mannen vs veranderen
zaterdag 20 december 2008 om 17:01
Hoihoi,
Gisteren een gezellig avondje met de meiden gehad en op een gegeven moment ontstond er een pittige discussie over mannen:
Hoe komt het dat een man in de ene relatie zus is en in de andere relatie zo? Dus in de ene relatie 'negatief' en in de andere relatie 'positief'. Kan een man uberhaupt veranderen? Bvb. een egoïst, doordrammer, ... blijft toch een egoïst en doordrammer, ....
Volgens mij dan toch, dat zijn toch karaktertrekken, dat is toch niet iets wat je bij de ene persoon wel hebt en bij de andere niet? Ok, wisselwerking speelt ook wel mee, maar toch niet in deze me dunkt.
Een vriendin van mij beweerde van niet. Haar ex had bij haar zeer negatieve punten en bij zijn (nog vrij prille) nieuwe liefde nu zou dat niet het geval zijn (is een kennis van haar). Opperde nog dat hij misschien achteraf dingen heeft ingezien betreffende hun relatie en dat nu wel kan toepassen. Dat kan wel volgens mij.
Hoe denken jullie hierover?
Gisteren een gezellig avondje met de meiden gehad en op een gegeven moment ontstond er een pittige discussie over mannen:
Hoe komt het dat een man in de ene relatie zus is en in de andere relatie zo? Dus in de ene relatie 'negatief' en in de andere relatie 'positief'. Kan een man uberhaupt veranderen? Bvb. een egoïst, doordrammer, ... blijft toch een egoïst en doordrammer, ....
Volgens mij dan toch, dat zijn toch karaktertrekken, dat is toch niet iets wat je bij de ene persoon wel hebt en bij de andere niet? Ok, wisselwerking speelt ook wel mee, maar toch niet in deze me dunkt.
Een vriendin van mij beweerde van niet. Haar ex had bij haar zeer negatieve punten en bij zijn (nog vrij prille) nieuwe liefde nu zou dat niet het geval zijn (is een kennis van haar). Opperde nog dat hij misschien achteraf dingen heeft ingezien betreffende hun relatie en dat nu wel kan toepassen. Dat kan wel volgens mij.
Hoe denken jullie hierover?

zaterdag 20 december 2008 om 17:04
zaterdag 20 december 2008 om 17:08
de aard die in iemand zit,zal nooit veranderen,misschien wat afzwakken/sterker worden op bepaalde punten.
Maar het ligt er ook aan wie diegene tegenover zich treft.
Er zijn bij mij bijvoorbeeld een bepaald type mensen waar mn nekharen van omhoog gaan staan en die mn slechtste eigenschappen omhoog laten borrelen(maar ik ben een vrouw ,of mannen ook zo in elkaar zitten??)
Het zijn toch andere wezens dan wij,hihi.
Maar het ligt er ook aan wie diegene tegenover zich treft.
Er zijn bij mij bijvoorbeeld een bepaald type mensen waar mn nekharen van omhoog gaan staan en die mn slechtste eigenschappen omhoog laten borrelen(maar ik ben een vrouw ,of mannen ook zo in elkaar zitten??)
Het zijn toch andere wezens dan wij,hihi.
zaterdag 20 december 2008 om 17:45
Eens met bovenstaande reacties, maar wat ook een verschil maakt is wat de gevoelens van een man voor een vrouw zijn. Een man kan nogal schurftig zijn tegen een vrouw die hij niet helemaal geweldig vindt, en vaak laat betreffende vrouw dat nog toe ook. Komt diezelfde man de vrouw van zijn leven tegen zal hij wel oppassen, aanpassen en uitkijken haar niet te verliezen.(andersom kan natuurlijk ook)
Karaktertrekken kun je niet veranderen, maar wel kunnen mensen leren van eerdere relaties. Dat zie je dus ook ontzettend vaak. Zelf zal ik (al ben ik vrouw) ook niet snel de fouten maken die ik in mijn eerdere relaties heb gemaakt, zélfs niet als dat met mijn karaktertrekken te maken heeft. Je hebt dan ervaren wat het effect van vervelende karaktertrekken kan zijn en daar kun je dan wat mee.
Als ik af en toe hoor hoe mijn vriend voor mijn tijd met sommige vrouwen omging denk ik ook; omg, dat zou ik écht niet pikken (daar zal ik dus ook extra alert op zijn), maar hoe hij met mij omgaat.. eerlijk waar, ik gun iedere lieve leuke vrouw een man die met hun omgaat, zoals mijn vriend met mij.
Karaktertrekken kun je niet veranderen, maar wel kunnen mensen leren van eerdere relaties. Dat zie je dus ook ontzettend vaak. Zelf zal ik (al ben ik vrouw) ook niet snel de fouten maken die ik in mijn eerdere relaties heb gemaakt, zélfs niet als dat met mijn karaktertrekken te maken heeft. Je hebt dan ervaren wat het effect van vervelende karaktertrekken kan zijn en daar kun je dan wat mee.
Als ik af en toe hoor hoe mijn vriend voor mijn tijd met sommige vrouwen omging denk ik ook; omg, dat zou ik écht niet pikken (daar zal ik dus ook extra alert op zijn), maar hoe hij met mij omgaat.. eerlijk waar, ik gun iedere lieve leuke vrouw een man die met hun omgaat, zoals mijn vriend met mij.
zaterdag 20 december 2008 om 18:04
Ik denk dat je in verschillende relaties wel anders kunt zijn. Een relatie is namelijk toch een wisselwerking tussen twee mensen. Zo was ik in mijn relatie met mijn vorige vriendje veel dominanter omdat ik daar de kans voor kreeg. En natuurlijk ben ik van nature ook wel een dominant persoon maar met mijn huidige vriend zijn de 'regels' veel duidelijker waardoor ik ook veel prettiger met hem omga. Dus ik geloof het wel dat iemand in de ene relatie anders kan zijn dan in de andere. Het is een simpel actie reactie principe.
En even over het willen veranderen van je partner in lijn met dit idee zou dat betekenen dat jij jouw eigen acties moet gaan veranderen om een andere reactie te krijgen. In die zin zit de verandering eigenlijk in jezelf.
En even over het willen veranderen van je partner in lijn met dit idee zou dat betekenen dat jij jouw eigen acties moet gaan veranderen om een andere reactie te krijgen. In die zin zit de verandering eigenlijk in jezelf.
zaterdag 20 december 2008 om 18:25
Mensen veranderen alleen als ze dat zelf willen. In de kern zullen bepaalde karaktereigenschappen niet totaal te veranderen zijn. Maar wel aan te passen. Mits diegene dat zelf wil. Als een ander wil dat je veranderd dan zal dat nooit lukken. Want dan moet die ander toneel spelen en op den duur breekt dat op. Wel denk ik dat mensen in elkaar het "slechtste en beste" kunnen bovenhalen. Gevoelsmatig weet je gewoon dat je bepaalde dingen niet kunt "flikken" zonder gevolgen bij de een die je misschien ooit in je verleden wel "flikte" bij een van je exen. Dat kan...hoeft niet.
Verder denk ik dat je leert van je vorige relaties en in hoe je omgaat met situaties of momenten. Daarbij beslis je dan hoe je hetgeen je geleerd hebt toepast in je huidige relatie en of je het zelfs toepast.
Enige die je kunt veranderen ben jij zelf.
Verder denk ik dat je leert van je vorige relaties en in hoe je omgaat met situaties of momenten. Daarbij beslis je dan hoe je hetgeen je geleerd hebt toepast in je huidige relatie en of je het zelfs toepast.
Enige die je kunt veranderen ben jij zelf.

zaterdag 20 december 2008 om 20:39
Dat heet wisselwerking. Ik was in mijn relaties ook niet altijd dezelfde. Deels door leeftijd en ervaring, maar ook door wie ik tegenover me had en wat ik voor die persoon voelde. Lijkt mij vrij normaal, die wisselwerking. Iedereen haalt ook andere dingen bij je omhoog. Een ex van mij zal me een dominante trut vinden, omdat hij dat ook in mij opriep. Een andere zal me vooral lief vinden, domweg omdat hij dat in me opriep. (sterk gechargeerd, maar hier kwam het zo ongeveer heel zwart wit op neer).