 20:44:

Ik las in een ander topic laatst een omschrijving van de termen intro- en extravert: Een introvert persoon doet energie op als hij/zij alleen is, en een extravert persoon doet energie op in gezelschap van andere mensen.

Hoewel ik het heel erg naar mijn zin kan hebben met andere mensen en me gemakkelijk in groepen beweeg, ben ik toch absoluut een introvert. Als ik móet kiezen, kies ik voor alleen.Dat is iets voor mij om over na te denken. Ik zou mijzelf echt als extravert beschrijven, ik ben heel open, er is weinig dat mensen niet van mij mogen weten en ik praat heel makkelijk met iedereen. Maar toch, wat jij hier zegt, het put me in kleine mate wel een beetje uit en ik doe vervolgens energie op als ik alleen ben. Ik kan dan ook erg goed alleen zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:aapnootmies schreef op 06 januari 2013 @ 20:50:

Voorkeur voor alleen, definitely. Hield er als kind al niet van om met andere kinderen te spelen (ik heb mijn ouders regelmatig tot wanhoop gedreven), zat liever thuis een boek te lezen.



En nog steeds, hoe gezellig ik het ook kan hebben met vrienden, kan ik er heel slecht tegen als ik vaker dan 1 of 2 avonden per week "iets" heb. Heb me vaak afgevraagd of dat wel normaal is, maar ach, zo zit ik blijkbaar in elkaar. Ik vind mezelf gewoon goed gezelschap. Sorry, nog een quote, maar wauw Aapnootmies, dit is woordelijk exact wat ik geschreven zou kunnen hebben! Ik ben niet de enige, hoera (Dit voelde vroeger vaak wel zo)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier vier kinderen en als ik ga tellen heb ik er altijd minstens 9 (want allerlei kinderen op bezoek: het lijkt hier wel een scoutinghut). Daar ben ik, ondanks mijn asociale zelf, inmiddels aan gewend, Maar ik kijk wel twee keer uit voor ik in mijn blote niks uit de badkamer loop inmiddels



Ook als nieuwe liefde er even niet is kan ik weer helemaal asociaal mezelf zijn en uren forummen en lezen in bad (en in slaap vallen). Ondanks het feit dat hem dat niks uitmaakt. Ex was een controlfreak en dat raak ik de eerstvolgende honderd jaar nooit meer kwijt, ben ik bang. Als ik aan het shoppen ben en iets te laat, laat ik vriend al weten dat ik iets later ben. Met ex destijds altijd gezeur over dat soort dingen. Brrr.



HBG: als ik bekenden ontloop denk ik altijd: de kans dat ze mij ook ontlopen is best hoog. Meestal hebben mensen je gezien. Maar goed, dan doe je toch samen leuk alsof. Er zijn (hele foute) mensen die ik ALTIJD tegenkom in het gangpad bij de supermarkt. Brrr. Horror. Een ex-collega die me altijd klemzet, begint over zijn recente potentieproblemen, incestverleden en ontslag op verkeerde gronden. En als ik dan eindelijk bij mijn auto gekomen ben, biedt hij aan mijn karretje weg te brengen, dan kunnen we ondertussen nog even bijpraten. Want ik toon altijd belangstelling. En ik geef écht écht écht steeds beter aan dat ik haast heb/ weg wil/ gegroet/ tot een andere keer enz. Het is mijn levensles denk ik, mensen. Aan de ene kant heb ik nooit haast en luister ik graag naar mensen (het is ook mijn beroep). Aan de andere kant voel ik dat er soms grenzen overschreden worden (en maakt het niet uit dat ik het ben; die mensen hebben gewoon verbale diarree..)



Ik herinner mij, indachtig het verhaal van je buurvrouw, HBG, een paar afschuwelijke vakanties met inmiddels ex schoonfamilie. Samen op de camping,alle gezinnen in hun eigen tentje, maar ondertussen al het relatieleed close-up moeten meekrijgen. Samen in een vunzig padvindersoord. En samen op een camping in de Ardennen. Ik haat het! Ik wil het niet.



Dus toen mijn moeder (die daar ook een gruwelijke hekel aan heeft) opperde dat mijn broer voorstelde dat we gezien hun huwelijksjubileum wel in een of ander familiepension in Limburg konden gaan met zijn allen, heb ik toch echt gelijk mijn bezwaren geuit. Samen uit eten: ok. Samen op een rondvaartboot: ok. Samen in familiepension Kneuterstein? Brrrrrr.
Alle reacties Link kopieren
Hier godzijdank ook nooit van die 'gedwongen' kerstafspraken en oud-en-nieuwtoestanden in mijn eigen familie. Wat een wonder. En vriend heeft dat al helemaal niet. Ik ga best vaak naar mijn ouders, als ik daar zin in heb. Maar niet als ik 'moet.'
Alle reacties Link kopieren
quote:gianna schreef op 06 januari 2013 @ 23:37:





Dus toen mijn moeder (die daar ook een gruwelijke hekel aan heeft) opperde dat mijn broer voorstelde dat we gezien hun huwelijksjubileum wel in een of ander familiepension in Limburg konden gaan met zijn allen, heb ik toch echt gelijk mijn bezwaren geuit. Samen uit eten: ok. Samen op een rondvaartboot: ok. Samen in familiepension Kneuterstein? Brrrrrr.





Dat doen we wel een keer per jaar, met de kinderen (mijn zussen en ik) een huisje huren.

Zussen zijn getrouwd en met zwagers kan ik het goed vinden dus dat is wel heel leuk.

De regels zijn helder, er is geen programma, alles mag, niets hoeft.



In de praktijk ben ik dus 2 dagen met de hond van mijn zus de bossen in.



Maar zo'n weekend is ook max. dat ik in een groep kan doorbrengen.

Veel vakanties ben ik alleen de hort op, auto, trein, vliegtuig.



quote:gianna schreef op 06 januari 2013 @ 23:42:

Hier godzijdank ook nooit van die 'gedwongen' kerstafspraken en oud-en-nieuwtoestanden in mijn eigen familie. .'



Hebben wij ook niet, je mag komen als je zin hebt.

Sinterklaas ook, trekken ze lootjes en wil je meedoen prima, doe je niet mee ook goed.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook liever alleen, of met z'n 2en. Beslist geen persoon voor een groep. Ik wil ook niet ergens bij horen. Heb net 2 weken vakantie (thuis) achter de rug en ik ben helemaal op. Man en kind zijn erg lief maar om ze 2 weken om me heen te hebben is iets teveel van het goede. Dus morgen weer lekker werken. Ik heb leuke collega's maar die hoef ik ook niet prive te zien. Bekenden ontloop ik ook heel vaak, familie ook zelfs, omdat je dan weer een terrasje moet doen of even samen oplopen..... Ik zeg ook vaak tegen mensen, sorry maar ik ben niet zo sociaal, als ik weer eens niet op een uitnodiging oid inga.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb beide kanten in me. Ben eigengereid en graag op mezelf, wars van social media als twitter of Fb, hier op forum kan je komen en gaan wanneer je wil. Zo ook mailen: bepaal ik zelf of en wanneer ik lees of reageer. Ik heb veel behoefte aan "me-time". En dan ff geen verplichtingen, geen telefoon opnemen, geen smsen beantwoorden.. echt ff dichtbij jezelf zijn dus, kan me uitstekend vermaken, vind mezelf aangenaam gezelschap



Maar aan de andere kant ook extraverte kant, anderen "zien" en gezien willen worden irl, zowel diepere banden met geliefde personen, als oppervlakkige contacten, onder de mensen zijn, "eruit" zijn, heel contactueel, met allerlei mensen, of dat nu buren zijn, een vreemde op straat of in de trein, overal ontmoet ik warme mensen (eenmalig of langer) en juist die combi van hechten en vrijblijvend en alleenzijn vind ik prettig.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 06 januari 2013 @ 20:31:

Ik ben een echte einzelganger, liefst alleen dus! Grote groepen zijn al helemaal niet mijn ding!

Nou ja, dit is eigenlijk mijn tekst.

Zeg maar.
You don't have to fit into the format

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven