meningsverschil rijden/bier

08-02-2016 11:07 437 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva-leden,



Omdat ik niet weet of ik een zeur ben of dat het niet vreemd is wat ik voel start ik dit topic.

Ik heb een relatie van vier jaar(beide in de 30), waarin drank(gedrag) wel eens een rol heeft gehad en nog.

De laatste tijd, nu ongeveer anderhalf jaar zijn er voorvallen geweest met drank die ik niet prettig vond en waar we over gepraat hebben.

Dat ging/gaat over situaties waarin er door drank minder respect is naar mij toe. Dit weet mijn vriend de volgende dag niet altijd meer en als hij het weet dan is het op dat moment niet te bespreken. Hoeveelheid bier in die gesprekken zit tussen 3 en 16 glazen. Met ongeveer 6 glazen wordt mijn vriend onverschilliger/uitlokkend.

Vorige week waren we uit eten en ik zou terugrijden hadden we afgesproken. Tijdens eten drie speciaal biertjes, prima, het was een gezellige avond.

Toen we naar de auto liepen vroeg ik de autosleutels en zei hij, nee ik rij terug. Ik zei, ik zou toch rijden? Ja maar jij bent moe en ik kan nog wel rijden. Ik zei dat ik wilde terugrijden en dat het niet uitmaakt of ik moe was maar dat ik expres niet had gedronken.

Nee, ik rij terug zei hij. Ik vroeg nogmaals om de sleutels en die duwde hij in mijn hand met de opmerking dat ik niet zo moeilijk en panisch moest doen.

In de auto zei ik dat ik het niet nodig vond om hierover te moeten steggelen. Dat we het hier uberhaubt niet meer over zouden moeten hebben omdat de vorige keer ook niet zo leuk verliep toen het precies hetzelfde was.

Hij kan er op dat moment niet tegen dat ik mij aan 'de regeltjes' hou en zegt dan dingen als Wie weet komt er over twee jaar in de wet te staan dat je met drie bier op mag rijden, dan heb jij altijd voor niks zo moeilijk gedaan en hij begon over mijn rijgedrag(grappend).

Zit ik nu moeilijk te doen?vraag ik mezelf af..ben ik een zeurmiep? Het waren geen paar glazen gewoon bier.



Het was niet zo gezellig in de auto en ik dacht Het lijkt me beter om het hier nu niet verder over te hebben en ben gaan slapen.

Volgende dag voelde ik nog steeds dat het me niet lekker zat. Als het nu een keer was gebeurd, maar er is vaker iets aan de hand door drank oid.

De volgende avond zei ik dat ik het niet prettig vond om over rijden met bier op te discussieren op het moment dat we hebben afgesproken dat ik rij bv. En dat ik me niet wil verdedigen voor dat ik mij aan regels houd.

Ik weet best dat je met een paar bier denkt dat je kunt rijden en het zal ook best kunnen maar waarom niet gewoon de bob de bob laten zijn ipv discussie aangaan op zo'n moment.

Hij begreep niet dat ik er weer over begon omdat ik die avond ervoor gewoon was gaan slapen en dacht dat we alles wel besproken had. Hij vond het niet nodig er nogmaals over te praten omdat hij al sorry had gezegd die avond.

Dit soort dingen zitten me niet lekker.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dit niet..Ik probeer nog een gesprek te voeren en hij vindt veel van wat ik zeg heel raar en snapt hij oprecht niet.

Hoe kan dit nu. Praten we nu echt zo'n andere taal.

Jemig zeg
Hij praat "alcoholisch" en jij Nederlands. Dus ja, andere taal.
Alle reacties Link kopieren
quote:linjmh schreef op 08 februari 2016 @ 20:53:

Hij praat "alcoholisch" en jij Nederlands. Dus ja, andere taal.Duidelijker had ik het niet kunnen zeggen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Je kan hem dus gewoon niet vertrouwen met alcohol op.. Duidelijke afspraken overmaken. Hij zal echt moeten veranderen en je bent absoluut geen zeur.
Dus dat...
Ik had het uitgemaakt.

Veel drinken en zéker iemand die vindt dat drank en verkeer best samen gaan en vindt dat jij overdrijft en niet begrijpt dat je je er druk om maakt zou mij net zo dwars zitten als naast de pot pissen.

Ik vind het namelijk crimineel. Te veel zuipen en rijden.

Optiefen met die engerd.
Alle reacties Link kopieren
En ik ben ook superpissed..Want ik overdrijf nu omdat ik ongesteld ben zegt ie en toen ik zei dat ik t niet fijn vond dat hij zo'n discussie aanging vorige week over dat hij wilde rijden en vervolgens die bos sleutels zo in mijn hand drukte van hier zeikerd..Toen zei hij oja..Toen sloeg ik je ook nog zeker..Zo van..Wat maak jij een probleem van niks
Wat jammer en verdrietig dat hij het niet weg vindt dat je je kut voelt onder zijn gedrag. En wat frustrerend dat hij het ook nog belachelijk maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ja..Door zo'n opmerking als oja en toen sloeg ik je zeker ook nog..ga ik normaal heel erg twijfelen en me afvragen of ik overdrijf over hoe hij die sleutels aan me gaf. Maar ik vind de manier waarop dat ging gewoon niet fijn. Maar daar lacht ie om.

Dus grens opnieuw bereikt
Alle reacties Link kopieren
En nu? Zit hij vi te kijken met bier en jij boos en gefrustreerd ernaast?
Dus dat...
Wat ik van jullie discussies lees is vooral dat hij wil domineren en winnen. Lijkt geen moment geïnteresseerd te zijn in wat je dwars zit.



Net zoals hij de volgende ochtend geen discussie wilde, omdat jij was gaan slapen. Wat is dat nou voor kul argument. Ik was inderdaad niet meer in discussie gegaan, want dit werkt zo niet. Hij probeert je op andere punten te pakken en gaat nergens inhoudelijk op in. Hij neemt je gewoon niet serieus.
Alle reacties Link kopieren
quote:SellenS schreef op 08 februari 2016 @ 13:23:

Ik denk dat als ik hem voorstel naar de huisarts te gaan hij moet lachen en zegt Waarom? Omdat ik soms te veel drink? Ik heb dan mijn antwoord niet meteen paraat.

Daar moet ik nu over nadenken.

Wat zal een treffend duidelijk antwoord zijn.

Omdat je doordeweeks en in het weekend veel drinkt en daardoor roekeloos wordt.Wat dacht je van "ja inderdaad, ik ben blij dat je het zelf nu ook inziet/toegeeft dus we maken nu meteen een afspraak".quote:Maar het ging de laatste tijd beter zegt hij dan. Dan moet ik echte voorvallen er bij gaan pakken die in april, juni, juli, oktober en november zijn voorgevallen? En die van vorige week..En gewoon dat hij veel drinkt door de week. Wat dat met hem en mij doet.



Mijn insteek is een gesprek en geen mededeling in de trant van dat ik meteen ga.

Ik wil zien hoe het gesprek verloopt.

Ging het echt beter? Of alleen maar minder slecht?

Hoe je het formuleert scheelt lijkt mij heel belangrijk in deze.
Alle reacties Link kopieren
Nu de rest gelezen.

Weggaan. Hij neemt jou niet serieus en heeft geen respect voor je, hij vindt zijn bier belangrijker. Klinkt makkelijk en is het niet, echt ik weet het, maar het is wel het beste dat je voor jezelf kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
Je zeurt niet. Je vriend zit fout. Drank en verkeer gaat niet samen.

(Overigens erg moe zijn en achter het stuur plaatsnemen ook niet; maar ik weet niet of je dat was. Je vriend zei: "Jij bent moe".)



Ik had ooit een vriend (héél vroeger) die niet zou drinken. Helaas deed hij dat wel en wilde doodleuk achter het stuur stappen. Ik had nog geen rijbewijs, dus ik kon niet terugrijden. Ik weigerde mee te rijden en heb erop aangedrongen dat hij niet ging rijden. Fikse ruzie. Ik ben weggelopen en ben naar een bekende toegestapt of ik bij haar mocht blijven slapen. De volgende dag bleek dat mijn vriend in zijn auto was blijven slapen. De relatie heeft geen stand gehouden....
Het spijt me, maar wat een ongelofelijke lul zeg. Hij neemt je niet serieus, negeert jouw grenzen en weigert dan ook nog normaal een gesprek te voeren. Ik ben voorstander van vechten voor je relatie, maar vechten voor een relatie waarin iemand zo hard over je grenzen heen gaat en er geen gesprek mee te voeten valt is natuurlijk belachelijk. Je bent geen deurmat. Trek uit dit gesprek je conclusies en kies voor jezelf. Iemand die zo weinig respect voor je heeft verdient je tijd en aandacht niet. Jij gaat het nooit winnen van het bier.
anoniem_64eb56e21cb88 wijzigde dit bericht op 08-02-2016 22:25
Reden: Typfout door telefoon :)
% gewijzigd
Vriend van ons heeft ooit eens voor studie in rij-simulator gezeten. Eerst nuchter, en toen virtueel de weg op met drie halve liters en flink wat glazen whisky. Hij zei achteraf dat het gek was dat hij het idee had dat hij nog zo goed kon rijden / reed, ook al bleek evident uit de resultaten dat dat niet het geval was (veel stoepranden geraakt, verkeersborden en stoplicht niet gezien, etc.). Kortom: drank doet ook iets met je beoordelingsvermogen.

Ik ben zelf in studententijd wel eens katjelam op de fiets gestapt, dat mijn toenmalige vriend verbaasd zei: 'En jij bent nog hiernaartoe gefietst?!' Ik lalde nog iets dat dat nog best kon, maar kreeg de volgende ochtend aardig de wind van voren en hij had gelijk. Want ook al had ik waarschijnlijk alleen mezelf ermee, dan nog is het gevaarlijk.



Jouw vriend weet dat je gelijk hebt, hij wil alleen niet zijn eigen drankgebruik onder ogen zien. De cultuur is niet in iedere regio van NL hetzelfde (in sommige delen wordt nu eenmaal meer gedronken), maar met twee glazen alcohol per dag val je al in de categorie 'zware drinkers'.



Overigens, hoorde ik laatst van een agent, met twee glazen alcohol op word je idd niet veroordeeld als je moet blazen of een aanrijding hebt. Maar veroorzaak je met 1 of 2 glazen op een ongeluk, dan keert de verzekering niks uit en kan je zelf voor de gemaakte schade opdraaien. Voor mij en man reden om ook niet meer 1 of 2 glazen te drinken wanneer we de BOB zijn.
En het is natuurlijk enorm kinderachtig dat hij het er niet over wil hebben, niet kritisch naar zichzelf wil kijken, terwijl jij je er ongemakkelijk onder voelt
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 04-05-2018 01:58
Reden: privacy
99.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 04-05-2018 01:58
Reden: privacy
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij doet inderdaad provocerend en lijkt jou niet serieus te nemen. Ik kan me zo voorstellen dat hij die houding vaker heeft. Gaat dit echt 'alleen maar' over alcohol in het verkeer?

Hoe leuk is het bij jullie thuis?
Alle reacties Link kopieren
Voel je je nou echt geliefd door hem?
Alle reacties Link kopieren
Of het echt beter ging..Daar twijfel ik nu ook aan. Misschien wel iets minder slecht.

Ik gaf vorige week nog aan dat ik vond dat er iets positief veranderd was en hij water tussendoor dronk en minder flauwig was met drankje op. Meende ik toen.

Maar nu..alles is in de war nu. Ik moet helderheid zien te krijgen en lef tonen in keuzes maken.

Op de een of andere manier denk ik Nou wat een liefdeloze discussie zeg gisteren..maar daarna, en daar moet ik van af!!!, denk ik..Misschien was ik aanvallend. Maar ik was niet aanvallend.

Heel sec, ik vertelde wat ik niet prettig vind en hij maakt het klein. En ook belachelijk.

Dit heeft hij vaker gedaan helaas. Ook wel zonder drank. Ik haat dat om te zeggen. Kan gewoon niet geloven dat hij soms zo kan doen. Ene dag superlief, andere dag als het hem niet helemaal gaat zoals hij wil zo gemeen.

Verschil tussen ons is dat hij vindt dat ik me dingen moet laten zeggen. Een schild moet kweken. Nou ik laat me best dingen zeggen..Maar geen echt kwetsende. Hij vindt dat ik me te weinig laat zeggen.



Ik snap zijn beweegredenen niet om die dingen te zeggen.

Hij zegt dan oja en ik sloeg je ook nog zeker..dat betekent natuurlijk van wat zeur je nou over die sleutels in je handen duwen..dat is hoe ik zit zie maar ik snap niet waarom mijn vriend zo praat tegen iemand waar hij van houdt.

Of dat hij tegen iemand waar hij van houdt zegt O zal ik ook even zeggen wat mij tegenviel van jou vroeger..je hebt maar geluk dat ik zo makkelijk vergeet en jou niet steeds herinner aan hoe jij hebt gedaan tegen mij(ik was vroeger onzekerder wat door wisselwerking tussen vriend en mij kwam).

En dat ik schijnheilig ben.

Waarom zeg je dat tegen iemand van wie je houdt?

Ik twijfel of dit echte liefde is. Of alleen als het gaat zoals hij wil.

Toen ik vroeg of hij iets minder dan drie tot vier avonden wilde gamen moest ik ook mn mond houden en hem zijn ontspanning niet afpakken. Daarna kwam er een sorry.

Maar de momenten waarvoor hij sorry zei later hebben op dat discissiemoment zelf veel kapot gemaakt en dan is een sorry niet zo helend meer.

Hij schaart dit zelf onder niet zo volwassen zijn en hij noemt zichzelf ook wel egoïstisch.

Ik had gehoopt dat het zou veranderen. Vooral in de communicatie. Dat we dingen kunnen vertellen aan elkaar zonder aangevallen te zijn. Dat je samen bedenkt van hee..Dit wordt nu aangegeven, ze maakt zich zorgen over hoe verder en mijn drinkgedrag, laten we daar samen iets aan doen. Ben ik dan echt zo vervelend met drank? Of waarom zeg ik die kwetsende dingen? Zelfreflectie mis ik.

Hij ziet mijn bezorgdheid als irritant. Dat zit hem in de weg want drinken in je eigen huis moet toch kunnen?
Alle reacties Link kopieren
Het blijkt steeds dat zijn drinkgedrag en jouw wensen en eisen ten aanzien van een goede relatie niet verenigbaar zijn... Meer kan ik er niet van maken. Dit is het. Dit is hij. En het is niet genoeg voor jou. Terecht overigens, want hij doet je tekort. Je verdient iemand die net zo respectvol met jou omgaat als hij met jou. Hij kan je niet geven wat jij nodig hebt omdat hij het te druk heeft met zijn verslaving, je bent geen prioriteit. Dat je zijn prioriteit niet bent is tot daar aan toe, maar wees wel je eigen prioriteit. Want het leven kan zoveel leuker zijn voor jou dan het nu is.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Doortje bedankt voor je reactie.

Ik laat alles even bezinken nu. Ik moet gewoon echt gaan kiezen nu.

Hij vertelde nog dat hij niet goed kan zeggen Bedankt voor je bezorgheid omdat hij dan het gevoel heeft dat hij toegeeft een probleem te hebben. En dat heeft hij niet.
Alle reacties Link kopieren
Wees blij dat je nog geen kids hebt ,met deze droeftoeter.

Hij weet geen maat te houden, dit gaat alleen maar erger worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:laurabb schreef op 08 februari 2016 @ 22:40:

...

Maar veroorzaak je met 1 of 2 glazen op een ongeluk, dan keert de verzekering niks uit en kan je zelf voor de gemaakte schade opdraaien. Voor mij en man reden om ook niet meer 1 of 2 glazen te drinken wanneer we de BOB zijn.



Lees ik nu hier dat jullie als BOB het risico nemen om op te draaien voor gemaakte schade ?



TO, natuurlijk zit je voor jezelf in een lastig parket. Ik lees dat je je grenzen hebt verschoven en dat je je langzamerhand beseft dat ze te ver zijn opgerekt. Je gesprek verliep zoals door velen hier was voorspeld.

Keuzes zijn niet altijd makkelijk. Succes !
Gisteren stond ik aan de rand van de afgrond. Vandaag ben ik een stapje verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven